Permalänk
Medlem

60Hz vs 144 hz

Nya skärmar ska köpas men jag vet inte vad jag ska ha.

Jag använder mina skärmar mest för att forska i Riksarkivets samlingar (60-70%) och använder mig av 2 st 27" 1920x1080/60hz skärmar. I övrigt så är det film och spel för att rensa skallen. Nu försöker mina barnbarn få mig att satsa på 144hz med FreeSync.

Eftersom jag är fullständigt ute och cyklar när det gäller skärmar tänkte jag att det nog är bäst att posta en fråga i forumet innan jag bestämmer mig.

Om jag går ungarna till mötes - påverkar det min egen möjlighet negativt att "rota runt i gamla arkivhandlingar" eller blir det rent av en förbättring i det avseendet?

Ett nytt grafikkort är redan inhandlat då mitt gamla borde finnas på museum enligt barnbarnen;

https://www.komplett.se/product/895778/datorutrustning/grafik...

Permalänk
Medlem

Hz spelar ingen som helst roll när du läser gamla arkivhandlingar.

Permalänk
Medlem

Ska du uppgradera bör du tänka på upplösning före uppdateringsfrekvens. Och en VA/IPS ingen TN.
Är du nöjd med vad du har tycker jag inte du ska bry dig om att byta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och en VA/IPS ingen TN.

Detta är definitivt en smaksak.

TN tenderar att ha kortare latenstid (mycket bra för spel och höga refresh rates) samt är ofta billigare.
VA/IPS har dock mycket bredare betraktningsvinkel, något som jag tror många uppskattar.

Personligen kör jag en TN, mest för att jag inte har råd med VA/IPS. Men jag förstår varför vissa föredrar gamingskärmar med TN-panel, då man ofta tittar rakt emot dessa. Sparar cash och man får mindre latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Hz spelar ingen som helst roll när du läser gamla arkivhandlingar.

Säg inte det. Spenderar TS många timmar framför skärmen kan en högre frekvens vara mindre ansträngande för ögat under längre perioder.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska du uppgradera bör du tänka på upplösning före uppdateringsfrekvens. Och en VA/IPS ingen TN.
Är du nöjd med vad du har tycker jag inte du ska bry dig om att byta.

Detta kan vara felaktigt, spelar man fps så gäller 144hz minst.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Detta är definitivt en smaksak.

TN tenderar att ha kortare latenstid (mycket bra för spel och höga refresh rates) samt är ofta billigare.
VA/IPS har dock mycket bredare betraktningsvinkel, något som jag tror många uppskattar.

Personligen kör jag en TN, mest för att jag inte har råd med VA/IPS. Men jag förstår varför vissa föredrar gamingskärmar med TN-panel, då man ofta tittar rakt emot dessa. Sparar cash och man får mindre latens.

Skrivet av SimpanDirr:

Detta kan vara felaktigt, spelar man fps så gäller 144hz minst.

Jo det vet jag också men jag spelade på en 60HZ ips panel fram tills nyligen då jag skaffade mig en 144HZ TN panel. Att säga att 144HZ är det man behöver minst är väldigt överdrivet, visst spelar du på väldigt hög nivå kanske det spelar roll men jag presterade bra även på en 60HZ skärm det är ju inte alltid hårdvarans fel att man dör i spel.
Sitter man främst och läser på en skärm står jag fast vid att man främst bör kika på upplösning och IPS.

En som "använder mina skärmar mest för att forska i Riksarkivets samlingar (60-70%) och använder mig av 2 st 27" 1920x1080/60hz skärmar. I övrigt så är det film och spel för att rensa skallen." tycker jag i alla fall inte känns som en person som bör satsa på en TN 144hz .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Detta kan vara felaktigt, spelar man fps så gäller 144hz minst.

Jag valde faktiskt bort 144Hz även fast jag spelar och detta för att jag idag sitter med IPS och vill ha en bra panel. jag ville har bildkvalitet ist för Hz sen säger ju alla att det är 144Hz minst för gaming, men märker fan inte många som pangar bättre bara för att dom sitter på 144-whatever Hz

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Intressant påstående men finns det något som tyder på detta ö.h.t? Har själv en 60 och en 120 hz skärm som jag samtidigt använder, märker då ingen skillnad alls. Har väldigt svårt att tro att det skulle göra någon märkbar skillnad, säger dock ej att du har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag valde faktiskt bort 144Hz även fast jag spelar och detta för att jag idag sitter med IPS och vill ha en bra panel. jag ville har bildkvalitet ist för Hz sen säger ju alla att det är 144Hz minst för gaming, men märker fan inte många som pangar bättre bara för att dom sitter på 144-whatever Hz

Allt handlar inte om att vara bäst heller. Det är enligt mig, och många andra, väldigt mkt mer njutbart att spela med hög hz. Och idag kan man ju få IPS med hög hz också så man måste inte välja det ena eller andra om man inte har en liten budget förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

@Wh1spY: Intressant påstående men finns det något som tyder på detta ö.h.t? Har själv en 60 och en 120 hz skärm som jag samtidigt använder, märker då ingen skillnad alls. Har väldigt svårt att tro att det skulle göra någon märkbar skillnad, säger dock ej att du har fel.

Vid närmare eftertanke så kan jag blandat ihop detta med hur det fungerar för tjocktv-apparater. I sådant fall är nog 120hz onödigt i TS fall.
Men man kommer inte ifrån att just spel känns bra mycket skönare vid 120hz.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214934:

Detta är definitivt en smaksak.

TN tenderar att ha kortare latenstid (mycket bra för spel och höga refresh rates) samt är ofta billigare.
VA/IPS har dock mycket bredare betraktningsvinkel, något som jag tror många uppskattar.

Personligen kör jag en TN, mest för att jag inte har råd med VA/IPS. Men jag förstår varför vissa föredrar gamingskärmar med TN-panel, då man ofta tittar rakt emot dessa. Sparar cash och man får mindre latens.

Oavsett om du tittar rakt emot en TN så får du ändå Vertical Gamma Shift.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BM-Mods:

Jag valde faktiskt bort 144Hz även fast jag spelar och detta för att jag idag sitter med IPS och vill ha en bra panel. jag ville har bildkvalitet ist för Hz sen säger ju alla att det är 144Hz minst för gaming, men märker fan inte många som pangar bättre bara för att dom sitter på 144-whatever Hz

Jag som kört länge med 144Hz märker en enorm skillnad att gå ner på 60Hz,
man märker detta micro lagg när det inte uppdaterar lika fort.

Bilden små rycker i 60Hz, jag märker även detta på vanliga tv apparater "60Hz"att det små rycker i alla program
https://www.youtube.com/watch?v=xgr9GW3jUuQ

Permalänk
Medlem

Baserat på de svar jag fått så har vi letat upp ett par olika skärmar som jag länkar till:

https://www.inet.se/produkt/2205377/acer-27-g277hu#specs

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

Eftersom jag inte är någon gamer i första hand så bortser jag från vilken panel jag ska välja utan det får bli priset som avgör.

Själv lutar jag åt den första skärmen men är lite fundersam på textstorleken. Den andra vill barnbarnen (som är på väg att bli gamers) ha.

@Wh1spY

Jag spenderar alldeles för många timmar framför skärmen om jag ska tro min fru - i varje fall under den mörkare delen av året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Baserat på de svar jag fått så har vi letat upp ett par olika skärmar som jag länkar till:

https://www.inet.se/produkt/2205377/acer-27-g277hu#specs

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

Eftersom jag inte är någon gamer i första hand så bortser jag från vilken panel jag ska välja utan det får bli priset som avgör.

Själv lutar jag åt den första skärmen men är lite fundersam på textstorleken. Den andra vill barnbarnen (som är på väg att bli gamers) ha.

@Wh1spY

Jag spenderar alldeles för många timmar framför skärmen om jag ska tro min fru - i varje fall under den mörkare delen av året.

Det verkar ju som att du bryr dig om vad dina barnbarn vill ha. Så jag säger skaffa en skärm med bra bild och en skärm som är bra för spel och använd båda. 27" och 1920x1080 skulle jag aldrig vilja använda dock tycker 1920x1080 är för lite på 21". Textens storlek osv är bara att skala om tills man är nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengti:

Nya skärmar ska köpas men jag vet inte vad jag ska ha.

Jag använder mina skärmar mest för att forska i Riksarkivets samlingar (60-70%) och använder mig av 2 st 27" 1920x1080/60hz skärmar. I övrigt så är det film och spel för att rensa skallen. Nu försöker mina barnbarn få mig att satsa på 144hz med FreeSync.

Eftersom jag är fullständigt ute och cyklar när det gäller skärmar tänkte jag att det nog är bäst att posta en fråga i forumet innan jag bestämmer mig.

Om jag går ungarna till mötes - påverkar det min egen möjlighet negativt att "rota runt i gamla arkivhandlingar" eller blir det rent av en förbättring i det avseendet?

144hz är ett självklart val.
får huvudvärk av 60hz själv.

Skrivet av bergla:

Hz spelar ingen som helst roll när du läser gamla arkivhandlingar.

tyvärr har du fel.
spelar en stor roll och har betydelse.
klart är du 12 år gammal kan du säkert ha vilken hz du vill utan att märka skillnad men har du synfel eller tex läsglasögon så är det en avsevärd skillnad i upplevelse i läsning endast.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

144hz är ett självklart val.
får huvudvärk av 60hz själv.

tyvärr har du fel.
spelar en stor roll och har betydelse.
klart är du 12 år gammal kan du säkert ha vilken hz du vill utan att märka skillnad men har du synfel eller tex läsglasögon så är det en avsevärd skillnad i upplevelse i läsning endast.

Jag tycker det är märkligt att man satte 60Hz som standard. Vänder man sig snabbt i spel ser man en tydlig tearing.
På CRT tiden fick man huvudvärk av 60Hz, 75 och 85Hz var betydligt bättre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tycker det är märkligt att man satte 60Hz som standard. Vänder man sig snabbt i spel ser man en tydlig tearing.
På CRT tiden fick man huvudvärk av 60Hz, 75 och 85Hz var betydligt bättre.

CRTs flimmrande ju så in i helv dock.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Jag valde faktiskt bort 144Hz även fast jag spelar och detta för att jag idag sitter med IPS och vill ha en bra panel. jag ville har bildkvalitet ist för Hz sen säger ju alla att det är 144Hz minst för gaming, men märker fan inte många som pangar bättre bara för att dom sitter på 144-whatever Hz

I CS ska man ha 144hz, vet ingen som spelar det mycket som inte har det. Fråga valfritt proffs tex.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter som kommit fram - mycket mer än vad jag hoppades på när jag postade frågan.

till @jOnÄTÄn

Jo du har tolkat mig rätt så nog är det väl så att jag lyssnar till vad de säger och försöker därför göra en kompromiss mellan mitt eget behov och deras vilja att ha möjlighet att spela sina spel när de kommer hit (framför allt under skolloven då de är här hos oss stor del av tiden).

Eftersom jag inte är någon gamer utan bara spelar LoTRO och/eller The Witcher nån timme eller två om dagen i genomsnitt - mest för att rensa hjärnan eller den cell som är kvar (enligt hon som bestämmer ). Det kan jag i och för sig göra med lite äldre komponenter i datorn tänkte jag att det var dags att byta ut de äldsta - vilket är just skärmarna som inköptes 2011 - och sedan fortsätta med uppgraderingarna vartefter så att datorn är som ny till sommarlovet.

Jag tror att jag måste fundera lite till imorron innan jag bestämmer mig men jag tackar alla för era synpunkter.

Bengt i Borlänge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Tack för alla synpunkter som kommit fram - mycket mer än vad jag hoppades på när jag postade frågan.

till @jOnÄTÄn

Jo du har tolkat mig rätt så nog är det väl så att jag lyssnar till vad de säger och försöker därför göra en kompromiss mellan mitt eget behov och deras vilja att ha möjlighet att spela sina spel när de kommer hit (framför allt under skolloven då de är här hos oss stor del av tiden).

Eftersom jag inte är någon gamer utan bara spelar LoTRO och/eller The Witcher nån timme eller två om dagen i genomsnitt - mest för att rensa hjärnan eller den cell som är kvar (enligt hon som bestämmer ). Det kan jag i och för sig göra med lite äldre komponenter i datorn tänkte jag att det var dags att byta ut de äldsta - vilket är just skärmarna som inköptes 2011 - och sedan fortsätta med uppgraderingarna vartefter så att datorn är som ny till sommarlovet.

Jag tror att jag måste fundera lite till imorron innan jag bestämmer mig men jag tackar alla för era synpunkter.

Bengt i Borlänge

Högre upplösning före högre uppdateringsfrekvens säger jag. Sen om du vill va snäll mot de små barnen kan du ju köpa en med hög upplösning och en med hög frekvens.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Snacka om en Sweclockersmedlem i yttersta percentilen! Kul!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Bengti:

Nya skärmar ska köpas men jag vet inte vad jag ska ha.

Jag använder mina skärmar mest för att forska i Riksarkivets samlingar (60-70%) och använder mig av 2 st 27" 1920x1080/60hz skärmar. I övrigt så är det film och spel för att rensa skallen. Nu försöker mina barnbarn få mig att satsa på 144hz med FreeSync.

Eftersom jag är fullständigt ute och cyklar när det gäller skärmar tänkte jag att det nog är bäst att posta en fråga i forumet innan jag bestämmer mig.

Om jag går ungarna till mötes - påverkar det min egen möjlighet negativt att "rota runt i gamla arkivhandlingar" eller blir det rent av en förbättring i det avseendet?

Ett nytt grafikkort är redan inhandlat då mitt gamla borde finnas på museum enligt barnbarnen;

https://www.komplett.se/product/895778/datorutrustning/grafik...

Det är inte antingen eller. Black-to-white-timingen är mycket viktigare än Hz:en, men livet börjar vid 85 Hz nånstans, så allt därifrån är OK för reflexactionspel. Sen finns ju Quake 3 och Quake Live och motsvarande, och om du spelar proffsmatcher varje dag i veckan vill du ha 120 Hz och kraften att aldrig gå under 120 FPS i spelet. Över 120 Hz verkar meningarna gå isär om det ger något som helst extra.

Det enkla svaret är väl att om du inte brytt dig om gamingtangentbord och -mus som du kan ställa till MINST 250 Hz, så behöver du inte en 144Hz gamingskärm. Eller du ska iaf skaffa alltihop För då är man på millisekundnivå. Veta var fienden är vinner dock över varje millisekundfördel, vet du inte det behöver du det inte heller.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska du uppgradera bör du tänka på upplösning före uppdateringsfrekvens. Och en VA/IPS ingen TN.
Är du nöjd med vad du har tycker jag inte du ska bry dig om att byta.

Håller med, om du menar att han skaffar en skärm med upplösning han kan driva i Hz:en han åtrår.

Håller också med om att om han är nöjd så ska han inte byta, men ibland är det upplysande att leka med annans utrustning. Host, så att säga.

VA är intressant. IPS också, men TN är för gaming. Speciellt nu, när det finns 8-bit TN som ser underbara ut, med rik detalj i mörka utrymmen (det är där de flesta spel verkar utspela sig av nån anledning...)

Om jag skulle bytt från min 2ms 120Hz 1080p TN-gamingskärm skulle jag bytt till en max 4ms IPS eller VA, eller hellre en 1ms 1080p 8-bit TN-skärm utan några andra features än att den klarar 120Hz eller högre.

p.s. om ditt favoritspel(s motor) cappar FPS vid 60 och du har en kraftig burk (eller spelet är gammalt), så finns det sätt att komma förbi det med 5 minuters ändringar i .ini-filer. Bara googla. Blir härligt

Sen om du ska kolla arkiv, pf, vilken gamingskärm som helst klarar det med råge.

Ett alternativ är att behålla dina 2 skärmar på var sin sida om en gamingskärm. Men... omöjligt att besvara om du behöver en gamingskärm utan att du talar om favoritspel.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Eftersom jag inte är någon gamer i första hand så bortser jag från vilken panel jag ska välja utan det får bli priset som avgör.

Du kan få en skärm med IPS panel för runt 3kkr om du vill.
Exempelvis denna:
https://www.inet.se/produkt/2204930/asus-27-mx279h

Vill du ha högre upplösning och/eller högre uppdateringsfrekvens (Hz) får du troligtvis gå upp i pris om du inte vill ha TN.

Skrivet av Wh1spY:

Vid närmare eftertanke så kan jag blandat ihop detta med hur det fungerar för tjocktv-apparater. I sådant fall är nog 120hz onödigt i TS fall.
Men man kommer inte ifrån att just spel känns bra mycket skönare vid 120hz.

Tjockskärm (CRT) till dator i 60Hz är ingen kul upplevelse.
Om den av någon anledning ändrade till 60Hz utan att man ville det så kunde det hända att man inte direkt märker att "nu är det i 60Hz". Men att det ändå är något som är fel med bilden...
...sen om man inte tittar rakt på skärmen med skarpa delen av synfältet, utan tittat på något vid sidan av skärmen. Så att man ser skärmen i sin periferi syn så flimrar det något hemskt i 60Hz.
Att gå från 60Hz till 75Hz gjorde väldigt stor skillnad, men mer var bättre om skärmen klara det.
CRT skärmarna var lite flexiblare med upplösningar och uppdateringsfrekvenser än LCD skärmarna.
På en LCD kan du exempelvis inte köra den i högre upplösning än den är gjord för, medan på en CRT så var upplösning och uppdateringsfrekvenser angivna av tillverkaren mer rekommenderade värden och oftast kunde köras i högre än rekommenderad upplösning för skärmen.
Men, gick man för långt i upplösning och/eller uppdateringsfrekvens så fick man en ostabil och hemsk bild, som var värre än om man väljer lägre upplösning.
Men kunde man köra högre än 75Hz stabilt så var det bättre.

LCD skärmar fungerar inte på samma sätt. Så där kan man använda 60Hz även om det inte är under pistolhot.
Hur bra/dåligt 60Hz är på LCD skärmar råder det delade meningar om... men jag tror att alla (som kört CRT) kan enas om att LCD (oavsett TN, IPS, VA) i 60Hz är bättre än CRT i 60Hz.

Permalänk
Medlem

@Flopper: Ok aldrig hört förut men du verkar säker på din sak, intressant!

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Jag har idag en Eizo med 60Hz och är egentligen väldigt nöjd med den men blev sugen på en större skärm när man såg alla härliga erbjudanden. Det jag undrar är om en högre uppdateringsfrekvens på något sätt innebär mindre belastning för ögonen om man sitter länge framför skärmen eller ger det bara mer 'flyt' i spel?

Jag har aldrig provat något annat än 60Hz och känner inte att jag lider av det och skärmen jag funderar på har också 60Hz, men ifall högre uppdateringsfrekvens skulle vara mindre ansträngande för ögonen vid vardaglig användning så kanske jag omvärderar mina produktval.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@ågren: Ansträngning för ögonen handlar inte om uppdateringsfrekvensen hos en LCD. Där handlar det istället om andra faktorer som hur belysningen reglerar sin ljusstyrka. Men det kan också handla om ergonomi och andra faktorer, till exempel att det är för ljusstarkt, störande reflexer, sämre betraktningsvinklar till sådant som handlar om ergonomi.

Permalänk
Medlem

Freesync / G-sync är onödiga pengar för någon som inte är 100% insatt att de ska flyta på som bara den. Har du inte en dator som klarar av att köra spel med bra FPS kommer det ändå inte att flyta på, så köp inte en freesync/ G-Sync förns du känner att det är värt pengarna! Mina polare märket inte ens skillnad på deras skärm utan g-sync och min som är med, men jag märker av det.