Intel tvingar moderkortstillverkare ta bort stöd för överklockning av låsta processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel tvingar moderkortstillverkare ta bort stöd för överklockning av låsta processorer

Processorjätten Intel ser inte på moderkortstillverkarnas uppror med blida ögon. Nu framgår att överklockning av låsta Skylake-processorer kommer låsas ned.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade inte räknat med nåt annat

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tråkigt men väntat :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

oväntat..... Det är trots allt intel vi pratar om... :/

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas att AMD släpper riktigt fina grejer i sommar så vi kan visa Intel vad vi vill ha.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det verkligen är ett stort problem för Intel. De flesta som vill överklocka köper väl trots allt en K-processor ändå?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Asså intel i ett nötskal sälja samma processor till olika priser, räcker väl att ha i3, i5, i7 sen k modeller utöver det.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Foxmaner:

oväntat..... Det är trots allt intel vi pratar om... :/

väntat menar du va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Ingen ska få vara glad och kunna överklocka, för det kostar extra...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

oväntat..... Det är trots allt intel vi pratar om... :/

haha va?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Hade det handlat om Xeon processorer så hade jag förstått poängen med att hindra klåfingriga ungdomar, detta tycker jag mer handlar om att utnyttja monopolen bland de bättre x64 processerna för att tvinga folk köpa dyrare produkter än vad de egentligen skulle behöva.

Nå ja tror som någon tidigare nämnde att skaran som köper en ej K processor för att överklocka ej är så stor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marquzz:

Hoppas hoppas att AMD släpper riktigt fina grejer i sommar så vi kan visa Intel vad vi vill ha.

I sommar? Jag trodde att det handlade om en papperslansering i december och att tillgången skulle vara god först 2017.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

Så blir det när dom får bestämma över tillverkarna.
Jag äger min CPU och moderkort ingen annan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

God guy Intel.

Jag tycker moderkortstillverkare borde gå ihop och sluta sälja intel-moderkort i protest, så får vi se vad som händer.

Det är sjukt att man inte ska få ha full kontroll på hårdvara man köpt. Se'n att klåfingriga bara förstör sina processorer med överklockning är ett dött argument då samtliga som överklockar ändå förlorar garantin, så det är inte så att intel blir lidande av att folk överklockar. Det här är ren och skär maktdemostration. En härskarteknik, både mot användare och tillverkare. Jag hoppas det får negativa konsekvenser för intel..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så blir det när dom får bestämma över tillverkarna.
Jag äger min CPU och moderkort ingen annan.

På sätt och vis håller jag med. Samtidigt är det Intel som äger styrkretsarna, rättigheterna till sockeln osv och licensierar detta till moderkortstillverkarna. Vill moderkortstillverkarna kunna marknadsföra sina produkter som kompatibla med Intels CPUer, använda deras styrkretsar o.s.v. får de helt enkelt böja sig fram och finna sig i situationen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på vilket är mest skit Intel har gjort på senaste.... detta, eller deras nya "påkostade" kylare TS15A. Är svårt val faktiskt då båda är fullständigt dumma...

Permalänk
Inaktiv

Trist agerande av Intel. Med tanke på deras marknadsställning kan de gott bjuda på detta. Det är ju ändå inte som att man kan få ur mer än lite högre klockfrekvens. Vi snackar inte om upplåsbara kärnor.

Frågan är om någon ny felräkning avslöjas som gör att systemen måste uppdateras igen vilket skulle kräva att de som idag har upplåsta system med icke-K processorer tvingas uppdatera.

Ytterligare ett tecken på att AMD verkligen behövs. Det är det enda företaget som faktiskt har möjlighet och kan konkurrera med Intel på främst skrivbordet och en av extremt få som får designa x86 processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

God guy Intel.

Jag tycker moderkortstillverkare borde gå ihop och sluta sälja intel-moderkort i protest, så får vi se vad som händer.

Det är sjukt att man inte ska få ha full kontroll på hårdvara man köpt. Se'n att klåfingriga bara förstör sina processorer med överklockning är ett dött argument då samtliga som överklockar ändå förlorar garantin, så det är inte så att intel blir lidande av att folk överklockar. Det här är ren och skär maktdemostration. En härskarteknik, både mot användare och tillverkare. Jag hoppas det får negativa konsekvenser för intel..

Med tanke på att det är omöjligt att se om någon överklockat så länge de inte delidat sin CPU så är det på alla sätt relevant att de inte vill få in förstörda CPUer pga överklockning.

Sen att detta är en väntad men jäkligt tråkig inställning från intel är en annan sak, jag menar så länge det höll sig till specifika bios och med nackdelarna det innebar så skulle det vara väldigt få förutom entusiasterna som ens skulle fundera på det.. men visst, inte föredrar väll att de köper 5960x CPUer istället för billiga i3:or att leka med.

Permalänk

Det var knappast förvånande. Så är det med Intel de bjuder inte på något.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Äckligt översittar beteende som dödar kreativitet och allt som är mänskligt, jag kommer inte köpa en Intel processor igen,oavsett hur mycket sämre alternativet är.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peking:

Frågan är ju om det verkligen är ett stort problem för Intel. De flesta som vill överklocka köper väl trots allt en K-processor ändå?

Folk köper K-modeller för de har upplåst multipel.

Varför skulle någon köpa dem om en vanlig billigare kan göra samma sak?

Permalänk

Sjukt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oddesn var väl inte alltför höga på att det här skulle ske till slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Visste inte ens om att det här var möjligt. Men det är väl en väntad reaktion från intel tycker jag.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Asså intel i ett nötskal sälja samma processor till olika priser, räcker väl att ha i3, i5, i7 sen k modeller utöver det.

AMD gör ju dock samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Detta var ju inte så oväntat.

Nu spånar jag lite, men är det verkligen privatpersoner som Intel vill 'sätta dit' eller finns det en 'industri' med mindre pålitliga datortillverkare som försöker sälja billigare Intel processorer till högre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Folk köper K-modeller för de har upplåst multipel.

Varför skulle någon köpa dem om en vanlig billigare kan göra samma sak?

För att det inte är samma sak, bara Intel som blockerar bussklockning. De har lyckats bra innan när de hade bussklockning också.
Men såklart, man måste förstå att ett företag som inte försöker maximera sin vinst inte blir så långlivat. Men poängen kvarstår, K-processorer kan ha fördelar som andra inte har även om man tillåter bussklockning. Det kräver ju förövrigt det dyraste chipsetet ändå verkar det som så det är väl inte många som budgetklockar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Detta var ju inte så oväntat.

Nu spånar jag lite, men är det verkligen privatpersoner som Intel vill 'sätta dit' eller finns det en 'industri' med mindre pålitliga datortillverkare som försöker sälja billigare Intel processorer till högre pris?

Den industrin dog väl i stort sett ut när man slutade ställa in frekvensen manuellt på moderkortet med jumprar. Då kunde du byta märkningen på en 200MHz-processor till en 233MHz processor och användaren skulle glatt köra den i 233MHz. Sälja klockat numera är ju inte helt lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att det är omöjligt att se om någon överklockat så länge de inte delidat sin CPU så är det på alla sätt relevant att de inte vill få in förstörda CPUer pga överklockning.

Sen att detta är en väntad men jäkligt tråkig inställning från intel är en annan sak, jag menar så länge det höll sig till specifika bios och med nackdelarna det innebar så skulle det vara väldigt få förutom entusiasterna som ens skulle fundera på det.. men visst, inte föredrar väll att de köper 5960x CPUer istället för billiga i3:or att leka med.

Du förstör knappast din processor på överklockning oavsett, då det finns termostat som bryter strömmen om det blir för varmt, så du får hålla på med rätt extrema grejer nuförtiden om processor ska ta någon riktig skada.

Och om det är en slags balansakt för dem så borde deras PR-avdelning avgå. En sådan här grej ger betydligt sämre PR än om någon enstaka P12a tror han är haxx och råkar elda upp sin processor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är skillnaden med en upplåst K variant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!