Permalänk
Medlem

D-WAVE X2 Quantum computer - scratchbygge

När det kommer till superdatorer är jag ytterst svag, ni som sett andra byggen jag petar på så har jag ett par andra superburkar på byggbordet.

Kunde inte låta bli D-wave när jag såg den, tilltalar mig galant med sitt lite udda utseénde, så here we go

Hårdvara
Gigabyte GA-Z97N ITX motherboard
Intel G3258 CPU
2x4gb Corsair Vengeance memory
Cooler Master 120V cooler
Samsung 840 120GB EVO OS-drive
3x4TB drives

Alla paneler kapade, limmar dem på 2mm akrylplast som utgör väggarna.
Ville hålla limmet ifrån att smita ut i utrymmet mellan bitarna, hade blitt väldigt jobbigt att åtgärda. Ser lite knepigt ut - for now.

Sida och främre panel kapad och limmad

See ya in the next update!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Mindre update

Har fixat botten (vänster) och bakstycket (höger), men gjorde ett misstag med IO-hålet, då interna golvet är upphöjt (p.g.a. fläkten) så fick jag lägga i en passbit och kapa upp. Kommer inte synas något.

140mm fläkt i botten och 120mm i bakstycket, möjligen 2x120 eller 1x140mm i taket också, ska mäta lite med värmeelement för att se hur effektiv kylningen blir.

Front och sidostycken limmade

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Det här ska bli intressant! kommer följas med glädje

Permalänk
Medlem

Gjorde en enkel hdd-bay för 3st diskar

Som enkelt kan tas ut, för att komma åt övrig hårdvara.

En 140mm Fractal Designs fläkt tar in luft i botten, i det upphöjda golvet.

Monterat och lackat
Hittade ett mindre moderkort jag ska köra istället, AMD E35M1 som är passivt kylt, blev en Debian-installation med SMB.
Kört den under last någon dag för att verkligen se så den pallar trycket med kylningen, har fungerat finemang.

Köpte en liten SSD-DOM enhet, 16gb och relativt snabb duger fint som OS-disk

Lite bilder på bygget

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Ack så fel jag hade angående storleken på den haha! Trodde först den var i samma storlek som en tvättmaskin eller liknande haha Ser bra ut