MSI 980Ti 6GB REF hög temp?

Permalänk
Medlem

MSI 980Ti 6GB REF hög temp?

Hej

Det känns som att jag har ett problem med min temperatur på grafikkortet.

I idle ligger kortet på 60-64c om fanspeed är på 22% och inte på automatisk, men då är datorn så tyst som den ska vara.
Om det ser ut såhär ligger jag på 84c i spel, max temp är satt på 83 så det är lite roligt med.

Klickar jag då på kugghjulet vid fanspeed så verkar den gå in på automatisk fläktstyrning, men då susar grafikkortsfläkten jättemycket även om datorn bara står i idle, men då hålls tempen nere på runt 40-50c:

Så hur ska jag egentligen ha det? Ska den vara tyst och ligga på 64c idle, eller ska den låta som fan och ligga på ca 50c idle? Eller är grafikkortet sönder?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Vad har du för klock i idle? Ser att du kör med två skärmar varav en 144hz. Jag har samma setup (med GTX980) och mitt kort klockar inte ner sig riktigt i idle om man inte sätter 144hz skärmen till 120hz i nvidia kontrollpanel.
Gjorde en tråd om detta för någon dag sen, http://www.sweclockers.com/forum/trad/1418113-losning-pa-att-...
Är som sagt ett känt problem, kom en ny drivrutin i mellandagarna som fixade så kortet klockar ner sig automatiskt om man bara kör med en skärm (i 144hz), men med flera skärmar (oavsett uppdateringsfekvens) så är det fortfarande så att det ej klockar ner sig tillräckligt i idle, väntar otåligt på att det ska komma en ny drivrutin som fixar även detta.
Antar att du har kollat så du ej kör ditt kort i "Föredrar Max Prestanda" i Nvidia Kontrollpanel, samt stängt av hårdvaruacceleration om du kör google chrome. Kan hjälpa lite.

Med min skärm i 144hz så ligger min idle-klock på ca 950 Mhz, drar jag ner den till 120 hz så droppar den direkt till 135 Mhz och idle-tempen sänks ca 10-15 grader på kortet.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Vad har du för klock i idle? Ser att du kör med två skärmar varav en 144hz. Jag har samma setup (med GTX980) och mitt kort klockar inte ner sig riktigt i idle om man inte sätter 144hz skärmen till 120hz i nvidia kontrollpanel.
Gjorde en tråd om detta för någon dag sen, http://www.sweclockers.com/forum/trad/1418113-losning-pa-att-...
Är som sagt ett känt problem, kom en ny drivrutin i mellandagarna som fixade så kortet klockar ner sig automatiskt om man bara kör med en skärm (i 144hz), men med flera skärmar (oavsett uppdateringsfekvens) så är det fortfarande så att det ej klockar ner sig tillräckligt i idle, väntar otåligt på att det ska komma en ny drivrutin som fixar även detta.
Antar att du har kollat så du ej kör ditt kort i "Föredrar Max Prestanda" i Nvidia Kontrollpanel, samt stängt av hårdvaruacceleration om du kör google chrome. Kan hjälpa lite.

Med min skärm i 144hz så ligger min idle-klock på ca 950 Mhz, drar jag ner den till 120 hz så droppar den direkt till 135 Mhz och idle-tempen sänks ca 10-15 grader på kortet.

810 i gpu clock och 3505 i mem clock, om jag kör i 144hz på skärmen. Sänkte till 120hz och den droppad direkt till 135mhz och 405mhz mem clock, precis som du sa haha
Antar att det bara är att köra på 120hz samt vänta på en drivrutin som fixar detta?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

@EMM386: Ja om man inte vill köra med väldigt höga gpu-tempar så är det bara att vänta, jag kör med 120 hz tills vidare.
Det lite tråkiga med detta är att dessa problemen började uppmärksammas någon gång 2014, först hösten 2015 erkännde nvidia att problemet låg hos dom och än är det inte helt åtgärdat. Det är lite svagt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

@Andrezz: Ja om man inte vill köra med väldigt höga gpu-tempar så är det bara att vänta, jag kör med 120 hz tills vidare.
Det lite tråkiga med detta är att dessa problemen började uppmärksammas någon gång 2014, först hösten 2015 erkännde nvidia att problemet låg hos dom och än är det inte helt åtgärdat. Det är lite svagt.

Ja.. Men vilka grafikkort handlar det om eller är det likadant för alla som kör 144hz och nvidia? Menar att min bror kör 980 ej Ti, och min polare kör 960, båda 144hz varav min bror har 2st 144hz. men ingen av dem har detta problemet?

- Spelar nu BF4 med 120hz men ändå ligger kortet på 82c i spelet, och 84c i 144hz, men clocken är lägre. Ska det vara så?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Spelar nu BF4 med 120hz men ändå ligger kortet på 82c i spelet, och 84c i 144hz, men clocken är lägre. Ska det vara så?
Klickar jag på kugghjulet i FanSpeed (%) i afterburner så börjar grafikkortsfläkten rusa så in i bomben, men graderna går ner till ca 62c när jag spelar.

Dock har jag för mig att just referenskortet ska ligga på över 80c, att det är normalt, men jag är helt förvirrad nu så vet varken in eller ut.

Ändrade precis till 144hz igen och clocken verkar ligga på samma som på 120hz nu.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Det jag vet är att en kompis som kör 780ti med en 144hz och en 60hz skärm har samma problem. Kanske kan ligga något i att han kör dubbla 144hz, vad vet jag.
Den info jag har är sånt som jag läst mig till på andra forum, har inte expertisen att göra egna efterforskningar så för min del är det bara att köra 120hz tills nya drivers fixar detta och ställa om till 144hz i kontrollpanelen när jag så önskar ha det.

Tempen verkar hög för dig, jag kör ett MSI-kort och på det kortet så startar fläktarna först vid 60 grader. Men kommer inte upp så pass högt som dig trots långvarigt spelande i Witcher 3 med allt på high, ligger runt 65 grader. Tempen i lådan är då ca 30 grader.

En liten grej som jag kan tillägga är att innan jag uppdaterade till WIN10 så sökte jag runt mycket kring detta problemet och till slut fick jag kortet att klocka ner sig, kan dock vara så att jag råkade ställa in på 120hz utan att byta tillbaka men märkte det inte.

Gjorde en liten sökning som jag ska kolla upp närmare när jag kommer hem från jobbet. http://www.overclock.net/t/964370/howto-dual-monitor-downcloc...

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

810 i gpu clock och 3505 i mem clock, om jag kör i 144hz på skärmen. Sänkte till 120hz och den droppad direkt till 135mhz och 405mhz mem clock, precis som du sa haha
Antar att det bara är att köra på 120hz samt vänta på en drivrutin som fixar detta?

Jag har kört med 144Hz länge och det har vart så sedan dag 1, tveksamt om de fixar det men man vet aldrig - de löste tex G-sync/SLI/DSR nyligen efter två års väntan.

Skrivet av EMM386:

Ja.. Men vilka grafikkort handlar det om eller är det likadant för alla som kör 144hz och nvidia? Menar att min bror kör 980 ej Ti, och min polare kör 960, båda 144hz varav min bror har 2st 144hz. men ingen av dem har detta problemet?

- Spelar nu BF4 med 120hz men ändå ligger kortet på 82c i spelet, och 84c i 144hz, men clocken är lägre. Ska det vara så?

Din temp limit ser till att kortet inte går högre i temperatur än så samtidigt som det försöker kyla och eventuellt klocka ner det för att hålla sig vid 83. Referenskylarna är ju inte värst bra i jämförelse med 3e parts tex och låter framförallt mycket mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Det jag vet är att en kompis som kör 780ti med en 144hz och en 60hz skärm har samma problem. Kanske kan ligga något i att han kör dubbla 144hz, vad vet jag.
Den info jag har är sånt som jag läst mig till på andra forum, har inte expertisen att göra egna efterforskningar så för min del är det bara att köra 120hz tills nya drivers fixar detta och ställa om till 144hz i kontrollpanelen när jag så önskar ha det.

Tempen verkar hög för dig, jag kör ett MSI-kort och på det kortet så startar fläktarna först vid 60 grader. Men kommer inte upp så pass högt som dig trots långvarigt spelande i Witcher 3 med allt på high, ligger runt 65 grader. Tempen i lådan är då ca 30 grader.

En liten grej som jag kan tillägga är att innan jag uppdaterade till WIN10 så sökte jag runt mycket kring detta problemet och till slut fick jag kortet att klocka ner sig, kan dock vara så att jag råkade ställa in på 120hz utan att byta tillbaka men märkte det inte.

Gjorde en liten sökning som jag ska kolla upp närmare när jag kommer hem från jobbet. http://www.overclock.net/t/964370/howto-dual-monitor-downcloc...

Vad jag läst på massa olika forum nu är att folk med samma gpu som jag har normaltempen vid heavyload runt 80 grader, precis som min. Så länge det inte skadar bryr jag mig egentligen inte, men skulle gärna vilja få ner tempen vid heavyload ändå. Kortet kommer upp i 83c hur jag än ställer in allt. Men hur fixar jag i nvidias kontrollpanel så att jag spelar i 144hz men har 120hz annars?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Man får ju ställa in det manuellt varje gång man ska spela om man vill göra det via nvidia kontrollpanel så det är ju lite meckigt.
Men annars kan du ju kolla länken jag skickade i förra meddelandet, med nvidia inspector så verkar man kunna tvinga ner klocken för att sen lägga in vilka program/spel som tar bort tvånget och låter klocken vandra som den vill (dvs till max i vårat fall ). Slipper man ställa in det manuellt iaf.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z