Nytt gtx 1060 krånglar!

Permalänk
Medlem

Nytt gtx 1060 krånglar!

Jag har köpt ett nytt gtx 1060 kort från msi. Jag installerade det och laddade ner de senaste drivrutinerna. Sen så startade jag heaven benchmark och då hördes det konstiga ljud från grafikkortet, typ som coil whine men fläktarna snurrade inte. Och sen fick inte skärmen någon signal häller. Vad är felet? Det är bara under belastning som grafikkortet låter. Jag blir ju rädd att något är trasigt.

Permalänk
Entusiast

Då är det förmodligen coil whine
Men om du verkligen vill ha svar på det så är det bara att söka upp videos på hur det låter eller spela in ljudet och lägga upp här i tråden så vi får höra.

Dock är det lite konstigt att fläkten inte snurrar om du menar att den aldrig gör det? Många kort är semi-passiva idag så att dom stänger av fläkten vid låga temperaturer men vid benchmarking borde den gå igång.
Att du inte får någon bildsignal ibland är ju också jäkligt märkligt, om det händer ofta kan det ju vara ett defekt kort.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Fläktarna startar vid en viss temperatur. Men under belastning kommer inte fläktarna starta förrän temperaturen är uppe tillräckligt.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Då är det förmodligen coil whine
Men om du verkligen vill ha svar på det så är det bara att söka upp videos på hur det låter eller spela in ljudet och lägga upp här i tråden så vi får höra.

Dock är det lite konstigt att fläkten inte snurrar om du menar att den aldrig gör det? Många kort är semi-passiva idag så att dom stänger av fläkten vid låga temperaturer men vid benchmarking borde den gå igång.
Att du inte får någon bildsignal ibland är ju också jäkligt märkligt, om det händer ofta kan det ju vara ett defekt kort.

Skrivet av Lorault:

Fläktarna startar vid en viss temperatur. Men under belastning kommer inte fläktarna starta förrän temperaturen är uppe tillräckligt.

han borde testa kortets egna programvara (tex asus gpu något/ msi s afterburner / evega precisionx?) för att ändra fläkt kurva eller temp target osv för att utesluta att det inte är fel på fläktarna!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Det är inte fel på fläktarna för dom gick igång över 60 grader. Sen så mitt i benchmarken så fick skärmen ingen signal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Det är inte fel på fläktarna för dom gick igång över 60 grader. Sen så mitt i benchmarken så fick skärmen ingen signal

Skickades från m.sweclockers.com

Att skärmen tappar signal från grafikkortet mitt under benchmark låter som att något inte står rätt till. Kom signalen tillbaka? Eller fick du starta om datorn med restartknappen? Ifall signalen kom tillbaka, rullade benchmarken fortfarande?

Vad har du för system i övrigt? (CPU,PSU,RAM,Mobo,HDDs etc etc)

Det kan vara:

  • Du har glömt att koppla in pcie 6pins strömkontakten? Alternativt den sitter inte i helt/glappt?

  • Ditt nätaggregat orkar inte leverera ström nog till grafikkortet, inte sannolikt då 1060 är strömsnålt. Vad har du för nätagg?

  • Drivrutinerna du har installerade är buggiga/korrupta, prova att avinstallera drivrutinerna riktigt och starta om, installera sedan nyaste drivrutinerna från nVidias sida.

  • Din dator är instabil pga andra orsaker? Vad hade du för kort innan? Kunde du köra Heaven utan att liknande fel uppstod?

  • Du har fått ett defekt kort, RMA skiten

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Jag fick bild igen. Det var nog strömkabeln som satt lite löst. Sen så ljudet från kortet är bara under belastning även om fläktarna är på eller ej. Så fläktarna är det inte. Så vad det vara. Det stör mig inte för annars är kortet knäpp nyss och ändå 60 grader varmt! Otroligt. Ljudet är lite brus typ. Men ibland även tjuter lite. Vad kan det vara. Är det där coil whine? Kan det komma från grafikkortet utan att det är fläktarna. Och är det dåligt på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av albeld:

Jag fick bild igen. Det var nog strömkabeln som satt lite löst. Sen så ljudet från kortet är bara under belastning även om fläktarna är på eller ej. Så fläktarna är det inte. Så vad det vara. Det stör mig inte för annars är kortet knäpp nyss och ändå 60 grader varmt! Otroligt. Ljudet är lite brus typ. Men ibland även tjuter lite. Vad kan det vara. Är det där coil whine? Kan det komma från grafikkortet utan att det är fläktarna. Och är det dåligt på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för PSU? Vad hade du för grafikkort innan? Kan du spela in ljudet och lägga upp här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Vad har du för PSU? Vad hade du för grafikkort innan? Kan du spela in ljudet och lägga upp här?

PSU 300-350 watt 80plus bronze och innan hade jag ett gtx 750. Kan spela in ljudet imorgon eftermiddag kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Jag fick bild igen. Det var nog strömkabeln som satt lite löst. Sen så ljudet från kortet är bara under belastning även om fläktarna är på eller ej. Så fläktarna är det inte. Så vad det vara. Det stör mig inte för annars är kortet knäpp nyss och ändå 60 grader varmt! Otroligt. Ljudet är lite brus typ. Men ibland även tjuter lite. Vad kan det vara. Är det där coil whine? Kan det komma från grafikkortet utan att det är fläktarna. Och är det dåligt på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Var strömkabeln glapp till skärmen eller till grafikkortet? Så du får inte problem längre med att du tappar bild när du kör heaven? Försök vara lite tydligare när du skriver så är det lättare att hjälpa till

Förtydligande
Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

Var strömkabeln glapp till skärmen eller till grafikkortet? Så du får inte problem längre med att du tappar bild när du kör heaven? Försök vara lite tydligare när du skriver så är det lättare att hjälpa till

Jag ska vara lite tydligare. Nu har jag fått bild igen på skärmen. Och det var strömkabeln till grafikkortet som bar glapp Så nu är det bara ljudet från grafikkortet som är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av albeld:

PSU 300-350 watt 80plus bronze och innan hade jag ett gtx 750. Kan spela in ljudet imorgon eftermiddag kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för märke på psu?

Själv när jag bytte till ett asus 1070 strix oc så hade jag ett gammalt fractal design 500w +80bronze och det gjorde så jag fick coilwhine.
Men när jag bytte till mitt nuvarande corsair RM750X 80+gold så tappade jag det.

Dock bytte inte jag PSU för coilwhine på grafikkortet då jag inte störs av det ljudet utan jag ville åt att det var modulärt, bara ett plus att bli av med coilwhine.
och det behöver inte fixa det för dig heller, jag kanske bara hade tur.

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

Vad är det för märke på psu?

Själv när jag bytte till ett asus 1070 strix oc så hade jag ett gammalt fractal design 500w +80bronze och det gjorde så jag fick coilwhine.
Men när jag bytte till mitt nuvarande corsair RM750X 80+gold så tappade jag det.

Dock bytte inte jag PSU för coilwhine på grafikkortet då jag inte störs av det ljudet utan jag ville åt att det var modulärt, bara ett plus att bli av med coilwhine.
och det behöver inte fixa det för dig heller, jag kanske bara hade tur.

Det är nog coil whine som jag ändå inte stör mig jättemycket på och nätagget är väl något år, så nätagget ligger nog bakom ljudet från grafikkortet eller så hade jag otur med att få ett sämre exemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag andra problem. Helst plötsligt ibland så får jag ingen signal på skärmen och måste starta om datorn. Ibland startar datorn om sig själv och nu plötsligt så gick fläkten upp till 100% så det lät som ett flygplan som flög förbi och samtidigt som jag inte fick någon signal på skärmen.
What? Kortet är ett Gaming X och går ibland upp till 72 grader och det här kortet ska hålla sig vid max 65

Skickades från m.sweclockers.com