Intel tvingar moderkortstillverkare ta bort stöd för överklockning av låsta processorer

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Intel tvingar moderkortstillverkare ta bort stöd för överklockning av låsta processorer

Processorjätten Intel ser inte på moderkortstillverkarnas uppror med blida ögon. Nu framgår att överklockning av låsta Skylake-processorer kommer låsas ned.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Hade inte räknat med nåt annat

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 62TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010

Tråkigt men väntat :/

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2014

oväntat..... Det är trots allt intel vi pratar om... :/

Intel i7 4770 | GTX 980 stockkylare | Corsair Vengeance 1600MHz | Coolermaster 412S | Evga supernova G2 750w Guld | Nzxt H440 röd | MSI Gaming 5 | Logitech G502 | Benq XL2430T 144 Hz | Xtrify XG1-R | Flygprylar: Thrustmaster warthog | Saitek combat rudder pedals | Oculus rift CV1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

Hoppas hoppas att AMD släpper riktigt fina grejer i sommar så vi kan visa Intel vad vi vill ha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Frågan är ju om det verkligen är ett stort problem för Intel. De flesta som vill överklocka köper väl trots allt en K-processor ändå?

Stationär: FD Define Nano S, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz @ 3200Mhz CL16, Radeon RX 570, Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450, Arctic Freezer 33
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, Geforce GT 710, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 11

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jun 2011

Asså intel i ett nötskal sälja samma processor till olika priser, räcker väl att ha i3, i5, i7 sen k modeller utöver det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Foxmaner:

väntat menar du va?

Skickades från m.sweclockers.com

Laptop: Microsoft Surface Book 2 | Intel i7 8650U | Nvidia GeForce GTX 1060 | 16GB RAM | 256 GB SSD |

HTPC: Intel i7 6700k | Noctua NH-U9S | Samsung 950 PRO 512GB | ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac | Ncase M1 | Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB | Corsair SF600 600W | LG OLED55B6V | PlayStation 4 Pro | Nintendo Switch | Panasonic DMP-UB900 |

Ljud: Dynaudio Contour S 3.4 LE | Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Pro-Ject Debut Carbon Esprit | Pro-Ject Phono Box S | Astell & Kern AK70 | Shure SE535 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gimo
Registrerad
Aug 2004

Ingen ska få vara glad och kunna överklocka, för det kostar extra...

CPU: 8700K@ 5Ghz CPU KYLNING: Noctua NH-D15 GPU: EVGA GTX 1080 FTW Gaming ACX 3.0 MODERKORT: Asus ROG STRIX Z370-F GAMING Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHZ HDD: M.2 960 EVO 250GB + 850 EVO 250GB + WD5000 1TB PSU: Corsair RM850W Skärm: DELL U2713HM Headset: Corsair VOID RGB USB Dolby 7.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Foxmaner:

haha va?

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Hade det handlat om Xeon processorer så hade jag förstått poängen med att hindra klåfingriga ungdomar, detta tycker jag mer handlar om att utnyttja monopolen bland de bättre x64 processerna för att tvinga folk köpa dyrare produkter än vad de egentligen skulle behöva.

Nå ja tror som någon tidigare nämnde att skaran som köper en ej K processor för att överklocka ej är så stor.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Marquzz:

Hoppas hoppas att AMD släpper riktigt fina grejer i sommar så vi kan visa Intel vad vi vill ha.

I sommar? Jag trodde att det handlade om en papperslansering i december och att tillgången skulle vara god först 2017.

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Så blir det när dom får bestämma över tillverkarna.
Jag äger min CPU och moderkort ingen annan.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

God guy Intel.

Jag tycker moderkortstillverkare borde gå ihop och sluta sälja intel-moderkort i protest, så får vi se vad som händer.

Det är sjukt att man inte ska få ha full kontroll på hårdvara man köpt. Se'n att klåfingriga bara förstör sina processorer med överklockning är ett dött argument då samtliga som överklockar ändå förlorar garantin, så det är inte så att intel blir lidande av att folk överklockar. Det här är ren och skär maktdemostration. En härskarteknik, både mot användare och tillverkare. Jag hoppas det får negativa konsekvenser för intel..

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av tvelander:

Så blir det när dom får bestämma över tillverkarna.
Jag äger min CPU och moderkort ingen annan.

På sätt och vis håller jag med. Samtidigt är det Intel som äger styrkretsarna, rättigheterna till sockeln osv och licensierar detta till moderkortstillverkarna. Vill moderkortstillverkarna kunna marknadsföra sina produkter som kompatibla med Intels CPUer, använda deras styrkretsar o.s.v. får de helt enkelt böja sig fram och finna sig i situationen.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Sitter och funderar på vilket är mest skit Intel har gjort på senaste.... detta, eller deras nya "påkostade" kylare TS15A. Är svårt val faktiskt då båda är fullständigt dumma...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Trist agerande av Intel. Med tanke på deras marknadsställning kan de gott bjuda på detta. Det är ju ändå inte som att man kan få ur mer än lite högre klockfrekvens. Vi snackar inte om upplåsbara kärnor.

Frågan är om någon ny felräkning avslöjas som gör att systemen måste uppdateras igen vilket skulle kräva att de som idag har upplåsta system med icke-K processorer tvingas uppdatera.

Ytterligare ett tecken på att AMD verkligen behövs. Det är det enda företaget som faktiskt har möjlighet och kan konkurrera med Intel på främst skrivbordet och en av extremt få som får designa x86 processorer.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Ozzed:

God guy Intel.

Jag tycker moderkortstillverkare borde gå ihop och sluta sälja intel-moderkort i protest, så får vi se vad som händer.

Det är sjukt att man inte ska få ha full kontroll på hårdvara man köpt. Se'n att klåfingriga bara förstör sina processorer med överklockning är ett dött argument då samtliga som överklockar ändå förlorar garantin, så det är inte så att intel blir lidande av att folk överklockar. Det här är ren och skär maktdemostration. En härskarteknik, både mot användare och tillverkare. Jag hoppas det får negativa konsekvenser för intel..

Med tanke på att det är omöjligt att se om någon överklockat så länge de inte delidat sin CPU så är det på alla sätt relevant att de inte vill få in förstörda CPUer pga överklockning.

Sen att detta är en väntad men jäkligt tråkig inställning från intel är en annan sak, jag menar så länge det höll sig till specifika bios och med nackdelarna det innebar så skulle det vara väldigt få förutom entusiasterna som ens skulle fundera på det.. men visst, inte föredrar väll att de köper 5960x CPUer istället för billiga i3:or att leka med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Det var knappast förvånande. Så är det med Intel de bjuder inte på något.

Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Äckligt översittar beteende som dödar kreativitet och allt som är mänskligt, jag kommer inte köpa en Intel processor igen,oavsett hur mycket sämre alternativet är.

Mvh

Fractal Design R6 - Gigabyte X399 Designare EX -Threadripper 1950X - 32GB DDR4 G.Skill Flare X 3200MHz - 1X Intel Optane 900P - 3X Samsung 960 Evo - 1X WD Black - Noctua NH-U12S TR4 edition - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 - Seasonic Focus Plus 850W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Peking:

Frågan är ju om det verkligen är ett stort problem för Intel. De flesta som vill överklocka köper väl trots allt en K-processor ändå?

Folk köper K-modeller för de har upplåst multipel.

Varför skulle någon köpa dem om en vanlig billigare kan göra samma sak?

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, Sondera2018,Volvo745GlTic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Feb 2011

Sjukt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Oddesn var väl inte alltför höga på att det här skulle ske till slut.

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Visste inte ens om att det här var möjligt. Men det är väl en väntad reaktion från intel tycker jag.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av agitax:

Asså intel i ett nötskal sälja samma processor till olika priser, räcker väl att ha i3, i5, i7 sen k modeller utöver det.

AMD gör ju dock samma sak.

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Detta var ju inte så oväntat.

Nu spånar jag lite, men är det verkligen privatpersoner som Intel vill 'sätta dit' eller finns det en 'industri' med mindre pålitliga datortillverkare som försöker sälja billigare Intel processorer till högre pris?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av gabriel15:

Folk köper K-modeller för de har upplåst multipel.

Varför skulle någon köpa dem om en vanlig billigare kan göra samma sak?

För att det inte är samma sak, bara Intel som blockerar bussklockning. De har lyckats bra innan när de hade bussklockning också.
Men såklart, man måste förstå att ett företag som inte försöker maximera sin vinst inte blir så långlivat. Men poängen kvarstår, K-processorer kan ha fördelar som andra inte har även om man tillåter bussklockning. Det kräver ju förövrigt det dyraste chipsetet ändå verkar det som så det är väl inte många som budgetklockar ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Azodan:

Detta var ju inte så oväntat.

Nu spånar jag lite, men är det verkligen privatpersoner som Intel vill 'sätta dit' eller finns det en 'industri' med mindre pålitliga datortillverkare som försöker sälja billigare Intel processorer till högre pris?

Den industrin dog väl i stort sett ut när man slutade ställa in frekvensen manuellt på moderkortet med jumprar. Då kunde du byta märkningen på en 200MHz-processor till en 233MHz processor och användaren skulle glatt köra den i 233MHz. Sälja klockat numera är ju inte helt lätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att det är omöjligt att se om någon överklockat så länge de inte delidat sin CPU så är det på alla sätt relevant att de inte vill få in förstörda CPUer pga överklockning.

Sen att detta är en väntad men jäkligt tråkig inställning från intel är en annan sak, jag menar så länge det höll sig till specifika bios och med nackdelarna det innebar så skulle det vara väldigt få förutom entusiasterna som ens skulle fundera på det.. men visst, inte föredrar väll att de köper 5960x CPUer istället för billiga i3:or att leka med.

Du förstör knappast din processor på överklockning oavsett, då det finns termostat som bryter strömmen om det blir för varmt, så du får hålla på med rätt extrema grejer nuförtiden om processor ska ta någon riktig skada.

Och om det är en slags balansakt för dem så borde deras PR-avdelning avgå. En sådan här grej ger betydligt sämre PR än om någon enstaka P12a tror han är haxx och råkar elda upp sin processor.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Vad exakt är skillnaden med en upplåst K variant?

TIME SPY
TIME SPY EXTREME
Citera för svar!