Vinn nätagg från Seasonic

Problem med att slå ihop partitioner (win 10)

Permalänk
Medlem

Problem med att slå ihop partitioner (win 10)

Hej.

Min C: är uppdelade i ett antal partitioner (efter misslyckade försök till ominstallation, lång historia...). Jag vill nu slå ihop dessa till en enda partition på den hårddisken men lyckas inte. Alternativet att "slå ihop/utöka" partitionen är utgråad.

Har läst lite på nätet om problemet och det verkar som att det inte går för att den ena partitionen inte ligger bredvid den andre osv. Vissa menar att det går att lösa med tredje hands mjukvara medan andra säger att det spelar ingen roll.

Jag skulle uppskatta om ni kunde ta en titt på nedanstående bild och ge er syn på om det är möjligt, har jag missat något uppenbart? Och om man skall använda tredjehands mjukvara, någon som rekommenderas ?

tack på förhand, mvh Jonas

Permalänk
Avstängd

Ja det går, snabbaste sättet är att ta bort partitiontabellen och göra en ny, går på ett par sekunder men då förlorar du all data.

Vill du behålla din installation så kan du utöka/flytta partitionen med gparted live (bara ladda hem och starta från usb-minne) men det tar lång tid då den måste flytta all data till en annan del av hårddisken, och sen kommer din bootloader inte hitta windows så datorn kommer ej starta efteråt, utan du får då använda en räddnings-skiva/minne och installera om bootloadern

Permalänk
Medlem

Hoppsan, det låter tyvärr som att inget av dem är ett alternativ för mig. Datan är ju som sagt Windows i sig och jag hade ett helvete rent ut sagt att få windows installerat idag.
Kort version; Fick hålla på att konvertera partitioner till FAT32(?!) vilket sket sig och när jag sedan försökte på den ursprungliga HDD (mekanisk) så formaterade jag den och där låg tydligen drivern för USB-minnet, som jag skulle använt för att installera windows 10 *facepalm*. Så jag fick till slut installera windows 7 från original-skiva för att sedan uppdatera (igen) till win 10.

Ditt andra alternativ låter, efter morgonens övning, som för stor risk för fuck-ups...

Jag kanske helt enkelt skall skita i det och göra en extra liten sido-partition av de två små...

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska rensa systemdisken, att ha en winpartition på bara 89Gbye kommer om något att skapa ett helsike för dig eftersom den konstant kommer att bli full och kräva "underhåll"
Att använda fat 32 låter oerhört märkligt och mycket dumt, konvertera till fat 32 låter om möjligt ännu konstigare.
I ditt läge hade jag kopplat ur alla diskar utom systemdisken, raderat alla partitioner på den och sen installerat om, det går dessutom snabbast eftersom du säger att det är en nyinstallerad dator, då finn det ju inget att spara, om det strular så har du nog nått hårdvarufel för de historier du skriver om hur du strlat är väldigt underliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Det finns ju en del problem med din setup.

Först och främst så har du din speldisk som första disk i systemet vilket kan ställa till det en hel del, du bootar mest troligt från den i dagsläget.

Det som rekommenderas**
1. Ta ut alla diskar.
2. Sätt ssdn i sataport 0
3. Liveboot linux, kör gparted, totalrensa disken, den skall vara helt nollad.
4. Installera windows, om det inte finns hårdvarufel så kommer det att gå på första försöket.
5. När allt är klart, stäng av burken, koppla i övriga diskar.

Nu har du en felfri installation, eventuellt så finns det en risk att windows frågar vilken disk du vill boota på om bootsektor finns på #2, isåfall kan man radera den posten inifriån windows, och du kommer inte få fel på det igen.

Kräver lite jobb, men du får det som det skall vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Tack!

Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska rensa systemdisken, att ha en winpartition på bara 89Gbye kommer om något att skapa ett helsike för dig eftersom den konstant kommer att bli full och kräva "underhåll"
Att använda fat 32 låter oerhört märkligt och mycket dumt, konvertera till fat 32 låter om möjligt ännu konstigare.
I ditt läge hade jag kopplat ur alla diskar utom systemdisken, raderat alla partitioner på den och sen installerat om, det går dessutom snabbast eftersom du säger att det är en nyinstallerad dator, då finn det ju inget att spara, om det strular så har du nog nått hårdvarufel för de historier du skriver om hur du strlat är väldigt underliga.

Låter som en bra idé, stör mig som f*n på att den är uppdelad och inte går (med min kunskap) att återställa. Får nog bli så.

Skrivet av Allexz:

Det finns ju en del problem med din setup.

Först och främst så har du din speldisk som första disk i systemet vilket kan ställa till det en hel del, du bootar mest troligt från den i dagsläget.

Det som rekommenderas**
1. Ta ut alla diskar.
2. Sätt ssdn i sataport 0
3. Liveboot linux, kör gparted, totalrensa disken, den skall vara helt nollad.
4. Installera windows, om det inte finns hårdvarufel så kommer det att gå på första försöket.
5. När allt är klart, stäng av burken, koppla i övriga diskar.

Nu har du en felfri installation, eventuellt så finns det en risk att windows frågar vilken disk du vill boota på om bootsektor finns på #2, isåfall kan man radera den posten inifriån windows, och du kommer inte få fel på det igen.

Kräver lite jobb, men du får det som det skall vara.

Tack för guiden. Hade inte en tanke på att vilken fysisk plats som kabeln sätts i påverkar detta. Får läsa manualen till MB.
Istället för Liveboot limux, gparted, "räcker" det att vid installationen gå ut i promt (?? (shift-F10)), välja rätt disk och sedan köra kommando "clean"? För det har jag gjort några gånger nu och har hyfsat koll på.

De gånger jag har försökt installera på en "clean"-ad disk så vill den konvertera från MBR till GPT (med undantaget för senast då den ville ha FAT32), men när man kollar efter installationen så verkar alla ha blivit NFTS, är detta normalt? Kan man inte konvertera till NFTS direkt? Ursäkta mina dumma frågor, datorer är inte min starka sida...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonB:

Tack!

Låter som en bra idé, stör mig som f*n på att den är uppdelad och inte går (med min kunskap) att återställa. Får nog bli så.

Tack för guiden. Hade inte en tanke på att vilken fysisk plats som kabeln sätts i påverkar detta. Får läsa manualen till MB.
Istället för Liveboot limux, gparted, "räcker" det att vid installationen gå ut i promt (?? (shift-F10)), välja rätt disk och sedan köra kommando "clean"? För det har jag gjort några gånger nu och har hyfsat koll på.

De gånger jag har försökt installera på en "clean"-ad disk så vill den konvertera från MBR till GPT (med undantaget för senast då den ville ha FAT32), men när man kollar efter installationen så verkar alla ha blivit NFTS, är detta normalt? Kan man inte konvertera till NFTS direkt? Ursäkta mina dumma frågor, datorer är inte min starka sida...

Du bör fysiskt koppla ur alla andra diskar än den du ska installera på och sen raderar du allt på den och låter installationsprogrammet sköta om partitionering och formatering, gpt och mbr är olika system för partitionering och det har inte nått att göra med vilket filsystem du sedan använder men jag har svårt att förstå vad du gör som "ber om fat 32" det försvann på hårddiskar när xp kom och ntfs är det normala sedan dess i winvärlden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av JonB:

Tack!

Det är möjligt, men av erfarenhet så är diskmjukvara i linux betydligt kraftfullare än microsofts.

Testa clean, går det inte så se till att du lagt linux på ett bootbart usb minne innan bara.

Gparted är i övrigt busenkelt

Bara att välja disk å rensa

Permalänk
Medlem

Ok, tack för all hjälp! Har lärt mig en hel del, bland annat att tänka till på vart man fysiskt kopplar diskarna.

Skall göra en ominstallation i nästa vecka, hoppas det går bättre då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är möjligt, men av erfarenhet så är diskmjukvara i linux betydligt kraftfullare än microsofts.

Testa clean, går det inte så se till att du lagt linux på ett bootbart usb minne innan bara.

Gparted är i övrigt busenkelt
http://www.techotopia.com/images/5/5c/Fedora_linux_windows_gparted_main.jpg
Bara att välja disk å rensa

Problemet med Gparted är att senast gången jag använde den så gjorde den inte rätt i boot strukturen. Den 100MB/350MB (beroende på Win ver) partitionen som sitter framför är bråkig för att säga det enkelt. Flyttar du den, ändrar den till 107,1 (sektor allign) eller flyttar något, så förstör du Windows booten.

En del 3:e part program kan hantera denna, och vet vad den måste ändra för att det ska fungera, men ofta kostar dessa program pengar. Gratis programmen klarar oftast inte av det helt, utan förstör mer än de gör nytta, om man inte är extremt försiktig och vet vad och hur man kan göra.

TS disk: 2.93GB inte allokerat, sen 29.30GB inte allokerat... Det borde inte visas så. Sen vill helst Windows 10 ha en 350MB partition, inte 100MB, för att hantera all recovery. Och med tanke på att den på något sätt blivit EFI-systemet så verkar det som att den rasat, skapat om EFI partitionen (som brukar vara 300MB eller liknande) från den gamla boot partitionen, vilket troligen pajat Windows boot, som nu är "lappat och lagat".

Det råd som gets, att blåsa den disken och börja om är utan tvekan det vettigaste, med tanke på att han har något fel i sin partitionstabell. Spara allt han vill från C: till en annan disk. Kan även köra Windows filöveröring så blir återställningen minimal.

Ta sedan ut alla andra HDD (så inte installen blir fel, eller han raderar fel). Sen använd något program (typ Gparted), Mini Tool partition wizard boot miljö eller diskpart i kommandoprompt (från Windows Install miljö) och fullständigt töm den disken. Inte bara ta bort partitoner, utan blanka MBR/GPT, allt. Sen installera om Windows, så bör allt rätta till sig. När Windows är installerat, in med andra HDDna igen.

@JonB Så länge du lär dig, så är det bara bra. Man måste få lov att göra fel, för att lära sig av misstagen

Permalänk
Medlem

Finns inget att spara på C, där är endast systemfilerna. Mina 400 Gb foto/video ligger på IDE`n och spelen på den större SSD´n så det borde ju vara att endast dra ur dessa kablar fysiskt, flytta kabeln på den SSD´n som skall formateras/installeras om till "SATA 0" och sedan blir det en "clean" i kommandoprompten vid windows installationen.
när allt är klart så pluggar jag i de andra två diskarna igen.

Inför denna gång skall jag prova programmet RUFUS på USB´n som jag fick tips om tidigare.

Får se om det blir i veckan eller i nästa.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Paddanx:

Problemet med Gparted är att senast gången jag använde den så gjorde den inte rätt i boot strukturen. Den 100MB/350MB (beroende på Win ver) partitionen som sitter framför är bråkig för att säga det enkelt. Flyttar du den, ändrar den till 107,1 (sektor allign) eller flyttar något, så förstör du Windows booten.

Det kan jag tänka mig ^^

Tanken var ju dock endast att använda gparted för att rensa disken propert, inte att använda den för något annat ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Min C: är uppdelade i ett antal partitioner (efter misslyckade försök till ominstallation, lång historia...). Jag vill nu slå ihop dessa till en enda partition på den hårddisken men lyckas inte. Alternativet att "slå ihop/utöka" partitionen är utgråad.

Disk Management verktyget är näst intill värdelöst i Windows, utan du bör istället använda DiskPart via kommandotolken.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766465(v=ws.10)...
http://dellwindowsreinstallationguide.com/cleaning-up-a-drive...

Räcker inte detta till för dig, så hade jag valt att boota GParted (som många föreslagit) från Live CD/USB och fixat partitionerna därifrån.

Permalänk
Medlem

Gaaaah!

Efter mkt om och men så har jag nu tagit tag i detta.

Kopplade fysiskt bort de andra hdd, nu bara systemdisken inkopplad på sata port 0.

Får ändå upp att det är två diskar, disk 0 på 119 GB och disk 1 på 28 GB. Har cleanat båda, ingen förändring. Är det fel på hdd?

Står nu i prompten i installationen. Kan jag prova annat kommando? Merge? Skriver på iPhone så sorry för kludd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonB:

Gaaaah!

Efter mkt om och men så har jag nu tagit tag i detta.

Kopplade fysiskt bort de andra hdd, nu bara systemdisken inkopplad på sata port 0.

Får ändå upp att det är två diskar, disk 0 på 119 GB och disk 1 på 28 GB. Har cleanat båda, ingen förändring. Är det fel på hdd?

Står nu i prompten i installationen. Kan jag prova annat kommando? Merge? Skriver på iPhone så sorry för kludd.

Cleanat vet jag inte vad det innebär men vill du radera all data på disken så radera alla partitioner och skapa en ny på hela utrymmet.
Går det inte via win så använd gparted.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Cleanat vet jag inte vad det innebär men vill du radera all data på disken så radera alla partitioner och skapa en ny på hela utrymmet.
Går det inte via win så använd gparted.

Win är avinstallerat. Befinner mig i installationsmenyn. Men i annat fall får jag installera på den stora partitionen (eller vad tusan det nu är) och se om jag kan lösa det senare.

Permalänk
Digital fyndjägare

@JonB: Partition Magic har jag använt sen lång tid tillbaka (Win98).
Prova med Gratis (Win10) versionen först för att se om du får till det som du ska.

saxat från deras sida:
Main Features:

Resize Partition: change the size of a partition.
Move Partition: change the location of a partition.
Merge Partition: merge two partitions into one.
Extend Partition: increase the size of the partition you want.
Split Partition: divide a large size partition into two partitions.
Migrate OS to SSD or HDD: transfer only operating system to SSD or HDD.
Convert Disk between MBR and GPT: convert disk style from MBR to GPT or GPT to MBR.
Make Bootable CD: Create Windows PE bootable media without having to install AIK/WAIK
Windows To Go Creator: install Windows 8/8.1 into external drive.

Compared the ways used to manage partitions, there is no doubt that AOMEI Partition Assistant Standard is the partition magic for Windows 10, because it is much powerful than Disk Management and has no the limitation that trouble you in Disk Management. Therefore, you can download the free software and have a try.

http://www.disk-partition.com/windows-10/partition-magic-wind...

Kan detta vara något?

Lycka Till!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonB:

Win är avinstallerat. Befinner mig i installationsmenyn. Men i annat fall får jag installera på den stora partitionen (eller vad tusan det nu är) och se om jag kan lösa det senare.

Du kan inte komma ur problemet att du har partitioner före 100mb partitionen som du vill slå ihop med den efter. Du behöver ta bort alla partitioner från disken och sedan låta Windows installationsprogram sätta upp disken rätt. Detta kan du göra när du installerar Windows genom att inte acceptera standardvalen som installationsprogrammet ger dig. Det går att jobba sig in till en liten partitionseditor som du kan använda för att ta bort alla partitioner på disken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kan inte komma ur problemet att du har partitioner före 100mb partitionen som du vill slå ihop med den efter. Du behöver ta bort alla partitioner från disken och sedan låta Windows installationsprogram sätta upp disken rätt. Detta kan du göra när du installerar Windows genom att inte acceptera standardvalen som installationsprogrammet ger dig. Det går att jobba sig in till en liten partitionseditor som du kan använda för att ta bort alla partitioner på disken.

Finfint, skall prova. Återkommer

Permalänk
Medlem

Ja men va %^*%%%.

Vilken idiot man är! Den andra disken är väl USB-minnet. Geeeeeez....