Felmeddelande "Reboot and select proper boot device"

Permalänk

Felmeddelande "Reboot and select proper boot device"

Edit: Tack för svaren men jag hade missat att sätta i CPU-kabeln. Nu går den igång men får meddelandet "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press key", betyder det att Windows inte än är installerat eller betyder det att den inte hittar min hårddisk?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Mitt nätaggregat (EVGA Supernova G2) klickar också till när datorn stängs av.

Lista gärna vad du har för komponenter så är det enklare att felsöka. Kollat alla kablar så de sitter, t.ex. kabel till CPU m.m.?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Låter som om nätaggregatet ej vill(överbelastning, kanske en kortslutning?) riktigt. Börja med att koppla ur all periferi utrustning och testa starta upp och se om allt stannar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@longbottom:

*tråd flyttad*

Jag tror du kan få bättre hjälp här. Observera dock den information som kan behövas

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Steg ett är ju att kolla så att alla kablar är anslutna som de ska.

Sen kan du ju prova andra grafikkort.
Ta ur minnen osv efter det.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Hej,

Jag har precis skruvat ihop min dator. Dock så startar den inte som den skall.

Jag trycker på startknappen och fläktarna går igång. Dock bara i någon sekund för att sedan stängas av. Det klickar till i nätagget(tror jag) och allt släcks ner. Någon sekund till och den försöker starta igen. Det kommer ingen bild när datorn försöker starta. Detta repeteras tills jag stänger ner den helt.

Vad tror ni kan vara felet?

Tack!

Plocka ut prylarna, lägg mk på antistatpåsen, ha i cpu, minne och koppla in nätagget samt skärmkabel, se om den postar.
Gör den det, montera tillbaka grejorna.
Postar den inte så har ngn komponent (troligast mk) blivit trasigt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Tack för svaren men jag hade missat att sätta i CPU-kabeln. Nu går den igång men får meddelandet "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press key", betyder det att Windows inte än är installerat eller betyder det att den inte hittar min hårddisk?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Skrivet av longbottom:

Hej,

Jag har precis skruvat ihop min dator. Dock så startar den inte som den skall.

Jag trycker på startknappen och fläktarna går igång. Dock bara i någon sekund för att sedan stängas av. Det klickar till i nätagget(tror jag) och allt släcks ner. Någon sekund till och den försöker starta igen. Det kommer ingen bild när datorn försöker starta. Detta repeteras tills jag stänger ner den helt.

Vad tror ni kan vara felet?

Tack!

att du kopplat nånting fel ?

kablarna till/från nätagget>MB>grafikkort är felkopplat.
inga distanser under MB.
du råkade böja Moderkortspinnarna under Processorn eller CPU-pinnarna..

Skrivet av longbottom:

Tack för svaren men jag hade missat att sätta i CPU-kabeln. Nu går den igång men får meddelandet "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press key", betyder det att Windows inte än är installerat eller betyder det att den inte hittar min hårddisk?

har du en ny dator så borde du ju installera Windows ? det görs troligen från en CD eller USB minne där man har lagt Windows installations ISO´n på.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Plocka ut prylarna, lägg mk på antistatpåsen, ha i cpu, minne och koppla in nätagget samt skärmkabel, se om den postar.
Gör den det, montera tillbaka grejorna.
Postar den inte så har ngn komponent (troligast mk) blivit trasigt.

en antistat-påse skyddar elektronik som ligger i påsen inte om det ligger påsen..
lägger man MK på påsen så kan du således kortsluta undersidan av MK, och det är ju inte meningen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av longbottom:

Tack för svaren men jag hade missat att sätta i CPU-kabeln. Nu går den igång men får meddelandet "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press key", betyder det att Windows inte än är installerat eller betyder det att den inte hittar min hårddisk?

Du ser i UEFI-BIOS om datorn hittar hårddisken. Brukar vara ganska enkelt att se det, tryck F2 eller DEL när datorn startar. Felmeddelandet betyder troligen att inget operativsystem är installerat. Boota med USB-minne/DVD med Windows och börja installera på din systemdisk. Du kan behöva välja att UEFI-USB ska stå först om du ska installera med USB-minne. Annars brukar den optiska (om du har) vara först.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Du ser i UEFI-BIOS om datorn hittar hårddisken. Brukar vara ganska enkelt att se det, tryck F2 eller DEL när datorn startar. Felmeddelandet betyder troligen att inget operativsystem är installerat. Boota med USB-minne/DVD med Windows och börja installera på din systemdisk. Du kan behöva välja att UEFI-USB ska stå först om du ska installera med USB-minne. Annars brukar den optiska (om du har) vara först.

Perfekt. Jag skall pröva ikväll

Tack!

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**