Permalänk
Medlem

Hjälp en okunnig om skärmköp

Jag har nyss plockat ihop en ny burk och behöver nu en uppgradering från min gamla 22" 60hz skärm, jag är dock helt okunnig om skärmar.
Tänkte först köra på en 24" skärm med 144hz men undrar om det kanske skulle vara mer värt att gå över till 1440p.
Undrar också vilka slags specifikationer som är värt att leta efter i en skärm och vad dom innebär. Letar självklart efter något prisvärt men med det sagt så kan priset självklart variera ganska mycket,
tips upskattas!

Permalänk
Medlem

För att kunna njuta av 1440p/144Hz rekommenderas ett hyfsat fläskigt grafikkort (om man förutsätter att du kommer köra nyare spel) som GTX980 och uppåt. Kör du gamla spel som CSGO osv spelar det ingen större roll.

Först skall du välja panel där de vanligaste är IPS och TN.
TN : Snabbare, mindre fördröjning och lämpat för FPS
IPS : Något högre fördröjning dock med mycket bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar

Vill du ha G-sync (nVidia) eller FreeSync (AMD)? En modul i skärmen som synkar grafikkortet med skärmen för att slippa screen tearing samt sänker input lag.

Kika lite på tester här på SweC, Asus har en fin 27 tummare och Acer har också en sådan. De ligger dock på 7-8k så det är inga små summor.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Tack för utförligt svar, det blir att kika runt lite men det lär bli betydligt lättare nu!