Postnord slarvat bort paket?

Permalänk
Medlem

Postnord slarvat bort paket?

Hej, fick i veckan en AVI hem om att jag hade ett paket att hämta ut.
Jag kom dit och gav dem lappen men de hittade inte paketet så jag fick skriva mitt telefonnummer så skulle de ringa.

Nu har det gått 4 dagar och har fortfarande inte fått något samtal...

Det svåra är att jag vet inte vad det är i paketet. Jag har beställt ganska mycket nu till ett ljudbygge och det kan ju vara vilken sak som helst. Kan man få reda på vart paketet skickades ifrån? Har dock ingen avi eller paket ID nu...

Permalänk
Inaktiv

Nej du kan inte få reda på vart paketet skickades ifrån eftersom du inte har någon information om paketet. Detta då du säger att du inte har avi'n kvar, eller spårbart nummer för försändelsen.

Permalänk
Medlem

@tazk3n
Du borde fått order/beställnings nummer från stället du köpte grejerna ifrån.
Har för mig de även ska stå på AVIn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du borde rimligen fått leveransbekräftelser för alla paket som blivit skickade till dig, kolla alla spårningsnummer och se vilket som kommit till ombudet. Kontakta sedan avsändaren, så får dem kontakta postnord och skapa en reklamation. Hittas inte ditt paket, så skall du få en ersättningsorder utskickad.

Permalänk

På en avi lapp brukar sändelse koli vara skrivet...

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Avstängd

Tror nog att namn/adress räcker hos ditt lokala postombud för att se om någonting är på väg, förutsätter att paketet är spårbart.

Permalänk

PostMord
Troligen har leveransen kommit men trasigt emballage så lappen är oläsbart, finns en facebook grupp med lallanars misär.

Har haft själv en massa problem med dom.
Flera gånger har jag tagit ledigt från jobbet för att ta emot stora paket, aldrig kommit till dörren (villa) men en lapp om att ingen varit hemma har dom orkat lämna av... Satt faktiskt på framsidan och väntade och såg aldrig någon lastbil, men två veckor senare fick jag hämta ut paketet från utdelnings stället.
Trasigt var det med

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

PostMord
Troligen har leveransen kommit men trasigt emballage så lappen är oläsbart, finns en facebook grupp med lallanars misär.

Har haft själv en massa problem med dom.
Flera gånger har jag tagit ledigt från jobbet för att ta emot stora paket, aldrig kommit till dörren (villa) men en lapp om att ingen varit hemma har dom orkat lämna av... Satt faktiskt på framsidan och väntade och såg aldrig någon lastbil, men två veckor senare fick jag hämta ut paketet från utdelnings stället.
Trasigt var det med

Konstiga är att jag fick Avi av utlämningsstället att paketet fanns där och åkte direkt ner och skulle hämta men det fanns inte o.O

Fick även ett mejl i morse av ett annat företag jag beatällt av att sakerna skickades idag och förväntas ablånda om 2-3 arbetsdagar. Nu ca 3-4 timmar senare får jag sms om att jag kan hämta ut paketet? What snabb leverans? Kanske för jag väntat sen förra söndagen på att det skulle skickas så körde de ut se själva?^^

Permalänk
Skrivet av tazk3n:

Hej, fick i veckan en AVI hem om att jag hade ett paket att hämta ut.
Jag kom dit och gav dem lappen men de hittade inte paketet så jag fick skriva mitt telefonnummer så skulle de ringa.

Nu har det gått 4 dagar och har fortfarande inte fått något samtal...

Det svåra är att jag vet inte vad det är i paketet. Jag har beställt ganska mycket nu till ett ljudbygge och det kan ju vara vilken sak som helst. Kan man få reda på vart paketet skickades ifrån? Har dock ingen avi eller paket ID nu...

Har du själv ringt dem? De kanske glömde ringa av någon anledning...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Detta står i vår utskicksportal på jobb när jag loggar in på Postnord.

"Vi har förseningar i vår paketdistribution som kan påverka mottagare med postnummer som börjar på 30-31 och 40-51."

Så bor du inom dem postnummerna kan det vara därför... jag hade ändå jagat dem på Postnord's kundtjänst på telefon. Det finns ju sparat digitalt så bara till att fråga om de kan skicka ut nytt avi samt kolla vart det är. Bara ange adressen, ditt namn osv och sen säg att de ska skicka ett nytt avi för ombudet tog ditt när det visa sig att det inte fanns hos dem.

Alternativ kan du be vem det än var du handla varan av att skicka kollinummer igen.

Permalänk
Medlem

@tazk3n:
Många personer som får brev-avi vet inte att de skickas ut i förväg och oftast har en "Hämtas ut tidigast x". Folk i kassan brukar missa det med och så står de där och ser pinsamma/jobbiga ut medans kön bygger upp...

Kan vara så att du gick dit innan paketet hade kommit, och de har glömt att ringa dig?

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: det stod "rekommenderat att hämta ut efter kl 16:00" och jag var där vid 17:00

Permalänk
Medlem

Det kan ha gått till fel utlämningsställe.
Jag fick en avi att mitt paket kommit, dock hade det levererats till ett annat utlämningsställe en bra bit bort.
Avin sa dock att det kommit till mitt vanliga ställe... fick vänta 2 dagar pga felsortering, inte hela världen men

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

@tazk3n:
Varför lämnade du ifrån dig värdehandlingen btw? Utan avin har du noll rätt till paketet även om de hittar den. Gå till paketombudet och fråga dem vad som har hänt? Och är du säker på att datumet på avin var dagens datum när du gick dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@tazk3n:
Varför lämnade du ifrån dig värdehandlingen btw? Utan avin har du noll rätt till paketet även om de hittar den. Gå till paketombudet och fråga dem vad som har hänt? Och är du säker på att datumet på avin var dagens datum när du gick dit?

En avi är ingen värdehandling. Man behöver heller ingen avi för att hämta paket. Det räcker med kollinummer och legitimation. T.o.m de fyra sista i kollinummret räcker.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av MadFred:

Det kan ha gått till fel utlämningsställe.
Jag fick en avi att mitt paket kommit, dock hade det levererats till ett annat utlämningsställe en bra bit bort.
Avin sa dock att det kommit till mitt vanliga ställe... fick vänta 2 dagar pga felsortering, inte hela världen men

När paketet gått till fel utlämningsställe för mig så kunde de se i datorn att det inte var på rätt ställe. Här låter det snarare som de ställt paketet på något bra ställe de inte kommer ihåg var det var.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@Zunil:
Det beror på...
Skickas det som värdebrev och är för stort för postlåda så får man hem en pappersavi, denna behöver man inte ID för, och det finns inte heller något kolli-nummer.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

AVI'n ska du aldrig lämna utan att få ditt paket..

Det jag gjorde när jag fick en avi men inget paket var efter att jag ringt postnord i 4 dagar en gång om dagen med svaret att paketet var borta, så den 5te dagen hotade vi om polisanmälning med stöld. Då brevbäraren haft paketet, men sedan var det borta. Jag hade en ny avi och paketet på ombudet samma eftermiddag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@tazk3n: förra året så beställde jag grejer.. fick ingen avi och 3veckor senare så fick ja svar från kina att paketet inte hade lämnats ut..

efter nära 2veckor av drabbel med posten/postnord så framkommer det att deras hyper moderna sorteringsmaskin köpt av Simens inte kunde läsa ÅÄÖ så mitt efternamn hade massa _ ist_llet f_r boks_ver (istället för bokstäver) paketet låg i ICA butiken i 3 veckor..

vilka idioter testkör inte ett system som kostar 200milj innan det används!! förbannade klåpare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Du gav DEM AVI utan att få igen DEN??? Personen har blåst dig så hårt. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du gav DEM AVI utan att få igen DEN??? Personen har blåst dig så hårt. Lycka till!

Varför uttala sig när man uppenbarligen inte har någon som helst kunskap i ämnet?

AVI är ingen värdehandling, i samma ögonblick som AVIn skrivs ut tappar papperet den skrevs på det lilla värde det hade... AVIn används för att PostNords ombud ska veta vilket kolli som ska lämnas ut, efter det scannar dom legget för att säkerställa att rätt person fått paketet. Det finns avier som behöver skrivas på, men dessa kan lätt skrivas ut igen av ombudet.

Det som är synd med att du lämnat ifrån dig avin är att du inte vet vad paketet har för kollinummer, kolla igenom din mail och försök hitta ett kollinummer så att du själv kan spåra paketet. Om du hittar rätt kollinummer och det står att paketet finns hos ombudet för utlämning får du pallra dig dit igen och inte lämna stället förens du endera har paketet eller dom letat igenom hela lokalen...

Skulle inte ombudet hitta paketet måste avsändaren göra en reklamation, d.v.s. då får du vända dig till företaget som skickat paketet.

Tråkigt att försändelser försvinner, men dom flesta kommer tillbaka inom någon dag, ombud kan missa scanna dom eller ställa dom på något "smart" ställe. I värsta fall har paketet hamnat i avgåendeburen, men då brukar dom sorteras tillbaka till ombudet igen dagen efter.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Är väl skillnad på lappen man får för paketen som är för stora för brevlådan och de med riktig kollispårning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är väl skillnad på lappen man får för paketen som är för stora för brevlådan och de med riktig kollispårning?

Nej, själva AVI:n ser lika dan ut. Dock så finns det inget ställe där det ska skrivas på, då varubrev inte kräver sånt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, själva AVI:n ser lika dan ut. Dock så finns det inget ställe där det ska skrivas på, då varubrev inte kräver sånt

Nu tänker du på rek.? de ska ju skrivas på. Är det spårbara paket är det ju leg. som gäller. Har dock inte sett en sådan avi på länge, de flesta har fattat att folk vill ha det som SMS nu.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Små skillnader om bägge är maskinskrivna, mer skillnad om den för brev varit hos brevbäraren och vänt för då är den handskriven...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nu tänker du på rek.? de ska ju skrivas på. Är det spårbara paket är det ju leg. som gäller. Har dock inte sett en sådan avi på länge, de flesta har fattat att folk vill ha det som SMS nu.

Ja, precis. Men du skrev innan "för stora för brevlådan och de med riktig kollispårning". Med för stor för brevlådan, antog jag att du menade varubrev, eller vanligt brev. Och för varubrev så krävs det ingen leg eller underskrivning. Jag har fått såna avi:er när jag fått paket från utlandet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

var där i går och de hade fortfarande inte hittat det. De kollade upp vart det skickades ifrån och det va China som jag trodde. Säkert en rulle tejp jag beställt för 9 kr Haha

De skulle leta vidare iaf

Permalänk
Medlem

Har också fått avi om paket att hämta efter 16:30 och när jag åkte dit för att hämta (vid 18) så var det inte där och postnord hade ingen koll. Det fanns någonstans mellan postnords sorteringcentral i min kommun och utlämningsstället. Kollade även kolli-id senare och då hade det enligt det inte kommit fram än. Fick hålla lite koll och hämta när statusen ändrades till att det fanns på utlämningsstället. Så går det när man skickar avier i förskott.

Permalänk
Medlem

Ni har i alla fall tur... Det är inte någon annan som får er post, inklusive avier, och hämtar ut era paket.
Jag har beställt en vara som skickas som rekommenderat brev, så posten stoppar en AVI i en brevlåda på "min väg" 75. Herrn som bor där tar avin, och går och försöker hämta ut mitt paket. Eftersom hans namn inte stämmer med adressaten på paketet får han inte det. (Yey, det var ju positivt)
Efter en tid får han även påminnelsen, och sista dagen innan paketet inte ligger kvar längre går han till "posten" och hämtar ut paketet. Posten är så klart vid det här laget mest intresserade av att slippa skicka tillbaka paketet, så han får ut det. När han kommer hem och öppnar paketet antar jag att han inser att det inte var något roligt, för dagen efter står han och ringer på min ytterdörr, för att ge mig mitt paket. Jag bor på 125...
Och det är inte på något sätt oklart på paketet. Det står klart och tydligt mitt namn, min adress, inklusive rätt hus-nummer.

Helt värdelös hantering.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ni har i alla fall tur... Det är inte någon annan som får er post, inklusive avier, och hämtar ut era paket.
Jag har beställt en vara som skickas som rekommenderat brev, så posten stoppar en AVI i en brevlåda på "min väg" 75. Herrn som bor där tar avin, och går och försöker hämta ut mitt paket. Eftersom hans namn inte stämmer med adressaten på paketet får han inte det. (Yey, det var ju positivt)
Efter en tid får han även påminnelsen, och sista dagen innan paketet inte ligger kvar längre går han till "posten" och hämtar ut paketet. Posten är så klart vid det här laget mest intresserade av att slippa skicka tillbaka paketet, så han får ut det. När han kommer hem och öppnar paketet antar jag att han inser att det inte var något roligt, för dagen efter står han och ringer på min ytterdörr, för att ge mig mitt paket. Jag bor på 125...
Och det är inte på något sätt oklart på paketet. Det står klart och tydligt mitt namn, min adress, inklusive rätt hus-nummer.

Helt värdelös hantering.
B!

Jag hade "otur" och fick ett REK som skulle till mitt andranamn och mitt efternamn i just min lägenhet en gång, Posten verkade ganska tacksamma och intresserade av att hjälpa när jag ringde och sa att jag inte trodde det var till mig men att jag inte var säker eftersom det faktiskt stod ett av mina namn och mitt efternamn på det. Eftersom det var från utlandet hade jag tur att paketet var fotograferat och de kunde se mobilnumret till den som skulle ha paketet. De hjälpte aldrig till att lösa problemet för den stackaren som inte fick sitt paket men de kunde i alla fall hjälpa till och se att det inte var till mig för det var fel telefonnummer.

Visa signatur