Speldator för 1440p, ingen budget

Permalänk
Medlem

Speldator för 1440p, ingen budget

Hej!

Jag behöver allt förutom t-bord och mus då jag väljer detta själv. OS behövs inte heller.

Krav:
1440p utan att behöva bry mig om det kommer fungera på högsta inställningarna eller inte.
Skärm med minst 120 Hz.

Ös på med förslag och eventuella frågor.

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9836535/

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3180602&view=m

det där är vad jag planerar att köpa själv men @SUMITOMO förslaget var otroligt bra också så nu blev jag lite osäker på mitt eget paket hehe fast mitt är 24k med 1tb 850 evo men nu måste jag göra mig en egen funderare också o.O

edit: jag köpte r5 chassit för 799kr på inet på någon slags flash rea eller något, tänkte bara nämna det jag är stolt som fan att jag hittade den!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

En i7 och ett 1080 är självklart, sen bör du fundera på en skärm som du gillar.

sumitomo:s kundvagn var rätt bra jag skulle dock köra 32 gb ram och någon riktigt vass gaming skärm som tex Asus Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

En i7 och ett 1080 är självklart, sen bör du fundera på en skärm som du gillar.

sumitomo:s kundvagn var rätt bra jag skulle dock köra 32 gb ram och någon riktigt vass gaming skärm som tex Asus Rog Swift

om du ska få in 32gb ram och en ännu dyrare skärm så får man ju dra ner ännu mer på saker.. du får gärna visa hur ditt paket skulle se ut för o passa hans budget (secretly trying to get tips for 1080-gsync1440p huehue).

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Hittade detta paket! Snarlikt men med en ROG och 32Gb minne. Kan det vara något?

https://www.pixeltopic.com/image/fwujkwoqgvtvajx/

Fanns inte samma nätagg, men är detta mycket sämre och hur kommer jag i så fall märka av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Hittade detta paket! Snarlikt men med en ROG och 32Gb minne. Kan det vara något?

https://www.pixeltopic.com/image/fwujkwoqgvtvajx/

budget nätagg med ett 26k bygge? NEIN NEIN NEIN

kör på evga supernova g2 750w då får du ett riktigt bra nätagg + 10års garanti

och vad sjutton är pixeltopic? är det bara för o ladda up bilden eller är det någon udda affär jag aldrig hört talas om?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta på X99 plattformen. Quad-channel istället för dual som Z170 ger och upp till 40 PCI-lanes mot 16. Sen vet jag inte om det blir någon nackdel att köpa CPU med grafik, iaf känns det onödigt när man ändå inte vill ha det.
Nu var det ju ett tag sen 5820k släpptes, men ändå, quad-channel minne och 28 PCI-lanes. Jag har ingen koll på om det släppts nån ny Xeon som drar mindre ström än 5820, men det kan i så fall vara intressant.

Spel är väl inte så CPU-hungiga, relativt sett, men dubbla bandbredden på RAM måste ju göra skillnad tycker jag. Sen om du planerar att ha många diskar och SLI så kan du behöva mer pci-lanes

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Jag skulle titta på X99 plattformen. Quad-channel istället för dual som Z170 ger och upp till 40 PCI-lanes mot 16. Sen vet jag inte om det blir någon nackdel att köpa CPU med grafik, iaf känns det onödigt när man ändå inte vill ha det.
Nu var det ju ett tag sen 5820k släpptes, men ändå, quad-channel minne och 28 PCI-lanes. Jag har ingen koll på om det släppts nån ny Xeon som drar mindre ström än 5820, men det kan i så fall vara intressant.

Spel är väl inte så CPU-hungiga, relativt sett, men dubbla bandbredden på RAM måste ju göra skillnad tycker jag. Sen om du planerar att ha många diskar och SLI så kan du behöva mer pci-lanes

nja jag kollade upp det där tidigare och lång historia kort så nej z170 med 6700k är snabbare än x99 med 5820k i 95% av fallen även i videoredigering och såna program.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

nja jag kollade upp det där tidigare och lång historia kort så nej z170 med 6700k är snabbare än x99 med 5820k i 95% av fallen även i videoredigering och såna program.

Jag säger inte emot dig, för jag vet inte, men det känns konstigt att ett system men halva minnesbandbredden är lika snabbt. Kanske inte skyfflas så mkt minne i ett spel? Det kanske mer hänger på få (1-4) men snabba trådar...

Men isf borde ju långsammare (färre MHz), och därmed billigare, minnen vara lika bra. Så varför isf denna hets efter många MHz men utan att bry sig om CAS? De minnen som rekommenderats hittils har ju långsammare access än tex 2400 MHz CAS 10

Jag glömde säga i mitt tidigare inlägg att jag skulle nog satsa på en NVME-SSD om TS har råd. Disken är alltid det långsammaste minnet och en NVME-SSD är det snabbaste som finns idag. Tex en 950 PRO.

Permalänk
Medlem

Ärs. Kör på det första förslaget/kundvagnen den funkar nog kanon.

Men detta med "att behöva bry mig om det kommer fungera på högsta inställningarna eller inte" beror på fler faktorer än hästkrafter i burken. T.ex. drivrutiner, speloptimeringar, värmeutveckling etc.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

nja jag kollade upp det där tidigare och lång historia kort så nej z170 med 6700k är snabbare än x99 med 5820k i 95% av fallen även i videoredigering och såna program.

varför inte jämföra med typ 6800k? den måste väl vara snabbare än 6700k? och den är X99?

Visa signatur

Desktop: R7 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

varför inte jämföra med typ 6800k? den måste väl vara snabbare än 6700k? och den är X99?

jovisst 6800k är nog lite snabbare men priset är högre också. 5820k är inte mycket dyrare än 6700k.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Inaktiv

Första datorförslaget var bra, dock skulle den behöva kompletteras med en mekanisk hd för att få plats med något då 500GB inte räcker till mycket. T.ex en https://www.inet.se/produkt/4305128/wd-blue-low-power-4tb-540...
4TB lågvarig sval hd för 1600kr.

Om ts enbart ska spela på datorn så räcker 16GB än idag och det går enkelt att köpa till 16GB till när behovet kommer, om man nu inte köper en snik ariant av moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

En i7 och ett 1080 är självklart, sen bör du fundera på en skärm som du gillar.

sumitomo:s kundvagn var rätt bra jag skulle dock köra 32 gb ram och någon riktigt vass gaming skärm som tex Asus Rog Swift

Den där skärmen är dock rätt vass, när jag valde skärm så stod det mellan Asus dito (PG279Q) och modellen som är länkad tidigare i tråden. Det blev Acers pga att Asus har vad jag förstod det som efter min efterforskning sämre QC och support än Acer, en bättre fot och inställningsmeny är ganska lite värt i min bok jämfört med de andra två.

Det är värt att veta att Asus och Acer båda använder samma modell för skärmpanel, det är dock inte bara panelen som spelar in på hur bra en skärm är utan implementationen och andra faktorer.

Kan nämna lite om skärmen så TS får någon ide om hur den är. Tänk på att det varierar från skärm till skärm hur det ser ut:

Mitt personliga ex har lite clouding i alla kanter, det är dock inget jag stör mig på, jag märker i princip bara av det när panelen är på men datorn avstängd, dvs en helt svart bild.

Clouding är ett resultat av hur väl de maskerar bakbelysningen från att läcka ut runt kanterna av skärmpanelen, optimal maskering innebär att det inte finns någon clouding. Denna faktor varierar från exemplar till exemplar, det är väldigt ovanligt att få en skärm som inte har någon clouding, om du nu inte köper OLED då, om du vill se mer tydligt hur mycket clouding din skärm har så är ett lätt test att ta ett kort när skärmen visar en helsvart bild med din mobil.

Jag fick 1 död pixel, alternativt något skräp från produktion mellan panelen och skyddet vilken är allra längst ut på sidan, tänk scrollbaren på högerkanten så jag ser den inte om jag inte letar efter den.

Tänk på att man inte har någon som helst rätt att få skärmen bytt vid döda pixlar (upp till ett visst antal), med en 1440p skärm så tror jag att det är ok om det finns ca 12 döda pixlar enligt gällande pixelgarantier, så tänk dig för var du köper skärmen då goodwill spelar den största faktorn i om skärmen blir bytt eller ej vid den typen av fel, inte ens en reklamation hjälper dig med detta. Alternativt om det finns någon garanti som företaget, dvs tillverkaren har om att det inte ska finna några döda pixlar.

Exempelvis: https://www.inet.se/info/12/pixelpolicy

Men trots allt så är det utan tvekan den bästa skärmen jag haft, färgen är mycket bra, svärtan så god man kan förvänta sig från en IPS och intrycket överlag av skärmen är fenomenal, jag kan utan problem rekommendera köp.

Oavsett om du köper denna skärm eller ej så skulle jag skarpt rekommendera att i vart fall välja en skärm med G-synk.

Om du vill efterforska lite själv så är detta en bra utgångspunkt: https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_G-Sync

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Hej! Om jag har frågor ang datorköp ska jag starta ny tråd eller skriva här ? Budget densamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Hej!

Jag behöver allt förutom t-bord och mus då jag väljer detta själv. OS behövs inte heller.

Krav:
1440p utan att behöva bry mig om det kommer fungera på högsta inställningarna eller inte.
Skärm med minst 120 Hz.

Ös på med förslag och eventuella frågor.

Tusen tack på förhand!

Hej,
här är mitt förslag lite mycket bling, men det är väldigt bra och matchande delar,
samt en bra skärm.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9840572/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteeeh:

Hej,
här är mitt förslag lite mycket bling, men det är väldigt bra och matchande delar,
samt en bra skärm.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9840572/
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9840572/

Skärmen du postar har freesync......tänk på att du måste ha ett AMD kort om du vill kunna använda den funktionen. Nvidias motsvarighet heter G-sync och hade i det här fallet varit att föredra då jag planerat att köpa ett 1080-kort :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

budget nätagg med ett 26k bygge? NEIN NEIN NEIN

kör på evga supernova g2 750w då får du ett riktigt bra nätagg + 10års garanti

och vad sjutton är pixeltopic? är det bara för o ladda up bilden eller är det någon udda affär jag aldrig hört talas om?

Vad är sämre med det nätagget jag valde gentemot ett dyrare? Jag behöver absolut inte 10 års garanti! Mina burkar lämnar mitt hem efter MAX två år :).

Pixeltopic var det första bästa jag hittade när jag googlade :). Bara för att ladda upp bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Vad är sämre med det nätagget jag valde gentemot ett dyrare? Jag behöver absolut inte 10 års garanti! Mina burkar lämnar mitt hem efter MAX två år :).

Pixeltopic var det första bästa jag hittade när jag googlade :). Bara för att ladda upp bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

kolla reviews mellan dom och riskerna är större med ett budget nätagg att det går sönder och tar med sig andra delar i fallet, men är det bara 2år som du ska ha datorn så aja kör på då.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Mitt strå till stacken:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9843095/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Speldator för 1080p - ingen budget!

Hej,

Söker en dator som skall klara alla spel i dagsläget utan krångel eller liknande. Vill helst att den skall hålla i två år utan att behöva uppgradera.(vet att det är sjukt svårt att se in i framtiden om vad som kommer släppas i spelväg, men plocka fram kaffesupmen och gör erat bästa )

Upplösningen jag kommer spela i är som sagt Full HD. Tangentbord/Mus/Skärm har jag (Skärmen är en 144Hz historia)

Jag har ingen budget för det här utan det får kosta vad det kosta vill/behövs!
Jag vill inte ha ett pascal bara för att, utan jag vill ha rimliga grejjer för mina ändamål. Jag vill INTE ligga under 60FPS i något spel.

Jag tänker något åt i7-6700K med antingen ett 1070 eller ett 1080?

Ös gärna på med era förslag.

Permalänk
Medlem

Speldator för 1440p - Ingen budget

Gjorde en annan tråd för en dator i 1080p, men jag är i valet att antingen köra med nuvarande skärm och spela i 1080p, eller att uppgradera allt ihop och köra i 1440p.

Det jag behöver för detta paket är då rubbet, förutom Tangentbord/Mus och Headset.

Budget är inte satt någon då jag inte vill låsa mig vid en summa utan istället få en bra dator för mitt önskemål.

Jag har kikat lite på ett 1080GTX i kombination med en ROG Swift........tankar kring detta?

Ös på med era förslag!

Permalänk

1080 funkar fint till 1440P kör själv helnöjt med Palit 1080 och AsusPG279Q och kan inte tänka mig att byta

Permalänk
Medlem

Singelkort så är gtx 1080 typ kravet för 1440p om du inte ska spela msröj eller bubble bubble.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

För 60 fps plus på alla spel just nu kan du ta gtx 1060 6 gb.
1070 är lite overkill för 1080p men det går ju alltid och då blir datan framtidssäker.
Tänk också på att kolla efter en bra kylare till din 6700k så du kan overclocka den långt och då håller ju systemet sig tyst.
Om du vill kolla kompatibilitet på några delar finns det sidor som pcpartpicker.com dock är det ju en amerikansk sida och då ksk inte vissa delar är tillgängliga i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9873565/

Något i stil med detta kanske? 1070 räcker gott för 1080p i 144hz.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ztigmata *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om ex. samma datorköp (korspostning). Vill du ändra trådstarten eller likn. går det bra att PM:a en moderator.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det där ser fint ut, men jag föredrar nog en ROG swift då jag hört så mycket gott om dem :). Sen kanske jag skulle satsa på 32GB RAM i stället för 16GB? Ska man köpa till några extra fläktar för bätte kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Jag skulle titta på X99 plattformen. Quad-channel istället för dual som Z170 ger och upp till 40 PCI-lanes mot 16. Sen vet jag inte om det blir någon nackdel att köpa CPU med grafik, iaf känns det onödigt när man ändå inte vill ha det.
Nu var det ju ett tag sen 5820k släpptes, men ändå, quad-channel minne och 28 PCI-lanes. Jag har ingen koll på om det släppts nån ny Xeon som drar mindre ström än 5820, men det kan i så fall vara intressant.

Spel är väl inte så CPU-hungiga, relativt sett, men dubbla bandbredden på RAM måste ju göra skillnad tycker jag. Sen om du planerar att ha många diskar och SLI så kan du behöva mer pci-lanes

Skrivet av zipmiX:

Ärs. Kör på det första förslaget/kundvagnen den funkar nog kanon.

Men detta med "att behöva bry mig om det kommer fungera på högsta inställningarna eller inte" beror på fler faktorer än hästkrafter i burken. T.ex. drivrutiner, speloptimeringar, värmeutveckling etc.

Skrivet av anon159643:

Första datorförslaget var bra, dock skulle den behöva kompletteras med en mekanisk hd för att få plats med något då 500GB inte räcker till mycket. T.ex en https://www.inet.se/produkt/4305128/wd-blue-low-power-4tb-540...
4TB lågvarig sval hd för 1600kr.

Om ts enbart ska spela på datorn så räcker 16GB än idag och det går enkelt att köpa till 16GB till när behovet kommer, om man nu inte köper en snik ariant av moderkortet.

Skrivet av Jonteeeh:

Hej,
här är mitt förslag lite mycket bling, men det är väldigt bra och matchande delar,
samt en bra skärm.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9840572/
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9840572/

Ursäkta röran! Mina trådar verkar ha blivit sammanfogade här av någon konstig anledning!

Vilken tråd var detta svar på? Var det 1080p eller 1440p?