Permalänk
Medlem

Väggmonterad dator

Provade att söka efter "vägg" på denna delen av forumet men hittade inget, så då passar det ännu bättre att lägga upp en projektlogg här

För något år sedan såg jag den här: Länk till inspiration och tyckte att det såg ju hur coolt som helst ut, öven den andra mini datorn han gjort är en del av min inspiration.
Nu efter att min nuvarande rigg(amd phenom 1075t) känns riktigt slö så tänkte jag passa på att bygga min nya på ett liknande vis.
Komponenter som ska användas:
Asus maximus gene viii
Intel i5 6600k
G.Skill TridentZ 16 GB
Asus Radeon R9 290 DirectCU II OC
pcie 3.0 300mm riser kabel
OCZ Vector 180 och en gammal mekanisk disk som jag har liggande.
Corsair TX750 ATX nätdel

Vill bygga den så liten som möjligt så egentligen ville jag ha ett mini itx kort, men det var inga som föll mig i smaken förutom asus impact viii.
Men störde mig som fasiken på wifi delen och att den inte har m.2 kortplats, så det fick bli modellen större.
En sak till jag stör mig på är större atx kort så får man en fin io shield/cover, men det verkar tyvärr inte finnas på de mindre korten alls(förutom evga stinger som inte heller föll mig i smaken)
Har ett vattenkylningskit från ek i min nuvarande rigg som jag tänkt återanvända de flesta delarna av, förutom cpu kylaren då det blir ett monoblock anpassat till gene kortet.
Har laborerat lite med placering av de olika delarna, och här är en möjlig lösning:

Har försökt få rätt skala/storlek på de olika komponenterna på bilden, men det kanske inte är helt 100%.
Tanken är att slangarna till vattenkylningen ska gå bakom datorn så mkt som är möjligt:
Reservoaren kommer sitta med slangarna mot väggen.
Grafikkortet kommer ligga plant mot plattan och använder slanghålen på undersidan av kortet, så de ej syns.
Pumpen och moderkort blir ju lite meckigare då det blir svårt att dölja slangarna hela vägen.
Slangarna från cpun får nog gå rakt upp och sedan bakom plattan, liknande med pumpen.
Radiatorn(EK-CoolStream XE 360 ) har jag inte funderat så mkt över än, så får se var den hamnar
Om någon har en bättre idé över placeringen så får ni gärna hojta till om nu vill ha originalfilen som är gjord i gimp.
Själva plattan som allt ska sitta i får nog bli en bit plywood täckt med kolfiber film av ngt slag.

Permalänk
Medlem

Låter spännande

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Proffsmoddare

Trevligt, ska följas!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Livsnjutare 😎

Coolt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fick moderkort, cpu och minnen idag. Så nu väntar jag på riser kabeln och monoblocket till cpu/moderkort ínnan jag kan montera allt.
Kom precis på en jätte jobbig sak, jag kan ju inte använda den nya burken förrän jag byggt färdigt den!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Fick moderkort, cpu och minnen idag. Så nu väntar jag på riser kabeln och monoblocket till cpu/moderkort ínnan jag kan montera allt.
Kom precis på en jätte jobbig sak, jag kan ju inte använda den nya burken förrän jag byggt färdigt den!!

Haha jag personligen kan aldrig beställa några delar i taget för jag vet att det kommer klia för mycket i fingrarna och man nästan går och pillar på sakerna dagligen tills det är dags att sätta ihop.

Ska bli spännande å följa.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Hehe, visst är det jobbigt. Men jag beställde allt samtidigt fast från olika leverantörer.
Gissar att riser kabeln är den som kommer sist för den är skickad från taiwan

Permalänk
Medlem

Var på biltema idag och inhandlade lite material till bygget.
Tänkte först bygga datorn på 6mm spånskiva, men då det var lite svårt att få tag i såg jag att det fanns något som hette plastglas på biltema.
4mm tjockt i skivor upp till 1200x800mm, givet köp.
Så här ser det ut med skyddsfilmen fortfarande på:

Fanns även plexiglas i samma mått men 50kr dyrare.

Sedan blev det även två stycken rullar med 3d ultra super mega kolfiber film

Så i morgon ska jag börja med att märka ut och borra diverse hål för alla komponenter, om min ettåriga dotter låter mig dvs...

Permalänk

Spännande! Kul att fler liknande byggen dyker upp.

Kolla in den här snubbens tutorial, kanske ger dig en knuff när det behövs )
https://youtu.be/5ww0TUZoq3E

Kolla också gärna in min log som har varit inaktiv ett tag....men nu börjar det närma sig slutet. När jag ser dina bilder får jag massa flashbacks haha..
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1352487-projekt-log-rog...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Spännande! Kul att fler liknande byggen dyker upp.

Kolla in den här snubbens tutorial, kanske ger dig en knuff när det behövs )
https://youtu.be/5ww0TUZoq3E

Kolla också gärna in min log som har varit inaktiv ett tag....men nu börjar det närma sig slutet. När jag ser dina bilder får jag massa flashbacks haha..
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1352487-projekt-log-rog...

Lycka till!

Tack
Men va f-n
Jag sökte på vägg i denna forumdel och fick inte upp ett enda projekt med väggmonterade datorer....
Men ditt projekt ser riktigt snyggt ut!
Jag skippar dock ljusen bakom alla komponenter och monterar således allt direkt på den "stora" plattan utan att göra massa små plexibitar tilt resp. komponent,

Permalänk
Medlem

Fick lite gjort idag.

Började med att lägga ut mina komponenter på biltemas plastglas så jag fick ett hum om hur stor bit jag behövde, det stämde helt okey med skissen jag gjort på datorn.

Hårddisken hade en riktigt tråkig seagate klisterlapp på sig så den fick ryka, kanske gör något fräckt med den sedan.
Atx nätdelen fick hamna upp och ner för fläkten samt att den ser snyggare ut på undersidan
Får se om det går att köpa en 90graders apparatkabel som är vänd åt "fel" håll, eller alternativ löda ihop ngt själv.
Pumpen har jag vita lysdioder till och har beställt likadana till reservoaren, får se hur pass bra det blir. Kanske blir röda dioder senare
Såg att EK har släppt en ny typ av kylare som är mkt snyggare än min skitfula klump, men mitt gamla as får hänga med nått år till tyvärr.

Började med att skära bort det överflödiga på höger sida, skar ett par gånger med en mattkniv och sedan knäckte jag av det mot bordskanten.
Här är en efter bild

Nödproviant är ett måste!

Och sedan har jag inte hunnit mer än att märka ut diverse skruvhål och komponentplaceringar med spritpenna.
Och det ser ut så här:

Blev tvungen att beställa 4st röda EK fittings, 4st svarta EK 90graders vinklar och 2m röd slang för bitarna mellan pump/reservoar och från moderkortets monoblock, de andra slangarna ska gå helt bakom plastglaset och därmed ej synas när jag väl fått på kolfiberfilmen.
Min riserkabel har tyvärr fastnat i tullen på arlanda, men förhoppningsvis kommer det och mitt monoblock i morgon kväll.
Så då blir det att märka ut var grafikkortet ska sitta.

Nu får det räcka för ikväll.

Permalänk
Skrivet av theailer:

Tack
Men va f-n
Jag sökte på vägg i denna forumdel och fick inte upp ett enda projekt med väggmonterade datorer....
Men ditt projekt ser riktigt snyggt ut!
Jag skippar dock ljusen bakom alla komponenter och monterar således allt direkt på den "stora" plattan utan att göra massa små plexibitar tilt resp. komponent,

Haha, inte lätt du Tack ska du ha, jag blev riktigt nöjd iaf. Lite små grejer kvar dock.

Ser fram emot att se ditt bygge färdigt! (Y)

Permalänk
Medlem

Har gjort hål för kablar och slangar. Jäklar va jobbigt det var, enda verktyget jag hade som funkade i biltemas plastglas var min sticksåg, en spånskiva hade varit mkt lättare att jobba i. Plasten smälter igen hålen efter att man kört med sågen, så det gällde att vara snabb å trycka ut bitarna in det svalnade
Finns säkert mkt bättre sätt att göra det på men så fick det bli.
Min stackars riser kabel fastnade i tullen, får hoppas den dyker upp i morgon.
Fick däremot mitt EK monoblock, jäklar vad jag gillar deras produkter, undrar just om det var ett medvetet val från deras sida att skippa hål för lysdioder ?

Insåg precis innan jag skulle montera det att moderkortets kylare för mosfetkretsarna fick åka, lite synd då dom är ganska snygga.
Ironiskt nog så täcker monoblocket även uttaget på moderkortet som är till vattenpumpen, sug på den

Permalänk
Medlem

Hittade en adapter på kjell o co som var vänd åt rätt håll, haleluja

Fick min riser kabel men då förstod jag att mina planer med att dölja grafikkortets slangar helt gick om intet.
Fick tänka om och göra nya hål, eller rättare sagt ett stort hål för hela kabeln, sen hittade jag ett par lämpligt långa skruvar från en av mina rc helikoptrar som passade perfekt att skuva fast gpun i plastglaset med.

Gav mig på plastglaset med sticksågen som sagt:

Kunde lagt lite mer energi på att fila/sanda ner kanterna men det syns ju ändå inte under komponenterna. Kan hålla med om att det är allt annat än vackert=)

Sen klistrade jag på biltemas kolfiber film som i själva verket inte är kolfiber(kunde iaf inte mäta på den med min multimeter):

Ser inte heller så vackert ut, men fick iaf bort nästan alla luftbubblor efteråt med en nål.

Det som återstod var att montera på de olika delarna och här har jag kommit halvvägs:

Börjar se lite bättre ut än de andra skräckbilderna
Slangen mellan reservoar och pump blev jag inte alls nöjd med, har i efterhand bytt plats på fittingen som sitter på reservoaren till undersidan istället och det ser mkt bättre ut, men har tyvärr inte bild på det nu.

Fast jag hade mätt så fint räckte inte kablarna till mina diskar,buhu, så jag fick testköra med dom liggandes löst. Jag kom på att jag hade en extra ssd som låg å dammade så det blev en raid 0 array på det

Här är en bild efter att jag fyllt systemet(hela 0.8liter vatten rymmer det) med rengöringsmedel(de flesta vattenkylningsgrejerna har varit igång cirka ett år på min gamla rigg)

Hade först tänkt att göra någon form av hylla som psu:n skulle stå på, men då jag är lite lat så satte jag massa dubbelhäftande 3M geltejp på baksidan av den istället, funkar skitbra.

Sedan så störde jag mig nått så inni norden på att uttaget för vattenkylningspumpen täcktes av monoblocket så jag tömde hela systemet på vatten och skruvade loss moderkort och monoblock igen.
Här syns den räliga lilla kontakten och man ser oxo på ett ungefär hur monoblocket ska skruvas fast i de båda skruvhålen på moderkortet:

Nu gjorde det kanske inte så mkt att jag inte hade vattenpumpen på just den kontakten rent praktiskt, men det retade mig ändå
Det gick inte att bara sätta dit sladden för det är kanske 1mm mellan stiften och monoblocket, så då tänkte jag att jag viker kontakten lite så går det kanske:

Men då täckte den ju det andra skruvhålet som jag inte sett innan
Så fram med avbitare och lödkolv!!!!

Oxo lite dragavlastning på det hela:

Här är en liten sned bild av hur baksidan ser ut, ska fixa en bättre lite senare då jag ska byta ut ett par fittings så slangarna kommer närmre datorn:

Sen ihop med allting igen och installera Windows 10 medans jag luftar vattenkylningen.
Har precis beställt 90graders adaptrar till nätverk, hdmi, ljudkontakter och USB för 600:-

Det var allt för denna gången, återkommer när jag satt fast diskarna och förhoppningsvis när jag satt upp den på väggen istället för att låta den stå ovanpå min kamin....

la till lite
Permalänk
Medlem

Ser spännande ut, känns det bra att se att allt funkar som det ska?

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk

Ser riktigt nice ut!

Hur låter ditt TX750 förresten? Jag fick ett sådant av min chef och det lät lite som ett jetplan, bytte ut fläkten till en Noctua och nu är det tyst som en mus. Ett tips om du också är allergisk mot äckliga fläktljud.

Förresten, vart köpte du din PICE-riserkabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizzk:

Ser spännande ut, känns det bra att se att allt funkar som det ska?

Jajamensan Kul att få prova de nya grejerna och uppleva skillnaden mot min gamla datorn.

Skrivet av Crozzfajor:

Ser riktigt nice ut!

Hur låter ditt TX750 förresten? Jag fick ett sådant av min chef och det lät lite som ett jetplan, bytte ut fläkten till en Noctua och nu är det tyst som en mus. Ett tips om du också är allergisk mot äckliga fläktljud.

Förresten, vart köpte du din PICE-riserkabel?

Tackar, min fläkt går på idle hela tiden men däremot har det uppkommit nått skumt ljud i den(eff eff eff eff låter den) så jag kommer byta fläkt.
Fick tag i min kabel från ebay efter lite sökande efter något som klarade pcie 3.0 x 16:
Ebay

Permalänk
Medlem

Fick mina sata och ström kablar så jag kunde montera fast diskarna på plattan!

Här är en bild på kablarna:

Råkade beställa fel strömkablar då det blev hona/hona istället för hane/hona.
Men det åtgärdades med avbitare och lödkolv

Här är en bätre bild på baksidan av det hela:

Och här en bild på framsidan med diskarna på plats:

Det jag väntar på nu är vinklade kablar för grafik/ljud/usb samt en display för vattentemperatur och en belyst strömknapp.
Då det är beställt från kina lär det ta ett par veckor innan allt har kommit.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte rekommendera riser kabeln från ebay länken!
Provade ett par spel men alla kraschade efter tio minuter och jag höll på vääääldigt länge innan jag provade att sätta grafikkortet rakt i moderkortet.
Och då fungerade det klockrent, så nu har jag beställt en 3M kabel för 700:- så jag håller tummarna på att den fungerar!

Permalänk
Medlem

Fick min 3M kabel idag och den fungerade klockrent.
Ebay kabeln fungerade utan problem upp till pci express gen 2.0 men inte på gen 3.0, säljaren sa att det kunde vara min kombo av moderkort och gpu som gjorde att det inte lirade.

Permalänk
Medlem

tänkte kolla här, upp monterade du grafikkortet? försöker titta på bilderna men svårt att se

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

Coolt project
Hittade detta för ett tag sen, efter att jag läste din tråd tänkte jag på denna pc.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

tänkte kolla här, upp monterade du grafikkortet? försöker titta på bilderna men svårt att se

Tjena. Jag använde skruvar genom plexiskivan och i kortets skruvhål där backplaten normalt sitter.
Så jag fick använda betydligt längre skruvar än vad som sitter i kortet original.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Coolt project
Hittade detta för ett tag sen, efter att jag läste din tråd tänkte jag på denna pc.

https://imagez.to/i/HqT8DsAd.jpg

https://imagez.to/i/9HVYEBAK.jpg

Tackar. Tänkte oxo på en sådan glasskiva över hela datorn, men nuförtiden så lever den i ett normal chassi igen 😀 var allt annat än praktisk att ha den väggbyggd. Vägde som ett as gjorde den med.

Skickades från m.sweclockers.com