Permalänk

LAN eller WAN port

Jag är antagligen extremt inkompetent när det gäller nätverk, speciellt då jag sällan pillar med det efter den initiala installationen.

Jag bytte precis internetleverantör (ADSL) och fick så klart en nytt modem min inbyggt wifi.
Det första jag gjorde var att stänga av wifi på modemet.

Jag använder min ASUS rt-n66u för utdelning av all internet. Två prylar är anslutna med kabel och resten trådlöst.

Ska kabeln som går från modemet till min asus gå via en LAN-port eller WAN-port från modemet?

Internet fungerar ypperligt just nu. Får rätt hastighet och kabeln går via WAN i modemet.

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på modemet? Troligen behöver du ringa och få det bryggat eftersom trafiken dubbelnatas nu.

Permalänk
Medlem

Du ska sätta kabeln från adsl-modemet i wan-porten på asus routern. Asusroutern kommer visserligen få en intern adress från modemet om det inte är bryggat med det är inga problem om du inte ska öppna massa portar och tjänster. Då måste du brygga modemet för att får det att fungera smidigt.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad är det för modell på modemet? Troligen behöver du ringa och få det bryggat eftersom trafiken dubbelnatas nu.

Det är en "inteno DG150A-R1".

Skrivet av Alfa347:

Du ska sätta kabeln från adsl-modemet i wan-porten på asus routern. Asusroutern kommer visserligen få en intern adress från modemet om det inte är bryggat med det är inga problem om du inte ska öppna massa portar och tjänster. Då måste du brygga modemet för att får det att fungera smidigt.

Jag behöver inte öppna en massa porter och annat moj. Det är inget jag har behövt tidigare i alla fall.
Den sitter i WAN-porten på asusen men på modemet då? LAN eller WAN?

Permalänk
Medlem

Känner inte till något om det modemet/routern. Enligt manualen ska WAN användas om man har stadsnät/fiber.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maverickgoose:

Det är en "inteno DG150A-R1".
Jag behöver inte öppna en massa porter och annat moj. Det är inget jag har behövt tidigare i alla fall.
Den sitter i WAN-porten på asusen men på modemet då? LAN eller WAN?

Det finns inte wanportar på ett modem och ett modem kan inte heller bryggas, det är tekniskt sett omöjliga och onödiga funktioner på ett modem så det är inte ett modem om det kan bryggas eller har wanport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det funkar så sitter det rätt

LAN = Local Area Network
WAN = Wide Area Network

Local = Det som är närmare dig
Wide = Det som är närmare leverantören

Dvs. Kabel från leverantören ska sitta i WAN på modemet. Sedan kopplar du LAN från modemet till WAN på din router. Och sedan tar du LAN från routern till din dator.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inte wanportar på ett modem och ett modem kan inte heller bryggas, det är tekniskt sett omöjliga och onödiga funktioner på ett modem så det är inte ett modem om det kan bryggas eller har wanport.

Då får du gärna förklara vad anslutningen längst till höger på modemet är;
http://inteno.se/store/tabid/141/categoryid/124/productid/693...
Jag saknar det gula uttaget längst till höger dock, har bara 4 LAN-portar.

Skrivet av CFSsss:

Om det funkar så sitter det rätt

LAN = Local Area Network
WAN = Wide Area Network

Local = Det som är närmare dig
Wide = Det som är närmare leverantören

Dvs. Kabel från leverantören ska sitta i WAN på modemet. Sedan kopplar du LAN från modemet till WAN på din router. Och sedan tar du LAN från routern till din dator.

Ja, jo, så kanske det är.

Telekabeln från väggen går in i DSL uttaget (se bild/länk ovan).
Nätverkskabeln går sedan från WAN i modemet till WAN i asusen.
Därefter via LAN från asusen till trådade prylar.

Permalänk
Medlem

Det är en wan-port som används när man har fiber in i huset. Dvs en switch i källaren som delar ut nätverk från leverantören eller från en fiberkonverter.

Du ska koppla från lan på modemet till wan på asus-routern.

Permalänk
Skrivet av Alfa347:

Det är en wan-port som används när man har fiber in i huset. Dvs en switch i källaren som delar ut nätverk från leverantören eller från en fiberkonverter.

Du ska koppla från lan på modemet till wan på asus-routern.

Check!

Då tester vi LAN istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maverickgoose:

Då får du gärna förklara vad anslutningen längst till höger på modemet är;
http://inteno.se/store/tabid/141/categoryid/124/productid/693...
Jag saknar det gula uttaget längst till höger dock, har bara 4 LAN-portar.
Ja, jo, så kanske det är.

Telekabeln från väggen går in i DSL uttaget (se bild/länk ovan).
Nätverkskabeln går sedan från WAN i modemet till WAN i asusen.
Därefter via LAN från asusen till trådade prylar.

Det är inget modem du har och det står på sidan du länkade vad det är för typ av apparat.
The DG150 is a dual WAN RGW
RGW > Residential gateway https://en.wikipedia.org/wiki/Residential_gateway
Det är alltså en multifunktionsapparat med många fler funktioner än ett modem, ett modem utför framförallt inte NAT, https://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Address_Translation och det har ingen dhcp server https://sv.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Prot... de funktionerna vill du inte dubblera i lanet för då blir det problem med adresseringen och lanets funktion blir mer eller mindre slumpmässig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.