TV via datorn med HDMI för ljud, funkar detta även om tv kör soundbar inkopplad?

Permalänk
Medlem

TV via datorn med HDMI för ljud, funkar detta även om tv kör soundbar inkopplad?

Så har liten fundering.

Om jag köper en TV och då kör HDMI från datorn för bild samt ljud.
Funkar då detta även om jag har en soundbar inkopplad till tvn via optiska från den till tvn?

Jag får ju välja HDMI i ljud såklart när jag ska köra tv. Men fattar tvn ändå att den ska använda soundbaren och basen för ljud.

Jag antar det funkar så att den kör optical som default ljud, sen kvittar det vart signalen kommer ifrån (som hdmi från min dator).
Men ville kolla ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺

@JimmieSan: Hänger inte riktigt med vad du frågar om? Tolkar det som att du frågar om en soundbar fungerar som en soundbar ska fungera, nämligen att komplettera TV:ns högtalare? I sådana fall är svaret: ja, klart att det fungerar!

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske skulle jag säga, du kommer att kunna få vissa ljud skickade via tvn men kör du in DRM (hdcp) skyddat ljud via hdmi så kommer toslinken att stängas av för det ljudet får bara matas ut från tvn via hdmi arc.
Det kommer alltså kunna bli problem med en del surroundformat om du försöker köra dem via tvn för de får bara matas ut via toslink om de tas emot via tvns mottagare och inte när de komemr in via hdmi.
Du skriver bara dator och en datorn kan som många ljudkällor mata ut olika typer av ljudformat och utan att definiera exakt vad du matar ut så går det inte att svara bättre än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi säger att jag vill köra en film på tvn ifrån min dator.
Har ju tvn kopplad då från datorn grafikkort -> tv hdmi och vald som secondary monitor.
Får även välja HDMI TV som standard i ljudhanteraren.

Denna filmen har DTS låt säga.

På tvn har jag inkopplat en soundbar och i tvn då valt denna soundbar som default ljud, en soundbar kopplar man väll oftast till tvn via optisk/spdif.

När jag kör filmen ifrån datorn så vill jag ju att soundbaren används som högtalare och inte tvns inbyggda högtalare, precis som jag skulle kollat på vanlig tv typ då den används över inbyggda högtalarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JimmieSan:

Vi säger att jag vill köra en film på tvn ifrån min dator.
Har ju tvn kopplad då från datorn grafikkort -> tv hdmi och vald som secondary monitor.
Får även välja HDMI TV som standard i ljudhanteraren.

Denna filmen har DTS låt säga.

På tvn har jag inkopplat en soundbar och i tvn då valt denna soundbar som default ljud, en soundbar kopplar man väll oftast till tvn via optisk/spdif.

När jag kör filmen ifrån datorn så vill jag ju att soundbaren används som högtalare och inte tvns inbyggda högtalare, precis som jag skulle kollat på vanlig tv typ då den används över inbyggda högtalarna.

Dts ska inte att skickas ut på toslink om det tas emot på hdmi men det är ju ganska meningslös att skicka dts till tvn om man har en soundbar så konvertera ljudet till pcm redan i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.