Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, oklockad dessutom antar jag.
Min överklockade i7-5820K@4375Mhz ger 17103 pts

Permalänk
Medlem

Det är intressant att diskussionen går till "vi behöver inte snabbare processorer" nu när amd kommer ikapp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Det är intressant att diskussionen går till "vi behöver inte snabbare processorer" nu när amd kommer ikapp

Skickades från m.sweclockers.com

kan ju förstå att Intel fans tycker det när AMD nu har en bättre och snabbare produkt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Gjorde lite mer research i hur flytande metall används som TIM/kylpasta och hur det skapas, oftast är det någon metall i kombination med gallium, i fallet av TIM använder man en indium/gallium blandning (för att indium fäster till kisel). Ett problem är dock att metallerna är sällsynta, giftiga och är ofta korrosivt mot aluminium (skojigare och enklare att bara köra vanlig pasta). Fördelen är att om allt görs korrekt kommer det aldrig att "torka ut", men det gör inte korrekt applicerat vanlig kylpasta.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Raja har inget med ryzen utvecklingen att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

I lol'd. Av allt jag sett detta hype train XD

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det är intressant att diskussionen går till "vi behöver inte snabbare processorer" nu när amd kommer ikapp

Skickades från m.sweclockers.com

Diskussionen har påpekat att det finns fördelar med många kärnor, självklart vill vi alla ha hög enkeltrådad prestanda också. Det ser ut som att Ryzen ligger i Haswell nivå på den fronten, så det enda som behövs är riktigt höga hastigheter för senare revisioner.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

Klippet är helt klart värt en Oscar för bästa regi!

Skrivet av HenrikM:

Det är intressant att diskussionen går till "vi behöver inte snabbare processorer" nu när amd kommer ikapp

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis samma sak när nya grafikkort släpps, där folk påpekar att vanligt folk behöver ej ha dessa. Även om Word har utvecklas genom året, så duger ett vNida 980TI för de flesta worddokument ändå.
Likaså går det fint att spela på äldre grafikkort, för de gör det själva dagligen på facebook.

Nå skämt åsido, jag har inte sett en enda i hela tråden som inte säger att mer prestanda ej behövs. Däremot önskar olika personer olika hårdvaror och man kan diskutera om AMD har fokuserat på en för liten grupp användare och de istället borde få in fler.
Gamers som bygger en helt komplett pc, med chassie, grafikkort, hd o.s.v. för strax över 10 000kr tror jag är en stor marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Raja har inget med ryzen utvecklingen att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Åjo. Han har medverkat i utvecklingen av hypen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Du får nog komma med en källa på det. Som jag förstått det ska man komma med nya CPUer årligen fram till 2020 då planerad krypning till 7nm ska ske. Dock verkar detta inte vara satt i sten utan beror lite på PCIE4.0 och DDR5. Så tidigast 2020 lär vi se 7nm från AMD...

Känns också orimligt att ha samma produkter i 3år. Måste komma minst två steg fram till 2020. iofs kan det räcka med förfinat kisel och högre frekvenser beroende på intels svar.

om inte jag minns fel så planerar de 7nm i slutet av 2018.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

om inte jag minns fel så planerar de 7nm i slutet av 2018.

2020 har jag hört. 2018 låter orimligt med tanke på intels problem med 10nm och dom ligger 1-2 år före alla andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

om inte jag minns fel så planerar de 7nm i slutet av 2018.

GlobalFoundries planerar att starta produktion av 7 nm H2 2018, så det kommer dröja till några år efter det innan vanliga CPU'er använder det

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det är intressant att diskussionen går till "vi behöver inte snabbare processorer" nu när amd kommer ikapp

Skickades från m.sweclockers.com

Inte första gången.

- RamBUS was the shit.
- 64-bit kommer aldrig bli standard
- Viktigare med hög frekvens än IPC (Goda Prescott tiden)
- Fler kärnor kommer aldrig vara viktigt

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

2020 har jag hört. 2018 låter orimligt med tanke på intels problem med 10nm och dom ligger 1-2 år före alla andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det går inte att jämför Intel med TSMC/GF/Samsung.

Samsung och TSMC har iaf pratat 7nm 2018, sen vad det egentligen är vet vi inte.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Inte första gången.

- RamBUS was the shit.
- 64-bit kommer aldrig bli standard
- Viktigare med hög frekvens än IPC (Goda Prescott tiden)
- Fler kärnor kommer aldrig vara viktigt

Pentium 4 var ju megastark, den va ju the shit fast sen köpte jag Athlon 64 x2 6000+ Och mådde bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Zen på 7nm kan nog vara realistiskt att se 2019. Med lite tur inkluderar det även AM4 socketen, men det kan också dyka upp en AM4+ där vi kanske kan få se pinkompabilitet

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

det gå nu att beställa fästen för Noctua för dem som inte vill vänta på Noctua att skicka ut dem som man få gratis om man lägger fram bevis att man har en Noctua kylare samt köpbelägg/kvitto på en AM4 moderkort eller Ryzen CPU.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Skall bli mest intressant att se hur högt Ryzen går att klocka, i Cinebench single core ger min Skylake @ 4.8GHz 36% högre poäng än den läckta Ryzen. Inte alla Skylake klockar så bra, men alla Kaby Lake verkar göra det och vissa exemplar(Kaby Lake) når över 5GHz. Om det stämmer borde det vara relativt klarlagt att AMD inte kommer att slå Intel i enkeltrådat, eftersom det är högst tveksamt att Ryzen kommer att gå att klocka uppåt 40% OC. I gengäld har Ryzen 44.6% bättre multicore-score, trots runt 1GHz lägre klockfrekvens. Frågan man då ställer sig är hur viktigt 8/16 vs 4/8 är på en spelburk. Jag upplever i alla fall aldrig att min burk känns speciellt slö. Det känns som att Ryzen kommer att göra mest för dom som sitter och renderar på cpu hela dagarna, själv hör jag nog inte dit. Det är i vilket fall kul att AMD är på gång, den stora frågan är som sagt: vilka frekvenser kommer Ryzen att kunna nå? Det är ju tex det som är största fördelen med Pascal om man jämför med Polaris, för att jämföra med gpu-världen, att den klockar väldigt mycket högre.

Det är lite illavarslande att Ryzen verkar ha en kortare pipeline än Skylake/Kaby Lake, för att öka IPC, det brukar i sin tur påverka höga frekvenser negativt.

Min Cinebench från idag:

Ryzen läcka:

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Varför står det 25e februari på firestrike benchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Skall bli mest intressant att se hur högt Ryzen går att klocka, i Cinebench single core ger min Skylake @ 4.8GHz 36% högre poäng än den läckta Ryzen. Inte alla Skylake klockar så bra, men alla Kaby Lake verkar göra det och vissa exemplar(Kaby Lake) når över 5GHz. Om det stämmer borde det vara relativt klarlagt att AMD inte kommer att slå Intel i enkeltrådat, eftersom det är högst tveksamt att Ryzen kommer att gå att klocka uppåt 40% OC. I gengäld har Ryzen 44.6% bättre multicore-score, trots runt 1GHz lägre klockfrekvens. Frågan man då ställer sig är hur viktigt 8/16 är vs 4/8 är på en spelburk. Jag upplever i alla fall aldrig att min burk känns speciellt slö. Det känns som att Ryzen kommer att göra mest för dom som sitter och renderar på cpu hela dagarna, själv hör jag nog inte dit. Det är i vilket fall kul att AMD är på gång, den stora frågan är som sagt: vilka frekvenser kommer Ryzen att kunna nå? Det är ju tex det som är största fördelen med Pascal om man jämför med Polaris, för att jämföra med gpu-världen, att den klockar väldigt mycket högre.

Det är lite illavarslande att Ryzen verkar ha en kortare pipeline än Skylake/Kaby Lake, för att öka IPC, det brukar i sin tur påverka höga frekvenser negativt.

Min Cinebench från idag:

https://1.bp.blogspot.com/-n_KEOk34rnU/WKxEYPFEXgI/AAAAAAAAyNY/pJmBcyuRQyo7Qw3eKkYOpBkhBCuYdq67wCLcB/s1600/4800MHz.png

Ryzen läcka:

https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Ryzen-7-1700X-Cinebench.jpg

Svårt att vräka ur sig en procentsats när man inte kan vara riktigt säker på vilken frekvens Zen verkligen hade i det testet? 3.9GHz och 154 poäng skulle ge ~190 poäng i 4.8GHz vilket är 10% efter ditt resultat med extremt långsamma minnen dessutom. Jag tror inte att första iterationen av Zen var tänkt att klå Intel's absolut snabbaste arkitektur i enkeltrådat, men och andra sidan så får vi se hur högt dom klockar då alla tester verkar hålla tillbaka Zen på 95w TDP.

Man verkar ligga på Haswell/Broadwell nivå åtminstone vilket är starkt. TDP ska gå att flytta upp till praktiskt taget ingen gräns och det är först här XFR (eller manuell överklockning helt enkelt) kan göra större skillnader. Det är anledningen till att wraith-kylarna specas att hantera 140w TDP till X modellerna. IPC lär knappast bli ett problem om Ryzen så stark SMT som vi hittills sett och verkar skala väldigt bra minst sagt, så även applikationer som "bara" använder 4 trådar/kärnor kanske skalar bättre på Ryzen, men det låter jag vara osagt. Zen betraktas för övrigt en högfrekvensdesign.

Zen kanske också är känslig för RAM-frekvens/latens så ytterligare en sak att lägga märke till är att alla tester som gjorts med Ryzen kör bedrövligt långsamma minnen som jag nämnde först. Har du lust att göra samma testrunda med 2T @ DDR4-2166 som dom kör enligt testet och se vad det har för inverkan?

La till lite mer text...
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Svårt att vräka ur sig en procentsats när man inte kan vara riktigt säker på vilken frekvens Zen verkligen gick i ännu? 3.9GHz och 154 poäng skulle ge ~190 poäng i 4.8GHz vilket är 10% efter ditt resultat med extremt långsamma minnen dessutom. Jag tror inte att första iterationen av Zen var tänkt att klå Intel's absolut snabbaste arkitektur i enkeltrådat, men och andra sidan så får vi se hur högt dom klockar då alla tester verkar hålla tillbaka Zen på 95w TDP.

Man verkar ligga på Haswell/Broadwell nivå åtminstone vilket är starkt. TDP ska gå att flytta upp till praktiskt taget ingen gräns och det är först här XFR (eller manuell överklockning helt enkelt) kan göra större skillnader. Det är anledningen till att wraith-kylarna specas att hantera 140w TDP till X modellerna. IPC lär knappast bli ett problem om Ryzen så stark SMT som vi hittills sett och verkar skala väldigt bra minst sagt, så även applikationer som "bara" använder 4 trådar/kärnor kanske skalar bättre på Ryzen, men det låter jag vara osagt. Zen betraktas för övrigt en högfrekvensdesign.

Zen kanske också är känslig för RAM-frekvens/latens så ytterligare en sak att lägga märke till är att alla tester som gjorts med Ryzen kör bedrövligt långsamma minnen som jag nämnde först. Har du lust att göra samma testrunda med 2T @ DDR4-2166 som dom kör enligt testet och se vad det har för inverkan?

Lägger din roliga bild här också då jag inte vill kladda ner Ryzens benchmarktråd i onödan

Har du gjort den själv eller? Det skulle ha varit Lisa istället för (vad han nu heter igen).

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Lägger din roliga bild här också då jag inte vill kladda ner Ryzens benchmarktråd i onödan

http://i.imgur.com/rGo3GFu.gif

Har du gjort den själv eller? Det skulle ha varit Lisa istället för (vad han nu heter igen).

Ibland är flödet på den här tråden så extremt så folk hinner inte läsa vad man postar

#16675328

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ibland är flödet på den här tråden så extremt så folk hinner inte läsa vad man postar

#16675328

Sorry hade inte vaknat förrän nu då jag jobbar natt. Hjärnan hade inte vaknat i alla fall Såg senare att någon postat högre upp

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ibland är flödet på den här tråden så extremt så folk hinner inte läsa vad man postar

#16675328

Det är snarare så att folk är katastrofalt dåliga på att läsa igenom tråden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är snarare så att folk är katastrofalt dåliga på att läsa igenom tråden.

Vilket är helt obegripligt, den är ju bara på 112 sidor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin:
Kan kanske bero på att det är 100+ sidor

Undrar hur mycket Ryzen kommer att påverka priset på Intel? i7 7700K verkar ha sjunkit i pris redan sedan efter nyår, gissar på att det kommer fortsätta i samma sakta prissänkning (och att det inte beror så starkt på AMD).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Ett litet krav om man ska posta en länk till borde ju vara att läsa de två senaste sidorna. Det tar inte mer än 1 minut att skumma igenom och se om man repostar men men det är väl ett konstigt beteende jag har, bättre att bara kasta fram exakt samma saker flera gånger.

För att inte gå alltför offtopic så är jag lite besviken om singlecore CB stämmer, får se vad 7700k pressar ner till för något pris. Moderkortens begränsningar på ramhastighet har också gjort mig lite besviken.

Permalänk
Medlem

Ska sluta läsa denna tråd just nu och som jag följt i ett halvår. Står inte ut längre. Klarar inte av detta. Har inga naglar kvar. Känner samma som en skrev, i en annan tråd om en annan kul pryl:

Skrivet av serverfel:

..............
Är trött på att vänta på coola prylar!!!!!

Blir att trycka på "sluta följa" och invänta 28 februari om man nu inte glömt godiset till dess.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

För att inte gå alltför offtopic så är jag lite besviken om singlecore CB stämmer, får se vad 7700k pressar ner till för något pris. Moderkortens begränsningar på ramhastighet har också gjort mig lite besviken.

Singlecore prestanda är i stort sett en slöklockad Haswell/Broadwell (ändå inte bakom 7700K IPC mässigt om jag har förstått saker), får vänta några dagar/veckor på att reviewers och benchmarkare kommer fram till hastigheter som verkar lagom att köra på vanliga kylare.

Är det bekräftat att moderkorten enbart skall stödja 2400 MHz max? Så som jag förstod det är det bara den officiella standarden, och att i stort sett alla kör med lite andra (extrema) specifikationer ändå.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"