Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ny SSD, vad rekommenderas

Permalänk
Medlem

Jag har nu gjort en Reinitialize disk Surface och där hittade den inget, o nu har jag även formaterat om Intel disken o installerat Windows, så nu får vi se hur den beter sig de närmsta dagarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Okej. Anledningen till att jag är lite skeptisk är för att jag hade en Samsung 840 (den med TLC) som efter ett tag blev ju väldigt seg, a ni vet historien som utspelade sig o det) o därför är jag skeptisk till TLC, men så ni säger att man inte ska vara det?

Ja, både 840 och 840 EVO led av voltdrift även om EVO är den som är mest känd för det.

850 EVO kommer som alla SSDer lida av voltdrift under tillräckligt dåliga förhållanden men under normala förhållanden borde voltdriften vara i stort sett obefintlig.
Håller faktiskt på att testa voltdriften för 850 EVO (genom att låta den ligga strömlös) och hur den hanterar det (när den får ström).

Skrivet av jnsson:

Hur är det med Intel o deras senaste SSD:er? Jag läste något om att någon Intel SSD skrev/skriver mer data till disken än vad som behövs. Vet du något om detta/kan rekommendera någon Intel disk?

Intel ska ha släppt en fix för det för någon månad sen.
Annars är det som @perost säger att deras senaste SSDer inte är de allra snabbaste.
Sen är det möjligt att deras 540s lider av voltdrift eftersom den har liknande hårdvara som Adatas SP550 har/hade.

Skrivet av jnsson:

Nope, ínget. Om den forsätter efter att jag ominstallerat, att hänga datorn vad ska jag göra då? För nu när jag kör en vanlig mekanisk hårddisk så hänger datorn sig inte. Jag kan tillägga att smart data värdet "Unsafe shutdown" Count går upp med 1 siffra varje gång jag stänger av datorn, även fast jag stänger av på korrekt sett via startmenyns Power del. Vet du något om varför den gör det, och vad man kan göra åt det?

Har sett det med andra SSDer att Unsafe Shutdown Count går upp oavsett om den stängs av som den ska eller inte så jag tror inte det är någon större fara.

Det är ju också möjligt att det inte är något fel på din SSD utan att det var fel på operativsystemet och att det fungerar nu när du gör en ominstallation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Ja, asså, smart data säger att det inte är något problem med disken. Jag vet att Intel ska ha nått, men jag kan inte komma på vad den heter nu. Jag ska ta o ominstallera Windows på SSD:n imorgon, men om den fortsätter o hänger datorn, är det inte fel på disken då?

Låter som problemen jag har om sänder på min SSD (en gammal Agility 3 från OCZ som hållit igång i snart sju år). Det brukar fixas dock vid en ominstallation.

Skrivet av kyro2:

Jag lägger min röst på Intels diskar. Har ett antal i olika burkar och alla tuffar på stadigt. Bra kvalitet/RMA . Har du formaterat/ kört Intel’s SSD Toolbox ? Ny firmware i disken?

Intels SSD enheter har ett par år på nacken, uppdateras sällan och lider av sina egna problem. Bland annat så har de problem med den sk. "8 megabyte buggen" och dessutom är det hyfsat överprisade för vad man får.

Skrivet av perost:

Och jag lägger min röst på att undvika Intels diskar De var rätt bra för några år sedan, men nu har de inget att komma med alls. Det enda de har på marknaden är 600p och 540s. 600p har stora problem p.g.a. minne med urusel skrivprestanda och för liten SLC-cache, medan 540s är sämre än t.ex. Adata SP550 som är mycket billigare (se recension). 850 EVO spelar i en helt annan liga jämfört med 540s, och då är ändå 850 EVO 250GB lite billigare än 540s 240GB just nu.

Som sagt. 540s har en hel del år på nacken nu (lanserades 2012) och bygger dessutom på Sandforcekretsar som är kända för att strula. Även om Intel skriver sitt egna firmware..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har kört 840 evo i några år nu och inte märkt några problem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Brorsan har en 840 EVO i sin laptop och den tuffar på utan problem. Däremot så verkade inte heller alla lida av problemen som 840 EVO hade.. iallafall om man ska tro forumtrådarna som blossade upp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Har också en 840 EVO och jag hade dålig prestanda tills det kom ett bra firmware. Sedan dess har den fungerat bra. Kör med den senaste firmware.
HD Tune 2.55 (gratis) fungera bra till testa det här (ska ge en någorlunda horisontell linje).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter som problemen jag har om sänder på min SSD (en gammal Agility 3 från OCZ som hållit igång i snart sju år). Det brukar fixas dock vid en ominstallation.

Intels SSD enheter har ett par år på nacken, uppdateras sällan och lider av sina egna problem. Bland annat så har de problem med den sk. "8 megabyte buggen" och dessutom är det hyfsat överprisade för vad man får.

Som sagt. 540s har en hel del år på nacken nu (lanserades 2012) och bygger dessutom på Sandforcekretsar som är kända för att strula. Även om Intel skriver sitt egna firmware..

Jag har faktiskt en sån där Intel 320 80GB som kunde/kan få 8MB buggen (eller är det någon annan disk du snackar om?) men jag har inte fått det på den. Den används av min syrra nu för tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Intel ska ha släppt en fix för det för någon månad sen.
Annars är det som @perost säger att deras senaste SSDer inte är de allra snabbaste.
Sen är det möjligt att deras 540s lider av voltdrift eftersom den har liknande hårdvara som Adatas SP550 har/hade.

Jo, jag lyckades hitta det igår, när jag sökte lite på just 535 tror jag det var

Skrivet av Glaring_Mistake:

Har sett det med andra SSDer att Unsafe Shutdown Count går upp oavsett om den stängs av som den ska eller inte så jag tror inte det är någon större fara.

Det är ju också möjligt att det inte är något fel på din SSD utan att det var fel på operativsystemet och att det fungerar nu när du gör en ominstallation.

Det här med Unsafe shutdown count, verkar som om jag inte hade installerat Intel Chipset drivrutiner och att det var därför den gick upp, för nu har jag installerat Chipset drivrutinerna (efter ominstallationen då) och den gick inte upp någon när jag stängde av datorn igår/startade datorn idag

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Som sagt. 540s har en hel del år på nacken nu (lanserades 2012) och bygger dessutom på Sandforcekretsar som är kända för att strula.

Tror du förväxlar 540s med en tidigare SSD från Intel för den är betydligt nyare än så och använder sig av Silicon Motions SM2258 som kontroller.

Skrivet av Legacy_wow_jon:

Har du testat med till exempel SSD Read Speed Tester?

Skrivet av Tumnus:

Brorsan har en 840 EVO i sin laptop och den tuffar på utan problem. Däremot så verkade inte heller alla lida av problemen som 840 EVO hade.. iallafall om man ska tro forumtrådarna som blossade upp.

Kan vara det att om man skriver filer till en 840 EVO när den är varm (vilket en SSD lätt kan bli i en laptop) kan det ta betydligt längre för läshastigheter att börja sjunka.
Se:

Stapeln längst till vänster (med nyaste filerna) har skrivits under väldigt kalla förhållanden.
Stapeln näst längst till vänster (med näst nyaste filer) har skrivits under mer medelvarma förhållanden.
Och de andra staplarna har skrivits under rätt varma förhållanden.

Plus att den har varit strömlös mellan tester vilket kan ha gjort att läshastigheter sjunkit snabbare (men inte nödvändigtvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Okej. Anledningen till att jag är lite skeptisk är för att jag hade en Samsung 840 (den med TLC) som efter ett tag blev ju väldigt seg, a ni vet historien som utspelade sig o det) o därför är jag skeptisk till TLC, men så ni säger att man inte ska vara det?

Samsungs 3D NAND TLC är betydligt bättre, men notera att all NAND har detta fel, inkl din 520... Det tar bara längre tid för det att ske. Samsung råkade bara vara den som trampade i det träsket, men det verkar som många andra tillverkare har gjort det nu också, trots att de borde lärt sig av Samsungs misstag... Crucial är utan tvekan de som trampat djupast i träsket med BX200.

Tom så jag undrar om inte voltdrift det är en orsak att din 520 är så seg att komma igång nu, iaf tills jag läste om unsafe shutdowns. Detta måste du rätta till. Det kan döda SSDer snabbt om du bryter strömmen på okontrollerat sätt, eller så måste du titta på enterprise diskar med fullskalig kondensator backup... :=/

520 disken kommer dock hantera dina unsafe shutdowns bättre än de flesta budget SSDer gör idag... många av dem kan brickas helt pga det.

Vet att Win 10 verkar har haft dessa problem med sleep mode:
http://superuser.com/questions/1023990/windows-10-sleep-mode-...
Men det kan vara mycket annat som gör det, tex drivare till moderkortet osv, så du får hitta felet. Om du inte redan har, börja med att hitta senaste drivaren för styrkontrollern (antar det är Intel SATA på moderkortet).

Skrivet av jnsson:

Okej, jag hade vanliga 840 (icke pro) som också var TLC och jag fick väldigt låga hastigheter där med. Men OK. Hur är det med Intel o deras senaste SSD:er? Jag läste något om att någon Intel SSD skrev/skriver mer data till disken än vad som behövs. Vet du något om detta/kan rekommendera någon Intel disk?

840 vanliga har kvar sitt fel fysiskt, vet ej om senaste FW rättat till den.

840 EVO har kvar sitt fel fysiskt, men firmware "D" håller problemet under kontroll så länge man använder disken. Låter du den ligga i 6 mån, blir den seg igen, men även därefter rättar den till sig (jag testade med min ena i 9 månader, och den rätta till dig), samt jag har sett tester från en annan där den också verkar rätta till sig som den ska trots mycket offline tid. De mår bästa av att användas dock.

850 diskarna har ett helt annat NAND, med annan design för att lagra elektroner. Låter du dock en 850 EVO disk ligga länge så kan den tappa lite prestanda, men den justerar och rättar till sig på några uppstarter igen. Och eftersom NANDet är så pass snabbt (titta på 960 EVO.. det är samma NAND som 850), så märker du inte skillnaden. PRO diskarna kan ligga 1 år utan problem dock... pga MLC läge.

Intel 530 och 535 har en bugg som har delvis (efter mångas klagande) fått en fix:
https://downloadcenter.intel.com/download/26452/Write-Amp-Fir...

Det hade något o göra med att dessa är DRAM lösa enheter, så när de skulle aktivera strömbesparingsläge så skrev de ner allokeringstabellerna, och gick i vila. Sen nån sekund senare ville Windows något och den vaknade, läste den och jobbade... sen efter ett tag ner i strömbesparingsläge igen med mer skriven data. Detta kunde upprepas 100-tals gånger på en dag, vilket blev rätt mycket skrivningar.

Resultatet var en enormt hög WA om du inte skrev mycket till disken, och ökad skrivning oavsett. Som ex har min 120GB 530 i denna dator skrivit 2630GB data, men har hela 12663GB NAND skrivning... dvs ca 4,8WAf, på en disk vars kontroller kan komprimera data för att nå <1... Intel.. vf håller ni på med?

Intel 535 har dessutom långsamt och dåligt NAND, som kontrollern aldrig var designad för att använda, så pålitligheten på den är under all kritik.

540 är mer eller mindre en 3:e part SSD. NANDet är 3:e part, kontrollern är 3:e part... Men pga Intel loggan så är det premium pris.

600p finns det en hel del redan på forumet, så jag tänker inte dra det här.

Skrivet av jnsson:

O om man inte vill köra med Samsung, gör Crucial bra diskar, eller nått annat företag?

Crucial MX100/BX100 var bra diskar (bortsett från MX100 BSOD problem som vissa kunde få). MX200 är väl okej, men relativt långsam och dyr idag.

BX200 är en katastrof ala 100x värre än 840 disken. Den tar inte 3-6 månader att tappa prestanda.. utan snarare 3-6 dagar i värsta fall, 3-6 veckor i bästa.

MX300 trodde jag var en bra enhet, men även där har jag sett tecken på voltdrift (840 problem), även om jag väntar på mer data för att bekräfta det. Synd, för annars är det en helt okej enhet.

Om du verkligen vill ha någon annan, titta på OCZ Trion 150, eller Corsair LE. Allt som har Phision s10 kontrollern mer eller mindre är bra. Inte den snabbaste diskarna på marknaden, men pålitliga och extremt bra kontroll mot voltdrift, även på sämre NAND och många månader offline.

Skrivet av jnsson:

Nope, ínget. Om den forsätter efter att jag ominstallerat, att hänga datorn vad ska jag göra då? För nu när jag kör en vanlig mekanisk hårddisk så hänger datorn sig inte. Jag kan tillägga att smart data värdet "Unsafe shutdown" Count går upp med 1 siffra varje gång jag stänger av datorn, även fast jag stänger av på korrekt sett via startmenyns Power del. Vet du något om varför den gör det, och vad man kan göra åt det?

Detta var nog den klokaste början, att nolla 520 disken. Det är bra diskar de gamla Intel, då de hade bra NAND och en kontroller som på den tiden var bra. Det NANDet ska vara okej för närmare 5k P/E så slitage lär inte vara problem.

Men även dessa kan tappa spänning, och få läs problem. Det du kan göra nästa gång är att köra diskfresh typ 1 gång om året på den. Programmet är gratis och väljer du RAW läge, skriver du om samtliga celler på disken, och problemen bör vara borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Samsungs 3D NAND TLC är betydligt bättre, men notera att all NAND har detta fel, inkl din 520... Det tar bara längre tid för det att ske. Samsung råkade bara vara den som trampade i det träsket, men det verkar som många andra tillverkare har gjort det nu också, trots att de borde lärt sig av Samsungs misstag... Crucial är utan tvekan de som trampat djupast i träsket med BX200.

Tom så jag undrar om inte voltdrift det är en orsak att din 520 är så seg att komma igång nu, iaf tills jag läste om unsafe shutdowns. Detta måste du rätta till. Det kan döda SSDer snabbt om du bryter strömmen på okontrollerat sätt, eller så måste du titta på enterprise diskar med fullskalig kondensator backup... :=/

520 disken kommer dock hantera dina unsafe shutdowns bättre än de flesta budget SSDer gör idag... många av dem kan brickas helt pga det.

Vet att Win 10 verkar har haft dessa problem med sleep mode:
http://superuser.com/questions/1023990/windows-10-sleep-mode-...
Men det kan vara mycket annat som gör det, tex drivare till moderkortet osv, så du får hitta felet. Om du inte redan har, börja med att hitta senaste drivaren för styrkontrollern (antar det är Intel SATA på moderkortet).

840 vanliga har kvar sitt fel fysiskt, vet ej om senaste FW rättat till den.

840 EVO har kvar sitt fel fysiskt, men firmware "D" håller problemet under kontroll så länge man använder disken. Låter du den ligga i 6 mån, blir den seg igen, men även därefter rättar den till sig (jag testade med min ena i 9 månader, och den rätta till dig), samt jag har sett tester från en annan där den också verkar rätta till sig som den ska trots mycket offline tid. De mår bästa av att användas dock.

850 diskarna har ett helt annat NAND, med annan design för att lagra elektroner. Låter du dock en 850 EVO disk ligga länge så kan den tappa lite prestanda, men den justerar och rättar till sig på några uppstarter igen. Och eftersom NANDet är så pass snabbt (titta på 960 EVO.. det är samma NAND som 850), så märker du inte skillnaden. PRO diskarna kan ligga 1 år utan problem dock... pga MLC läge.

Intel 530 och 535 har en bugg som har delvis (efter mångas klagande) fått en fix:
https://downloadcenter.intel.com/download/26452/Write-Amp-Fir...

Det hade något o göra med att dessa är DRAM lösa enheter, så när de skulle aktivera strömbesparingsläge så skrev de ner allokeringstabellerna, och gick i vila. Sen nån sekund senare ville Windows något och den vaknade, läste den och jobbade... sen efter ett tag ner i strömbesparingsläge igen med mer skriven data. Detta kunde upprepas 100-tals gånger på en dag, vilket blev rätt mycket skrivningar.

Resultatet var en enormt hög WA om du inte skrev mycket till disken, och ökad skrivning oavsett. Som ex har min 120GB 530 i denna dator skrivit 2630GB data, men har hela 12663GB NAND skrivning... dvs ca 4,8WAf, på en disk vars kontroller kan komprimera data för att nå <1... Intel.. vf håller ni på med?

Intel 535 har dessutom långsamt och dåligt NAND, som kontrollern aldrig var designad för att använda, så pålitligheten på den är under all kritik.

540 är mer eller mindre en 3:e part SSD. NANDet är 3:e part, kontrollern är 3:e part... Men pga Intel loggan så är det premium pris.

600p finns det en hel del redan på forumet, så jag tänker inte dra det här.

Crucial MX100/BX100 var bra diskar (bortsett från MX100 BSOD problem som vissa kunde få). MX200 är väl okej, men relativt långsam och dyr idag.

BX200 är en katastrof ala 100x värre än 840 disken. Den tar inte 3-6 månader att tappa prestanda.. utan snarare 3-6 dagar i värsta fall, 3-6 veckor i bästa.

MX300 trodde jag var en bra enhet, men även där har jag sett tecken på voltdrift (840 problem), även om jag väntar på mer data för att bekräfta det. Synd, för annars är det en helt okej enhet.

Om du verkligen vill ha någon annan, titta på OCZ Trion 150, eller Corsair LE. Allt som har Phision s10 kontrollern mer eller mindre är bra. Inte den snabbaste diskarna på marknaden, men pålitliga och extremt bra kontroll mot voltdrift, även på sämre NAND och många månader offline.

Detta var nog den klokaste början, att nolla 520 disken. Det är bra diskar de gamla Intel, då de hade bra NAND och en kontroller som på den tiden var bra. Det NANDet ska vara okej för närmare 5k P/E så slitage lär inte vara problem.

Men även dessa kan tappa spänning, och få läs problem. Det du kan göra nästa gång är att köra diskfresh typ 1 gång om året på den. Programmet är gratis och väljer du RAW läge, skriver du om samtliga celler på disken, och problemen bör vara borta.

Om du hade läst ännu mer, så hade du sett att jag har "nollställt" disken genom att göra en reinitialise disk surface med hjälp av Hard Disk Sentinel Pro och sedan installerat Windows igen. Det där med Unsafe shutdown count har löst sig, jag hade inte Intel Chipset drivrutiner installerade förut, för nu efter Windows installationen på SSD:n igen, så har den inte gått upp, o jag har installerat Chipset drivrutinerna. Jag kan också säga att jag hörde typ ett högre klick ljud från typ moderkortet när datorn stängde av sig förut, men det gör den inte längre, efter installation av Chipset drivrutiner, och datorn har inte hängt sig än så länge (2 dagar uppe på nu, och problemet kom sporadiskt så inte helt över än) så hoppas att detta löst problemet.

Det ska också sägas att SSD:n bootar upp utan problem, utan det är när jag loggat in som den hängde sig förut.

En annan fråga, jag har en power on tid på ca 210 dagar, och har en lifetime writes på nästan 16TB, är det mycket om man kollar körtiden vs antal writes?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

En annan fråga, jag har en power on tid på ca 210 dagar, och har en lifetime writes på nästan 16TB, är det mycket om man kollar körtiden vs antal writes?

Ingen aning om det är mycket eller inte, men i detta test så dog Intel 335 efter 700 TB skrivet. Och 335 använder samma kontroller men sämre minne än 520. Med andra ord, om du bara skrivit 16TB på två år så finns det ingen anledning att oroa sig. SSDn kommer att bli föråldrad och utbytt långt innan att du skrivit sönder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du hade läst ännu mer, så hade du sett att jag har "nollställt" disken genom att göra en reinitialise disk surface med hjälp av Hard Disk Sentinel Pro och sedan installerat Windows igen. Det där med Unsafe shutdown count har löst sig, jag hade inte Intel Chipset drivrutiner installerade förut, för nu efter Windows installationen på SSD:n igen, så har den inte gått upp, o jag har installerat Chipset drivrutinerna. Jag kan också säga att jag hörde typ ett högre klick ljud från typ moderkortet när datorn stängde av sig förut, men det gör den inte längre, efter installation av Chipset drivrutiner, och datorn har inte hängt sig än så länge (2 dagar uppe på nu, och problemet kom sporadiskt så inte helt över än) så hoppas att detta löst problemet.

Låter bra ju.
Att du hade nollat den hade jag läst. Att du hade löst unsafe hade jag missat, men det är ju bra.

Skrivet av jnsson:

Det ska också sägas att SSD:n bootar upp utan problem, utan det är när jag loggat in som den hängde sig förut.

Det som sker med voltdrift är ju att vissa filer som aldrig skrivs, blir sega. Oavsett så är problemet löst, men diskfresh är ändå en bra sak att köra på både mekaniska och SSD 1 gång om året iaf. Det går igenom alla sektorer så du vet att allt är friskt och inte har läsproblem.

Skrivet av jnsson:

Mycket som i användning för en som knappt använder sin dator, kanske. Mycket som i vad du bör oroa dig, nej. 520 har som jag sa 5k P/E NAND, dvs varje cell ska klara ca 5000 skrivningar.

Även om vi är pessimistiska som tusan och säger 50% av det, 2500, så pratar vi 240GB x 2500 = 600TB... Så om vi säger att du gör 20TB per år i denna takten... så har du bara 29 års livslängd kvar till pessimistiska gränsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mycket som i användning för en som knappt använder sin dator, kanske. Mycket som i vad du bör oroa dig, nej. 520 har som jag sa 5k P/E NAND, dvs varje cell ska klara ca 5000 skrivningar.

Även om vi är pessimistiska som tusan och säger 50% av det, 2500, så pratar vi 240GB x 2500 = 600TB... Så om vi säger att du gör 20TB per år i denna takten... så har du bara 29 års livslängd kvar till pessimistiska gränsen

Ah, tänkte om det kunde ha något med problemet med SSD:n o göra, men då är det inte så troligt med andra ord?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, tänkte om det kunde ha något med problemet med SSD:n o göra, men då är det inte så troligt med andra ord?

Man kan ju alltid få defekta NAND moduler. Var ju en som fick skadade sektorer på en 850 EVO trots knapp användning, och han borde få ny på garantin. Oddsen är dock ganska låg, då som sagt, den disken har sålts i så många miljoner ex att alla större fel lär ha varit hittade sedan länge.

Din 520 är lite samma... den har visat sig pålitlig genom tiden, men den är byggd före 840 "problemen" hittades, så dens firmware är inte byggd för att kompensera för det och Intel testar inte SSDer i 2+ år innan de släpper dem

Men i generella drag tror jag mer att volt-drift sakta laddade ur din 520s celler efter 2 år eller så.. och du fick lässvårigheter, vilket gör att den tog tid att läsa vissa filer. Som sagt, alla SSDer/USB flash/SD-kort/CF-kort osv laddas ur på detta sätt. Frågan är bara hur illa... NAND från 2010 tex kan ta många år innan problemen visas, medan sämre NAND från idag (som är så billigt) kan göra det på veckor.

Sen ska du också notera att även om SSDer i sig själv inte gynnas mycket på att defragmenteras, så gör filsystemet det desto mer. Win 8/10 tex defragmenterar filsystemet även på SSD av vad jag vet, och det finns 3:e part program som kan göra det ännu bättre i ett "boot läge". Gör man inte detta på många år, kan det blir "hicka" lite här och var när SDDn måste läsa och skriva 100-tals fragment för varje större filsystem-ändring.

Och notera att även om SSDer är snabba på 4k läs/skriv, så är de upp till 10x snabbare på sekventiella läsningar tex. Så om systemet begär 100st 4k sektorer, en efter en... vs en st 400k sektor är en enorm prestandaskillnad.

Permalänk
Inaktiv

Jag har Samsung Evo 850 är sjukt nöjd och fungerar klockrent!

Permalänk
Medlem

@paddanx
Defragmenterar w8-10 verkligen filsystemet på en ssd? Har fått för mig att den endast gör TRIM på en ssd när man "defraggar"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@paddanx
Defragmenterar w8-10 verkligen filsystemet på en ssd? Har fått för mig att den endast gör TRIM på en ssd när man "defraggar"

Filsystemet, ja.
Filerna.. nej.

Mao.. mappstruktur, filtabeller och journalerna på ändringar som ofta läses/skrives bör defragmenteras för att få maximal prestanda. Och ja, det sliter lite extra på SSDn, men vi pratar några 100MB, kanske max 1GB för allt och hela filsystemet som ofta bara en liten del behöver defragmenteras. Så mängden skrivning är mindre än när du surfar med Chrome/FF ändå

Prestandan dock kan tom mätas i boot tider.

Sen gör den som sagt, TRIM på alla tomma ytor också.

Permalänk
Medlem

@jnsson: Bästa guiden, ifall du inte redan sett den:
https://www.nordichardware.se/svenska-ssd-guiden

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Filsystemet, ja.
Filerna.. nej.

Mao.. mappstruktur, filtabeller och journalerna på ändringar som ofta läses/skrives bör defragmenteras för att få maximal prestanda. Och ja, det sliter lite extra på SSDn, men vi pratar några 100MB, kanske max 1GB för allt och hela filsystemet som ofta bara en liten del behöver defragmenteras. Så mängden skrivning är mindre än när du surfar med Chrome/FF ändå

Ah, tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Filsystemet, ja.
Filerna.. nej.

Verkligen säker på det? För det står bara "Needs optimisation" innan och när den körs så står det X antal % trimmed. Och under Media Type så står det Solid State Drive på min Windows 10 i alla fall, står inget om fragmented hos mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Verkligen säker på det? För det står bara "Needs optimisation" innan och när den körs så står det X antal % trimmed. Och under Media Type så står det Solid State Drive på min Windows 10 i alla fall, står inget om fragmented hos mig

100%
http://www.howtogeek.com/256859/dont-waste-time-optimizing-yo...
http://www.hanselman.com/blog/TheRealAndCompleteStoryDoesWind...

"Storage Optimizer will defrag an SSD once a month if volume snapshots are enabled. This is by design and necessary due to slow volsnap copy on write performance on fragmented SSD volumes. It’s also somewhat of a misconception that fragmentation is not a problem on SSDs. If an SSD gets too fragmented you can hit maximum file fragmentation (when the metadata can’t represent any more file fragments) which will result in errors when you try to write/extend a file. Furthermore, more file fragments means more metadata to process while reading/writing a file, which can lead to slower performance."

Du kan titta i resursövervakaren när defrag tjänsten körs om du inte tror mig, och du kommer se en massa långa "regnycklar" som läses/skrives i System Volume Information bla, samt lite annat. Den kan dock som sagt inte ta alla... så 3:e part i boot miljö kan fortfarande rätta till NTFS lite bättre (journaler och även registernycklar som normalt inte tas), men de sköter det relativt bra.

Bästa du kan göra är att låta den vara... för som sagt, slitaget är så litet att det inte ens kommer kommer påverka din SSDs livslängd, ens med sämsta 500P/E SSDn.

Sen har de valt att inte skriva det, då folk (som du nu kanske?) får panik när de hör "defrag" + "SSD". Så de "optimerar" den istället. Notera dock att filerna i sig, typ aldrig defragmenteras (som på HDD), även om 3:e part kan göra det på kritiska systemfiler, vilket faktiskt hjälper på långsamma budget SSDer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

100%
http://www.howtogeek.com/256859/dont-waste-time-optimizing-yo...
http://www.hanselman.com/blog/TheRealAndCompleteStoryDoesWind...

"Storage Optimizer will defrag an SSD once a month if volume snapshots are enabled. This is by design and necessary due to slow volsnap copy on write performance on fragmented SSD volumes. It’s also somewhat of a misconception that fragmentation is not a problem on SSDs. If an SSD gets too fragmented you can hit maximum file fragmentation (when the metadata can’t represent any more file fragments) which will result in errors when you try to write/extend a file. Furthermore, more file fragments means more metadata to process while reading/writing a file, which can lead to slower performance."

Du kan titta i resursövervakaren när defrag tjänsten körs om du inte tror mig, och du kommer se en massa långa "regnycklar" som läses/skrives i System Volume Information bla, samt lite annat. Den kan dock som sagt inte ta alla... så 3:e part i boot miljö kan fortfarande rätta till NTFS lite bättre (journaler och även registernycklar som normalt inte tas), men de sköter det relativt bra.

Bästa du kan göra är att låta den vara... för som sagt, slitaget är så litet att det inte ens kommer kommer påverka din SSDs livslängd, ens med sämsta 500P/E SSDn.

Sen har de valt att inte skriva det, då folk (som du nu kanske?) får panik när de hör "defrag" + "SSD". Så de "optimerar" den istället. Notera dock att filerna i sig, typ aldrig defragmenteras (som på HDD), även om 3:e part kan göra det på kritiska systemfiler, vilket faktiskt hjälper på långsamma budget SSDer.

Okej. Men de skriver: "Storage Optimizer will defrag an SSD once a month if volume snapshots are enabled." vilket är system restore, så bara om man har det aktiverat vad jag förstår, vilket jag inte har aktiverat på min dator. Aja, skit samma

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Okej. Men de skriver: "Storage Optimizer will defrag an SSD once a month if volume snapshots are enabled." vilket är system restore, så bara om man har det aktiverat vad jag förstår, vilket jag inte har aktiverat på min dator. Aja, skit samma

Läs vidare
Det stämmer att volume snapshot är största boven, men detta är inte hela historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Läs vidare
Det stämmer att volume snapshot är största boven, men detta är inte hela historien.

Jag läste hela, kan du förklara, förstår nog inte hela delen i så fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@jnsson: Hej, Samsung ssd har jag använt i många år och vågar säga att dem är stabila. De erbjuder lång garanti. Dock har dem sprungit på stora problem och kompabilitetsproblem mot amd osv. Intel är annars en annan bra pålitlig tillverkare som jag använder mig av. Dem når inte alltid upp i samma hastigheter men tillräckligt för att man köper och använder sig av dem. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag läste hela, kan du förklara, förstår nog inte hela delen i så fall

Meta-data är filsystemet, som han pratar om. Om du inte defragmenterar den så kan du få exakt de problem han beskriver. Är du mer intresserad så finns det artiklar om det på nätet, se bara till att hålla dig till moderna sådana, då folks panik över "SSD slits" från 2012 och så är gammal info idag.

Permalänk
Medlem

Verkar som många rekommenderar Samsung. Sitter på en jättegammal Corsair force GT 120gb.. Behöver mer utrymme för spel med långa laddningstider på mekanisk hdd (GTA/ARMA/BF).
850 EVO 250GB lutar det åt, eller mer värt med ett billigare märke och gå för 500gb?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Säg det till 840 Evo ägarna
Men överlag, Samsung gör schyssta lagringsenheter.

Och 840... Hade två EVO och en vanlig 840, strul på samtliga. Usch, det kan verkligen gå fel med Samsung diskar. Eller andra märken med för den delen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skippa EVO (TLC) och gå på PRO, kostar lite mer. Har aldrig ägt en TLC så kan inte säga nåt om skillnaden