Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Lacka tangentbord.

Tjena, fick en ide att lacka mitt tangentbord, jag äger ett Func kb-460 och tänkte att man kunde lacka det vitt. Tror ni de skulle passa? Sen till den stora frågan, tror ni det kommer bli bra? Kommer det slitas ut lätt? Hur många lager lack ska jag ha? Ska jag ha vanlig burkfärg? Kom gärna med lite tips!

Ni kan ju alltid länka era omlackerade tangentbord

PC: AMD r5 1600x @ 3.9Ghz | Asus Crosshair VI Hero | EVGA GTX 1070 | 16GB RAM G.Skill Ripjaws V 3200mhz
Laptop: Lenovo Ideapad 320 14" | i3 7100U | 4GB Minne | SSD 250GB
Lur: Motorola Moto Z 32GB

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Vad du än gör, så lägg ned mer tid på förarbete, än på lackeringen. Det har en tendens till att bli väldigt dåligt, om man är ivrig och slarvar lite.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Ett helt annat tips om du vill färga om tangentbordet är att "dippa" det, fast med spray/plasti dip. Jag har sett motsvarande på alla möjliga saker... vapenstockar och hjälmar etc.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av BiggieLiten:

Tjena, fick en ide att lacka mitt tangentbord, jag äger ett Func kb-460 och tänkte att man kunde lacka det vitt. Tror ni de skulle passa? Sen till den stora frågan, tror ni det kommer bli bra? Kommer det slitas ut lätt? Hur många lager lack ska jag ha? Ska jag ha vanlig burkfärg? Kom gärna med lite tips!

Ni kan ju alltid länka era omlackerade tangentbord

Har du tänkt lacka precis allt eller bara tangenterna?
Testa med en knapp först så får du ser hur det blir, rengör ordentligt & som ovan sa förberedd ordentligt.

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB ||
|| GTX 970 4GB G1 GAMING ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
||Samsung SSD 850 EVO 500GB || Western Digital Green 1TB ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2015

Om du vill ha ett bra resultat är gången så här:

1. Rengör plasten noggrant. Eftersom det är använt kommer det finnas mycket fett från händerna på det. Det måste bort.
2. Slipa det jämt.
3. Spreja med grundfärg.
4. Låt torka ordentligt
5. Spreja med färg.
6. Låt torka ordentligt
7. Våtslipa med extremt fint sandpapper, minst P1300.
8. Upprepa 5-7 tills resultatet är bra.

När man sprejar är det viktigt för ett snyggt resultat att du börjar spreja utanför tangentbordet, spejar med en jämn rörelse över det och sen inte slutar spreja förrän du passerat hela tangentbordet och sprejar utanför. På så sätt får du ett jämnt resultat.

Fel ordningsföljd på stegen
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

@Nepo: Jag hade tänkt att enbart lacka "chassit" och inte tangenterna. Kanske slits fort om man lackar tangenter? Isf köper jag nya keycaps.

PC: AMD r5 1600x @ 3.9Ghz | Asus Crosshair VI Hero | EVGA GTX 1070 | 16GB RAM G.Skill Ripjaws V 3200mhz

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

@Sploofy: Okej tack för hjälpen! Har ett qpad tangentbord liggandes så man kanske kan testa på det först, men vi får se.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2015

@BiggieLiten:

Så klart lyckades jag fecka upp ordningsföljden på stegen. Jag har uppdaterat posten nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av BiggieLiten:

@Sploofy: Okej tack för hjälpen! Har ett qpad tangentbord liggandes så man kanske kan testa på det först, men vi får se.

Om du är rädd om ditt tangentbord tycker jag definitivt du ska testa på ett annat först. Svårt och tidskrävande att få det bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004

Att lacka ett tangentbord låter som en dålig idé, färgen kommer att nötas bort.
Att lacka ett tangentbord i vitt låter som en skitdålig idé, det kommer att se smutsigt och grisigt ut innan det nöts bort.

Jag säger låt bli. Plastidip på sin höjd skulle kunna funka, men vanlig lack skulle jag inte ens överväga.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@BiggieLiten: Alternativt försöker du hitta något trevligt skal som passar (kan kanske vara svårt till func:en?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Cinder:

Det beror helt på vilken färg du väljer. Det finns stenhårda lackfärger som håller för det mesta.
Sådana färger som används för att måla bord t.ex. De tål mycket slitage.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Okej tack föra alla svar, jag struntar nog i det. Får nog bli ett vitt tangentbord nästa gång!

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Cinder:

Att lacka ett tangentbord i vitt låter som en skitdålig idé, det kommer att se smutsigt och grisigt ut innan det nöts bort.

Jag säger låt bli. Plastidip på sin höjd skulle kunna funka, men vanlig lack skulle jag inte ens överväga.

Det går alldeles utmärkt att lacka plast. Man använder en bra grundfärg för plast och sen lackar man med en bra färg.
Men blir nog billigast att lämna in för lackering om man inte har tänkt att göra 100 st tangentbord.

Kan en del om trä