Nintendo presenterar NES i krympt format

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nintendo presenterar NES i krympt format

Microsoft ska snart lansera en kompakt version av företagets senaste konsol, men Nintendo väljer motsatt väg och presenterar istället en krympt version av företagets äldsta spelsystem.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Givet köp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Den är så... gullig!

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004

Det blir ett lätt köp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2015

Grymt kul! Nästan alla mina gamla favoriter från mitt Nes jag köpte efter ett års sparade veckopengar för en massa år sedan finns med. Givet köp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Är det här Nintendos försök att göra emulatorer olagligt?

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Citat:

Nintendo Entertainment System: NES Classic Edition ska lanseras i USA och i Storbritannien den 11 november för cirka 60 USD.

Även om det är riktigt gammal hårdvara det handlar om så är det ganska otroligt att den kan tillverkas så billigt inklusive garantier, transport etc!

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Okt 2002

Nu börjar Nintendo leverera, först GO och nu denna!

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Genidrag som har chans att bli galet populär och kanske sticka upp som en irriterande hög pelare i grafer som jämför antal sålda konsoller.

Även om Nintendos gamla titlar är rätt saftigt mjölkade vid det här laget..

i9-7920X 4.7 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Så detta är precis som en Raspberry pi med Retropie installerat, fast dyrare och alla spel kommer kosta fullpris, utan sparningsfunktion osv. Givetvis är det enklare att köpa en färdig låda, men 90% av sweclockers medlemmar skulle inte ha några problem att installera Retropie, bara att flasha ett sd kort så är man klar i princip.

Skrivet av Uzanar:

Även om det är riktigt gammal hårdvara det handlar om så är det ganska otroligt att den kan tillverkas så billigt inklusive garantier, transport etc!

Det är ju inte samma hårdvara som i original NES såklart. Antagligen en liten billig ARM processor eller dylikt som kör en NES emulator. Det kan du ju nästan köran på en tegelsten. ^^

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Jan 2015

Om det går att modda in nya ROMs på den så är den absolut intressant. Annars duger en HTPC med emulator.

Skickades från m.sweclockers.com

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet
Registrerad
Aug 2004

hmm.. jag har problem med äldre konsoler på nyare tv-apparater, vet inte vad det är men det flimrar och har sig och jag blir illamående. undra om det problemet kommer vara här med eller om det är borta. känns ju som ett givet köp om det inte skulle vara för allt flimrande.

Kommer det gå att byta ut spelen på minnet och köpa andra titlar?

Hemma hos mig är det numera en Apple-fri miljö..

Nätverk: UniFi Security Gateway, UniFi US-8, UniFi AP AC PRO... sen en äldre managerbar D-Link 18p.

Ljud: Pioneer SC-LX501. Triangle Plaisir 5.1. Onkyo Atmos Add-ons

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Vilken jävla skräll! Återlansering utav NES! Detta blir köp dag 1!

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Baxtex:

Så detta är precis som en Raspberry pi med Retropie installerat, fast dyrare och alla spel kommer kosta fullpris, utan sparningsfunktion osv.

Det står ju att spelen är inbyggda, samt att det kommer med en sparfunktion i artikeln.

┻━┻ ︵ ヽ(°□°ヽ)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
┻━┻ ︵ \( °□° )/ ︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Baxtex:

Så detta är precis som en Raspberry pi med Retropie installerat, fast dyrare och alla spel kommer kosta fullpris, utan sparningsfunktion osv.

Det är ju inte samma hårdvara som i original NES såklart. Antagligen en liten billig ARM processor eller dylikt som kör en NES emulator. Det kan du ju nästan köran på en tegelsten. ^^

Spelen kommer installerade på konsolen från början så det kommer inte kosta mer än 60 dollar. Sen får man alla 30 spelen lagligt.

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av issue:

hmm.. jag har problem med äldre konsoler på nyare tv-apparater, vet inte vad det är men det flimrar och har sig och jag blir illamående. undra om det problemet kommer vara här med eller om det är borta. känns ju som ett givet köp om det inte skulle vara för allt flimrande.

Har väl med uppdateringsfrekvensen att göra. Dagens tv-apparater burkar i regel använda 60hz, men förr var 50hz vanligt.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Baxtex:

Står rätt så tydligt dels att samtliga spel ingår samt att sparfunktion finns.

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Chris_W:

Nu börjar Nintendo leverera, först GO och nu denna!

Får inte glömma dessa som nyligen släpptes också, blev givetvis ett köp

Edit: för de som är intresserade http://www.vans.se/se-en/catalog/product/view/id/79117/s/nint...

Dock verkar en hel del storlekar vara slut på lager. Då de var limited edition vet jag inte om det kommer komma in nya.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Luckan är estetisk!? Så jag kan inte stoppa in mina gamla goa kassetter?

Jag hoppades på en modern ersättare till min gamla spelkonsol. Synd att Nintendo misslyckades.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Okt 2010

Äntligen hittat motivering till 4K tv som jag planerat att köpa

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Sapphire 290X Tri-X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Upplösning? Ska det bara skalas upp till HD så lär det ju inte se så bra ut...Så antar de har gjort om spelen och anpassat till höga upplösningar. 4K är kanske för mycket att begära men 1080p är ett måste ju.

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Baxtex:

Så detta är precis som en Raspberry pi med Retropie installerat, fast dyrare och alla spel kommer kosta fullpris, utan sparningsfunktion osv. Givetvis är det enklare att köpa en färdig låda, men 90% av sweclockers medlemmar skulle inte ha några problem att installera Retropie, bara att flasha ett sd kort så är man klar i princip.

Hmm intressant, visste inte att moderna ARM-processorer hade så lätt att emulera NES.
Frågan är vilken mjukvara de faktiskt lanserar konsolen med, "RetroPie" verkar ju ganska bra men jag tror inte Nintendo frivilligt vill använda ett open source-OS på en egen konsol.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av issue:

Kommer nog inte flimra mer än någon modern konsol. Den är ju byggd av modern hårdvara.

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Teddis:

Genidrag som har chans att bli galet populär och kanske sticka upp som en irriterande hög pelare i grafer som jämför antal sålda konsoller.

Även om Nintendos gamla titlar är rätt saftigt mjölkade vid det här laget..

Här visar Nintendo att dom fortfarande kan och detta är ett otroligt smart drag. Kommer givetvis själv att köpa denna NES konsolen. Nintendo hade dock även kunnat släppa en version med ännu fler spel för dom som vill ha tillgång till fler klassiker.

Saknar till exempel följande:

Pro am racing
Double dragon 1 & 2
Dom olika turtles spelen
Addams Family
Spy vs Spy

Plus många andra...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Mysigt, blir nog fan ett köp

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Det kommer bli ett köp! Ser sjukt nice ut.

/Asus P8P67 PRO B3/Intel i7 2600K@4.6ghz/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16 gb Corsair vengeance 1600mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/Ducky YOTHMx Green/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2016

Fräckt!

Man känner sig gammal nu ju

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

Uppdatering: Våra kollegor hos FZ har pratat med Bergsala som bekräftat att konsolen även lanseras i Sverige den 11 november.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.*
Registrerad
Dec 2012

Hoppade ur stolen när jag först såg nyheten men sedan fick jag lugnat ner mig..

Tråkigt att de inte kunde låta stödet för de gammla handkontrollerna och spelen finnas kvar.
Jag äger redan en NES men hade vart kul att få hdmi stödet och en mindre konsoll som de kanske hade löst blås/glitch/reset problemet med.

Inbyggda spel känns även rätt fult, det var ju så nintendoklonerna fungerade.

Nä nu är det bannemej pizzadax

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av fxfighter:

Luckan är estetisk!? Så jag kan inte stoppa in mina gamla goa kassetter?

Jag hoppades på en modern ersättare till min gamla spelkonsol. Synd att Nintendo misslyckades.

Står i nyheten att hela enheten ryms på handflatan, därmed är det ganska givet att det inte går att stoppa i NES kassetter. Vill du använda dina gamla spel varför då inte köpa ett begagnat NES för några hundringar på Tradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Asus K7M, AMD Athlon Slot A 1GHz, 3Dfx Voodoo5 5500 64MB AGP, 512MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.