The Legend of Zelda: Breath of the Wild-tråden

Permalänk
Hedersmedlem

The Legend of Zelda: Breath of the Wild-tråden

Då det av någon anledning inte fanns en tråd för detta fantastiska spel, och då Nintendo Switch-tråden börjar svämma över med kommentarer om Zelda så är det kanske bäst att fokusera snack kring spelet i en egen tråd.

http://www.zelda.com/breath-of-the-wild/

Skrivet av toobypls:

Dags att skapa en Zelda BOTW-tråd.. någon som känner sig manad?

Done!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga? Spelet är legendarisk bra. 10/10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har små spelat lite på Wii U, synd om prestandan, känns som spelet når 10 FPS ibland. Men annars är det riktigt nice. Klarar dock inte av och spela längre perioder med gamepaden, så det blev och köpa Pro controllern.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av headphoneninja:

Har små spelat lite på Wii U, synd om prestandan, känns som spelet når 10 FPS ibland. Men annars är det riktigt nice. Klarar dock inte av och spela längre perioder med gamepaden, så det blev och köpa Pro controllern.

Har inte upplevt det så mycket än, förutom på det stora fältet i närheten av den skäggiga gubbens hus. På gränsen till ospelbart.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av headphoneninja:

Har små spelat lite på Wii U, synd om prestandan, känns som spelet når 10 FPS ibland. Men annars är det riktigt nice. Klarar dock inte av och spela längre perioder med gamepaden, så det blev och köpa Pro controllern.

Snarare 20FPS: https://youtu.be/9yFON2UON3k?t=4m15s
Men ja, prestandan verkar helt klart halvdan på både Wii U/Switch tyvärr.

Lite märkligt för övrigt att användar-poängen på Metacritic är 7.5 i skrivande stund medans kritiker i stort sett har utsett det till det bästa spelet någonsin

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Sitter i valet och kvalet om det är värt att köpa switch eller köra på Wii U versionen. :/

Permalänk

Sitter själv och väntar på min switch. Meningen var att jag skulle vänta tills det kommit lite fler spel men orkade inte vänta och när jag väl hade bestämt mig för att köpa en så vara de slut överallt. Är så hypad på zelda att det är sjukt.

Har svårt att inte spoila spelet genom att inte titta på videos. Har dock bara tittat på när folk springer runt i världen och det ser amazing ut. Vet inte om jag kommer kunna hålla mig till nästa tisdag. Är för hypad just nu. Det kliar så i fingrarna efter att spela detta spel.

Hoppas inte jag hypar för mycket så jag ist blir besviken. Men ett zelda spel har nästan aldrig gjort mig besviken så har svårt och se att det skulle hända.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Inaktiv

@Chibariku: Samma här... Och jag kan ej bestämma mig.. Det ät mycket pengar för switchen, men den har man i många år. Och Zelda är ett såns spel som man ska spela på bussar och tåg etc.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Testat och springa runt och gjort några shrines plus en massa exlir och buffs. Testat med wolf amiibon med 20 hjärtan och andra amiibo:s.

Jag och brosan testade stamina buggen och sprang överallt ganska menlös då mount är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sitter i valet och kvalet om det är värt att köpa switch eller köra på Wii U versionen. :/

720p(wiiu) vs 900p(switch) om du kör på TV:n
480p(streamat + TN) vs 720p(IPS) om du kör handhållet.

Själv blev det Wii U, då 720 vs 900p från soffan är knappt något man bryr sig om.

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

720p(wiiu) vs 900p(switch) om du kör på TV:n
480p(streamat + TN) vs 720p(IPS) om du kör handhållet.

Själv blev det Wii U, då 720 vs 900p från soffan är knappt något man bryr sig om.

hur är det med AA, FPS, framedrops, lag, etc då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

@Chibariku: Samma här... Och jag kan ej bestämma mig.. Det ät mycket pengar för switchen, men den har man i många år. Och Zelda är ett såns spel som man ska spela på bussar och tåg etc.

Skrivet av headphoneninja:

720p(wiiu) vs 900p(switch) om du kör på TV:n
480p(streamat + TN) vs 720p(IPS) om du kör handhållet.

Själv blev det Wii U, då 720 vs 900p från soffan är knappt något man bryr sig om.

Handlar inte så mycket om prestandan utan om det är värt 3 700 kr för att kunna ta med det när man reser. Just nu finns det ju dessutom bara ett spel som lockar och det är ju zelda. Kommer jag köpa switch kommer det ju även att bli Super Mario och mario kart men det är inga spel som kommer locka mig till konsolen.

Ett nytt Metroid Prime däremot och jag är såld direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thankee_sai:

hur är det med AA, FPS, framedrops, lag, etc då?

kolla länken som någon postade tidigare här i tråden. FPS är lika på båda konsolerna, bara att framedropsen verkar vara på helt olika ställen mellan dem. Ingen AA vad jag vet men lagg har du tack vare v-sync.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzanar:

@Casgar Typo i titeln för övrigt.

Fixat

Skrivet av warmerspy:

Hoppas inte jag hypar för mycket så jag ist blir besviken. Men ett zelda spel har nästan aldrig gjort mig besviken så har svårt och se att det skulle hända.

Du kan vara lugn. Jag citerar mig själv av lathet:

Citat:

Avslutade precis en 5h session (min första med spelet) och kan inte annat än hålla med dig helt! 4000 kr för en konsol och Zelda? Värt det alla dagar i veckan för mig. Nu är jag en Zelda-fanboy så jag är kanske inte helt objektiv, men om spelet håller samma kvalité rakt igenom så är jag rätt så övertygad att det kommer placera sig som mitt bästa Zelda-spel någonsin.

Jag menar, friheten är total, och spelvärlden känns mer levande än något annat spel jag någonsin spelat.

https://www.youtube.com/watch?v=RtNvDfjEbQw

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Såg att man får daglig bonus av amiibo's från zelda-spelen.

Köpte en guardian amiibo nyss, ska kolla mer när jag kommer hem!

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Fixat

Du kan vara lugn. Jag citerar mig själv av lathet:

Okej det låter ju bra i alla fall. Gick in på metacritic för att kolla lite negativa kommentarer. Såg att det var vissa som gnällde på att världen är stor men tom. Att fienderna och bossarna är typ samma sak fast med olika färger och vapen och att dungeonsen är väldigt korta osv. Vissa klagar även på att storyn är dålig. Men kommer bilda min egen uppfattning innan jag bedömer spelet. Men man blir lite rädd på att det kommer bli en besvikelse.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

1.5H tog det att ladda ner på WiiU, håller på att installera nu, vilket verkar ta ungefär 30-40min. Sen en patch på 2.3GB.

2.4ghz wifi, vems jävla idé var det att sätta de i konsoller.. Slöaste skiten ever.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Impulsköpte både Switch och Zelda idag. Spelat i ca 2 timmar handhållet för att det lockade så att bara börja spela! Inga lagg än så länge och framför allt ingen ånger!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Har spelat säkert 30+ timmar sedan release, det finns nästan för mycket att göra.

Spoiler

Har fixat 3 av 4 divine beasts samt master sword, upptäckt alla zoner förutom den bredvid Gerudo desert. Vet inte hur många shrines jag har tagit men det måste vara en bit över 30 stycken iallafall. En divine beast kvar sen börja farma rupees så man kan köpa gear.

Dold text
Permalänk
Medlem

Blir nog över 3h med nerladdning och installation av spelet på WiiU. Tror jag skjuter mig själv ikväll istället för att lida genom att Patchen ska installeras (den på 2.3gb)..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

spelat 15 h och precis nått hateno village.
Ca 10% avklarat. damn det är ett stort amazing lir.

@warmerspy det är mest tjuriga sony fanboys som skriver av sig i och med horizon i jämförelse med zelda inte är goty värdigt. världen är den mest fantastiska i ett openworldlir änsålänge.

referensstatus!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

Ett av de bästa spelen på länge. Köpte det på wii u i fredags och har väl fått in ca 10 timmar sedan dess, precis lämnat heteno village. Kör mest main story och är jag inte trött på det efter den kör jag lite sidoquests och explorar mer. Go Zelda/nintendo känsla. Tycker dock Inte det är 10/10 då det inte finns ett perfekt spel IMO. Ganska stygga framedrops det är lite småstörigt, jag är inte så petig, stabila 30 är helt ok för min del och inget jag skulle klaga på men i detta spel är det 20 hyfsat ofta. Det är ändå ett väldigt bra spel och ett sånt spel där dropsen inte förstör hela uppkevelsen.

Permalänk
Medlem

Någon som klarat av spelet än? När man 'klarat' spelet får man fortsätta som normalt? eller är det över? Bara undrar om man ska försöka tackla slottet eller om man ska fortsätta utforska.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Bra initativ att starta tråden!

Det här spelet är i särklass det bästa spelet jag spelat hittills. Spelade ganska mycket i helgen och har märkt att en hel del tid kan spenderas på att bara roama runt.. leta efter Shrines, göra side quests, utforska världen. 11/10 får det av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Någon som klarat av spelet än? När man 'klarat' spelet får man fortsätta som normalt? eller är det över? Bara undrar om man ska försöka tackla slottet eller om man ska fortsätta utforska.

Har väldigt svårt att tänka mig att man inte får fortsätta faktiskt med tanke på hur mycket grejer det finns att utforska.

I mitt fall har jag precis skaffat mig Master Sword. Gillade verkligen hur de har gömt undan det den här gången.

Men å andra sidan har jag bara klarat en enda divine beast än så länge.

Har däremot varit i hyrule castle och slagits vid flera tillfällen nu det är jävligt roligt där faktiskt, rekommenderar att ni drar dit innan ni har klarat spelet.

I dagsläget vill jag säga att det är det bästa spelet jag någonsin spelat. Inget spel sedan jag var 10 år gammal eller yngre har fått mig att känna mig så som jag gör när jag spelar Breath of the Wild. Det är svårt att beskriva känslan, men jag blir komplett uppslukad av spelet. Immersivt är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem

Hjälp... Hittar inte första questet XD Har hittat två shrines av fyra. Är ett av de fyra ute i snö-området? Så jag måste fixa varma kläder för det? Om det är korrekt, var kan det sista vara då..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gurkburk92:

Hjälp... Hittar inte första questet XD Har hittat två shrines av fyra. Är ett av de fyra ute i snö-området? Så jag måste fixa varma kläder för det? Om det är korrekt, var kan det sista vara då..

Du kan se alla direkt ifall du spanar från tornet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Du kan se alla direkt ifall du spanar från tornet.

Yes, hade spottat alla. Nu bär det av till att ta sig till dom

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Besegrade precis min första divine beast! (Elefanten)
Riktigt klurigt och utmanande ibland måste jag säga.
Blir bara nöjdare för varje dag med köpet av Switch och Zelda!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel. Men fan vad det ska regna hela tiden! Regn regn regn! Kan inte fortsätta klättra i berg pga regn. Kan inte göra upp eld för att hoppa fram i tiden för att slippa regnet. Nära att bryta av switchen på mitten innan jag fattade att det alltid regnar i zoras domain...

Visa signatur

Tro på mig