Permalänk
Inaktiv

Inhalerat rök från krets. Farligt?

Jag skulle byta flexboard och tog bort en emi-sköld av metall och när jag skulle sätta ditt skölden igen så började det ryka från kretsen precis till vänster om flashminnet med två lila prickar. Jag råkade andas in det genom näsan in i lungorna. Ska jag vara orolig? Jag kommer väl inte dö en för tidig död nu?

Det var nog lite dumt av mig att inte koppla bort batteriet först.

Länkade bilden från Ifixits teardown av Nexus 5

https://www.ifixit.com/Teardown/Nexus+5+Teardown/19016

Permalänk
Medlem

Ohälsosamt ja och troligen farligt i längden.
Men är det bara en eller enstaka gånger så är det inget alls att oroa sig för.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Du kommer mest troligen att dö i förtid. Sen om det är tio år eller tio minuter för tidigt är oklart.

Permalänk
Avstängd

Jag lever ännu i allafall... Så du har nog gott hopp...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Ohälsosamt ja och troligen farligt i längden.
Men är det bara en eller enstaka gånger så är det inget alls att oroa sig för.

Nu öppnade jag dörren fort för att vädra men jag fick ändå in lukten i näsan. Detta är inte första gången, en gång böjde jag på ett mobilbatteri och det började brinna.

Skrivet av Barren Wuffet:

Du kommer mest troligen att dö i förtid. Sen om det är tio år eller tio minuter för tidigt är oklart.

Har du akutnumret till begravningsentreprenörn?

Skrivet av Mizzarrogh:

Jag lever ännu i allafall... Så du har nog gott hopp...

Tack! Gott att höra! Man får hoppas man lever några veckor till så hinner göra allt på min "100 saker att göra innan du dör lista".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nu öppnade jag dörren fort för att vädra men jag fick ändå in lukten i näsan. Detta är inte första gången, en gång böjde jag på ett mobilbatteri och det började brinna.

Tack! Gott att höra! Man får hoppas man lever några veckor till så hinner göra allt på min "100 saker att göra innan du dör lista".

Du bör nog höja din livförsäkring låter det som

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Med tanke på allt skit i form av lödrök, brända komponenter, smällda tantaler och annat inandat på 80 och 90-talet för min del så skulle jag inte vara speciellt orolig.

Men samtidigt - försiktighetsprincipen säger att man inte göra det i onödan, och när det ändå sker, andas in så lite som möjligt och uppsök frisk luft fortast möjligt när det händer nästa gång.

Du har nog klarat dig bra, om du hade tappat/påverkat luktsinnet och det inte går tillbaka snabbt igen - ja, då skulle jag vara orolig...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon114264:

Fonus har dygnet runt jour
0771 87 00 87

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja, du kommer dö

Permalänk
Medlem

Du bör nog vara mer orolig att andas in dieselavgaser då micropartiklarna är de som lägger sig som ett lock i både ådror och lungor.

Finns andra saker att oroa sig över i livet, tror inte detta tar död på dig

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

TS?

TS!?

TEEEEEEE-EEEEEEEESSSSS!!!!!!

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Sker det en gång så är det säkert lugnt, fick te.x. i mig en del asbest förra veckan och fick höra att det säkert inte var så farligt av min arbetsledare

Permalänk
Medlem

Det är nog inte mycket värre än att blossa på en cigarett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Bränt kisel är inget farligt. Däremot plaster och flamskyddsmedel kan vara rätt nasty. Tror inte denna engångsföreteelse är på något sätt farlig däremot.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Bränt kisel är inget farligt. Däremot plaster och flamskyddsmedel kan vara rätt nasty. Tror inte denna engångsföreteelse är på något sätt farlig däremot.

Kisel är ganska svårt att bränna då det har smälttemp på 1414 °C

Man kan utgå ifrån att allt som ryker från en PCB är farligt och innehåller massa dålig skit.
Men som Björn säger. En gång är ingen gång, två är lika med noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

TS?

TS!?

TEEEEEEE-EEEEEEEESSSSS!!!!!!

Är det en MGS referens jag skådar? Kappa

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Är det en MGS referens jag skådar? Kappa

Bingo

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Lever TS fortf?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Lever TS fortf?

Senast aktiv idag 15:49

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Mindre mängd för en kort stund är normalt inte farligt, de är som mögel också råka andas in mögel kommer ju klia som fan i halsen och ge problem i halsen för par dagar, men det är ju inte farligt om det händer 1 gång, och i mindre doser. utsätts för daglig doser är ju livsfarligt. Sedan beror ju allt på hur stora doser du utsätts för också. Befinna dig i ett brinnande hus en kort tid är inte direkt farligt ohälsosamt ja, men det är inte som om du skulle finnas där tills du dragit i dig sådan mängd att det är dödlig dos.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Senast aktiv idag 15:49

Kan ju vara TS katt som är inloggad

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Även om det skulle varit farligt så tror jag inte man kan göra något åt det i efterhand. Det är väl som ha dragit ett bloss från en cigarett. Eller snarare som att råkat ha bli utsatt för passiv rökning eftersom det var en ofrivillig sak. Ja det är ohälsosamt och det förkortar livet men vad ska man göra åt det om det redan är gjort? Alltså är det inget man ska gå och oroa sig över.

Vädra, gå ut och ta frisk luft en stund medans det vädrar ur är väl det man kan göra och sedan tänka sig för nästa gång man pillar. Man kanske kommer ihåg att koppla bort batteriet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Sker det en gång så är det säkert lugnt, fick te.x. i mig en del asbest förra veckan och fick höra att det säkert inte var så farligt av min arbetsledare

Det låter mer som ett sätt att få dig att inte gå vidare med det för det har troligen begåtts ett brott från hans sida om du ens riskerat att utsättas för en möjlighet att exponeras för Asbest. Det krävs både tillstånd, utbildning och skyddsåtgärder för att hantera Asbest och lagen som reglerar det har du här
AFS 2006:1 Asbest
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift...
11§
Asbest och asbesthaltigt material som redan har installerats eller tagits
i bruk får hanteras vid bearbetning och behandling endast efter tillstånd av
Arbetsmiljöverket.
12§
Material som innehåller mer än 1 viktprocent asbest får hanteras vid
rivning av byggnad, byggnadsdel, teknisk anordning eller del av sådan anordning
endast efter tillstånd av Arbetsmiljöverket.
37§
När det finns minsta tveksamhet om en byggnad eller en teknisk
anordning innehåller asbest eller asbesthaltigt material skall arbetsgivaren
begära ett klarläggande därom från byggnadens eller den tekniska
anordningens ägare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Asbest är inget man skojar om, det är elaka saker som sätter sig i kroppen permanent och ger cancer på äldre dar.

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/huv...

Permalänk
Medlem

@CFSsss: @mrqaffe: + 1 på det

Skrivet av Chromatic:

Min morfar dog på grund av lungcancer som med mycket stor sannolikhet var kopplat till Asbest (han var byggnadsarbetare på den tiden då Asbest lanserades som det nya helt ofarliga mirakelmaterialet och vad jag vet så rökte han inte eller gjorde annat som vanligtvis kopplas till just lungcancer), så nej det är inget att skoja om.
Och han var nog varken den första eller sista som dör av det tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Dina lungor kommer vätskefyllas och du kommer drunkna i vätskan om du sover i natt så är bäst att hålla sig vaken..eller kanske inte för då hade jag trillat av pinn 150 gånger och håller man på ofta ska man såklart ha bra ventilation och skydda sig men en gång gör då ingen skillnad alls och förstår inte varför man skulle känna sig oroad ens

Hade det varit koncentrerad ammoniak eller nått hade jag mer haft förståelse man blir orolig och letade själv efter thinner när jag målade hos en jag känner och sniffade mig fram på olika flaskor för det skulle stå där och ena flaskan innehöll koncentrerad ammoniak utan etikett = inte coolt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ang3r:

Kan ju vara TS katt som är inloggad

Eller hans spöke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

@CFSsss: @mrqaffe: + 1 på det

Min morfar dog på grund av lungcancer som med mycket stor sannolikhet var kopplat till Asbest (han var byggnadsarbetare på den tiden då Asbest lanserades som det nya helt ofarliga mirakelmaterialet och vad jag vet så rökte han inte eller gjorde annat som vanligtvis kopplas till just lungcancer), så nej det är inget att skoja om.
Och han var nog varken den första eller sista som dör av det tyvärr.

På 30-40 talet kom asbest bland annat i form av ett slags pulver i säckar man tömde direkt i betongblandaren för att skapa ett slags armerad gjutbetong som var mycket starkare än vanlig betong.
Då som nu stod man ofta böjd direkt över blandaren och styrde säckar, mm när man rör till olika blandningar av mer eller mindre tveksam karaktär (har själv jobbat som byggnadsarbetare när jag var yngre), inhalerar man en stor mängd asbestfiber över tid så lagras microskopiska fiberfraktioner i lungorna som punkterar vita blodkroppar när dessa försöker att städa rent, vilket orsakar en kronisk inflammation som inte går att bota, med tiden ger även fibrerna upphov till förhårdnader inuti lungsäckarna som med tiden kan utvecklas till cancer, just denna form är i princip enbart kopplad till asbestanvänding, tex gamla byggjobbare, industri och gruvarbetare, mfl. Men tyvärr även bland tex elektriker som hanterat bultmassa i yrkeslivet, rörmokare, mfl.

Så helt ofarligt är det nog inte.

Jag har ockå oavsiktligt andats in en del asbest, fått på mig PCB rester, andats ammoniak, aluminiumoxider, mm under åren, men det visar väl sig, misstänker att andra saker lär ta kol på mig långt innan...

Morfar blev 87, fast han jobbade dock inte själv med gjuteriarbetena, det var nog värre för de som öppnade säckarna och hällde i massan och fick stå med huvudet i damm molnen antar jag, inget man avundas...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Finns ju anledningar varför de har stränga regler vid hantering (sanering) av asbest idag, så nog är det farligt alltid.
Inget man skall utsätta sig för utan ordentliga skyddsåtgärder, och om man blir utsatt så är det absolut inget man skall försöka skoja bort som ofarligt.

Det värsta i min morfars fall är ju dock att sjukvården inte tog han på allvar när han gick och klagade på att han kände sig dålig (andfådd, etc) för han rökte ju inte...
Så när han väl fick en ordentlig undersökning så var det redan mycket långt gånget.

Permalänk
Avstängd

Att samband mellan asbest och lungskador finns har ju varit känt redan på 1920 talet (troligen tidigare) då Brittiska lagerarbetare insjuknade i kemisk lunginflammation, som sedan ledde till lungcancer.

1955 (har jag för mig) totalförbjöds allt arbete med asbest utan ordentliga skyddsåtgärder.
och samtliga konsumentprodukter som innehöll asbest som kunde exponeras för användaren.

Verkar skumt att de inte varit informerade om detta i svensk sjukvård även om det varit på 50 talet tycker jag.
Det är ju dessutom relativt lätt att fastställa den exakta källan till sjukdomen när det gäller asbestfiber då den cancerformen är unik.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number