Vad kan det vara för fel på min vattenkokare?

Permalänk
Medlem

Vad kan det vara för fel på min vattenkokare?

Hej!

För några veckor sedan införskaffade jag en vattenkokare på 1000-1200 W som jag tänkte ha i mitt korridorsrum för att göra lite härligt te på morgonen. Vattenkokaren felade och stängde av sig ett fåtal sekunder efter att ha blivit påslagen och lämnade därför endast ljummet vatten. Jag misstänkte att det var fel på produkten och återförsäljaren var så snäll att jag fick en ny utan att behöva skicka tillbaka min gamla. Här kommer problemet.

Även den nya stänger av sig efter bara några sekunder. Jag har testat i flera uttag i korridoren men ingenting hjälper. Jag har märkt att proppen går i rummet om jag har datorn på samtidigt som vattenkokaren och att lamporna minskar markant i ljusstyrka när min vattenkokare är påslagen. Vi har även en vatenkokare av annan modell i korridorssköket som har visat liknande beteende, dock med mindre frekvens.

Är det någon kunnig som har några tips? Måste jag skicka tillbaka denna också eller kan det ha att göra med något annat?

All hjälp är välkommen!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken vattenkokare är det som bara tar 1000-1200W? De flesta jag sett ligger på 2000+, ibland 2500, dvs max vad en normalt matande propp på 10A klarar. Antagligen är den elektroniskt styrd och känner av för stort spänningsfall och bryter därför för att inte orsaka andra problem.

Nog inte så mycket att göra om det är för klen matning där du bor. Ring elektriker eller skaffa en ännu klenare kokare (om det finns).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilken vattenkokare är det som bara tar 1000-1200W? De flesta jag sett ligger på 2000+, ibland 2500, dvs max vad en normalt matande propp på 10A klarar. Antagligen är den elektroniskt styrd och känner av för stort spänningsfall och bryter därför för att inte orsaka andra problem.

Nog inte så mycket att göra om det är för klen matning där du bor. Ring elektriker eller skaffa en ännu klenare kokare (om det finns).

Jag råkade läsa fel. Den är på 1800W.det är en tysk vattenkokare.

100-240V 50-60Hz
1800w

Det är all fakta jag vet om den. Jag ska testa den hemma hos en kompis och se ifall det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Vilken vattenkokare är det som bara tar 1000-1200W? De flesta jag sett ligger på 2000+, ibland 2500, dvs max vad en normalt matande propp på 10A klarar. Antagligen är den elektroniskt styrd och känner av för stort spänningsfall och bryter därför för att inte orsaka andra problem.

Nog inte så mycket att göra om det är för klen matning där du bor. Ring elektriker eller skaffa en ännu klenare kokare (om det finns).

Låter mycket. Jag har aldrig sett en vanlig, billig konsumentvattenkokare på 2500 watt. Vanliga effekter brukar vara 170W (för bil/husvagn), 900 watt, 1000 watt, 1800 watt och ibland 2200 watt.

@Holmfrid
Du verkar ha två distinkta problem med vattenkokaren. Att proppen går antyder naturligtvis överström. En vattenkokare drar mer när elementet är kallt än när det är uppvärmt, men skillnaden ska inte vara så stor att det spelar någon roll. Detta tyder på något elektriskt fel. Det råkar inte vara en 115V-kokare? Det skulle förklara saken och den skulle då dra ca 4 ggr mer effekt än vad den är specad för.

Det andra problemet är elektromekaniskt. I en normal vattenkokare finns ett bimetallbleck som snäpper till en liten strömbrytare. Denna ska lösa ut när vattnet når 100 grader eller om apparaten startas utan vatten. Dvs, när temperaturen blir för hög så ska den lösa ut. Denna pryl kan vara svår att "kalibrera" eftersom den inte mäter vattentemperaturen eller ens elementtemperaturen utan sitter i värmarens chassi och förlitar sig på värmekonduktion. Här kan två saker vara fel: antingen är det fel typ av bimetall som löser ut vid fel temperatur, eller så är den termiska kontakten mellan blecket och värmeelementet lite för "bra", så att den tror att maxtemperatur uppnåtts. Detta kan lösas genom att demontera och inspektera elementkonstruktionen, men är ingenting jag kan rekommendera eftersom det är en skyddsfunktion som inte bör sättas ur spel. Möjligen kan man pilla lite på blecket, försöka minska kontakten med övriga delar eller sätta in något som termiskt isolerar (en bit hushållspapper eller liknande).

Jag har haft liknande problem när jag använder vattenkokarelement för andra syften och alltså köpt en vattenkokare enbart för elementets skull. En demontering av elementet och flyttning till ett annat kärl med annan tjocklek eller form kan ge problem med läckage, men det stora problemet brukar vara att bimetallen får för bra eller för dålig kontakt med övriga delar så att torrkokarskyddet utlöses för tidigt eller för sent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmfrid:

Jag råkade läsa fel. Den är på 1800W.det är en tysk vattenkokare.

100-240V 50-60Hz
1800w
Skickades från m.sweclockers.com

Vänta nu! 100-240 volt antyder att denna kokare fungerar på ett helt annat sätt än traditionellt. Då kan mitt tidigare resonemang vara helt fel. Vi måste veta mer om denna vattenkokare för att kunna hjälpa till. Märke, modell, inköpsställe o.dyl. Gärna bilder på de relevanta delarna, etc.

För att ge samma effekt ut med så diametralt olika inspänningar krävs ett switchande nätagg vilket verkar vara totalt overkill. Eller åtminstone någon sorts av relästyrning av olika sektioner på värmeelementet. Antingen är kokaren felspecad (och du kanske har en 115V-modell) eller så är något mycket märkligt.

Som sagt, vi måste veta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Låter mycket. Jag har aldrig sett en vanlig, billig konsumentvattenkokare på 2500 watt. Vanliga effekter brukar vara 170W (för bil/husvagn), 900 watt, 1000 watt, 1800 watt och ibland 2200 watt.

Finns många konsumentkokare för en relativt billig peng som ligger på 2500+ watt, t.ex http://www.icahemma.se/vattenkokare-rostfri-17l-ica-cook--eat... som har en effekt på 3000 watt för 400kr.
Skulle påstå att majoriteten av de kokare som finns tillgängliga i vanliga butiker har en effekt på över 2000 watt.

Permalänk
Hedersmedlem

@MBY: Har inte tid att skriva mer just nu än att min senaste vattenkokare har (givetvis) inga bimetallfjädrar, drar max 2400W och är en Philips HD9385.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Finns många konsumentkokare för en relativt billig peng som ligger på 2500+ watt, t.ex http://www.icahemma.se/vattenkokare-rostfri-17l-ica-cook--eat... som har en effekt på 3000 watt för 400kr.
Skulle påstå att majoriteten av de kokare som finns tillgängliga i vanliga butiker har en effekt på över 2000 watt.

Inte alls min erfarenhet och jag har trots allt konsumerat en hel del vattenkokare i mina dagar, främst för andra syften än att koka vatten. Givetvis finns flashiga varianter med inställbar temperatur och liknande, men med tanke på att det typiska uttaget levererar 10 A även vid gruppsäkringar om 16A bör det 1) höra till undantagen eller 2) vara överspecat.
Strömmar över 10A behöver specialkabel och specialkontakter. Det är t.ex. därför stora UPSer, rackservrar o.dyl inte har de vanliga C13/C14-kontakterna utan i stället C20, dock på honsidan. Nominellt är europakontakter godkända till 2,5A, "vanliga" jordade stickproppar nominellt 10A, men både 16A och 20A-varianter förekommer.

Det vore alltså dumt att göra en vattenkokare som drar mer än 10A, eftersom det skulle begränsa marknaden rätt mycket. Därmed inte sagt att sådana inte finns. Självklart kan man tänka sig att "premium"-kokare har högre effekt i sina element men påståendet att majoriteten skulle ha det får du allt visa empiriskt.

Jag vidhåller att normala vattenkokare i alla tider har haft 900/1000/(1250)/1700/2000/2200 watt för 230 VAC och sällan över 170 watt för 12V (bil/husvagn). Rimligtvis finns det även 24V-kokare (och givetvis 115VAC-kokare) men jag har ingen uppfattning om effekterna där.

Ett snabbt, lite lojt slumpgooglande gav vid handen att jag har rätt. Hittade ett antal modeller om 600/700 watt som jag inte sett förut (mer minimalistisk design, lägre volym), 900, 1000, 17/1800, 2000, 2200 watt. Sedan kollade jag på prisjakt och skalade först mellan 600 och 2200 watt (nedre gräns för att utesluta eventuella kokare för bil och DC-system). Antal: 178. Mellan 2300 och 3000 watt (vilket var max i reglaget): 94.

Och sidor som prisjakt har knappast med de stora bulkvolymer av billiga OKQ8/biltema/Ö&B/whatever outlet-vattenkokare som finns i parti och minut. Där har jag aldrig någonsin sett något över 2200 watt. Av fullt rimliga skäl som jag redogjorde för nyss (nätstandard, cerifiering, sunt förnuft). Edit: Dessutom är ju prisjakt beroende av att informationen är rätt inpetad. Jag hittar vattenkokare med orimliga effekter som "2W" (troligtvis 2kW) och en på "2,3W" (troligen då 2,3kW) samt en som påstås dra 202 watt, vilket förvisso är möjligt men helt galet specifikt. Fattas bara "202 watt RMS (SPTD)" eller "@ 378 K". En hel del mindre vattenkokare dyker också upp, med effekter om 200-600 watt. Det är förvisso en bra utveckling, vattenkokare har många gånger begränsats av sin minsta lämpliga volym. Men, hursomhaver, ingen annan slutsats är egentligen rimlig än att de flesta vattenkokare ligger på en märkeffekt om 2200 watt eller lägre (den som händelsevis mäter effekten på en vattenkokare vet att verklig effekt ligger en bra bit under märkeffekten. Detta gäller i princip alla apparater på grund av att detta inte får underspecas. Kan hända att dessa "3000 watt"-kokare också hamnar där och använder nollgenomgångsavkänning [dvs "PWM" eller "dimmer"] för finstyrning och siffran då anger maximala teoretiska effekt vid fullt blås, om nätspänningen skulle föras in direkt till elementet).

Edit: jämför med billiga varmluftsfläktar. De fungerar på precis samma sätt när det kommer till specning. Även här brukar 2200 watt vara max, även om det *givetvis* finns "byggfläktar" som kan leverera 2,5, 5 och ibland 7,5 kW. Alltså ingenting man kopplar in i ett vägguttag i köket (om man inte använder spisuttaget!). En skillnad här är att effekten brukar anges vid 0 grader (alltså "nästan" SPTD). Det är ö.h.t. svårt att hitta vanliga elapparater över 2,2 kW. Anledningen är att man fortfarande jämför med 220 VAC i stället för 230 eller 240, och vill hålla sig under 10A.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

@MBY: Har inte tid att skriva mer just nu än att min senaste vattenkokare har (givetvis) inga bimetallfjädrar, drar max 2400W och är en Philips HD9385.

Så, din vattenkokare har inget torrkokningsskydd menar du? Förlåt, men det har jag svårt att tro. Philips är trots allt ett märke (även om de knappast designat kokaren själv) och att de skulle uteslutit en sådan fundamental säkerhetsdetalj helt oberoende av elektrisk funktion har jag mycket svårt att tro. De kan ha en rad helt andra säkerhetsdetaljer som träder in före, men det är knappast skäl att utesluta denna typ av passiva, fail-safe-skydd. Om det ens är lagligt. Gissningsvis har den även konventionella termosäkringar och kanske en polyswitch. Möjligtvis en helt vanlig säkring också, även om just denna detalj förefaller en smula onödig.

"Fjäder" är inte nödvändigtvis rätt ord. Snarare ett bleck eller tunga. Geometrin är annorlunda, men funktionen är identisk med hur denna typ av skydd arbetar i en dvärgbrytare eller automatsäkring av modernare snitt.

Edit:
@Holmfrid
Som sagt, vi behöver nog veta lite mer. Jag vet t.ex. inte vilket problem som är det väsentliga. Proppen går inte alltid, bara när tillräckligt mycket annat är inkopplat, förstår jag det som? Inte precis något ovanligt fenomen då vattenkokare tillsammans med varmluftsfläktar och vissa dammsugare hör till det som drar mest ström i en typisk hemmasituation, frånsett då spisen som dock har sin egna försörjning.

Huvudproblemet verkar vara att den stänger av sig innan vattnet blir varmt, även om proppen inte går? Detta antyder som jag sa att något är knas med torrkoksningsskyddet. Några intima bilder på vattenkokaren skulle vara bra, om du inte har modellnummer och länkar eller liknande. Dessa bimetallskydd är väldigt robusta och närmast idiotsäkra, men de kan reagera vid fel temperatur.

Testa följande: fyll en helt sval vattenkokare med isvatten, vänta någon minut och se vad som händer när den sätts på.
Sedan: häll kokande vatten (uppvärmt på spisen e.dyl) i vattenkokaren när den svalnat och lyssna efter något ljud, ett klick eller så. Gissningsvis inom en eller ett par minuter. Försök sedan sätta på kokaren. Är den då återfjädrande eller vägrar starta, då är det definitivt torrkokningsskyddet som är tokigt inställt.

Överkurstest: använd kylspray på de vitala delarna (på vattenbehållardelen, troligtvis nedanför handtaget) och se hur "långt du kommer" när du försöker koka upp vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Så, din vattenkokare har inget torrkokningsskydd menar du? Förlåt, men det har jag svårt att tro. Philips är trots allt ett märke (även om de knappast designat kokaren själv) och att de skulle uteslutit en sådan fundamental säkerhetsdetalj helt oberoende av elektrisk funktion har jag mycket svårt att tro. De kan ha en rad helt andra säkerhetsdetaljer som träder in före, men det är knappast skäl att utesluta denna typ av passiva, fail-safe-skydd. Om det ens är lagligt. Gissningsvis har den även konventionella termosäkringar och kanske en polyswitch. Möjligtvis en helt vanlig säkring också, även om just denna detalj förefaller en smula onödig.

"Fjäder" är inte nödvändigtvis rätt ord. Snarare ett bleck eller tunga. Geometrin är annorlunda, men funktionen är identisk med hur denna typ av skydd arbetar i en dvärgbrytare eller automatsäkring av modernare snitt.

Edit:
@Holmfrid
Som sagt, vi behöver nog veta lite mer. Jag vet t.ex. inte vilket problem som är det väsentliga. Proppen går inte alltid, bara när tillräckligt mycket annat är inkopplat, förstår jag det som? Inte precis något ovanligt fenomen då vattenkokare tillsammans med varmluftsfläktar och vissa dammsugare hör till det som drar mest ström i en typisk hemmasituation, frånsett då spisen som dock har sin egna försörjning.

Huvudproblemet verkar vara att den stänger av sig innan vattnet blir varmt, även om proppen inte går? Detta antyder som jag sa att något är knas med torrkoksningsskyddet. Några intima bilder på vattenkokaren skulle vara bra, om du inte har modellnummer och länkar eller liknande. Dessa bimetallskydd är väldigt robusta och närmast idiotsäkra, men de kan reagera vid fel temperatur.

Testa följande: fyll en helt sval vattenkokare med isvatten, vänta någon minut och se vad som händer när den sätts på.
Sedan: häll kokande vatten (uppvärmt på spisen e.dyl) i vattenkokaren när den svalnat och lyssna efter något ljud, ett klick eller så. Gissningsvis inom en eller ett par minuter. Försök sedan sätta på kokaren. Är den då återfjädrande eller vägrar starta, då är det definitivt torrkokningsskyddet som är tokigt inställt.

Överkurstest: använd kylspray på de vitala delarna (på vattenbehållardelen, troligtvis nedanför handtaget) och se hur "långt du kommer" när du försöker koka upp vatten.

Tack för välskrivet svar! jag ska testa allt detta.

Värt att nämna är att jag bor i studentkorridor och har testat med olika vattenmängder. Den fungerar utan problem på campus(testade den där) och en korridorskompis har också problem med sin vattenkokare som står i köket. Detta får mig att tro att det inte är torrkokningsskyddet.

Den stänger inte av sig vid en specifik temperatur verkar det som. den stänger av sig slumpmässigt, precis som vattenkokaren i korridoren. Det kan till exempel vara så att på-knappen vägrar sitta i direkt, så vattnet knappt värms. Slutar med att man tvingar trycka ner knappen flera gånger.

Vattenkokare än denna : http://www.electronic-star.se/Klarstein-Asuka-vattenkokare-te...

lite roligt att det står 1200W där men 1800W på kartongen
Vad tror du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmfrid:

Tack för välskrivet svar! jag ska testa allt detta.

Värt att nämna är att jag bor i studentkorridor och har testat med olika vattenmängder. Den fungerar utan problem på campus(testade den där) och en korridorskompis har också problem med sin vattenkokare som står i köket. Detta får mig att tro att det inte är torrkokningsskyddet.

Den stänger inte av sig vid en specifik temperatur verkar det som. den stänger av sig slumpmässigt, precis som vattenkokaren i korridoren. Det kan till exempel vara så att på-knappen vägrar sitta i direkt, så vattnet knappt värms. Slutar med att man tvingar trycka ner knappen flera gånger.

Vattenkokare än denna : http://www.electronic-star.se/Klarstein-Asuka-vattenkokare-te...

lite roligt att det står 1200W där men 1800W på kartongen
Vad tror du?

Menar du att den stänger av sig även om proppen inte går? Ok, då blir den naturliga följdfrågan, vad händer när du slår på strömbrytaren när den inte är inkopplad? Är den då återfjädrande, eller kan den ställa sig i on-läget?

På bilderna antyds att den har den vanliga funktionen, dvs en vippbrytare på kittel-delen och ett torrkokningsskydd precis innanför. Problem med el kommer knappast att höja spänningen, så det aktuella skulle vara för låg spänning snarare än för hög. Någonting säger mig att den inte alls är specad för 100-240 VAC, utan att olika modeller med identiskt utseende säljs i olika delar av världen.

Om du bor i en studentkorridor så antar jag att du studerar. På din högskola/universitet måste det någonstans i någon vrå finnas en variac/autotransformator som kan användas vid felsökning. Om strömbrytaren inte kan ställas i läge "on" utan ström, så är nog så att strömbrytaren hålls på plats med en magnet och för låg spänning gör att det släpper. Men det låter föga troligt ändå (på grund av att hållströmmen för en elektromagnet typiskt är mycket väsentligt lägre än dragströmmen).

Som sagt, går den eller går den inte att sätta i on-läge (när den är sval) om den inte är kopplad till nätet?

Jag tror fortfarande att det är torrkoksskyddet som är knasigt eller som reagerar märkligt med möjligen för ostabil inström. Det brukar nämligen leda till intermittenta och märkliga problem. I det långa loppet är lösningen att skaffa en vattenkokare som drar mindre ström, typ 900 eller 1000 watt.

Väldigt svårt dock att veta hur mycket ström den faktiskt drar. Dylika effektmärkningar är väldigt sällan korrekta och vanligtvis överdrivna (vilket är vettigt och det nog finns juridisk incitament till). Testa även din korridorkompis vattenkokare på samma sätt. Jag antar att det är en annan modell?

Edit: Lite manualrotande och specöversikt gör mig övertygad: denna kokare fungerar precis som alla andra gör (vilket inte är ett dugg märkligt). Den har t.o.m. en liten neonlampa vid strömbrytaren. Klassisk eldesign och jag misstänker fortfarande de elektromekaniska säkerhetsfunktionerna som är i direkt förbindelse med strömbrytaren. Det kan räcka med att lossa eller dra åt skruvarna som håller i elementet, i själva genomföringen i kärlet. Dock, dessa kan vara svåra att komma åt baserat på hur bilderna ser ut. Ett foto snett underifrån på kitteln, med strömbrytaren i synfältet kanske kan ge fler ledtrådar. Men som sagt, även om du får den att fungera så är det ju inte så kul om den drar så mycket ström att lampor och proppar påverkas. Det kan heller inte uteslutas att själva problemet är krypströmmar i just den delen där skyddet sitter. Säker på att det är vanliga proppar/dvärgbrytare som gått och inte exempelvis jordfelsbrytare? Det är också en viktig detalj.

Permalänk
Medlem

Tjesus, nästan en hel bok som man inte orkar läsa igenom om hur en vattenkokare funkar. Själv skulle jag efter att jag bytt ut den och de ändå inte funkar klaga på studentbostaden och strömförsörjningen där. Speciellt med tanke på att andra vattenkokare visar samma tendens. Dessutom är de dålig idé att börja skruva och laborera själv i nyinköpta grejor som man inte riktigt har koll på. Garantin slutar gälla till att börja med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WEBRUNNER:

Tjesus, nästan en hel bok som man inte orkar läsa igenom om hur en vattenkokare funkar. Själv skulle jag efter att jag bytt ut den och de ändå inte funkar klaga på studentbostaden och strömförsörjningen där. Speciellt med tanke på att andra vattenkokare visar samma tendens. Dessutom är de dålig idé att börja skruva och laborera själv i nyinköpta grejor som man inte riktigt har koll på. Garantin slutar gälla till att börja med.

"Hej hyresvärden! Min vattenkokare krånglar, kan ni vara så vänlig att byta ut alla elstammar och proppskåp i huset?" Jo, tjesus vilken bra ide!

Det är helt klart rimligare att skaffa en vattenkokare med mindre märkeffekt eller mecka med den man redan har, om det råkar vara en sak man gillar. Det är inte ens nödvändigtvis så att genomföringen och packningen är plomberad på något sätt. Att justera saker där kan nog kategoriseras som fullt normalt underhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

"Hej hyresvärden! Min vattenkokare krånglar, kan ni vara så vänlig att byta ut alla elstammar och proppskåp i huset?" Jo, tjesus vilken bra ide!

Det är helt klart rimligare att skaffa en vattenkokare med mindre märkeffekt eller mecka med den man redan har, om det råkar vara en sak man gillar. Det är inte ens nödvändigtvis så att genomföringen och packningen är plomberad på något sätt. Att justera saker där kan nog kategoriseras som fullt normalt underhåll.

Sorry, glömde att du var allmänbildad!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmfrid:

Tack för välskrivet svar! jag ska testa allt detta.

Värt att nämna är att jag bor i studentkorridor och har testat med olika vattenmängder. Den fungerar utan problem på campus(testade den där) och en korridorskompis har också problem med sin vattenkokare som står i köket. Detta får mig att tro att det inte är torrkokningsskyddet.

Den stänger inte av sig vid en specifik temperatur verkar det som. den stänger av sig slumpmässigt, precis som vattenkokaren i korridoren. Det kan till exempel vara så att på-knappen vägrar sitta i direkt, så vattnet knappt värms. Slutar med att man tvingar trycka ner knappen flera gånger.

Vattenkokare än denna : http://www.electronic-star.se/Klarstein-Asuka-vattenkokare-te...

lite roligt att det står 1200W där men 1800W på kartongen
Vad tror du?

Låter som problemet ligger i proppskåpet och inte i kokaren du köpt.

Skrivet av MBY:

"Hej hyresvärden! Min vattenkokare krånglar, kan ni vara så vänlig att byta ut alla elstammar och proppskåp i huset?" Jo, tjesus vilken bra ide!

Det är helt klart rimligare att skaffa en vattenkokare med mindre märkeffekt eller mecka med den man redan har, om det råkar vara en sak man gillar. Det är inte ens nödvändigtvis så att genomföringen och packningen är plomberad på något sätt. Att justera saker där kan nog kategoriseras som fullt normalt underhåll.

Däremot skadar det inte att upplysa de som har studentkorridoren om problemet. I värsta fall så gör de inget åt det men då har man iallafall försökt. Bor själv i en studentkorridor och jag kan med handen på hjärtat säga att elen tjorvar även här. Byt bara ut tryckkokare mot spis..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Låter som problemet ligger i proppskåpet och inte i kokaren du köpt.

Däremot skadar det inte att upplysa de som har studentkorridoren om problemet. I värsta fall så gör de inget åt det men då har man iallafall försökt.

Jo, ja, nja, kanske. Att elen kan vara underdimensionerad i vissa hus är ju knappast någon nyhet, så det vet man troligtvis innan någon upptäcker det medelst vattenkokare. Vidare, att proppar/säkringar går när man kopplar in 1600 watt samt har andra apparater igång är, skulle jag säga, fullkomligt normalt. Vem har inte lyckats få en säkring att gå någon gång när den där sista apparaten (vattenkokaren, värmefläkten, hårtorken, brödrosten) kopplas in?

Jag har dessutom svårt att hitta en rimlig mekanism som skulle förklara att vattenkokaren stängs av utan att proppen går, som kan skyllas på dålig el. Det skulle vara den där hypotetiska magnetiska onknappen då, men jag har lite svårt att inse varför den skulle vara byggd på detta sätt. Dessutom så vet jag ju att de skydden som finns i vattenkokare mycket väl kan bete sig på detta vis.

Skulle det dessutom visa sig så, att det är jordfelsbrytare som löser ut och inte vanliga proppar/säkringar/dvärgbrytare, ja då kan det verkligen inte skyllas på elen, men väl på vattenkokaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Så, din vattenkokare har inget torrkokningsskydd menar du? Förlåt, men det har jag svårt att tro. Philips är trots allt ett märke (även om de knappast designat kokaren själv) och att de skulle uteslutit en sådan fundamental säkerhetsdetalj helt oberoende av elektrisk funktion har jag mycket svårt att tro. De kan ha en rad helt andra säkerhetsdetaljer som träder in före, men det är knappast skäl att utesluta denna typ av passiva, fail-safe-skydd. Om det ens är lagligt. Gissningsvis har den även konventionella termosäkringar och kanske en polyswitch. Möjligtvis en helt vanlig säkring också, även om just denna detalj förefaller en smula onödig.

"Fjäder" är inte nödvändigtvis rätt ord. Snarare ett bleck eller tunga. Geometrin är annorlunda, men funktionen är identisk med hur denna typ av skydd arbetar i en dvärgbrytare eller automatsäkring av modernare snitt.

Konstigt att du orkar skriva spaltkilometer med text men inte orkar googla på den modell jag angav.

Som många andra är den helelektronisk (fullproppad med diverse komponenter i bottenplattan), och just denna har varmhållningsfunktioner vid olika temperaturer, bortsett från vanlig kokning. Varför tror du jag skrev om detta redan i mitt första inlägg till trådkskaparen? Angående spänningsfall och elektronik som skyddar och slår ifrån?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Konstigt att du orkar skriva spaltkilometer med text men inte orkar googla på den modell jag angav.

Som många andra är den helelektronisk (fullproppad med diverse komponenter i bottenplattan), och just denna har varmhållningsfunktioner vid olika temperaturer, bortsett från vanlig kokning. Varför tror du jag skrev om detta redan i mitt första inlägg till trådkskaparen? Angående spänningsfall och elektronik som skyddar och slår ifrån?

Öhh, va? Jag googlade mycket riktigt på den, eftersom jag annars inte hade kunnat skriva mitt inlägg. Så vad menar du egentligen? Det är helt uppenbart i min text att jag tar upp reglerstyrning. Det ändrar ju inte att det finns torrkokningsskydd, antagligen elektromekaniska sådana?

I ditt första inlägg var du helt ovetandes om att lejonparten av vattenkokare snarare ligger kring 1000 watt än 3000 watt. Av skäl som jag redan förklarat. Dessutom har jag förklarat lite om hur effekt räknas och specas på apparater och att det inte är troligt att en apparat specad till 3000 watt verkligen drar det kontinuerligt, RMS.

En reglerad vattenkokare bör ha en closed-loop-kontroll (i stil med PID, fast enklare, mer snarlikt termostat). En sådan bör alltså _inte_ slå ifrån om inspänningen varierar. I alla händelser inte om den kan använda från 100 till 240 volt.

Saken är ju den att tjafs om funktion inte duger någonting till, utan det är bara praktiska experiment som kan berätta vad som är fel och hur det fungerar. Alltså har jag föreslagit en liten rad av experiment som kan göras av TS. Och för allt jag vet så inser jag inte varför denna (eller din) vattenkokare så magiskt skulle avvika från vad som är brukligt, gångbart och elsäkert. Du hade kunnat hjälpa till genom att berätta hur noggrant du uppfattar att din vattenkokare håller temperaturen (det säger något om regleringen som i sin tur säger något om övriga funktioner), eller om du har en effektmätare, hur mycket ström den drar när den 1) kokar upp vatten och 2) håller en temperatur.

Jag försöker alltså hjälpa till utefter min erfarenhet med massvis av vattenkokare medan du sätter din egna modell i centrum som referenspunkt, trots att det är lätt att konstatera att din vattenkokare knappast är representativ (det är vidare en diametral skillnad mellan att hålla en inställbar termostattemperatur och bara koka upp vatten) och du inte har ens resonerat kring strömförbrukning utan bara tycks utgå från att "3000 watt" betyder att den verkligen drar så mycket alltid.

Jag tror för övrigt att även din vattenkokare har ett torrkokningsskydd som inte uppvisar "common mode faliure" med övrig elektronik, vilket implicerar bitmetallbleck, termosäkring, smältkropp eller annan passiv elektromekanisk mojäng.

Permalänk
Inaktiv

Fråga IT på skolan om de kan låsa upp serverrummet för att du vill jämnt testa en elektrisk pryl.

Annars testa vattenkokaren på andra platser. Då kan du enkelt se om det är konstruktionsfel eller ej. Har du gjort detta så kan du koppla in olika prylar i din lägenhet, våffelgärn, värmeelement, dammsugare etc och se vad som händer med spänningen.

Jag har svårt att se hur elnätet skulle svaja i en studentbostad som ofta ligger inne i städer men mät spänningen, om jag inte minns fel så är det frekvensen som elleverantörerna brukar mäta när de styr sina hjälpaggregat men skitsamma. -Alltså i städer brukar det finns olika hjälpverk som startar när frekvensen i nätet sjunker om jag ej minns fel efter mitt besök på en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Öhh, va? Jag googlade mycket riktigt på den, eftersom jag annars inte hade kunnat skriva mitt inlägg. Så vad menar du egentligen? Det är helt uppenbart i min text att jag tar upp reglerstyrning. Det ändrar ju inte att det finns torrkokningsskydd, antagligen elektromekaniska sådana?

I ditt första inlägg var du helt ovetandes om att lejonparten av vattenkokare snarare ligger kring 1000 watt än 3000 watt. Av skäl som jag redan förklarat. Dessutom har jag förklarat lite om hur effekt räknas och specas på apparater och att det inte är troligt att en apparat specad till 3000 watt verkligen drar det kontinuerligt, RMS.

En reglerad vattenkokare bör ha en closed-loop-kontroll (i stil med PID, fast enklare, mer snarlikt termostat). En sådan bör alltså _inte_ slå ifrån om inspänningen varierar. I alla händelser inte om den kan använda från 100 till 240 volt.

Saken är ju den att tjafs om funktion inte duger någonting till, utan det är bara praktiska experiment som kan berätta vad som är fel och hur det fungerar. Alltså har jag föreslagit en liten rad av experiment som kan göras av TS. Och för allt jag vet så inser jag inte varför denna (eller din) vattenkokare så magiskt skulle avvika från vad som är brukligt, gångbart och elsäkert. Du hade kunnat hjälpa till genom att berätta hur noggrant du uppfattar att din vattenkokare håller temperaturen (det säger något om regleringen som i sin tur säger något om övriga funktioner), eller om du har en effektmätare, hur mycket ström den drar när den 1) kokar upp vatten och 2) håller en temperatur.

Jag försöker alltså hjälpa till utefter min erfarenhet med massvis av vattenkokare medan du sätter din egna modell i centrum som referenspunkt, trots att det är lätt att konstatera att din vattenkokare knappast är representativ (det är vidare en diametral skillnad mellan att hålla en inställbar termostattemperatur och bara koka upp vatten) och du inte har ens resonerat kring strömförbrukning utan bara tycks utgå från att "3000 watt" betyder att den verkligen drar så mycket alltid.

Jag tror för övrigt att även din vattenkokare har ett torrkokningsskydd som inte uppvisar "common mode faliure" med övrig elektronik, vilket implicerar bitmetallbleck, termosäkring, smältkropp eller annan passiv elektromekanisk mojäng.

jag gjorde en youtube film för att visa problemet. Visar två olika vattenkokare i olika uttag, ett i köket och ett på rummet. Man kan även se hur ljuset flimmrar till av vattenkokaren. Ursäkta redigeringen, använda någon skitapp. https://www.youtube.com/watch?v=GdKECgquS6Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fråga IT på skolan om de kan låsa upp serverrummet för att du vill jämnt testa en elektrisk pryl.

Annars testa vattenkokaren på andra platser. Då kan du enkelt se om det är konstruktionsfel eller ej. Har du gjort detta så kan du koppla in olika prylar i din lägenhet, våffelgärn, värmeelement, dammsugare etc och se vad som händer med spänningen.

Jag har svårt att se hur elnätet skulle svaja i en studentbostad som ofta ligger inne i städer men mät spänningen, om jag inte minns fel så är det frekvensen som elleverantörerna brukar mäta när de styr sina hjälpaggregat men skitsamma. -Alltså i städer brukar det finns olika hjälpverk som startar när frekvensen i nätet sjunker om jag ej minns fel efter mitt besök på en sådan.

Jag har skickat en felanmälan till hyresvärden, så får vi se ifall de gör något. känns lite konstigt att skriva " ingen vattenkokare fungerar här i korridoren" menmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Tjesus, nästan en hel bok som man inte orkar läsa igenom om hur en vattenkokare funkar. Själv skulle jag efter att jag bytt ut den och de ändå inte funkar klaga på studentbostaden och strömförsörjningen där. Speciellt med tanke på att andra vattenkokare visar samma tendens. Dessutom är de dålig idé att börja skruva och laborera själv i nyinköpta grejor som man inte riktigt har koll på. Garantin slutar gälla till att börja med.

Jag har skickat en felanmälan till hyresvärden efterssom flera vattenkokare i korridoren beter sig på samma sätt. Lyckades få en ny vattenkokare genom återförsäljaren efterssom jag trodde först att det var något fel på den jag hade. Så nu står jag här med två vattenkokare som jag tror fungerar men är i praktiken helt värdelösa där jag bor. De fungerar prima i andra lägenheter men inte här.

Jag vill helst inte köpa någon ny sorts vattenkokare. jag vet inte ens ifall den nya kommer fungera i korridoren och jag tycker verkligen om designen på denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmfrid:

jag gjorde en youtube film för att visa problemet. Visar två olika vattenkokare i olika uttag, ett i köket och ett på rummet. Man kan även se hur ljuset flimmrar till av vattenkokaren. Ursäkta redigeringen, använda någon skitapp. https://www.youtube.com/watch?v=GdKECgquS6Y

Strålande! Ska titta på den lite senare idag. Återkommer!

Edit: Tittat på videon nu. Båda vattenkokarna verkar vara av den typiska sorten med ett värmeelement direktkopplat till väggutaget via en serie elektromekaniska detaljer som utgör strömbrytare och torrkokningsskydd. Det är inte en slump att de lyser orange, det är nämligen en liten neonlampa. All "logik" är elektromekanisk och drivs direkt av nätspänning. Det finns alltså inget nätagg som genererar låg likström för att driva en mikrokontroller eller liknande. Detta är mycket snarlikt hur brödrostar, varmluftsfläktar och kaffebryggare fungerar.

Det experiment jag är nyfiken på är om strömbrytaren är återfjädrande eller inte när ingen ström är inkopplad.

Typiskt fungerar det så här: strömbrytaren är lätt fjäderbelastad och har två stabila tillstånd. Det krävs en mindre kraft att stänga av än att sätta på. Ett litet bimetallbleck vilar också mot strömbrytaren och om detta ändrar konformation på grund av värme, så trycker det av strömbrytaren. Den blir då återfjädrande tills bimetallen svalnat, vilket tydligt syns på din vattenkokare. Hugin-kokaren beter sig något annorlunda och det verkar gå att sätta på den direkt efter att den slagit av, och det dröjer en lite stund till innan bimetallen triggas.

Ingenting av detta är precis nytt, utan jag har sett dessa problem otaliga gånger. Jag har dock lite svårt att förklara hur Hugin-kokaren kan fås att fortsätta en stund till, omedelbart. Det handlar nog om toleranser, rumstemperatur, läge och andra svårfångade faktorer. Eftersom du uppger att kokarna fungerar normalt i andra situationer så är ju elen uppenbarligen av betydelse. Men något stämmer inte. Det är helt orimligt att speca en elektromekanisk vattenkokare till att gå på 100-240 volt, och samtidigt ge en så skakig funktion beroende på dålig el. Dessa vattenkokare går utmärkt på likström, och de skulle "gå" på vilken spänning som helst, inklusive ingen spänning alls (i betydelsen att den skulle kunna vara påslagen, men vattnet skulle givetvis inte värmas).

Det som verkligen skulle behövas är rätt dyr instrumentation. Dels en elkvalitetsmätare, dels en true RMS-effektmätare och en autotransformator, för att helt diagnosticera problemet. Samt en undersökning av själva kokaren. Mitt råd kvarstår alltså: en kokare med lägre effekt bör ha större möjligheter att fungera, eller en isärplockning och ihopsättning med lite annorlunda vridmoment i skruvar o.dyl. Dessutom vore det intressant att veta om det kommit in vatten i de elektriska delarna. Vattenkokare har i regel en mekanisk konstruktion som gör att de kan läcka vatten till utsidan eller in i de elektriska delarna oberoende av varandra. Det kan dessutom läcka från de elektriska delarna till utsidan. Så, det är fullt möjligt att vatten kommit in i mekanismen utan att det syns på utsidan. Det är inte helt självklart, men fullt möjligt, att jordfelsbrytaren då löser ut.

Så testa mina tidigare experiment och gör dessutom en ny test: kör apparaten ojordad. Du kan t.ex. tejpa för blecken om du inte har ett lämpligt uttag. Inte som någon permanent lösning, utan mer för diagnostik. Det kan också, hypotetiskt, vara något fel på elen som inte relaterar till elkvalitén utan mer kabeldragning och läckströmmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Strålande! Ska titta på den lite senare idag. Återkommer!

Edit: Tittat på videon nu. Båda vattenkokarna verkar vara av den typiska sorten med ett värmeelement direktkopplat till väggutaget via en serie elektromekaniska detaljer som utgör strömbrytare och torrkokningsskydd. Det är inte en slump att de lyser orange, det är nämligen en liten neonlampa. All "logik" är elektromekanisk och drivs direkt av nätspänning. Det finns alltså inget nätagg som genererar låg likström för att driva en mikrokontroller eller liknande. Detta är mycket snarlikt hur brödrostar, varmluftsfläktar och kaffebryggare fungerar.

Det experiment jag är nyfiken på är om strömbrytaren är återfjädrande eller inte när ingen ström är inkopplad.

Typiskt fungerar det så här: strömbrytaren är lätt fjäderbelastad och har två stabila tillstånd. Det krävs en mindre kraft att stänga av än att sätta på. Ett litet bimetallbleck vilar också mot strömbrytaren och om detta ändrar konformation på grund av värme, så trycker det av strömbrytaren. Den blir då återfjädrande tills bimetallen svalnat, vilket tydligt syns på din vattenkokare. Hugin-kokaren beter sig något annorlunda och det verkar gå att sätta på den direkt efter att den slagit av, och det dröjer en lite stund till innan bimetallen triggas.

Ingenting av detta är precis nytt, utan jag har sett dessa problem otaliga gånger. Jag har dock lite svårt att förklara hur Hugin-kokaren kan fås att fortsätta en stund till, omedelbart. Det handlar nog om toleranser, rumstemperatur, läge och andra svårfångade faktorer. Eftersom du uppger att kokarna fungerar normalt i andra situationer så är ju elen uppenbarligen av betydelse. Men något stämmer inte. Det är helt orimligt att speca en elektromekanisk vattenkokare till att gå på 100-240 volt, och samtidigt ge en så skakig funktion beroende på dålig el. Dessa vattenkokare går utmärkt på likström, och de skulle "gå" på vilken spänning som helst, inklusive ingen spänning alls (i betydelsen att den skulle kunna vara påslagen, men vattnet skulle givetvis inte värmas).

Det som verkligen skulle behövas är rätt dyr instrumentation. Dels en elkvalitetsmätare, dels en true RMS-effektmätare och en autotransformator, för att helt diagnosticera problemet. Samt en undersökning av själva kokaren. Mitt råd kvarstår alltså: en kokare med lägre effekt bör ha större möjligheter att fungera, eller en isärplockning och ihopsättning med lite annorlunda vridmoment i skruvar o.dyl. Dessutom vore det intressant att veta om det kommit in vatten i de elektriska delarna. Vattenkokare har i regel en mekanisk konstruktion som gör att de kan läcka vatten till utsidan eller in i de elektriska delarna oberoende av varandra. Det kan dessutom läcka från de elektriska delarna till utsidan. Så, det är fullt möjligt att vatten kommit in i mekanismen utan att det syns på utsidan. Det är inte helt självklart, men fullt möjligt, att jordfelsbrytaren då löser ut.

Så testa mina tidigare experiment och gör dessutom en ny test: kör apparaten ojordad. Du kan t.ex. tejpa för blecken om du inte har ett lämpligt uttag. Inte som någon permanent lösning, utan mer för diagnostik. Det kan också, hypotetiskt, vara något fel på elen som inte relaterar till elkvalitén utan mer kabeldragning och läckströmmar.

Ingen av vattenkokarna är återfjädrande utan ström. när jag trycker ner knappen så fjädrar den ej upp utan stannar nedtryckt. Jag hoppas hyresvärden gör lite tester för det är inget jag kan göra själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmfrid:

Ingen av vattenkokarna är återfjädrande utan ström. när jag trycker ner knappen så fjädrar den ej upp utan stannar nedtryckt. Jag hoppas hyresvärden gör lite tester för det är inget jag kan göra själv.

Jepp, det är precis som förväntat. Det är alltså inte frågan om att strömmen är ostabil och faller under någon sorts tröskelvärde. Du kan dubbelkolla genom att sätta på vattenkokaren med ström på, och sedan dra ur sladden, och se om den stänger av sig. Vid närmare eftertanke, gör just den testen. Det kan visa om det är något dynamiskt eller magnetiskt fenomen som sker. Troligtvis inte dock.

Så, vi står helt enkelt kvar på ruta ett. Något är märkligt med torrkokningsskyddet. Det kanske reagerar på oregelbunden ström (men jag betvivlar verkligen det), eller så är spänningen helt enkelt högre i studentkorridoren än på de andra ställen du testat och spänningarna råkar vara på var sin sida av en balansgång.

Vet du något om när propparna gått? Vad var det som hände? Jordfelsbrytare? Dvärgbrytare? Klassiska porslinsproppar?

Jag vet en hel rad andra saker jag skulle pröva, men det är mer komplicerat och kräver vana vid el. T.ex. så skulle jag vilja seriekoppla två vattenkokare så båda får kring 115 vac. I princip tre saker kan hända. Mest troligt är "ingenting speciellt, de fungerar men väldigt långsamt", eftersom de då kommer ha en fjärdedel av effekten. Så, någonstans mellan 300-400 watt.

Men, har du gjort några andra av de tester jag föreslagit? Hälla kokande vatten i, och se om den slår ifrån (med/utan ström)? Tyvärr finns det nog ingen utväg om du vill behålla specifikt denna modell än att mecka lite med den, eller med kabeln. Ett nätfilter kanske skulle fungera. En motordimmer eller dimmer som klarar effekten kanske skulle fungera. Så att du kör vattenkokaren på en fix, lägre effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Ingen av vattenkokarna är återfjädrande utan ström. när jag trycker ner knappen så fjädrar den ej upp utan stannar nedtryckt. Jag hoppas hyresvärden gör lite tester för det är inget jag kan göra själv.

Det finns billiga "Energimätare för vägguttag", inte för att du ska behöva skaffa en naturligtvis, men det hade varit intressant att se värdena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jepp, det är precis som förväntat. Det är alltså inte frågan om att strömmen är ostabil och faller under någon sorts tröskelvärde. Du kan dubbelkolla genom att sätta på vattenkokaren med ström på, och sedan dra ur sladden, och se om den stänger av sig. Vid närmare eftertanke, gör just den testen. Det kan visa om det är något dynamiskt eller magnetiskt fenomen som sker. Troligtvis inte dock.

Så, vi står helt enkelt kvar på ruta ett. Något är märkligt med torrkokningsskyddet. Det kanske reagerar på oregelbunden ström (men jag betvivlar verkligen det), eller så är spänningen helt enkelt högre i studentkorridoren än på de andra ställen du testat och spänningarna råkar vara på var sin sida av en balansgång.

Vet du något om när propparna gått? Vad var det som hände? Jordfelsbrytare? Dvärgbrytare? Klassiska porslinsproppar?

Jag vet en hel rad andra saker jag skulle pröva, men det är mer komplicerat och kräver vana vid el. T.ex. så skulle jag vilja seriekoppla två vattenkokare så båda får kring 115 vac. I princip tre saker kan hända. Mest troligt är "ingenting speciellt, de fungerar men väldigt långsamt", eftersom de då kommer ha en fjärdedel av effekten. Så, någonstans mellan 300-400 watt.

Men, har du gjort några andra av de tester jag föreslagit? Hälla kokande vatten i, och se om den slår ifrån (med/utan ström)? Tyvärr finns det nog ingen utväg om du vill behålla specifikt denna modell än att mecka lite med den, eller med kabeln. Ett nätfilter kanske skulle fungera. En motordimmer eller dimmer som klarar effekten kanske skulle fungera. Så att du kör vattenkokaren på en fix, lägre effekt.

Jag ska göra lite tester som ni rekommenderade om några dagar. Är lite upptagen just nu med skolan.

Skickades från m.sweclockers.com