Fallout 4 får högupplösta texturer för PC och Playstation 4 Pro-optimeringar

Permalänk
Melding Plague

Fallout 4 får högupplösta texturer för PC och Playstation 4 Pro-optimeringar

Bethesda hoppar på Playstation 4 Pro-tåget med högre upplösning och ögongodis till Fallout 4, som även får ett högupplöst texturpaket för PC med skyhöga systemkrav.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

WWOOOooooooooooooOOOOOOOOOoooooooooOOOOOOooooooOOoooooTTT

Permalänk
Medlem

*Flåsar*

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Aww yiss, blev lite Fallout 4 sugen igår faktiskt! Nu ska det spelas igen

EDIT:

"Note: To utilize the High-Resolution Texture Pack, make sure you have an additional 58 GB of available and that your system meets/exceeds the recommended specs below."

R.I.P. my SSD

EDIT2:

Enligt folk på Reddit hade Bethesda skrivit "GTX 1080/RX 490" under rekommenderade PC specifikationerna men redigerat bort det till endast "GTX 1080". Innebär det att vi kan förvänta oss ett RX 490 inom en snar framtid..?

EDIT3:

AMD Radeon RX 490 8GB

http://www.guru3d.com/news-story/amd-vega-10-gpu-accidentally...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Jaså man behöver mer processorkraft för de högre texturerna. Handlar det om uppackningen vid loading månne? För annars bör det väl främst påverka jobbet för grafikkortet...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Snacka om slöseri med tid och resurser att släppa högupplösta texturer till PC..

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hjälpsam

Tester vore intressant.
Inväntar 6:e.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jaså man behöver mer processorkraft för de högre texturerna. Handlar det om uppackningen vid loading månne? För annars bör det väl främst påverka jobbet för grafikkortet...

Fast nu stod det väl att det även ökar draw distance?

Permalänk
Medlem

Synd att de inte gjorde detta för ett år sedan. Har gjort allt som kan göras i Fallout 4 och spelat över 1200 timmar, så bättre texturer först nu är alldeles för sent för min del. Prutt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast nu stod det väl att det även ökar draw distance?

på PS4 pro ja

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

58gb "EXTRA" hårddiskminne?! Holy shit i så fall.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skribent

58Gb 4K texturer. Jo tjena, nej tack.

Skyrim Project HD (aka. Skyrim 2K) har 4K texturer till nästan hela Skyrim på under 4Gb på Nexus... Visst är det säkerligen väldigt komprimerat, men tror inte man ser så mycket skillnad om jag ska vara ärlig, inte tillräckligt stor skillnad för att rättfärdiga en över 1450% ökning i storlek på filerna.

Nej, fy skäms Bethesda. Ännu en rip-off uppdatering förmodligen som låtsas vara "PCMR" för att få mer folk att köpa spelet eller dess DLC's. Skärpning nu!

Edit: Skyrim 2K + SMIM ger ett ansiktsluft utan dess like för lite under 6.5Gb totalt. Vettefan hur Bethesda själva inte kan fixa bättre saker in-house än vad moddare gör.
Saxat från Steam sidan för Skyrim;
"The 2k texture pack + flora overhaul + realistic smoke and embers and improved water textures and real ice mods have redone textures with a resolution of 2k and combined contain more sharper textures than the official HD pack, in a smaller download, with better performance ingame."

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Kan vara streaming som vill ha många trådar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Jag skiter i hur relevant eller tekniskt genomtänkt det är.
I. Wants. It. Anyway.

Men mitt stackars 970 börjar se extremt klent ut...för att inte tala om 3570K:n.
Får börja med att ta bort Star Wars: Battlefront så jag öht har plats med skiten. Sen får vi se om det går att spela alls.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold7 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

58GB extra utrymme är inga problem... har TB med SSD plats. Men sexkärnig CPU + 1080... eeeh nej.
Får se vad som sker med ev vega kort, förhoppningsvis räcker det, men CPUn kan bli problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Exakt särskilt konstigt när man tittar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag skiter i hur relevant eller tekniskt genomtänkt det är.
I. Wants. It. Anyway.

Men mitt stackars 970 börjar se extremt klent ut...för att inte tala om 3570K:n.
Får börja med att ta bort Star Wars: Battlefront så jag öht har plats med skiten. Sen får vi se om det går att spela alls.

3570n är nog ok ett tag till. Men ja. Våra 970n är inte så kul längre.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Bethesta rekommenderar en 5820k och ett 1080. Men släpper spelet på PS4....

Permalänk
Medlem

Glorious PC maste...
Systemkrav gtx1080
Fuck that

Permalänk
Lego Master
Skrivet av serverfel:

3570n är nog ok ett tag till. Men ja. Våra 970n är inte så kul längre.

Ett ASUS GTX 1080 ROG STRIX DC3 hade inte gjort ont. Men över 7kkr för att kunna spela Fallout 4 med 4K-texturer? Nja. Nånstans får man dra gränsen...

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold7 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ett ASUS GTX 1080 ROG STRIX DC3 hade inte gjort ont. Men över 7kkr för att kunna spela Fallout 4 med 4K-texturer? Nja. Nånstans får man dra gränsen...

Om bara pengarna va det enda problemet.... Min dotter kom för 8 mån sedan och dödade mitt gamingliv.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av serverfel:

Om bara pengarna va det enda problemet.... Min dotter kom för 8 mån sedan och dödade mitt gamingliv.

Ja, det med. Vår stora grabb är lite över 3 år nu, och sedan han var typ 1,5 har jag kunnat spela en del. Men sen kom lilltösen i höstas, och nu är det kört igen några månader framöver.
Man kommer ju inte kunna sitta hela helger som man gjorde förr, men lite kvällar kan man alltid få in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Skrivet av Shudnawz:

Ja, det med. Vår stora grabb är lite över 3 år nu, och sedan han var typ 1,5 har jag kunnat spela en del. Men sen kom lilltösen i höstas, och nu är det kört igen några månader framöver.
Man kommer ju inte kunna sitta hela helger som man gjorde förr, men lite kvällar kan man alltid få in.

En 3,5-åring och en 5-månaders här. Vet vad ni menar… :-/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det ska krävas så mycket för högre upplösning på texturer. Som jag förstår det är det bara VRAM som har stor betydelse när det gäller texturer. Alla moddar med högre texturer och alla tweak guider till spel säger att HD texturer inte drar mer beräkningskraft bara man har VRAM. Med andra ord borde mitt 1070 duga fint. Har samma VRAM som 1080. Och någon sexkärnig CPU ska inte behövas. Jag gissar på att de räknar med att man också drar upp upplösningen och då krävs ju självklart mer beräkningskraft. För nya texturer i samma upplösning borde inte kräva mer än mer VRAM.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Du hinner väl spela mellan blöjbytena.

Fungerar förresten SLI med Fallout 4 ??

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matnojje:

Jag är inte helt med på vad du menar med den bilden ;).

Kan ha missat din poäng helt men det ser ut som att du svarar på en fråga som inte är ställd här.
- "Finns det prestanda att hämta med bättre CPU i Fallout4?"
Svaret är ja där och det syns i din graf.
Men den frågan har inte ställts.

Det jag undrar över är istället varför de ändrar systemkraven för processorn på PC. Det brukar inte ändras alls för singleplayerspel.
Om det nu är en större overhaul av grafikmotorn så förstår jag det bättre.
Men i det här fallet så känner vi bara till att det kommer mer högupplösta texturer till PC än så länge vilket vanligen inte kräver mer CPUkraft utan det blir GPUn som får med jobb med bättre texturer.
Alltså dög systemkraven för CPU vid release så borde samma systemkrav för CPUn duga även med bättre texturer.

Men så är inte fallet denna gång vilket är... ovanligt.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Du hinner väl spela mellan blöjbytena.

Fungerar förresten SLI med Fallout 4 ??

Inte när jag spelade men enligt denna tråd så funkar det:

https://www.gamefaqs.com/boards/164594-fallout-4/72918818

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av serverfel:

Inte när jag spelade men enligt denna tråd så funkar det:

https://www.gamefaqs.com/boards/164594-fallout-4/72918818

Ja, och Nvidias spelsida säger att det ska stöda SLI med:
http://www.geforce.com/games-applications/pc-games/fallout-4
Kolla inforutan till vänster.

Det kanske är ett alternativ till ett 1080, iaf för att få lite skjuts i rompen på datorn. Fast då behöver jag ny PSU...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alteam:

på PS4 pro ja

Japp stämmer att de formulerat det så. Jag förstod det först som att det gällde båda, och jag tror att det är vad de egentligen menar också.

Permalänk
Avstängd

Jag har spelat många timmar fallout 4 och håller med om att det är för sent även om det är trevligt så får high settings 1080p vara min melodi men är ändå en sån sak som borde släppts tidigare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w