Vinn nätagg från Seasonic

Chassit 'läcker' ström, ojordade el-uttag, normalt?

Permalänk
Medlem

Chassit 'läcker' ström, ojordade el-uttag, normalt?

Hej, flyttade in i en ny hyreslägenhet ganska nyligen och märkte när jag höll på att koppla in alla USB-sladdar osv i datorn (strömsladden var i) att jag fick en liten kittlande känsla emot kinden när jag råkade nudda sidpanelsskruven, kan inte känna det med fingret antagligen för att själva strömmen är så svag, men när jag sätter kinden emot skruven så kan jag känna det, är detta något man borde oroa sig över?

Som sagt så är mitt eluttag ojordat och datorn är inkopplad i en förgreninsenhet, strömmen i skruven kan kännas även när datorn är på, dock så är den inte starkare då, är fortfarande lika svag. Undrar mest bara om det är nåt att oroa sig över.

Är tacksam för alla svar jag får!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D@(-15)CO + Corsair iCUE H100i
GPU: MSI RTX 4080 Ventus 3X OC
RAM: Kingston Fury Beast 32GB@6000MHz DDR5
SSD: Kingston Fury Renegade 2TB NVMe
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

Hej, flyttade in i en ny hyreslägenhet ganska nyligen och märkte när jag höll på att koppla in alla USB-sladdar osv i datorn (strömsladden var i) att jag fick en liten kittlande känsla emot kinden när jag råkade nudda sidpanelsskruven, kan inte känna det med fingret antagligen för att själva strömmen är så svag, men när jag sätter kinden emot skruven så kan jag känna det, är detta något man borde oroa sig över?

Som sagt så är mitt eluttag ojordat och datorn är inkopplad i en förgreninsenhet, strömmen i skruven kan kännas även när datorn är på, dock så är den inte starkare då, är fortfarande lika svag. Undrar mest bara om det är nåt att oroa sig över.

ny hyreslägenhet med ojordade kontakter ? då har den inte blivit renoverad sen 90:talet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ny hyreslägenhet med ojordade kontakter ? då har den inte blivit renoverad sen 90:talet ?

Nej, det har den antagligen inte x) Det finns jordade uttag i köket men förutom det så har den inga jordade uttag. Den blev precis renoverad innan jag flyttade in men tror inte elen blev renoverad då. Skulle dock fortfarande vilja veta om detta är något att oroa sig över? Har inte direkt råd att hyra in en elektriker och jorda alla el-uttag i datorrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

Tror han menar att den är ny för honom, eftersom han precis flyttat in

Permalänk
Medlem

Dessvärre fullt normalt att man känner läckströmmar vid beröring av metallchassin på utrustning ansluten till ojordat uttag.

Enligt mig är det helt idiotiskt att man ens får konstruera apparater så att läckström kan gå direkt till chassi. Det enda som bör gå till chassi ska vara jorden (i det fall den finns). I händelse av fel där chassit av någon anledning skulle kunna bli strömförande ska det gå rakt i jorden. Men så är alla saker tyvärr inte tillverkade. Finns ingen anledning att chassit i något avseende ska vara strömförande, dräller av apparater med chassi helt i plast som fungerar ypperligt.

Faktum är att jag av en händelse skrev till Elsäkerhetsverket om det här med läckströmmar och ojordat för ett par veckor sedan men fick inte riktigt svar på hur dylik konstruktion ens kan vara laglig, bara att det finns olika standarder som styr. Så indirekt är det väl ett svar i sig.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vizuka:

Jag hade fler hårddiskkrascher/korrupta filsystem när jag hade ett chassi som kittlades förut. Har sedan dess både flyttat, bytt chassi, bytt nätagg, bytt moderkort & införskaffat spänningsavledare : http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=11480213&Se...

Har inte ovanstående problem längre. Tror personligen att livet blev bättre efter chassi/psu-bytet.

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem

Det äringet att oroa sig över.
Dock så lyder ju rekommendationerna att man ska ha alla jordade uttag nu för tiden.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@cider123: Jo, var det jag menade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

synd att det inte är lag på att ha jordat i alla uttag de skulle nog ha räddat lite liv när okunskapen är framme.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@[Molotov]: Jo, vet att om elen renoveras eller nya hus/lägenheter byggs så måste alla uttag vara jordade, dock så antar jag väl att lägenheten/byggnaden är rätt så gammal då, men det är alltså inget som kan skada datorkomponenterna då? Är mest det jag var orolig över då jag har en ganska dyr dator och har verkligen inte råd med en ny dator om något skulle hända :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jygge: Det mesta jag är/var orolig över var om det skulle kunna skada dator komponenterna på något sätt :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

Nej, det har den antagligen inte x) Det finns jordade uttag i köket men förutom det så har den inga jordade uttag. Den blev precis renoverad innan jag flyttade in men tror inte elen blev renoverad då. Skulle dock fortfarande vilja veta om detta är något att oroa sig över? Har inte direkt råd att hyra in en elektriker och jorda alla el-uttag i datorrummet.

dom kan inte renovera en lägenhet utan att byta ut ojordade kontakter..
och det är inte ditt jobb hyra in en elektriker,
vad är det för hyresvärd som kan strunta i sånt?

nej det är inte farligt så länge det inte blir fel på nätagget samtidigt som du håller i ett element.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizuka:

@[Molotov]: Jo, vet att om elen renoveras eller nya hus/lägenheter byggs så måste alla uttag vara jordade, dock så antar jag väl att lägenheten/byggnaden är rätt så gammal då, men det är alltså inget som kan skada datorkomponenterna då? Är mest det jag var orolig över då jag har en ganska dyr dator och har verkligen inte råd med en ny dator om något skulle hända :/

Jag skulle säga att risken att nått händer är betydligt större än om uttagen varit jordade.
Dock hur stor risken är att nått händer vet jag inte om den är särskillt stor.
Hoppas du förstår vad jag menar
Jag har tex själv alltid kört mina datorer i ojordade uttag utan problem men har heller inte detta med läckström heller, iaf känner jag inget från nån dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@r3mpuh: Jag har inga andra problem med datorn direkt, den funkar felfritt och spelar spel osv väldigt bra

Sen, när jag bodde hos min farsa i hans hus var det inte heller jordade uttag där jag hade datorn, märkte bara inte av strömmen i chassit då antagligen. Har aldrig direkt haft något problem med datorn som (så vitt jag vet) var relaterat till elen iallafall.

Blev bara lite orolig över huruvida det kan skada komponenter i framtiden. Men du säger alltså att det kan det? Eller var det bara din PSU/chassit som var problemet i ditt fall?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@[Molotov]: Kan som sagt inte ens känna det med mina händer, bara om jag trycker kinden emot vissa delar av chassit, som till exempel då sidpanels-skruvarna. Men du har alltså kört med ojordat länge och inte haft några som helst problem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Är du säker på att det är emot lagen? Kan prata med min hyresvärd då och ifrågasätta det antar jag :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märks ju att många tar fram ord ur luften rakt av.. Enda stället där det behövs jordat uttag enligt lag är där kök,utomhus,källare och badrum! Så, nu har ni lärt er något nytt!

Permalänk
Medlem

@Philippk: Ok! Tack för att du gjorde det tydligt då iallafall, men är det inte lag nu för tiden under nybyggen iallafall att ALLA uttag måste vara jordade?

Men, iallafall, så den svaga strömmen jag kan känna ifrån chassit är inte något jag borde oroa mig över?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizuka:

@Philippk: Ok! Tack för att du gjorde det tydligt då iallafall, men är det inte lag nu för tiden under nybyggen iallafall att ALLA uttag måste vara jordade?

Men, iallafall, så den svaga strömmen jag kan känna ifrån chassit är inte något jag borde oroa mig över?

Nej, det är ingen fara.

Om det dock blir någon slags kortslutning samtidigt som du tar på chassit och någon annan metalldel, kan du få en ganska obehaglig stöt som i värsta fall kan leda till döden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Vizuka: Det är normalt när ojordade uttag används. Det är Y-kondensatorerna i nätdelen som "läcker" till jord.
Y-kondingarna är konstruerade så att läckströmmen begränsas till säker nivå.. Det är en speciell typ av kondensator som man inte får byta till annan typ.. I äldre typer av y-kond. kan man ibland se en resistor ingjuten i serie med kondensatorn för att säkerställa en minimiimpedans även om kondensatorn skulle fela och kortslutas.

Det är lite obehagligt med läckströmmen, men det får man leva med när man har ojordade uttag.

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

@Vizuka: Det är normalt när ojordade uttag används. Det är Y-kondensatorerna i nätdelen som "läcker" till jord.
Y-kondingarna är konstruerade så att läckströmmen begränsas till säker nivå.. Det är en speciell typ av kondensator som man inte får byta till annan typ.. I äldre typer av y-kond. kan man ibland se en resistor ingjuten i serie med kondensatorn för att säkerställa en minimiimpedans även om kondensatorn skulle fela och kortslutas.

Det är lite obehagligt med läckströmmen, men det får man leva med när man har ojordade uttag.

Rätta mig om jag har fel, men löser du inte detta genom att vända på stickkontakten i grendosan? Det är mitt tips till dig @Vizuka borde få bort känslan av läckström.

Permalänk
Medlem

@petabyte: Vad menar du med det exakt? Liksom, hur skulle jag göra det exakt? Är inte så kunnig med el och sånt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizuka:

@petabyte.se: Vad menar du med det exakt? Liksom, hur skulle jag göra det exakt? Är inte så kunnig med el och sånt

Ta ur kontakten, vrid 180 grader och sätt i den
Vet inte om det gör någon skillnad i detta fall, men det gör ju så att du byter plats på fas och nolla.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@Vizuka:

strömkontakten från datorn (bild bifogad så att inga missförstånd kan ske)

Kan sitta i grendosan på två håll. Koppla ur den och vrid den 180 grader och sätt i igen.

Jag är inte elektriker utan har bara fått det förklarat för mig tidigare då jag haft likande fel, men det har något att göra med vad som är fas och nolla i grenuttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Rätta mig om jag har fel, men löser du inte detta genom att vända på stickkontakten i grendosan? Det är mitt tips till dig @Vizuka borde få bort känslan av läckström.

Nej, det löser inte problemet. Det finns ingen lösning, annat än att skaffa jordat uttag.
Y-kondingarna bildar en spänningdelare mellan fas och nolla, med chassiet i mitten. Därför kan man mäta upp ungefär 120V mellan chassie och något jordat, tex ett radiatorelement för vattenburen värme..

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizuka:

@[Molotov]: Kan som sagt inte ens känna det med mina händer, bara om jag trycker kinden emot vissa delar av chassit, som till exempel då sidpanels-skruvarna. Men du har alltså kört med ojordat länge och inte haft några som helst problem?

Nope, aldrig några problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizuka:

@Jygge: Det mesta jag är/var orolig över var om det skulle kunna skada dator komponenterna på något sätt :/

så länge allt är ok så ingen fara men man får vara bered på att det blir små statisk små stötar
tror alla datorer jag har håligt på med har get i från sig statiska små stötar om man tar i den när dom sitter ojordat

sitter dom i jordat uttag så tar jorden hand och dumpar den statiska laddningen som bildass

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jygge:

synd att det inte är lag på att ha jordat i alla uttag de skulle nog ha räddat lite liv när okunskapen är framme.

Skrivet av Philippk:

Märks ju att många tar fram ord ur luften rakt av.. Enda stället där det behövs jordat uttag enligt lag är där kök,utomhus,källare och badrum! Så, nu har ni lärt er något nytt!

Skrivet av Vizuka:

Vid nyinstallation ska allt vara skyddsjordat, de reglerna har gällt sedan 1995.

Skrivet av Vizuka:

Skrivet av Grönahunden:

dom kan inte renovera en lägenhet utan att byta ut ojordade kontakter..
och det är inte ditt jobb hyra in en elektriker,
vad är det för hyresvärd som kan strunta i sånt?

nej det är inte farligt så länge det inte blir fel på nätagget samtidigt som du håller i ett element.

Skrivet av Grönahunden:

Man kan renovera (som i att fräscha upp ytskikten i rummen) utan att röra den befintliga elinstallationen men inte bygga nytt.
Det är oftast en del jobb med att koppla om så det blir jordat överallt men at eftermontera en jordfelsbrytare brukar inte vara så bökigt och även om det inte hjälper mot just det här problemet så ökar det elsäkerheten nått enormt för en oftast rätt liten investering.

Har man problem av denna typ bör man koppla ur elkablarna när man kopplar signalkablar, det sker en potentialutjämning när man kopplar dem och det kan bli små ljusbågar och flyta en liten ström via kablarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vid nyinstallation ska allt vara skyddsjordat, de reglerna har gällt sedan 1995.

Man kan renovera (som i att fräscha upp ytskikten i rummen) utan att röra den befintliga elinstallationen men inte bygga nytt.
Det är oftast en del jobb med att koppla om så det blir jordat överallt men at eftermontera en jordfelsbrytare brukar inte vara så bökigt och även om det inte hjälper mot just det här problemet så ökar det elsäkerheten nått enormt för en oftast rätt liten investering.

Har man problem av denna typ bör man koppla ur elkablarna när man kopplar signalkablar, det sker en potentialutjämning när man kopplar dem och det kan bli små ljusbågar och flyta en liten ström via kablarna.

Jo det där med ström i signalkablarna har jag märkt av förut med HDMI kablar som skulle kopplas ifrån TV'n till mitt Xbox en gång i tiden. Men vad kan hända då om man kopplar när datorn är på? Riskerar man att ha sönder grafikkortet eller?

// Vizuka

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vizuka:

Jo det där med ström i signalkablarna har jag märkt av förut med HDMI kablar som skulle kopplas ifrån TV'n till mitt Xbox en gång i tiden. Men vad kan hända då om man kopplar när datorn är på? Riskerar man att ha sönder grafikkortet eller?

// Vizuka

Det kan vara rätt hög spänning mellan apparaterna så skadorna är ungefär de samma som kan uppstå av ESD, har dessutom sett de som bränt kontakterna pga ljusbåge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.