Varför överklockar ni? Specifikt program, kul, spel?

Permalänk
Medlem

Varför överklockar ni? Specifikt program, kul, spel?

Satt och funderade en hel del på detta.

Speciellt dom med nyare cpuer.

Jag själv har min 6700k, och har funderat på varför jag ens har den klockad.
Spelprestanda vinner man 0% på med denna cpun ocad, som alla tester visar också.

Jag använder inga tunga program som hanterar video osv där man kan ha nytta av det.

Kommer nog gå tillbaka till stock

Vad är eran anledning till att ni kör OC?

Permalänk
Medlem

Finns gott om spel där en OC kan ge en bra FPS boost, tillexempel BF1. Såklart beror detta på grafikkortet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Spelprestanda vinner man 0% på med denna cpun ocad, som alla tester visar också.

Jag använder inga tunga program som hanterar video osv där man kan ha nytta av det.

För att kräma ur alla FPS jag möjligen kan. Om man vinner prestanda i spel när man överklockar är helt beroende på vad som begränsar din FPS för närvarande. Kör man alla grafikinställningar på max och grafikkortet begräsnar så vinner man såklart inget eller väldigt lite. Vill man däremot köra hög uppdateringsfrekvens och premierar det framför ögongodis så är det oftare processorn sätter begränsningen. I de fallen kan överklockning göra skillnad.

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Finns gott om spel där en OC kan ge en bra FPS boost, tillexempel BF1. Såklart beror detta på grafikkortet också.

källa tack! Har kollat igenom ett flertal tester med stock och OC där man såg 0 fps skillnad. Vad har du tittat på?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@JimmieSan: Min cpu är ganska trött utan en OC

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Jag överklockar för program som kan använda det. Tex adobe premiere eller handbrake eller winrar/7-zip.
Sen överklockar jag i spelväg för hungriga spel, tex csgo

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast

Allt beror på vilken FPS du vill nå i spel till exempel.
Försök nå 144FPS i samtliga spel där ute med din oklockade i7 6700K. Men ja, 60FPS kan en i7 6700K i stock oftast klara av så vitt jag vet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Fast detta stämmer inte om man har en nyare cpu.
Tester på swec ex visar 0% fps gain i BF1 på 6700k och 7700k med 980ti på 6700k och 1080 på 7700k.

Skrivet av Sisyfos:

Allt beror på vilken FPS du vill nå i spel till exempel.
Försök nå 144FPS i samtliga spel där ute med din oklockade i7 6700K. Men ja, 60FPS kan en i7 6700K i stock oftast klara av så vitt jag vet.

Fast alla tester visar att du tjänar 0 på att klocka en 6700k gällande spel, om du inte kör 1280x720 dvs.
Så det är helt onödigt att klocka om du vill ha mer fps i spel

http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Permalänk
Medlem

Stirrar du dig blind på högsta fps nu?
Titta på samma tester och se vad minimum fps är.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har en 6600K klockad till 4.3Ghz, mest är det ett fall av "varför inte?" Det fungerar och det blir i varje fall inte sämre, så finns ingen direkt anledning att inte göra det. Inte oroad över livslängden och har aldrig sålt några gamla datorprylar så andrahandsvärdet är inte något jag bryr mig om heller.

Överklockning av grafikkortet däremot ger en märkbar 10% boost, vilket på mitt 970 ofta kan vara skillnanden mellan jämn 60fps eller ryckig 57fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Stirrar du dig blind på högsta fps nu?
Titta på samma tester och se vad minimum fps är.

Ja det är typ 0-5fps skillnad på lägsta.

Permalänk
Medlem

Överklockade i7 3770k för den började släpa efter i nyare titlar när jag skaffade mig ett GTX 980 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är kul, testa gränserna, se hur högt man kan gå och dessutom så kan man sitta och tänka att nu presterar den som en cpu som kostar betydligt mer.
klar man kan tjäna fps, speciellt om man kör 1080 med ett highend kort. man kan dessutom undvika att få vissa fps drops.

men OC tycker jag var mkt roligare förr när man klockade låsta cpuer då man "lurade" systemet på något sätt. då fanns det knappt några olåsta cpuer, de var ofta reserverade till det absoluta toppskiktet och kostade därefter.
kom ihåg min gamla p75 som jag drog upp i 100mhz. eller varför inte min 233mmx som jag kom upp i 301mhz om än lite ostabil.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JimmieSan:

Fast alla tester visar att du tjänar 0 på att klocka en 6700k gällande spel, om du inte kör 1280x720 dvs.
Så det är helt onödigt att klocka om du vill ha mer fps i spel

http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Fast anledningen till det är ju att GTX 1080 blir flaskhalsen när man höjer till 1080p, det är bara att sänka några inställningar så blir CPU'n flaskhalsen igen.
Sedan så finns det ju spel med olika mycket CPU-belastning.

Ta Watch Dogs 2 till exempel där en i7 6700K nätt och jämnt uppnår en minimum på 60FPS och i5:an halkar efter:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Testerna som visas med OCad 6700k/7700k är oftast "high" dvs inte lägsta och inte högsta oftast.

Har inte hittat någon som kör 1080p LOW, vore kul att se om det ger mer, eller om det är samma som på dessa high resultat där man inte tjänar något på oca cpun.

Watchdogs 2 var samma. 7700k stock och 7700k 4.8 samma fps.

Medveten att om man sänker upplösningen så tar cpun över mer, men jag spelar iaf inte i 1280x720

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JimmieSan:

Testerna som visas med OCad 6700k/7700k är oftast "high" dvs inte max i 1080p.
Men har inte hittat någon som kör 1080p LOW, vore kul att se.

För alla reviews som kör 1080p high med diverse kort med dessa 2 cpuerna visar inga eller extremt få fps ökningar (0-5 typ)

Anledningen till att tester oftast inte görs i 1080p/Low är eftersom vissa inställningar i spel kan vara CPU-bundna, inte GPU-bundna.
Därför är det optimalaste sättet att benchmarka att sätta så låg upplösning man kan med maximala inställningar i spelet, för upplösningen spelar absolut ingen roll för CPU'n.

720p/"Ultra" vore defintiivt intressantast av allt men det är synd att inga kör med det.
Sweclockers kör ju i alla fall med Medium som är en medelväg men det är inte högt nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nästan alltid kört OC, sedan Pentium tiden. Förr fanns det massor med extra att hämta. i7 920, gick att överklocka till 4GHz med HT och alla fyra kärnorna igång. (+40% gratis) Så uppdateringen till stock 4790K vart i princip (på pappret) lika med noll.
Med 4790K känner jag för första gången att där inte finns så mycket att hämta. (4.4GHz till 4.9GHz) Så jag har efter lite initialt experimenterande återgått till stock klocka. Jag kom iofs upp i 4.9GHz, men på bekostnad av högt ljud och viss instabilitet, till inte så mycket nytta.

Från Pentium och hela vägen fram till i7-920 fans det stora prestanda vinster att göra. Idag känner jag att även om Intel "låter oss skruva själva", så finns det inte så mycket där idag. Om man vill ha ut flera FPS, så är det ett vassare grafikkort som gäller. Eller i praktiken, öppna din plånbok mera.

Tidigare kunde man antingen spara pengar, genom att köpa en budget CPU och dra upp i samma fart som de vassare modellerna. Eller som i mitt fall, man köpte det värsta och skruvade upp i farter som inte gick att köpa förrän tre, fyra år in i framtiden.

Förr var CPU det som satte gränsen. CPU far den dyraste komponenten i burken.
Idag kostar grafikkorten dubbelt så mycket som ett Intel chip. Man får heller inte +40% så där utan vidare idag.
Inte ens med min custom loop överdimensionerade vatten kylning kommer jag upp i någon nämnvärd skillnad i prestanda.
Jag har lyckats få ut drygt 10-15% extra ur min GPU. Sedan blåskärmar den, även om den inte passerar 50 grader celcius.
Jag skulle troligtvis kunna få stabilitet i min CPU vid 4.9GHz om jag gör en "Delid" på den, så den kan gå kallare. Men den kräver så mycket mera spänning vid 4.9 att det känns bortkastat. Spännings kurvan stiger allt för brant, per GHz för att man skall komma någon vart.
Det är mera att där är den magiska siffran 5GHz alldeles runt hörnet...

Just nu avvaktar jag vad som kommer längre fram.
Bästa trimmet för datorer idag, för de som ännu inte har det, är annars en SSD istället för mekanisk hårddisk. Hjälper inte till mera FPS, men datorn generellt blir snabbare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Är faktiskt mycket som TS säger att många klockar hysteriskt helt utan egentlig orsak för spel då dom flesta spel inte kräver cpu prestandan man har till sitt förfogande för att gå fullt ut men beror såklart på cpu/gpu kombination och spel och inställningar eller om man sitter med äldre cpu

Min förra dator hade som exempel ett 280x med en 4690k i 4800mhz och spelade jag assasins creed unity var fps vinsten ungefär 3fps eller så med max oc mot orginal och är ganska säker min i3 6100 hade nått ungefär samma fps som i5an i 4800mhz med samma gpu och är lite så det ofta ser ut om man inte drar det till extrem scenarior med en stark gpu men finns scenarior där man kan vinna mer på cpu prestanda men för spel är det oftast rätt onödigt helst om man sitter med mellan gpu

Och när jag klockar gör jag mest det för det är roligt att pressa skiten ur cpu´n än att det är nödvändigt och för att det är roligt att slå andra cpu i något test eller så och är därför jag sitter med en i3 idag för cpu prestandan är oviktig för mig i dom flesta fall och o.c är mest för det är skoj men tittar man logiskt på det så är det inte värt att köpa ett oc system egentligen och jag har klockat det mesta från pentium 2 tiden och framåt

jag körde på less is more och strömsnålt som inte behöver dyr extra kylning som man kan köra helt utan chassiefläktar med orginal kylning för minimal summa pengar som kan spela allt idag på 1080p medium settings och helt tyst istället och är fortfarande utan tvivel min gpu som är flaskhals men valde den för jag fick den för priset av ett 750ti och den har en bra kylning som är tyst men man kommer långt med mindre cpu kraft om det är så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Det borde finnas en liknande tråd som heter varför överklockar ni inte?

Jag överklockar enbart lekdatorer som enbart används till nöje, det kan vara någon gammal dritt som ska demonstrera något som ej är viktigt.

De seriösa datorerna, så självklart kan man kan man göra en dator mer stabil genom att skräddarklocka alla grejer, på samma sätt som man kan få en sprillans ny Volvo att: Gå jämnare, mindre slitage, bränslesnålare, mer effekt och bättre utsläpp genom att modifiera mjuk och hårdvaran.

Men bara för att folk kan något, så betyder det inte att klantarsl-t jag kan göra detsamma. Överklockning av cpu resulterar dessutom bara i marginell prestandaförbättring som knappt märks.

Säg att en kompilering på en standardklockad cpu tar 10h, resultatet är hyfsat pålitlig.
Samma kompilering på en otroligt bra klockad cpu, ramminnet etc går på 8h, resultatet går ej att lita på för 5 öre.

Vad skulle ni då välja av de båda där det är superviktigt att resultatet är korrekt utfört. Och fel kan märkas flera år efteråt som innebär att insamlad data under denna är kass?

Nå som sagt för att få den ultimata stabila datorn så borde man in och röra på frekvenserna, jag anser dock att min brist på kompetens inom området gör att köra rejält överdimensionerade nätdelar, moderkort, kylning och köra standardfrekvenser nog ändå är det bästa för mig.

Permalänk
Inaktiv

Jag överklockar inte idag, mer jobb och tid än det är värt och dagens produkter ligger ändå så nära vad de maximalt klarar av. Core 2 var betydligt roligare där det också gav mer.

Permalänk
Medlem

FPS boost och snabbare program kompilering. Inte haft en enda krasch (beroende på överklockningen vad jag vet) på grund av det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kul att se så olika tankar och synpunkter gällande detta faktiskt

Permalänk
Entusiast

Varför överklockar du?

1. För att det går
2. För att jag vill, tycker det är roligt
3. För att det ger mer prestanda i vissa spel

Varför annars köpa bättre kylning och moderkort anpassat för överklockning samt en k-processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag önskar så många cores som möjligt med möjlighet att köra så snabbt som möjligt. Jag sätter governant till att alltid gå på maxfrekvens, skalningen funkar hyfsat tycker jag. När jag kompilerar sparar jag timmar på fler cores och snabbare hastighet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Därför att inte klocka en Sandy Bridge rent av borde vara kriminellt! Skämt åsido så står sig en 2600k i 4,8GHz hyfsat bra mot current gen, en i stock... Not so much.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Klockar för att se hur det går och hur det funkar, ren nyfikenhet annars så ser jag ingen anledning för mitt användande. StarCraft 2 och chrome har fungerat på många system.

Blev samma anledning till att jag råkade bygga vattenkylning, vilket jag aldrig kommer att göra igen tror jag.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Jag OCar först och främst för att jag sitter på en trött 4670K men även för att det är kul att leka med det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Överklockar för att det ger en noterbar prestandaökning i många spel.

Min i7-3930k har en ganska låg basklock (3,2 GHz), så att köra den i 4,2 GHz istället leder till en märkbar skillnad när man kombinerar den med en 144 Hz skärm och ett GTX 980 Ti.

Den flaskar fortfarande i en hel del spel, så vill inte ens fundera på hur illa det hade varit utan OC.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

För att få ut maximal spelprestanda och kunna nyttja min CPU under så lång tid som möjligt innan den slutar hänga med i svängarna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Får ut 10 - 15fps extra i BF1 som maxar ut min cpu.. Det är lätt värt det
Allt på high och konstant över 120 i rush, flytet trots "bara" en i5 6600k 4.7Ghz är ren spelkärlek <3

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället