Permalänk
Medlem

Internet Uppkopplingsproblem

Hej!

Jag har under senaste tiden haft en del problem med Comhem. Internet lägger av till och från, har för det mesta lyckats lösa det själv men idag så har jag inte lyckats med det.

Har varit avstängt i 6 timmar nu ungefär och det hände från ingenstans. När jag felsöker står det "Ett eller flera nätverksprotokoll saknas på den här datorn". Det problematiska är att det står så på alla fem datorer i huset. Har testat fabriksåterställa, stänga av och på. Testat stänga av NAT och sen aktiverat det dessutom.

Även testat detta i CMD:
netcfg -d
netsh winsock reset
netsh int ip reset

Testat att avaktivera internet i ncpa.cpl men ingen skillnad där heller.
Och som vanligt så är Comhem supporten ingen större hjälp förutom de följande orden "Testa stänga av modemet, annars är det inget vi kan göra utan måste skicka in en felanmälan på det".

Är det någon som vet vad problemet kan vara?
Tack på förhand, Linus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niNus:

Är det någon som vet vad problemet kan vara?
Tack på förhand, Linus.

Låter som ni kör Win10 och har problemet med uppdatering 1511 tror jag det var. Prova avinstallera tcp/ip stacken och drivrutiner och installera om det.

Permalänk
Medlem

Hade ungefär samma problem för några månader sedan och det visade sig att koax från väggen var usel/glapp.
Bytte den och sedan var allt frid och fröjd. Så om du har en extra hemma kan du ju testa med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Låter som ni kör Win10 och har problemet med uppdatering 1511 tror jag det var. Prova avinstallera tcp/ip stacken och drivrutiner och installera om det.

Man tycker väl ändå inte att alla i huset borde få det här problemet då? Även de som inte har windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av niNus:

Man tycker väl ändå inte att alla i huset borde få det här problemet då? Även de som inte har windows 10

Jo, fast du förmedlar inte tillräckligt med info angående det, så man får gissa i sådant fall.

Om du inte får något fel på 'netsh int ip reset c:\ipreset.txt' och säker på att ej är fel på kablar så kan det mycket väl vara problem med routern. Har du en koax fiber anslutning med modem från Comhem så kanske det är den som behöver bytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jo, fast du förmedlar inte tillräckligt med info angående det, så man får gissa i sådant fall.

Om du inte får något fel på 'netsh int ip reset c:\ipreset.txt' och säker på att ej är fel på kablar så kan det mycket väl vara problem med routern. Har du en koax fiber anslutning med modem från Comhem så kanske det är den som behöver bytas.

Är antagligen routern. Har ingen fiber koax så bör vara den. Aldrig stött på något liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av niNus:

Är antagligen routern. Har ingen fiber koax så bör vara den. Aldrig stött på något liknande

Om du bara har ethernet uttag, prova koppla direkt i den och kolla om det blir samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om du bara har ethernet uttag, prova koppla direkt i den och kolla om det blir samma.

Jo vafan, ber om ursäkt. Har fiberkoax dosa/kabel. Dock är kabeln relativt ny, inte varit med om något speciellt. Ska få hit en tekniker imorgon på morgonen. Lite trist bara, behöver använda 4G för att kunna arbeta haha!