Går inte logga in på Windows

Permalänk
Medlem

Går inte logga in på Windows

Morsan ringde och sa att hon inte kan logga in på sin dator sedan igår.
Hon har Windows 10, eller ev. 8.

När hon skrivit in lösenordet och trycker Enter eller på pilen i lösenordsfältet händer ingenting.
En symbol kommer fram i lösenordsfältet, när man skrivit in något tecken, som vi inte sett förut.
Försvinner så snart man raderat alla tecken.

Vore mycket tacksam för tips på lösning.

Visa signatur

Bättre fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Permalänk
Medlem

Ser symbolen ut som ett öga, vilket används för att visa ett lösenord i klartext?
Vad händer när hon klickar på symbolen?

Kan det ha blivit fel tangentbordslayout så att hon nu har fått amerikanskt tangentbord?

Permalänk
Medlem

Ja, det kan nog se ut som ett öga. Händer inget när man klickar på den.
Då hon inte kan logga in så kan vi inte kolla om det blivit en annan tangentbordslayout.
Eller finns det något annat sätt att kolla det och i så fall åtgärda?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jessnet:

Ja, det kan nog se ut som ett öga. Händer inget när man klickar på den.
Då hon inte kan logga in så kan vi inte kolla om det blivit en annan tangentbordslayout.
Eller finns det något annat sätt att kolla det och i så fall åtgärda?

Klicka upp skärmtangentbordet vid inloggningsrutan så syns det vilken layout som används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för Ert engagemang!

Efter sjunde omstarten funkade det att logga in igen och hoppas att det håller i sig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jessnet:

Tack för Ert engagemang!

Efter sjunde omstarten funkade det att logga in igen och hoppas att det håller i sig!

ta bort lösenord för sjutton finns ingen anledning att använda det om man inte har en dator som främmande människor har tillgång till.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ta bort lösenord för sjutton finns ingen anledning att använda det om man inte har en dator som främmande människor har tillgång till.

Inte alltid det går med nya sätten MS vill att du ska logga in. Du måste nämligen ha ett lösenord (dessutom ett komplext sådant) för ett Microsoft Konto.

Den man kan göra är ju att spara lösenordet och låta den logga in automatiskt med det, men det finns 2 faror med det.
1. Lösenordet ligger lagrat i Windows... och kan ev fås tag på av hackare.
2. Om du någonsin får problem och måste in "utanför" normalt login så kommer du troligen inte komma ihåg lösenordet, och då har du mer problem.

Har hon bara lokalt konto dock så går det att sätta blankt lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte alltid det går med nya sätten MS vill att du ska logga in. Du måste nämligen ha ett lösenord (dessutom ett komplext sådant) för ett Microsoft Konto.

Den man kan göra är ju att spara lösenordet och låta den logga in automatiskt med det, men det finns 2 faror med det.
1. Lösenordet ligger lagrat i Windows... och kan ev fås tag på av hackare.
2. Om du någonsin får problem och måste in "utanför" normalt login så kommer du troligen inte komma ihåg lösenordet, och då har du mer problem.

Har hon bara lokalt konto dock så går det att sätta blankt lösenord.

ja det är ju lösenordet den vill att du ska sätta för inloggning på datorn jag menar jag satte bara helt blankt skrev inte någonting i lösenord så jag har inte något lösenord för att komma in i windows känns bara som onödigt tjafsande.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ja det är ju lösenordet den vill att du ska sätta för inloggning på datorn jag menar jag satte bara helt blankt skrev inte någonting i lösenord så jag har inte något lösenord för att komma in i windows känns bara som onödigt tjafsande.

Då har du troligen lokalt konto. Har samma sak hemma på skräp maskinerna.

Jag har annat inloggningssätt på de känsliga enheterna, typ fingeravtrycksläsaren på laptoparna, smartkort på en stationär osv.

MS vill dock att du ska logga in i datorn med typ ditt "outlook.com" konto, vilket du naturligtvis inte kan ha blankt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då har du troligen lokalt konto. Har samma sak hemma på skräp maskinerna.

Jag har annat inloggningssätt på de känsliga enheterna, typ fingeravtrycksläsaren på laptoparna, smartkort på en stationär osv.

MS vill dock att du ska logga in i datorn med typ ditt "outlook.com" konto, vilket du naturligtvis inte kan ha blankt.

"MS vill dock att du ska logga in i datorn med typ ditt "outlook.com" konto, vilket du naturligtvis inte kan ha blankt."

nej självklart är inte det blankt men jag förstår fortfarande inte vad det gör för skillnad om man har ett lösenord för att logga in på sin privata dator? det gör det bara mer irriterande att bara starta datorn och vad hjälper det att göra datorn säkrare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

"MS vill dock att du ska logga in i datorn med typ ditt "outlook.com" konto, vilket du naturligtvis inte kan ha blankt."

nej självklart är inte det blankt men jag förstår fortfarande inte vad det gör för skillnad om man har ett lösenord för att logga in på sin privata dator? det gör det bara mer irriterande att bara starta datorn och vad hjälper det att göra datorn säkrare?

Nej nej. Tolka mig rätt. Jag håller med dig att det inte behövs för en enkel hemma maskin.

Min poäng var att eftersom hon hade 8.1/10 så är risken att hon sitter på just ett MS konto ganska stor (om hon inte blivit guidad när hon skapade det), och att hon därför inte bara kan sätta det blankt, rent tekniskt sett. (Den tillåter inte det helt enkelt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Skrivet av Paddanx:

Nej nej. Tolka mig rätt. Jag håller med dig att det inte behövs för en enkel hemma maskin.

Min poäng var att eftersom hon hade 8.1/10 så är risken att hon sitter på just ett MS konto ganska stor (om hon inte blivit guidad när hon skapade det), och att hon därför inte bara kan sätta det blankt, rent tekniskt sett. (Den tillåter inte det helt enkelt).

det går att säga åt datorn att autoinlogga, och på så vis, slippa lösenordet, trots att man har lösenord.

skriv netplwiz i kör och klicka ur "användare måste ange lösenord för att använda denna dator".
då får man upp en ruta där man skriver sitt lösenord två ggr, sedan så kommer den autoinlogga dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att ni sätter en "PIN" istället.
Sjukt smidigt att logga in, så pass att jag själv slutat använda netplwiz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

det går att säga åt datorn att autoinlogga, och på så vis, slippa lösenordet, trots att man har lösenord.

skriv netplwiz i kör och klicka ur "användare måste ange lösenord för att använda denna dator".
då får man upp en ruta där man skriver sitt lösenord två ggr, sedan så kommer den autoinlogga dig.

Detta sa jag också tidigare, samt riskerna med det, men det är bra att du gav en fullständig instruktion om TS nu vill göra så.