Permalänk

Lacka tangentbord.

Tjena, fick en ide att lacka mitt tangentbord, jag äger ett Func kb-460 och tänkte att man kunde lacka det vitt. Tror ni de skulle passa? Sen till den stora frågan, tror ni det kommer bli bra? Kommer det slitas ut lätt? Hur många lager lack ska jag ha? Ska jag ha vanlig burkfärg? Kom gärna med lite tips!

Ni kan ju alltid länka era omlackerade tangentbord

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, så lägg ned mer tid på förarbete, än på lackeringen. Det har en tendens till att bli väldigt dåligt, om man är ivrig och slarvar lite.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ett helt annat tips om du vill färga om tangentbordet är att "dippa" det, fast med spray/plasti dip. Jag har sett motsvarande på alla möjliga saker... vapenstockar och hjälmar etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Tjena, fick en ide att lacka mitt tangentbord, jag äger ett Func kb-460 och tänkte att man kunde lacka det vitt. Tror ni de skulle passa? Sen till den stora frågan, tror ni det kommer bli bra? Kommer det slitas ut lätt? Hur många lager lack ska jag ha? Ska jag ha vanlig burkfärg? Kom gärna med lite tips!

Ni kan ju alltid länka era omlackerade tangentbord

Har du tänkt lacka precis allt eller bara tangenterna?
Testa med en knapp först så får du ser hur det blir, rengör ordentligt & som ovan sa förberedd ordentligt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett bra resultat är gången så här:

1. Rengör plasten noggrant. Eftersom det är använt kommer det finnas mycket fett från händerna på det. Det måste bort.
2. Slipa det jämt.
3. Spreja med grundfärg.
4. Låt torka ordentligt
5. Spreja med färg.
6. Låt torka ordentligt
7. Våtslipa med extremt fint sandpapper, minst P1300.
8. Upprepa 5-7 tills resultatet är bra.

När man sprejar är det viktigt för ett snyggt resultat att du börjar spreja utanför tangentbordet, spejar med en jämn rörelse över det och sen inte slutar spreja förrän du passerat hela tangentbordet och sprejar utanför. På så sätt får du ett jämnt resultat.

Fel ordningsföljd på stegen
Permalänk

@Nepo: Jag hade tänkt att enbart lacka "chassit" och inte tangenterna. Kanske slits fort om man lackar tangenter? Isf köper jag nya keycaps.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

@Sploofy: Okej tack för hjälpen! Har ett qpad tangentbord liggandes så man kanske kan testa på det först, men vi får se.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten:

Så klart lyckades jag fecka upp ordningsföljden på stegen. Jag har uppdaterat posten nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@Sploofy: Okej tack för hjälpen! Har ett qpad tangentbord liggandes så man kanske kan testa på det först, men vi får se.

Om du är rädd om ditt tangentbord tycker jag definitivt du ska testa på ett annat först. Svårt och tidskrävande att få det bra.

Permalänk
Medlem

Att lacka ett tangentbord låter som en dålig idé, färgen kommer att nötas bort.
Att lacka ett tangentbord i vitt låter som en skitdålig idé, det kommer att se smutsigt och grisigt ut innan det nöts bort.

Jag säger låt bli. Plastidip på sin höjd skulle kunna funka, men vanlig lack skulle jag inte ens överväga.

Permalänk
Inaktiv

@BiggieLiten: Alternativt försöker du hitta något trevligt skal som passar (kan kanske vara svårt till func:en?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Att lacka ett tangentbord låter som en dålig idé, färgen kommer att nötas bort.

Det beror helt på vilken färg du väljer. Det finns stenhårda lackfärger som håller för det mesta.
Sådana färger som används för att måla bord t.ex. De tål mycket slitage.

Permalänk

Okej tack föra alla svar, jag struntar nog i det. Får nog bli ett vitt tangentbord nästa gång!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Att lacka ett tangentbord låter som en dålig idé, färgen kommer att nötas bort.
Att lacka ett tangentbord i vitt låter som en skitdålig idé, det kommer att se smutsigt och grisigt ut innan det nöts bort.

Jag säger låt bli. Plastidip på sin höjd skulle kunna funka, men vanlig lack skulle jag inte ens överväga.

Det går alldeles utmärkt att lacka plast. Man använder en bra grundfärg för plast och sen lackar man med en bra färg.
Men blir nog billigast att lämna in för lackering om man inte har tänkt att göra 100 st tangentbord.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N