Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Ingen info om bättre hårdvara eller upscaling

Här är de tekniska specifikationerna för den nya modellen. De enda riktiga skillnaderna verkar vara en lite större skärm och dubbelt så mycket inbyggt minne. Fortfarande max 1080p, så det blir ingen uppgradering för mig i alla fall.

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Ingen info om bättre hårdvara eller upscaling

"Video output Up to 1080p via HDMI in TV mode
Up to 720p via built-in screen in Tabletop mode and Handheld modes"

Exakt samma som innan

Permalänk
Medlem

Nintendo verkar hålla hålla en tvåårscykel: Release 2017, Lite + putsad SoC 2019, OLED-version 2021. Får vi nästa revision 2023 då? Snygg docka, bra med inbyggd LAN-port. Om skärmen håller bra kvalitet så är jag lite sugen, men sitter nog kvar på min 2017-Switch trots allt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av walkir:

@tyvar1:
Är detta det vi väntat på?

Jag förstår att Nintendo inte vill frångå designen alltför mycket med tanke på alla tillbehör. Men jag hade önskat mig lite mer!

Känns som att jag får hitta något annat att lägga pengarna på istället

Som jag sa tidigare jag är inte imponerad överhuvudtaget. Och ja bättre att köra på den gamla eller v2.

Permalänk
Konsolgrävare

Har en Unpatched Switch så kommer hålla mig kvar med den tills en hardware bump kommer.

Trist hade hoppats på bättre spec :/

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Som sagt den har kallats "Switch No" istället för Pro. Kul med LAN-port som dev kit redan har. Men det är inget jag kommer att uppgradera till. Lägger hellre pengar på spel istället.

Europeiska sidan även om det är UK:

https://www.nintendo.co.uk/Nintendo-Switch-Family/Nintendo-Sw...

Bergsala har bara lagt till YT-klippet men de bör dyka upp för förbokning snart.

Permalänk
Inaktiv

Snygg faktiskt, spännande att se skärmen testas men då det inte verkar vara någon skillnad i prestanda eller liknande, och dessutom en icke-Lite så är det inte intressant för mig. Möjlighet till trådat nätverk må vara en liten grej men likväl välkommet. Nu har jag inte haft problem med wifi med mina tre switchar men trådat är alltid bättre, speciellt om vad det nu är ändå används stationärt.

Bra med en refresh, lockar alltid nya köpare men verkligen dags för en ny kraftfullare SoC.

Skrivet av doomas:

Nintendo verkar hålla hålla en tvåårscykel: Release 2017, Lite + putsad SoC 2019, OLED-version 2021. Får vi nästa revision 2023 då? Snygg docka, bra med inbyggd LAN-port. Om skärmen håller bra kvalitet så är jag lite sugen, men sitter nog kvar på min 2017-Switch trots allt.

Batteritiden ser bra ut, även om upptill 9 timmar känns mer som önsketänkande.

Men samma här, fast främst Switch Lite för min del då.
Hade vi fått en rejält förbättrad batteritid och OLED i en ny Switch Lite så hade jag nog faktiskt kunnat överväga ett byte. Men ja, vill gärna se mer prestanda. Och gärna möjlighet att docka Lite-modellen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Och gärna möjlighet att docka Lite-modellen också.

Det hade jag också velat se! Endast i de fallen jag kör min gamla Switch.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ryktet om 7" OLED stämde alltså, men ingen 4K upscaling gör att jag nog undviker köp.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Europeiska mått spec. Borde väl landa på 4500 - 5500 kr då den ska vara dyrare än sin föregångare. Pris är ej satt för Europa.

Svenska sidan har uppdaterats:

https://www.nintendo.se/nyheter/1462-ny-nintendo-switch-komme...

Permalänk
Medlem

Jag förbokade en på webbhallen vid 15:30, men får se om det blir att behålla den bokningen eller om jag avbokar. Känns lite meh som uppgradering till en 2017-model, skärmen i handhållet läge måste nog vara episk i så fall.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Zeroastic:

Jag förbokade en på webbhallen vid 15:30, men får se om det blir att behålla den bokningen eller om jag avbokar. Känns lite meh som uppgradering till en 2017-model, skärmen i handhållet läge måste nog vara episk i så fall.

Ja det kommer att gå att boka på andra ställen med. Men pris eller hur många de får är inte satt ännu. Inet har lagt upp sina men förbokningen har inte startat ännu.

LAN porten är väl den som är efterlängtad istället för den tråkiga dongeln för online pvp etc. Men som sagt de flesta är besvikna på modellen. De som har väntat med att köpa en Switch bör ändå skaffa den nya konsolen med tanke att deras tillbehör inte är så billiga.

Dock kvarstår det om Joy-cons kvalitén är bättre på den nya modellen!?

Permalänk
Medlem

Att det ändå inte kommer (utannonserat iaf) stöd för blåtandslurar när de ändå gör en större revision förvånar.

Permalänk
Medlem

Har en fråga kring stardew valley.
Om jag lirar COOP med några.

säg att Nisse hostar första gången vi kör
Kan jag vid något annat tillfälle hosta samma gård?

Likaså, kan jag lira "singelplay" på den gården och dom andra hoppar in en annan dag, eller hur funkar det, för jag kan spela olika mycket vid olika dagar osv.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

LAN porten är väl den som är efterlängtad istället för den tråkiga dongeln för online pvp etc.

Vet inte vad det är för pvp dongel du nämner men jag har kört en USB till LAN adapter i dockan sedan start

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av lappen81:

Vet inte vad det är för pvp dongel du nämner men jag har kört en USB till LAN adapter i dockan sedan start.

Deras egna som är rätt kass och dyr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Deras egna som är rätt kass och dyr.

Känns som det troligen är denna som byggs in i dockan. Ingen lös dongel utan att kretsen byggs in och drivs med USB-porten som försvinner i denna docka. Kan ju vara en ny lösning förstås, men jag är tveksam.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Känns som det troligen är denna som byggs in i dockan. Ingen lös dongel utan att kretsen byggs in och drivs med USB-porten som försvinner i denna docka. Kan ju vara en ny lösning förstås, men jag är tveksam.

Finns en hel del tester på vad som är bättre

Poängen är att dev-kittet har LAN på själva konsolen inte dockan.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Känns som det troligen är denna som byggs in i dockan. Ingen lös dongel utan att kretsen byggs in och drivs med USB-porten som försvinner i denna docka. Kan ju vara en ny lösning förstås, men jag är tveksam.

Hela Switch No lanseringen som jag kallar det är inget jag attraheras av. Då äger jag 5 konsoler inklusive två v2 versioner, Tsum Tsum versionen är den ena som kostar rätt mycket att få tag på nu.

Permalänk
Konsolgrävare

Blir att testa senare efter någon bra rea. Men har fått bra recensioner och ser riktigt kul ut

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av tyvar1:

https://pbs.twimg.com/media/E51uul6X0AwiBYn.jpg

Blir att testa senare efter någon bra rea. Men har fått bra recensioner och ser riktigt kul ut

Riktigt synd att de inte går att få tag på Amiibo serien i Europa.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Spel & Sånt har fått priset på Nintendo Switch OLED Modell 4699 kr. Att den är dyr är heller ingen nyhet. Det kan säkert skilja nån hundralapp i någon annan butik.

https://www.spelochsant.se/produkt/nintendoswitch/konsol/nint...
https://www.spelochsant.se/produkt/nintendoswitch/konsol/nint...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Spel & Sånt har fått priset på Nintendo Switch OLED Modell 4699 kr. Att den är dyr är heller ingen nyhet. Det kan säkert skilja nån hundralapp i någon annan butik.

https://www.spelochsant.se/produkt/nintendoswitch/konsol/nint...
https://www.spelochsant.se/produkt/nintendoswitch/konsol/nint...

Oof. 1000:- mer för i princip samma uråldriga hårdvara utöver skärmen.

Permalänk
Inaktiv

MVG tycker till:

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Bunk:

Oof. 1000:- mer för i princip samma uråldriga hårdvara utöver skärmen.

Japp live väl saftigt. Sen att den vita går åt bättre är en annan sak. Vet inte hur länge den vita färgen håller. Smash Bros. pro kontrollen har vita handtag.

Men visst kan det vara värt att skaffa en ifall man inte äger den gamla. Själv väntar jag istället på OLED temabaserade utgåvor tex.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Ja som sagt redan i början av 2021 pratades det om den här modellen. Interna källor hade inga uppgifter om "Pro". Samt att det var inget jättekliv vs den gamla modellen samt v2-moddellen. Ingen utom Nintendo själva vet om eller när "Pro" kommer.

Switch No begreppet utvecklades redan i början när det talades om en Switch Pro. Sen kom pandemin och vände upp och ned på hela världen. Dock har Nintendo lyckats leverera v2 versionen och den går att skaffa i svenska butiker.

Ring fit var väl en av de mest efterlängtade produkten 2020 och scalper priser samt rykten renderade att priset trissades upp rejält. Dock hittade vi en svensk återförsäljare som läckte ut eventuellt nytt datum för den dvs Maj månad 2020. Datumet stämde. Generellt får butiker sina uppgifter med reservation när de får gå ut med releasedatum. Men alla butiker följer inte det därav läckta rykten. Detta är inget nytt för Sverige även Nord Amerika har haft samma problem. Tillika finns det även en Ring fit bundle med konsol i Europa.

Så ta de flesta rykten med en nypa salt.

Hypen om Swith Pro fortsätter dock med en reservation vi kan eventuellt bli besvikna på den modellen med...

Eurogamers analys nedan:

Spec analysis: Switch OLED model - new display, old tech
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-spec-a...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bokning av Skyward Sword är nu nedsänkt till 449 på Elgiganten.

Länk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trebsor:

Bokning av Skyward Sword är nu nedsänkt till 449 på Elgiganten.

Länk

Var tveksam till köp men för det priset så blir det ett köp ändå. Tack för påminnelsen om att kolla av Elgiganten, brukar göra det smått rituellt på måndagmorgnarna.