SweClockers drop!

Ny SSD-adapter gör diskbyte enkelt

Permalänk
Melding Plague

Ny SSD-adapter gör diskbyte enkelt

Har små slädar för en eller två M.2-kort, så användaren slipper öppna datorchassit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

dumt med splittrad pcie kontakt. kommer ju inte passa vissa moderkort för fejk-pins tar i batteri, kylfläns, etc på vissa moderkort

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Om det behövs kylflänsar till SSD-diskarna då?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

dumt med splittrad pcie kontakt. kommer ju inte passa vissa moderkort för fejk-pins tar i batteri, kylfläns, etc på vissa moderkort

Som skrivet så är detta mer riktat mot servers, och moderkort som mitt gamla x299 tar inte i nått då man sätter den i en x16/x8 port

Tror det är ett nischat problem faktiskt

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om det behövs kylflänsar till SSD-diskarna då?

Det ser väl ut som att själva släden är fungerar som kylfläns.
Men det är väl inte jättemycket material med tanke på hur pass tunn hela släden behöver vara, så man får kanske förvänta sig något som förmodligen är snäppet under kylflänsarna som följer med ditt genomsnittliga konsumentmoderkort.

Om du behöver mer än så, ja då går det väl inte alls, det finns ju inget utrymme över i den där lösningen.
Däremot kan man ju se till att ha ordentligt luftflöde, men det är väl typ allt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Skrivet av SwedenVirre:

Som skrivet så är detta mer riktat mot servers, och moderkort som mitt gamla x299 tar inte i nått då man sätter den i en x16/x8 port

Tror det är ett nischat problem faktiskt

Vet inte om det fyller något direkt syfte att ha en fysisk x16-kontakt på ett x8-kort? Det är väl själva frågan här.

Är det för att få det rent monteringsmässigt stadigare?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hade mer än gärna haft denna lösning, så smidigt hot swap men för 279 euro.
Hade gärna sett denna lösning på vanliga PCI E > M.2 för konsumenter perfect då moderkort har väldigt begränsat med M.2 platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Hade mer än gärna haft denna lösning, så smidigt hot swap men för 279 euro.
Hade gärna sett denna lösning på vanliga PCI E > M.2 för konsumenter perfect då moderkort har väldigt begränsat med M.2 platser

Jag upplever väl dock att detta kort är den typ av kort du efterfrågar...? Problemet är väl priset, inte vad det är för något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om det fyller något direkt syfte att ha en fysisk x16-kontakt på ett x8-kort? Det är väl själva frågan här.

Är det för att få det rent monteringsmässigt stadigare?

Många av X299 korten t.ex är fysiska x16 slottar men x8 elektriskt pga där totalt är 44 pci lanes eller om det var 48 men 4 var SB länk. nånting sånt är det.

ivf så är det bara x8 som gäller i många av dom på några portar(vissa är full x16)

Men att dom inkluderar resten är stabilteten måste det ju vara, finns ju ingen annan anledning kan jag tänka mig?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Många av X299 korten t.ex är fysiska x16 slottar men x8 elektriskt pga där totalt är 44 pci lanes eller om det var 48 men 4 var SB länk. nånting sånt är det.

ivf så är det bara x8 som gäller i många av dom på några portar(vissa är full x16)

Men att dom inkluderar resten är stabilteten måste det ju vara, finns ju ingen annan anledning kan jag tänka mig?

Ja, absolut, det är vanligt med fysiska x16-platser med bara x8 inkopplat. Och i det läget så spelar det ju ingen som helst roll om kortet är fysiskt x8 eller x16.

Problemet är ju just om man har en x8-kortplats, då finns risken att det inte går att trycka i det där kortet öht eftersom det kräver att utrymmet bortom kortplatsen är fritt från (höga) komponenter.

Frågan är väl just om det är en rimlig avvägning... hade det varit ett problem rent strukturellt om det bara hade varit x8?

Visa signatur