Permalänk
Medlem

Den ända vettiga anledningen är om bytt från 60hz till 144hz. Att ljuset från skärmen skulle ge huvudvärk låter långsökt när 90% eller mer äv skärmna kör på likvärdig lcd teknik. Anledningen till att hz ger huvudvärk säger ju sig självt du har mer än dubbelt så många bildrutor för hjärnan att registrera. Försök att vänja dig under tiden och sätt hz på 60 sen öka succesivt med 20 över tid. Hjälper inte det så gå till optiker för hjälp.

Permalänk
Skrivet av agitax:

Den ända vettiga anledningen är om bytt från 60hz till 144hz. Att ljuset från skärmen skulle ge huvudvärk låter långsökt när 90% eller mer äv skärmna kör på likvärdig lcd teknik. Anledningen till att hz ger huvudvärk säger ju sig självt du har mer än dubbelt så många bildrutor för hjärnan att registrera. Försök att vänja dig under tiden och sätt hz på 60 sen öka succesivt med 20 över tid. Hjälper inte det så gå till optiker för hjälp.

Får väl gå uppåt och uppåt, är van vid 80hz nu så kan ju ta steget till 100 etc. Tack för tipset!

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Får väl gå uppåt och uppåt, är van vid 80hz nu så kan ju ta steget till 100 etc. Tack för tipset!

Hur har det gått? Jag har exakt samma problem som du. Sitter här med en ASUS PG279Q 144hz och får huvudvärk. Detsamma gäller när jag tittar på TV som har högre uppdatering än 60hz. Har haft skärmen i en vecka nu och funderar på att lämna tillbaka den, tänker inte gå runt med en massa huvudvärk bara för att få mer flyt på skärmen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Hur har det gått? Jag har exakt samma problem som du. Sitter här med en ASUS PG279Q 144hz och får huvudvärk. Detsamma gäller när jag tittar på TV som har högre uppdatering än 60hz. Har haft skärmen i en vecka nu och funderar på att lämna tillbaka den, tänker inte gå runt med en massa huvudvärk bara för att få mer flyt på skärmen.

Vet inte riktigt vad bekymret var, men spelade helt enkelt till huvudvärken släppte. Får problem med att spela på min laptop nu som är 60hz, usch vad ont de gör efter att ja spelat xD

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Vet inte riktigt vad bekymret var, men spelade helt enkelt till huvudvärken släppte. Får problem med att spela på min laptop nu som är 60hz, usch vad ont de gör efter att ja spelat xD

Hur lång tid tog det innan huvudvärken släppte? Veckor? Tänkte lämna tillbaka skärmen innan öppet köp går ut om det inte blir bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Hur lång tid tog det innan huvudvärken släppte? Veckor? Tänkte lämna tillbaka skärmen innan öppet köp går ut om det inte blir bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Ett par dagar efter, vet inte hur de gick över tyvärr :/. Sänkte ljusstyrkan o stängde av blur reduction om du har på de

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Ett par dagar efter, vet inte hur de gick över tyvärr :/. Sänkte ljusstyrkan o stängde av blur reduction om du har på de

Tack för svaret, hindrade mig från att lämna tillbaka min PG279Q. Jag stog ut med huvudvärken ca 10 dagar. Sen släppte det helt. Till er som får dessa huvudvärk och söker på nätet, stå ut åtminståne nån vecka innan ni returnerar 120/144hz skärmar, ibland verkar det ta tid för hjärnan att vänja sig.

Permalänk
Medlem

Säker på att det är skärmarna som gör det?

1. Gå till en optiker och gör ett syntest, kan vara att du får huvudvärk om dina ögon måste jobba extra hårt.
2. Byt stol, du kanske sitter dåligt i stolen eller så är stolen dålig för just dig, som gör att du spänner dig och får huvudvärk på så sett.
3. med mera..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Utan att har läst tråden så fick min kompis huvudvärk av benq xl2411z men det försvann sen. När jag köpte samma så fick jag inte det.
När jag däremot köpte. Mina bose quietcomfort 25 så fick jag riktigt ont i huvudet när jag sätter på noise cancelling

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Det låter nästan som att det triggar migrän. Hur som helst, googla på migraine 144hz så verkar det inte vara ett ovanligt fenomen.
Själv får jag mycket lättare migrän efter att jag druckit lightläsk och sitter framför min Benq 144hz xl2411t jämfört med om jag inte dricker lightläsk. Låter osannolikt, men det var den enda röda tråden jag kunde hitta som var annorlunda. Efter att jag slutat dricka (Pepsi Max) så har jag nästan aldrig migrän.

Hehe, hur som helst. Det är viktigt att det är bra belysning i rummet också.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det låter nästan som att det triggar migrän. Hur som helst, googla på migraine 144hz så verkar det inte vara ett ovanligt fenomen.

Jag får aldrig huvudvärk(om jag nu inte blir sömnlös två dagar i rad eller nåt sånt) eller migrän. Så huvudvärk är jag inte van vid. Därför fick jag panik när jag körde 144hz för första gången, jag hade riktig huvudvärk. Men som sagt efter 10 dagar släppte det.

Någon pratade om glasögon, det har jag redan när använder andra 60hz skärmar i timmar utan problem, så det var inte synen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV