Tog bort microsoftkonto, ändra till lokalkontot och kan inte logga in

Permalänk
Medlem

Tog bort microsoftkonto, ändra till lokalkontot och kan inte logga in

Skulle ta bort microsoft-inloggningen på windows 10. Så loggade in med det kontot och sen gick jag in för att välja att man ska logga in med ett lokalt konto istället. Ändrade användarnamn och lösenord. Men nu kan jag inte logga in alls till windows!!

Det nya lokala inlogget verkar inte riktigt ha sparats korrekt eller något. Står det är fel lösenord hela tiden när jag försöker. Sen reagerade jag på att det står "standard" på lösenordshjälpen där fast jag skrev in "vem?" där när jag ändrade.

Hur fan kan jag logga in nu?! Försökt med att plocka fram cmd med shift F10 och döpa om utilman eller vad det var, men får bara något fel att filerna inte kan hittas osv.

Så nu vid login-skärmen till windows ser jag bara namnet (utan ngn koppling till microsoftkontot) men kan inte logga in. Vad göra?!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage:
Om du inte har gjort det, prova med det lösenord du har/hade på ditt Microsoft konto.

Om du lyckas logga in, skapa ett helt nytt lokalt konto, då man inte riktigt kan byta namn på ett konto, utan det blir bara en "genväg" till det gamla namnet.

Möjligt att det fungerar annorlunda i Win 8 & 10, och går att byta namn (utan att det bara blir en "genväg" till det gamla), är inte så insatt i dem ännu, men skulle inte tro det då namnet är kopplat till mappar/filer på datorn.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kan inte logga in med något lösenord. Några tips på det? Utan behöva formatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Ja ev om du kan boota i winpe och sen byta namn på cmd.exe och sethc.exe då bör du kunna aktivera administratörskonto via cmd prompt skriv sedan "net user Administrator /active: yes
sen lär du ju skapa ett lösen på det med "net user Administrator 123456" ta ett annat lösen hehe

Läs mer här:

http://www.thewindowsclub.com/net-user-command-windows

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Tack. Jag löste det med DaosSoft Windows Password Rescuer Personal.
Väldigt enkelt program som man bootar upp via en usb-sticka. Sen blankade jag bara lösenordet. Så kunde jag logga in och ändra det igen + lägga till en PIN-kod. Sen fungerar det att logga in fint.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Ja ev om du kan boota i winpe och sen byta namn på cmd.exe och sethc.exe då bör du kunna aktivera administratörskonto via cmd prompt skriv sedan "net user Administrator /active: yes
sen lär du ju skapa ett lösen på det med "net user Administrator 123456" ta ett annat lösen hehe

Läs mer här:

http://www.thewindowsclub.com/net-user-command-windows

Roligaste av allt är att MS verkligen gjort bort sig med säkerheten här.

Du kan använda detta knepet att komma åt vilken Windows maskin som helst, även en du inte kan boota DVD/USB, som är låst.
I grund och botten använder man recovery funktionen (den som kickar in om Windows inte kan starta, och felsöker), där du kan komma åt ett "öppna" fönster, med admin rättighet så klart.

Video som visar: https://www.youtube.com/watch?v=PILDBTObzLw
Så det behövs inga program, inga skivor/USB... bara Microsofts dumma säkerhetshål.

Permalänk
Medlem

Samma funktionalitet finns i andra operativsystem såsom Linux och Mac OS X. Ifall man vill skydda sig mot detta så måste man kryptera hårddisken.

Alternativet skulle vara att inte tillåta dessa metoder och då skulle man behöva installera om operativsystemet vid liknande situationer.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimpen:

Samma funktionalitet finns i andra operativsystem såsom Linux och Mac OS X. Ifall man vill skydda sig mot detta så måste man kryptera hårddisken.

Alternativet skulle vara att inte tillåta dessa metoder och då skulle man behöva installera om operativsystemet vid liknande situationer.

Problemet är ju om du nu väljer att låsa så BIOS inte startar på annat än intern HDD, så borde det inte gå så enkelt att komma runt, det var min poäng. Det är alldeles för stora dumma hål att få full admin rättighet genom Windows.

Det är lite som att genom att låsa dörr och balkong ordentligt, men lämna fönstren vidöppna och sen lägga nyckeln till dörren på insidan av dörren.

Om du låser dig ute från något, typ bilen/hemmet osv, så kommer det också kosta en del för att komma in, eller hur? Ofta måste de förstöra låset och/eller bryta sig in med special verktyg.
Så jag ser det lite som man struntar i säkerheten för alla, för att vissa inte kan lära sig att skydda sina nycklar. Inte direkt smart imho.

I detta fallet så hade ju TS bara gjort en miss, han försökte byta lås och nyckel typ "samtidigt". Något som kan ställa till det för alla. Det behöver naturligtvis dock inte betyda att TS inte stött på en bugg.

Minns själv att jag fick problem när man skulle ta bort MS kontot, men jag löste det genom att först ta backup på befintligt, sen skapa ett nytt lokalt konto, med fulla rättigheter och verifierade att det fungerade. Sen modifiera mitt konto från MS till lokalt och rätta till det. När jag fick lite problem så använde lag det andra kontot till att nollställa allt på mitt, så det blev rätt. När mitt konto fungerade som det skulle igen så tog man bort det tillfälliga kontot och tog ny backup.

Mao... planera vad du ska göra, och var beredd på ev problem

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det är by design, faktiskt. Flera anda OS har liknanden funktioner (tack och lov). Högre säkerhet, där så krävs, kan uppnås med andra medel i så fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är ju om du nu väljer att låsa så BIOS inte startar på annat än intern HDD, så borde det inte gå så enkelt att komma runt, det var min poäng. Det är alldeles för stora dumma hål att få full admin rättighet genom Windows.

Ja, det stämmer att försök att låsa detta genom BIOS ej fungerar varken för Windows eller för en del andra operativsystem. För att undvika att någon obehörig som har fysisk tillgång till en dator ska komma in i den utan lösenord krävs kryptering.

Skrivet av Paddanx:

Det är lite som att genom att låsa dörr och balkong ordentligt, men lämna fönstren vidöppna och sen lägga nyckeln till dörren på insidan av dörren.

Om du låser dig ute från något, typ bilen/hemmet osv, så kommer det också kosta en del för att komma in, eller hur? Ofta måste de förstöra låset och/eller bryta sig in med special verktyg.
Så jag ser det lite som man struntar i säkerheten för alla, för att vissa inte kan lära sig att skydda sina nycklar. Inte direkt smart imho.

Liknelsen är faktiskt riktigt bra men jag skulle tolka den på ett lite annat sätt. Lösenordet är nyckeln som passar låset på dörren. Om du tappar bort nyckeln så kommer du inte in genom dörren och kan anlita t.ex. en låssmed för att kringgå behovet av nyckeln.
I detta fall ersätts låssmeden med arbetsinsatsen att hitta en instruktion på nätet och följa den så det blir ingen kostnad i pengar utan endast tid. Ungefär som att man kan lära sig dyrka lås själv men till en betydligt mindre inlärningstid.
Nyckel ersätts med ett nytt lösenord som du skapar.

Microsoft har valt en väg som passar de flesta (dvs kanske inte tekniska entusiaster) där denna möjlighet lämnas öppen för att undvika missnöjda kunder som får en obrukbar datorn pga att de inte längre kan logga in. De som är intresserad av högre säkerhet kommer att läsa på och hitta sätt att blockera detta ifall de vill.

Om dessa verktyg inte skulle finnas att tillgå och man var tvungen att köpa upplåsning som tjänst eller betala för ett verktyg så skulle det vara färre som hade tillgång till den metoden. Frågan är också hur det skulle se ut i praktiken.
När man köper t.ex. en bil så har då bilhandlare möjlighet att koda nya nycklar om en kund har tappat bort de. När det gäller datorer så skulle det då vara antingen elektronikfirman man köpt datorn av (Elgiganten/Inet) eller datortillverkaren (HP/Lenovo) som har möjlighet att nollställa lösenordet på din dator.

Jag misstänker att framtiden kommer att bli mer likt t.ex. mobiltelefoner när Windows numera har inbyggd återställningsfunktion. Ifall du inte kan ditt lösenord och du har krypterat din enhet så att du inte kan använda metoder likt denna för att nollställa lösenordet så får du valet att rensa datorn på allt innehåll och gå tillbaka till en helt ren installation istället för att tvingas ominstallera.

Sen är jag tveksam till att lösenordet till ett lokalt Windows-konto är viktigare att skydda än detta. Det mest intressanta är din data (t.ex. dokument, musik, bankpapper osv) och ifall du inte krypterar den informationen så går det väldigt enkelt att starta datorn med en boot cd eller koppla in hårddisken i en annan datorn (ifall du har spärrat annan boot-enhet i BIOS) för att komma åt din information helt utan att bry sig om lösenord till dina konton.
Det här skulle jag likna vid att gå in genom fönstret och därigenom helt undvika dörren (inloggningen) för att komma åt det som är intressant: dina prylar.

Skrivet av Paddanx:

Mao... planera vad du ska göra, och var beredd på ev problem

Håller helt med! Skönt att det löste sig för TS!

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Inaktiv

Bra att det löste sig intressant att det var så enkelt att göra manuellt som Paddanx visade.

Ur säkerhetssynpunkt så ska man ej spara något viktigt på sin egen fysiska dator, frågan är dock hur många som ändå har mail i Outlook och liknade på datorn? Och i Oulook finns ofta mycket känslig material, samtidigt som många har alla mail på sin mobil som ej heller har hög säkerhet.
Med känslig material så syftar jag på information som i fel händer kan vara värt miljonbelopp genom t.ex. Ransomware på fel ställe:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.664737/ransomware-europ...

Permalänk
Medlem

Kan säga att det inte är lika enkelt att fixa detta problem på en truecryptpartition. Man måste först boota med TC-lösenordet, och därefter starta hirens boot cd eller liknande så man kan mounta volymen via TC och därefter använda något verktyg för att ändra SAM-filen.