Permalänk
Medlem

Python hjälp(kodskelett)

Fick som komplettering i en uppgift att: inläsning från fil och skapande av antecknings-objekten bör göras utanför dessa båda klasser.
Men förstår inte varför och hur jag ska göra det? Har dock flyttat ner så så filofax läses in det första det gör i main(). Men har fastnat efter det. Detta är bara skelettet så min kod är allt från perfekt och måste inte vara det än

from datetime import date, datetime class Anteckning(object): def __init__(self, datum, anteckningar): self.datum = datum self.anteckningar = anteckningar def __str__(self): return "Sida " + "self.datum" + "self.anteckningar" class Filofax(object): sidor = [] sida = " " def __str__(self): return str(len(Filofax.sidor)) + "sida inlagd" #Istället för att ha 2 funktioner för att bläddra framåt och bakåt skapar jag en funktion med en riktning def bladdra(self, riktning): return True # Lägger till en sida def addPage(self, datum, anteckningar): store.close() # Tar bort en sida def removePage(filofax): return # Visar upp alla anteckningar samt datum som är sparade i filofax.txt def show_all_notes(filofax): return # stänger ner programmet def avsluta(self): return True # På ett sätt måste det gå att spara den tillagda informationen i en txt fil så den gåra att öppna senare. def saveFilofax(filofax): store.close() # main funktionen kommer funka som meny samt sätta ihop rätt funkion med den metod som behövs def main(): def main(): filofax = "filofax.txt" with open (filofax) as file_object: lines = file_object.readlines() choice = int(input("1.Bläddra framåt \n2.Bläddra bakåt \n3.Sätt in ny sida.\n4. Ta bort sidan\n5. Visa alla sidor\n6. Spara\n7. Avsluta\n")) if(choice == 1): bladdra(+1) elif(choice == 2): bladdra(-1) elif(choice == 3): addPage(filofax) elif(choice == 4): removePage(filofax) elif(choice == 5): show_all_notes(filofax) elif(choice == 6): saveFilofax(filofax) elif(choice == 7): avsluta(self)