SSD-disk till äldre stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du har gjort ett halvuselt val eftersom du kan få dubbla storleken för 600 kr via Elgigantens kampanj och 128 Gbyte är i de flesta fall frustrerande lite plats om man kör win eftersom man måste rensa filer nästan hela tiden med en så liten enhet.

Hur är den disken de har på eliganten för 699? Har funderat att köpa på mig några stycken

Om man ex jämför med : https://www.komplett.se/product/875621/datorutrustning/haardd...

Edit: Efter att nu har läst par tester så verkar det vara en "skitdisk" skulle nog gissa att samsungen är ett bättre alternativ.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fragwolf:

Hur är den disken de har på eliganten för 699? Har funderat att köpa på mig några stycken

Om man ex jämför med : https://www.komplett.se/product/875621/datorutrustning/haardd...

Edit: Efter att nu har läst par tester så verkar det vara en "skitdisk" skulle nog gissa att samsungen är ett bättre alternativ.

Samsung är en tekniskt bättre disk om du ska skriva till den men den behöver inte vara ett bättre köp för det eftersom den är dyrare och så beror det på vad den ska användas till hur mycket som ska skrivas till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av septembro:

@tuxuser: Jamen en ssd piggar absolut upp systemet (som så många redan skrivit). Glöm inte att ändra till AHCI i BIOS. Har själv förbättrat en gammal burk med H55 kretsuppsättning och SATA2. Med lite enkel överklockning på processorn utan att ändra på volten så fungerar det hur stabilt och fint som helst. Då endast ändrat BCLK Frequency och DRAM Frequency. Lämnat allt annat till AUTO.

Vad händer om man inte ändrar till AHCI i Bios? AHCI verkar betyda:
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interface
Hittade denna tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1097186-ahci-mode-med-ssd
Hittade denna sidan också om hur jag ska göra med Linuxinstallationen på en SSD:
https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/ssd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Vad händer om man inte ändrar till AHCI i Bios? AHCI verkar betyda:
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interface
Hittade denna tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1097186-ahci-mode-med-ssd
Hittade denna sidan också om hur jag ska göra med Linuxinstallationen på en SSD:
https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/ssd

Det som kan hända är att det går lite slöare, den största praktiska skillnaden är väl idag att ahci har Native Command Queuing https://en.wikipedia.org/wiki/Native_Command_Queuing
En del operativsystem aktiverar inte heller trim om man inte har ahci drivern igång men trim i sig självt ska fungera även över ide så just det är mer ett möjligt problem som beror på kombinationen av os och drivers.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det som kan hända är att det går lite slöare, den största praktiska skillnaden är väl idag att ahci har Native Command Queuing https://en.wikipedia.org/wiki/Native_Command_Queuing
En del operativsystem aktiverar inte heller trim om man inte har ahci drivern igång men trim i sig självt ska fungera även över ide så just det är mer ett möjligt problem som beror på kombinationen av os och drivers.

Okej, men om jag aktiverar AHCI i BIOS kommer då mina andra 3 stycken sata hårddiskar också att ha AHCI?
Om det blir någon konflikt på sata hårdiskarna och ssd-disken? SSDn skulle vara inkopplad på första sata-porten
på moderkortet läste jag på nätet, stämmer det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Okej, men om jag aktiverar AHCI i BIOS kommer då mina andra 3 stycken sata hårddiskar också att ha AHCI?
Om det blir någon konflikt på sata hårdiskarna och ssd-disken? SSDn skulle vara inkopplad på första sata-porten
på moderkortet läste jag på nätet, stämmer det?

Det bör inte bli nån konflikt och vilka portar som stödjer vad om de inte stödjer allt får du läsa i manualen till moderkortet, däremot brukar moderkorten leta bootlodern i portnummerordning om du inte ställt om det på nått sätt.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Vill som sagt gärna slå ett slag för kardborreband, säljs självhäftande bla på biltema.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Skiljer ju bara 50 kr typ så det e väl inte så mycket att bråka om isf? OCZ disken såg inte så bra ut enligt reviews iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska se när jag har tid över att installera ssd-disken.
Har inte fått monteringsramen än, och jag behöver sortera
bland mina original DVD-filmer på hyllorna.
Just nu har jag ändå ett fungerande Linux Mint 17.3 Xfce
operativ på en 60GB partition på en mekanisk disk.
En Swap-partition har jag läst iallafall att man inte ska ha
på en ssd-disk. Swapen ska man, om den behövs, lägga
på en annan mekanisk disk. Men med mina 4GB RAM
behövs nog ändå inte Swap. Eller?

Permalänk
Inaktiv

Igår kväll fick jag tid över att testa ssd-disken och det gick bra. Satte fast sdd-disken på monteringsramen och
fick trycka in den i diskettstationsfacket, passade precis. Kunde likagärna använt dubbelhäftande tejp som sagt.
De andra 3,5 tums platserna i chassit är upptagna med 3 mekaniska diskar, så därför diskettstationsfacket.
Lite specs på datorn: AMD Athlon 64 x2, 4GB RAM, ASUS moderkort, 1GB grafikkort, 350W nätagg.
Aktiverade AHCI i BIOS, vet inte hur det blir utan den inställningen, men det verkar fungera bra med AHCI.
För en dator som är 8 år gammal, nyköpt då, så blev det stor skillnad med ssd-disken. Jag antar att den
mekaniska disken jag använde förut är den största flaskhalsen på datorn, med tanke på att jag inte spelar
några datorspel utan bara använder datorn till enklare saker som arbete och surf. Laddtiden på ssd-disken är
ingenting jämfört med den tidigare mekaniska 320GB SATA 3,5 tums Seagate disken, den har jag bara för lagring nu.
Basinstallationen av Linux Mint 18 Xfce 64-bits gick på några minuter. Sedan att lägga till fler program gick också fort.
Uppstart av Linux Mint 18 Xfce 64-bits går på några sekunder från BIOS prompt. Sedan att starta program är en stor
skillnad det också. Swapen på 4GB lade jag på den mekaniska Seagate och inte på ssd-disken som det står på nätet.
Det känns som jag fått en ny dator för 399 kr, jag är nöjd helt klart med ssd-disken. För se hur länge den håller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Igår kväll fick jag tid över att testa ssd-disken och det gick bra. Satte fast sdd-disken på monteringsramen och
fick trycka in den i diskettstationsfacket, passade precis. Kunde likagärna använt dubbelhäftande tejp som sagt.
De andra 3,5 tums platserna i chassit är upptagna med 3 mekaniska diskar, så därför diskettstationsfacket.
Lite specs på datorn: AMD Athlon 64 x2, 4GB RAM, ASUS moderkort, 1GB grafikkort, 350W nätagg.
Aktiverade AHCI i BIOS, vet inte hur det blir utan den inställningen, men det verkar fungera bra med AHCI.
För en dator som är 8 år gammal, nyköpt då, så blev det stor skillnad med ssd-disken. Jag antar att den
mekaniska disken jag använde förut är den största flaskhalsen på datorn, med tanke på att jag inte spelar
några datorspel utan bara använder datorn till enklare saker som arbete och surf. Laddtiden på ssd-disken är
ingenting jämfört med den tidigare mekaniska 320GB SATA 3,5 tums Seagate disken, den har jag bara för lagring nu.
Basinstallationen av Linux Mint 18 Xfce 64-bits gick på några minuter. Sedan att lägga till fler program gick också fort.
Uppstart av Linux Mint 18 Xfce 64-bits går på några sekunder från BIOS prompt. Sedan att starta program är en stor
skillnad det också. Swapen på 4GB lade jag på den mekaniska Seagate och inte på ssd-disken som det står på nätet.
Det känns som jag fått en ny dator för 399 kr, jag är nöjd helt klart med ssd-disken. För se hur länge den håller.

Det är väl egentligen lite dumt att lägga swap på mekdisken utifall den verkligen skulle behöva användas, det är ju faktiskt en funktioner där tom ramdisk kan vara motiverat om man kör win.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl egentligen lite dumt att lägga swap på mekdisken utifall den verkligen skulle behöva användas, det är ju faktiskt en funktioner där tom ramdisk kan vara motiverat om man kör win.

Förstår inte riktigt vad du menar, behövs inte en swappartition om jag har 4GB RAM?
Jag har läst på nätet att man inte ska lägga swapen på ssd-disken bara:
http://askubuntu.com/questions/652337/why-no-swap-partitions-on-ssd-drives

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Förstår inte riktigt vad du menar, behövs inte en swappartition om jag har 4GB RAM?
Jag har läst på nätet att man inte ska lägga swapen på ssd-disken bara:
http://askubuntu.com/questions/652337/why-no-swap-partitions-on-ssd-drives

Jag vet att linux är mer vettigt med hur sweap används än win och att det inte används innan det finns ett verkligt behov, men om man ska använda swap så är det nått man bör ha på ssd, visst ger det skrivningar men det är ju en av de saker man kan offra skrivande på för att få preastandalyftet, man är snarare dumsnål om man inte har ssdn till swap för det är ju en av de saker den verkligen hanterar mycket bättre än en hdd.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet att linux är mer vettigt med hur sweap används än win och att det inte används innan det finns ett verkligt behov, men om man ska använda swap så är det nått man bör ha på ssd, visst ger det skrivningar men det är ju en av de saker man kan offra skrivande på för att få preastandalyftet, man är snarare dumsnål om man inte har ssdn till swap för det är ju en av de saker den verkligen hanterar mycket bättre än en hdd.

Okej, i mitt fall, då jag använder datorn, så används swappen väldigt sällan.
Då jag kontrollerar detta med htop eller top i terminalen ibland. Går inte över
1GB av ramminnet i flesta fall. Ligger mest och skvalpar under 1GB, av 4GB.
I de fall swappen används för mig är när jag kör Virtualbox med en linuxdistro där.
Tycker du jag ska ompartitionera och ha swappen på ssd-disken ändå?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Okej, i mitt fall, då jag använder datorn, så används swappen väldigt sällan.
Då jag kontrollerar detta med htop eller top i terminalen ibland. Går inte över
1GB av ramminnet i flesta fall. Ligger mest och skvalpar under 1GB, av 4GB.
I de fall swappen används för mig är när jag kör Virtualbox med en linuxdistro där.
Tycker du jag ska ompartitionera och ha swappen på ssd-disken ändå?

Om du kollat att den inte används spelar det ingen roll men skulle den användas så trivs den bäst på ssdn.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om du kollat att den inte används spelar det ingen roll men skulle den användas så trivs den bäst på ssdn.

Nu har jag lagt en ext4 / partition på hela ssd-disken. Jag ska kolla med gparted om det går flytta den partitionen
för att på plats med en swappartition på 4GB framför / partitionen. Annars kanske jag måste ominstallera igen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Nu har jag lagt en ext4 / partition på hela ssd-disken. Jag ska kolla med gparted om det går flytta den partitionen
för att på plats med en swappartition på 4GB framför / partitionen. Annars kanske jag måste ominstallera igen

Strula inte med det om du kollat att du inte använder swapen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Strula inte med det om du kollat att du inte använder swapen.

Vad är skillnaden då var swappen ligger?
Är det stor skillnad om den ligger på ssd-disken eller den mekaniska disken?
Är det märkbart då man använder datorn eller är det bara mätbart?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Vad är skillnaden då var swappen ligger?
Är det stor skillnad om den ligger på ssd-disken eller den mekaniska disken?
Är det märkbart då man använder datorn eller är det bara mätbart?

Jag har redan skrivit att det inte spelar roll om du inte använder den, läs.
Om du använder den är ssdn snabbare men nu använder du inte swapen så det är ju ett ickeproblem varrt du lägger den.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag har redan skrivit att det inte spelar roll om du inte använder den, läs.
Om du använder den är ssdn snabbare men nu använder du inte swapen så det är ju ett ickeproblem varrt du lägger den.

Har läst det, men jag använder swap då jag kör Virtualbox. Inte så ofta dock.

Permalänk

SSDn är mycket snabbare än din mekaniska disk, speciellt om den också är från 2008. Om du kommer att märka någon skillnad, det vet jag inte. Pröva.

Du behöver inte partitionera om. Du kan swappa mot fil (se man-sidan för swapon).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ingetledigtnamn:

SSDn är mycket snabbare än din mekaniska disk, speciellt om den också är från 2008. Om du kommer att märka någon skillnad, det vet jag inte. Pröva.

Du behöver inte partitionera om. Du kan swappa mot fil (se man-sidan för swapon).

Ja, tror den Seagate disken är från år 2007. Borde nu kalla den för fårdisk
Jag funderar på ompartioneringen lite till, har inte bestämt mig än.
Kanske gör det vid nästa släpp av en LTS version, om ca. två år

Permalänk

@anon144494: Men jag skrev ju att du inte behöver partitionera om. Du kan skapa dig en 4G-fil på SSDn och säga åt systemet att swappa mot den. Det tar 2 minuter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ingetledigtnamn:

@tuxuser: Men jag skrev ju att du inte behöver partitionera om. Du kan skapa dig en 4G-fil på SSDn och säga åt systemet att swappa mot den. Det tar 2 minuter.

Okej, jag testar det först.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tuxuser:

Okej, jag testar det först.

Det är fixat, tog bort swapartionen också. Vad snabbt det går med en ssd-disk,
men betyder det att kvaliteten på ssd-diskar är sämre än mekaniska diskar?
Går de sönder fortare än vanliga hårddiskar alltså? Det är 2 års garanti på
Intenso SSD 120GB disken. Om den går sönder inom garantitiden får jag
då byta disken och få en ny disk eller få den reparerad som det heter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Det är fixat, tog bort swapartionen också. Vad snabbt det går med en ssd-disk,
men betyder det att kvaliteten på ssd-diskar är sämre än mekaniska diskar?
Går de sönder fortare än vanliga hårddiskar alltså? Det är 2 års garanti på
Intenso SSD 120GB disken. Om den går sönder inom garantitiden får jag
då byta disken och få en ny disk eller få den reparerad som det heter?

Gå sönder kan de göra när som helst men en ssd har ett begränsat antal skrivcykler så den slits helt enkelt ut på ett annat sätt än en mekanisk disk, det är inte det samma sak som gå sönder men de har en begränsad livslängd genom sin konstruktion eftersom det uppstår slitage på ingående material varje gång man skriver till en ssd, livslängden är däremot ganska lång även för billiga ssder om de används normalt men ska man ha dem i en server så får man välja nått bättre.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Gå sönder kan de göra när som helst men en ssd har ett begränsat antal skrivcykler så den slits helt enkelt ut på ett annat sätt än en mekanisk disk, det är inte det samma sak som gå sönder men de har en begränsad livslängd genom sin konstruktion eftersom det uppstår slitage på ingående material varje gång man skriver till en ssd, livslängden är däremot ganska lång även för billiga ssder om de används normalt men ska man ha dem i en server så får man välja nått bättre.

Okej, har jag tur håller den väl sig inom garantitiden, sedan har jag slitit ut den och garantin gått ut
Jag använder datorn varje dag, så slitage på disken blir det nog, med de där begränsat antal skrivcyklerna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Okej, har jag tur håller den väl sig inom garantitiden, sedan har jag slitit ut den och garantin gått ut
Jag använder datorn varje dag, så slitage på disken blir det nog, med de där begränsat antal skrivcyklerna.

Det handlar snarare om 15-25 år vid normalblandad användning innan man skrivit slut på ssdn, tillverkarna brukar specificera hur mycket man kan skriva till dem och man kan mäta själv i datorn för att få reda på hur mycket man skriver för det beror på användningsmönstret.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar snarare om 15-25 år vid normalblandad användning innan man skrivit slut på ssdn, tillverkarna brukar specificera hur mycket man kan skriva till dem och man kan mäta själv i datorn för att få reda på hur mycket man skriver för det beror på användningsmönstret.

Ja, men då är det tillräckligt med den livslängden
Jag trodde det var samma livslängd som man kan få på en platt-tv idag.
Jag har hört talas om platt-tv som håller sig inom garantin, och precis när
den gått ut, går platt-tvn sönder. Då finns inget att göra med den tvn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Ja, men då är det tillräckligt med den livslängden
Jag trodde det var samma livslängd som man kan få på en platt-tv idag.
Jag har hört talas om platt-tv som håller sig inom garantin, och precis när
den gått ut, går platt-tvn sönder. Då finns inget att göra med den tvn.

Det har inget med platt tv att göra att livslängden är kort, det beror på "lågbudgettv" de flesta betalar ju under 10 000 för tvn idag.

Visa signatur