Permalänk

i5 4570 processor med Gtx 1070?

Hej!

Jag har tänkt att köpa mig ett Gtx 1070 Strix kort. Men jag har lite funderingar om min processor är bra nog?
Borde jag uppgradera till t.ex. en i7 4690k?

Har en 24" 144Hz skärm som jag vill ha fint flyt med.
Är tacksam för hjälp och ställ frågor om ni undrar något

Notice: Min processor är ej överklockningsbar

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrilliantBaBeX:

Hej!

Jag har tänkt att köpa mig ett Gtx 1070 Strix kort. Men jag har lite funderingar om min processor är bra nog?
Borde jag uppgradera till t.ex. en i7 4690k?

Har en 24" 144Hz skärm som jag vill ha fint flyt med.
Är tacksam för hjälp och ställ frågor om ni undrar något

Notice: Min processor är ej överklockningsbar

Mvh

Nej du behöver inte uppgradera cpu för att använda ett 1070, sen är 4690K en i5 och inte heller en i7-4790K är det lönt att lägga pengar på, du kommer helt enkelt inte att märka någon skillnad i spel som är värd pengarna.

Vill du uppgradera din cpu skall du vänta till Kaby Lake kommer i början på nästa år, men då blir det även moderkort och minne som måste uppgraderas.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22880-intel-kaby-lake-core-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrilliantBaBeX:

Men jag har lite funderingar om min processor är bra nog?

Till vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej du behöver inte uppgradera cpu för att använda ett 1070, sen är 4690K en i5 och inte heller en i7-4790K är det lönt att lägga pengar på, du kommer helt enkelt inte att märka någon skillnad i spel som är värd pengarna.

Vill du uppgradera din cpu skall du vänta till Kaby Lake kommer i början på nästa år, men då blir det även moderkort och minne som måste uppgraderas.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22880-intel-kaby-lake-core-i...

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, då du verkar säga emot dig själv lite.

En överklockad 4790k hänger mer väldigt bra och en i5a räcker inte för hans 144Hz skärm. CPUn kommer throttla det kortet i tyngre spel iaf till under 100 FPS. Håller dock helt med att en 4690k inte är lönt.

Även om jag håller med att kaby lake blir en bra uppgradering, så är det inte så mirakulös skillnad (av vad vi vet), om man överklockar 6700 och 4790k. Och med tanke på att han måste välja i7a (eller kanske en motsvarande Zen) för att kunna släppa lös höga frekvenserna, så blir det dyrt som med nytt system, till väldigt lite vinst över en haswell i7a.

Hade han kört 60hz hade en i5a räckt länge, både Skylake och Haswell. Men högre frekvens kräver mer CPU kraft.

En 4790k om han ska klocka, eller tom en 5775C om han inte ska klocka mycket, gör mer än man kan tro.
Jag tog lite exempel på i5 vs i7 i en post om samma sak som denna tråd, och du kan se att haswell hänger med rätt bra, med rätt förutsättningar. Och det kan omöjligt vara billigare för honom att byta hela systemet, vs bara CPUn.

Detta är också en CPU som kanske reas ut på Black Friday, då det är en utgående produkt. Fick tag i min för 2500kr vilket helt klart har varit värt pengarna.

I enklare spel borde dock även hans nuvarande i5a kunna nå runt 140fps, så där ser jag inga problem. Så frågan ovan är valid... vad väntar sig @BrilliantBaBeX att den ska användas till för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, då du verkar säga emot dig själv lite.

En överklockad 4790k hänger mer väldigt bra och en i5a räcker inte för hans 144Hz skärm. CPUn kommer throttla det kortet i tyngre spel iaf till under 100 FPS. Håller dock helt med att en 4690k inte är lönt.

Även om jag håller med att kaby lake blir en bra uppgradering, så är det inte så mirakulös skillnad (av vad vi vet), om man överklockar 6700 och 4790k. Och med tanke på att han måste välja i7a (eller kanske en motsvarande Zen) för att kunna släppa lös höga frekvenserna, så blir det dyrt som med nytt system, till väldigt lite vinst över en haswell i7a.

Hade han kört 60hz hade en i5a räckt länge, både Skylake och Haswell. Men högre frekvens kräver mer CPU kraft.

En 4790k om han ska klocka, eller tom en 5775C om han inte ska klocka mycket, gör mer än man kan tro.
Jag tog lite exempel på i5 vs i7 i en post om samma sak som denna tråd, och du kan se att haswell hänger med rätt bra, med rätt förutsättningar. Och det kan omöjligt vara billigare för honom att byta hela systemet, vs bara CPUn.

Detta är också en CPU som kanske reas ut på Black Friday, då det är en utgående produkt. Fick tag i min för 2500kr vilket helt klart har varit värt pengarna.

I enklare spel borde dock även hans nuvarande i5a kunna nå runt 140fps, så där ser jag inga problem. Så frågan ovan är valid... vad väntar sig @BrilliantBaBeX att den ska användas till för spel?

För det första menar jag att byta till en i7:a på samma plattform är inte väl använda pengar.
För det andra beror det, som du nämner, helt på vilka spel om det är cpu eller gpu krävande och antalet trådar spelet stödjer.
Så att en i5 generellt inte skulle räcka till en 144Hz skärm håller jag inte med om, kanske i vissa spel men det motiverar fortfarande inte till en uppgradering inom samma plattform TS sitter på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

För det första menar jag att byta till en i7:a på samma plattform är inte väl använda pengar.
För det andra beror det, som du nämner, helt på vilka spel om det är cpu eller gpu krävande och antalet trådar spelet stödjer.
Så att en i5 generellt inte skulle räcka till en 144Hz skärm håller jag inte med om, kanske i vissa spel men det motiverar fortfarande inte till en uppgradering inom samma plattform TS sitter på nu.

Jag håller inte helt med dig där. Självklart påverkas det av vilka spel han väljer, men helt ärligt, vi vet inte hur Kaby Lake kommer bli, eller Zen för den delen.

Vi vet att kaby är en överklockad 6700k. Att nå 4,5Ghz på en 4790k är ganska enkelt idag (då tillverkningstekniken är mogen och den reda kör 4,4 på turbo), och han har alla andra delar och vi pratar då 5-10% i bästa fall i samma frekvens. Spelen blir dessutom mer och mer multitrådade och mer populära motorer som frostbite motorn, älskar 8 trådar. Finns inte en chans att få över 100 fps i multiplayer med en i5a, oavsett grafikkort eller inställningar. Är bara inte nog med beräkningskraft för det.

1070 är ett kraftfullt kort, och jag tvivlar på att han lär byta den inom 1-2 år iaf, kanske mer. Så det är mer vettigt att byta hela systemet när det också ska bytas om några år. Problemet ligger i att CPU utvecklingen har stagnerat... kraftigt. Så Haswell CPUer är helt klart en kraft att räkna med, då än idag sitter folk med 2600k/3770k och kan spela. Så även -om- han byter sin CPU, så kommer 4790k ha ett jädrigt bra andrahandsvärde, precis som 3770k/2600k har idag. Den CPUn han har nu dock... åldras fort pga den inte kan överklocka mer än turbo nivån typ 400Mhz.

Kan dock hålla med om att han inte bör springa till affären o ta första bästa 4790k, utan eftersom han har ett fungerande system, ha tålamod och pengarna till det sparade. När en dag med rea/utförsäljning sker (eller man hittar en som köper kaby lake och "byter upp sig")... hugg en 4790k, så kan hans system hänga med dessa 2 åren utan problem. Både 4790k och 5775c kan ge dessa Skylake/KabyLake CPUer en match för pengarna, om du har alla andra delar redan. Du verkar tänka med år 2005-2010 fakta... det är dags att tänka om.

Köper du helt nytt dock, eller sitter på äldre än haswell, håller jag med dig att Kabylake är vägen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

För det första menar jag att byta till en i7:a på samma plattform är inte väl använda pengar.

I dagens läge skulle jag vilja påstå att det är det. då det oftast ger ett högre lyft från en i5:a till en i7:a än att införskaffa en helt ny generation, dock är det även en subjektiv fråga vad man personligen anser värt pengar.

För det andra verkar du inte insatt i hur processorerna presterar rent praktiskt sida vid sida, då det inte är någon större skillnad alls från generation till generation i princip.

Kör själv exempelvis på i7 4770K, och i standardklock så presterar den bättre än en i5 6600K när man kollar igenom SweClockers test, då den placerar sig mitt emellan 4790K:n och i7 3770K:n. (notera att just 4770K:n inte är med i testet dock.)

Intel latar sig som vanligt numera p g a dålig konkurrens och har gjort sen AMD gick ut offentligt med att de inte utmanade Intel i prestandasegmentet, utan ville köra på med sina APU:er bl a.

Till TS:
Jag kan rekommendera dig att om du vill ha mera flyt så köp en i7 4770K exempelvis istället för att köpa såväl processor, moderkort och gå upp till DDR4, då det inte ger så mycket, det kostar mer än vad det smakar rent subjektivt i min mening och något jag personligen drar ut på så länge som möjligt då min setup duger mer än fullgott i dagens spel i min mening.

Så kan du klocka den till en i7 4790Ks prestanda utan problem, samt även eventuellt slå i7 6700K beroende på hur klockvänlig din i7:a visar sig vara, och du kan nog räkna med att 4770K kommer slå nästa generations i5:a även (som kan bli i5 7600K? ), det törs jag sia om t o m, än om jag inte brukar tro mer än på mig själv annars ;P.

Sitter själv på 4770K:n i 4,2GHz samt ett klockat GTX 1070, och det flyter på som smör i solsken oavsett vad jag spelar på min 24" i FullHD-upplösning, än om den ska bytas ut inom sinom tid.

Men jag är dock en som nöjer mig med 50 FPS stabilt, än om CPU samt GPU genererar långt högre FPS än så i en del spel jag spelar

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

@WEBRUNNER: @Paddanx:
Jag kommer att använda det framförallt till att lira BF1 och CoD IW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrilliantBaBeX:

@WEBRUNNER: @Paddanx:
Jag kommer att använda det framförallt till att lira BF1 och CoD IW.

BF1 är ökänd för att behöva CPU kraft som F, speciellt i multiplayer. Finns de med överklockade Skylake 6700k som inte kan få 144FPS stabilt... i5a is a no go.

Ang CoD är jag inte 100% insatt, så om någon har mer första hands info får de gärna dela med sig, men jag hittade detta:
https://www.techpowerup.com/reviews/Performance_Analysis/Call...
CoD IW med 1070kort @ Ultra 1920x1080 strax under 120FPS. Men notera att detta var med just en 6700k @ 4,5Ghz. Ett Nvidia 1080 gav 7 FPS till, men tom AMD RX480 gav hela 100FPS... det luktar lite CPU flask. Tittar man på högre upplösningarna ser man tydligt också hur 1080 sticker iväg från 1070. Så något är galet här.

Hittade sen detta:
http://www.guru3d.com/articles_pages/call_of_duty_infinite_wa...

Man ser där att tom en AMD FX CPU hänger med rätt bra i 100 FPS, så det lutar åt ineffektivt spel. Motorn de kör kan helt enkelt inte drivas så enkelt över 100FPS. Mao.. här tror jag att en snabbare CPU ger minimal vinst, men det ger definitivt "en" vinst i hög FPS med låg upplösning.

Det verkar helt klart vara en AMD titel dock... när RX480 är och slåss inte bara över 1060, men nära 1070. RX470 verkar tom matcha 1060, vilket är lite förvånande.

Så vad borde du göra då? Du får välja.
Battlefield 1 kommer helt klart att behöva snabbare CPU för att fungera bra i på större kartor och multiplayer. Tror dock att en 4,5Ghz+ 4790k kommer räcka väl. Om du dock nöjer dig med lägre FPS och kör max upplösning och godis, så kanske din nuvarande räcker, speciellt om du faktiskt maxar turbo systemet på den (även låsta CPUer kan klockas lite). Tänk på att både RAM minne och RAM hastighet påverkar också. Absolut min är 8GB 1600Mhz, men helst hade jag sett 16GB 1866+ iaf, om du ska ha en klockad 4790k.

4690k är inte lönt, du behöver fler trådar, inte bara frekvens. 4790k är dyrt som det är idag, men de kommer ha ett rätt bra andrahandsvärde under många år framåt (troligen tom mer än Skylake, då den bättre gen blir mer eftertraktad). För att hantera den måste du även satsa på en bra kylare (om du inte redan har det). Hittar du ett prisvärt exemplar kan det vara värt det dock, då med ett 1070 + 4790k lär du kunna spela typ alla spel bra. Du kan alltid testa först, och bestämma dig senare, men tänk på att 4790k är snart utgången, så det blir bara begagnat marknaden om du väntar för länge.

Bättre kan man alltid få (7700 kaby+1080Ti osv), ja, men vi är alla inte gjorda av pengar, och man får välja en nivå som ger lite chans på framtiden också utan att råna en helt. 1070+4790k är ett kraftfullt paket och lär ge dig rätt många timmas nöje, så läge du ser till att temperaturerna eller spänningar inte förstör något i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag håller inte helt med dig där. Självklart påverkas det av vilka spel han väljer, men helt ärligt, vi vet inte hur Kaby Lake kommer bli, eller Zen för den delen.

Vi vet att kaby är en överklockad 6700k. Att nå 4,5Ghz på en 4790k är ganska enkelt idag (då tillverkningstekniken är mogen och den reda kör 4,4 på turbo), och han har alla andra delar och vi pratar då 5-10% i bästa fall i samma frekvens. Spelen blir dessutom mer och mer multitrådade och mer populära motorer som frostbite motorn, älskar 8 trådar. Finns inte en chans att få över 100 fps i multiplayer med en i5a, oavsett grafikkort eller inställningar. Är bara inte nog med beräkningskraft för det.

1070 är ett kraftfullt kort, och jag tvivlar på att han lär byta den inom 1-2 år iaf, kanske mer. Så det är mer vettigt att byta hela systemet när det också ska bytas om några år. Problemet ligger i att CPU utvecklingen har stagnerat... kraftigt. Så Haswell CPUer är helt klart en kraft att räkna med, då än idag sitter folk med 2600k/3770k och kan spela. Så även -om- han byter sin CPU, så kommer 4790k ha ett jädrigt bra andrahandsvärde, precis som 3770k/2600k har idag. Den CPUn han har nu dock... åldras fort pga den inte kan överklocka mer än turbo nivån typ 400Mhz.

Kan dock hålla med om att han inte bör springa till affären o ta första bästa 4790k, utan eftersom han har ett fungerande system, ha tålamod och pengarna till det sparade. När en dag med rea/utförsäljning sker (eller man hittar en som köper kaby lake och "byter upp sig")... hugg en 4790k, så kan hans system hänga med dessa 2 åren utan problem. Både 4790k och 5775c kan ge dessa Skylake/KabyLake CPUer en match för pengarna, om du har alla andra delar redan. Du verkar tänka med år 2005-2010 fakta... det är dags att tänka om.

Köper du helt nytt dock, eller sitter på äldre än haswell, håller jag med dig att Kabylake är vägen.

Nej vi vet inte hur kaby lake blir, det är möjligt att man skall vänta ännu längre för att få märkbar skillnad, men jag hade helt klart väntat tills det kommer ut tester.
Tur att ingen talade om för min gamla 2500K och sonens 3570 att det inte går att få ut över 100 fps i multiplayer
Sen att det kanske inte går i alla spel är ju en annan sak.

Skrivet av RazerBlader:

I dagens läge skulle jag vilja påstå att det är det. då det oftast ger ett högre lyft från en i5:a till en i7:a än att införskaffa en helt ny generation, dock är det även en subjektiv fråga vad man personligen anser värt pengar.

För det andra verkar du inte insatt i hur processorerna presterar rent praktiskt sida vid sida, då det inte är någon större skillnad alls från generation till generation i princip.

Kör själv exempelvis på i7 4770K, och i standardklock så presterar den bättre än en i5 6600K när man kollar igenom SweClockers test, då den placerar sig mitt emellan 4790K:n och i7 3770K:n. (notera att just 4770K:n inte är med i testet dock.)

Intel latar sig som vanligt numera p g a dålig konkurrens och har gjort sen AMD gick ut offentligt med att de inte utmanade Intel i prestandasegmentet, utan ville köra på med sina APU:er bl a.

Till TS:
Jag kan rekommendera dig att om du vill ha mera flyt så köp en i7 4770K exempelvis istället för att köpa såväl processor, moderkort och gå upp till DDR4, då det inte ger så mycket, det kostar mer än vad det smakar rent subjektivt i min mening och något jag personligen drar ut på så länge som möjligt då min setup duger mer än fullgott i dagens spel i min mening.

Så kan du klocka den till en i7 4790Ks prestanda utan problem, samt även eventuellt slå i7 6700K beroende på hur klockvänlig din i7:a visar sig vara, och du kan nog räkna med att 4770K kommer slå nästa generations i5:a även (som kan bli i5 7600K? ), det törs jag sia om t o m, än om jag inte brukar tro mer än på mig själv annars ;P.

Sitter själv på 4770K:n i 4,2GHz samt ett klockat GTX 1070, och det flyter på som smör i solsken oavsett vad jag spelar på min 24" i FullHD-upplösning, än om den ska bytas ut inom sinom tid.

Men jag är dock en som nöjer mig med 50 FPS stabilt, än om CPU samt GPU genererar långt högre FPS än så i en del spel jag spelar

Att hoppa från i5 till i5 eller i7 till i7 med endast en generations uppgradering är inte lönt, det håller jag med om och har aldrig påstått annat.
Jag har hyfsad koll på hur dom presterar mot varandra men resonerar kanske på ett annat sätt eftersom jag inte alltid sätter störst vikt på siffror i ett test utan den faktiska upplevelsen man har av uppgraderingen.
Bytte själv från i5 2500K till i7 4790K och märkte inte någon stor skillnad rent upplevelsemässigt fast jag kunde mäta fram skillnader.

Sen skall jag erkänna att jag har inte full koll på de nya speltitlarna och om påverkan är större där och framtiden är helt klart i7 för spel vilket jag normalt rekommenderar för en speldator.
Men eftersom jag menar att man inte upplever någon direkt skillnad att spela i 115 - 125 fps mot 90 - 100 fps på en 144Hz skärm så anser jag (personlig åsikt) att det inte är lönt att uppgradera till 4790K i detta fallet eftersom det är en gammal plattform.
En uppgradering till 4790K i detta faller ger mellan 10 - 30% i ökning enligt testerna, men jag är ganska säker på att man inte kommer öka sin upplevelse med samma mängd.

Kaby Lake och Cannonlake kommer båda att köra sockel 1151 och det spekuleras om att även Coffee Lake kommer använda denna, dock mer osäkert.
Pga av detta hade iaf jag väntat till kaby kommer med att uppgradera, om andra inte delar min uppfattning är det helt ok

Permalänk

@Paddanx:
Jag tackar så oerhört för all information.
Förstod nästan att det skulle bli så illa att jag skulle "Vara tvungen" till att behöva. Vet att jag inte är tvungen till att uppgradera. Men borde nog egentligen göra det för min egen skull.

Dock så säger plånboken nej just nu. Även fast Black Friday kanske har något fint att erbjuda :/

Men jag tackar återigen för informationen. Tar till mig den när det väl kommer till att köpa ny processor

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej vi vet inte hur kaby lake blir, det är möjligt att man skall vänta ännu längre för att få märkbar skillnad, men jag hade helt klart väntat tills det kommer ut tester.
Tur att ingen talade om för min gamla 2500K och sonens 3570 att det inte går att få ut över 100 fps i multiplayer
Sen att det kanske inte går i alla spel är ju en annan sak.

En 7700k är en 6700k @ 4,5Ghz, stock. Jämför Haswell och Haswell refresh mer eller mindre. Och om du tittar på många tester, så testar de med just överklockade 6700k runt 4,5Ghz.

Och ärligt. CS:GO kan du spela 300+ FPS. Gamla DOS spel i 1000+ FPS. Quake 1 utan problem i extrem FPS på en i5a. BF1 kan du inte mycket mer än i bästa fall runt 60.
Men varför i H jämför du vad din sons och din gamla 2500k "klarar" med vad gamla spel kräver? Testa ta ner ett modernt spel, med tex nya fostbite motorn, och sätt ner alla grafikinställningar och tom lägre upplösning... du kommer då se hur illa det är.

Och jag har själv både 2600k och 4790k och hade (ska sälja) 4670k och har haft en 2500k. Så jag vet att i äldre spel klarar de mycket. Men kraven idag har ökat något extremt. Och eftersom TS just vill spela dem.. med 144Hz skärm och ett 1070, och inte sitta i 60 FPS, så ändras kraven ganska radikalt.

Tror du inte mig?
https://www.youtube.com/watch?v=6agYHs8IlH8&feature=youtu.be
2500k och just 1070. Lagg fest för CPUn orkar helt enkelt inte med. Vad gjorde han?
Cerativför 2 veckor sedan
"I changed my CPU to i7 4790k and it runs smooth. Now I can enjoy the game :)"

Läser man andra kommentarer finner man lite intressant info:
"It's your cpu, i have i5 4460 and i sturggle too"

Finns en intressant diskussion här: http://www.dayonepatch.com/index.php?/topic/137468-looks-like...
Folk börjar nu inse 2500ks begränsningar. Det lustiga är, det är 4 trådarna som är problemet... inte bara dens effektivitet. 2600k har en chans att fungera bra i 60FPS än idag. Men spelen idag vill ha 8 trådar. Så tom 6600k är mindre användbar än 4790k eller 3770k i vissa scenarion, trots att dens IPC och effektivitet är högre. Så var det inte ens för 2-3 år sedan, men idag vill spelen verkligen ha många trådar. (Troligen pga de 8 som används i konsolerna)

Jag har sett poster på forum där 6600k med 1070 som maxar ut vid 70fps utan överklock. Hur tror du att hans äldre i5a då ska nå 100+? Han kan inte överklocka den som du och sonen kan.

Så snälla... sluta jämföra prestandan på spel från tidigt 2000 tal med kraven på dagens, med en i5a som kan överklockas, till en som inte kan, då en 3570k tom kan nå högre prestanda än hans låsta Haswell kan.

Och notera... säger inte att man måste ha en i7a för 60FPS, det klarar en i5a med lite tweaks. Jag säger att för att ha en chans att hålla FPSen långt över 100... nära de 144Hz han vill ha, behövs minst 8 trådar.

Skrivet av BrilliantBaBeX:

@Paddanx:
Jag tackar så oerhört för all information.
Förstod nästan att det skulle bli så illa att jag skulle "Vara tvungen" till att behöva. Vet att jag inte är tvungen till att uppgradera. Men borde nog egentligen göra det för min egen skull.

Dock så säger plånboken nej just nu. Även fast Black Friday kanske har något fint att erbjuda :/

Men jag tackar återigen för informationen. Tar till mig den när det väl kommer till att köpa ny processor

Mvh

Låter bra.
Förstår att efter ett 1070 köp så är plånboken rätt tom

Finns lite guider på nätet för att ställa in BF1 så att du får så hög FPS som möjligt. Du kanske inte får 100+ stabilt, men du borde iaf få en förbättring. Tänk också på att stänga av allt annat i bakgrunden då du lär behöva alla CPU resurser du kan få.