Köpråd: AOC Agon AG352UCG vs. Acer Predator x34a

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Musketör:

Om du fortsätter att okammat försöka tvinga folk att tycka som du kommer dom till slut göra det, de måste ju bara. Vi tror på dig @Lothbrok

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte jag som försöker hitta på ursäkter gällande välkänd fakta, fakta skriven av de största skärm recensenterna på planeten, VA paneler har problem och det kommer du aldrig komma undan oavsett hur många VA skärmar du har eller kommer köpa. Samsungs CF serie är helt åt skogen, BenQs GW serie är skrattretande, Philips VA är ett rent skämt, Acers Z35 mfl. Alla har problem med smearing/ghosting. T.o.m Eizon på "240hz" (black frame insertion/interpolering?) har också ghosting.

Visst man kanske inte märker av det om man redan kommer från en VA panel som redan är snigelseg i sina pixeltransitioner. Men man lär garanterat märka av det om man kommer från en snabb TN eller snabb IPS.

Glöm inte bort att du måste sitta längre bort ifrån en VA jämfört med en IPS för att fylla hela skärmen med samma kontrast/gamma, tar du ett mörkt wallpaper och tittar på sidorna så kommer du säkerligen se banding, vilket du inte gör om du flyttar dig längre bak. Flyttar du dig närmre så kommer du se ännu mer banding. Väldigt tydligt i t.ex. Youtube videor på VA.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Köper du nytt bord åt mig då? Skärmen står så långt mot väggen det går. Min personliga åsikt är att VA är bättre. Spelar inge roll hur mycket fakta du tar upp

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

@Lothbrok: Köper du nytt bord åt mig då? Skärmen står så långt mot väggen det går. Min personliga åsikt är att VA är bättre. Spelar inge roll hur mycket fakta du tar upp

Har du inte förstått vad @Lothbrok säger? VA har ju bara massa fel som är skrattretande och irriterande. Ingenting subjektivt med dom orden. Nej alla de stora webbtidningarna har gått ut och sagt att IPS har mindre problem än VA och är bättre rakt av. Dessutom sitter du för nära din skärm och att du har en liten lägenhet liksom jag har, det är vårt eget problem att vi inte köpt större och har plats att sitta 2.5 meter från vår PG279q. Praise the IPSun

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Haha första gången jag ser någon försvara en teknik så här maniskt. Olika märkes fanboys har man sett men ips njae.

Är lite kluven själv men lutar åt ditt håll musketör. Dom bästa x34orna kanske är bättre men jag orkar inte byta 10 skärmar för att komma dit. Aoc skärmen verkar vara pålitligare och en ok "kompromiss".

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Haha första gången jag ser någon försvara en teknik så här maniskt. Olika märkes fanboys har man sett men ips njae.

Är lite kluven själv men lutar åt ditt håll musketör. Dom bästa x34orna kanske är bättre men jag orkar inte byta 10 skärmar för att komma dit. Aoc skärmen verkar vara pålitligare och en ok "kompromiss".

Det ligger ju just i det. Jag tvekar inte heller på att en x34 som kan klockas upp till 100 felfritt med rimligt lite defekter är en bättre skärm. Däremot att få hem den, sitta och vela om man ska behålla den, känna att det är 10 tusen i havet och om det ska komma mer problem osv. Det är verkligen hemskt...

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

VA är bättre än vad? På vilka sätt? Svärta? Som endast syns rätt centralt på skärmen om du inte flyttar dig bakåt?
Ett bord kostar ~500 kr på ikea.

Skrivet av Musketör:

https://img.memesuper.com/a27c28b04b2ba36120e5c4fb62499aed_sacrilege-gasp-rage-face-meme-on-memegen-sacrilege-meme_512-306.jpeg

Har du inte förstått vad @Lothbrok säger? VA har ju bara massa fel som är skrattretande och irriterande. Ingenting subjektivt med dom orden. Nej alla de stora webbtidningarna har gått ut och sagt att IPS har mindre problem än VA och är bättre rakt av. Dessutom sitter du för nära din skärm och att du har en liten lägenhet liksom jag har, det är vårt eget problem att vi inte köpt större och har plats att sitta 2.5 meter från vår PG279q. Praise the IPSun

Vilka problem? Eftersom du kan så mycket om IPS. Jag sitter en armlängd från min PG279Q och har inga problem på svart bakgrund, snarlik svärta som min KS7005. Fast ni är ju sådana personer som glor på överexponerade bilder där allt ser 500% värre ut än verkligheten.
Alternativt köper en IPS skärm och sitter en underarm ifrån den och klagar på Glow.

Skrivet av Mikaelmannen:

Vilka problem?
IPS Glow? IPS skärmar har inte "mer eller mindre" glow, alla enheter har lika mycket. Precis som en VA inte har "mer eller mindre" Ghosting.
Glow är inget problem, möjligt för amatörer som sitter en underarm från skärmen med en ljusstyrka på 100%.
Glow finns på VA paneler också, VA har även: Banding, Ghosting.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Musketör:

Det ligger ju just i det. Jag tvekar inte heller på att en x34 som kan klockas upp till 100 felfritt med rimligt lite defekter är en bättre skärm. Däremot att få hem den, sitta och vela om man ska behålla den, känna att det är 10 tusen i havet och om det ska komma mer problem osv. Det är verkligen hemskt...

Du verkar ha erfarenheter med X34, har du personligen haft flera eller tar du allting från överexponerade bilder från Reddit?

Glöm inte bort att AG352UCG och Omen X har Flimmer och även Tearing, med Gsync igång. Man känner sig verkligen säker gällande en produkts livslängd när den visar problem redan första dagen!

Notera även att vid lägre FPS (<70) så kommer ghostingen vara betydligt synligare. Som t.ex. krävande spel. Jag tvivlar dessutom på att ni kommer ha en konstant 100fps i 3440x1440 med era nuvarande grafikkort.

Prova spela t.ex. Dark Souls PTD eller Wildlands nattetid

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så den kritik folk har mot ips är överexponerat/påhittat på reddit men VA då är allt trovärdigt.. Fortsätt gärna för du är förjävla underhållande Lothbrok.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Så den kritik folk har mot ips är överexponerat/påhittat på reddit men VA då är allt trovärdigt.. Fortsätt gärna för du är förjävla underhållande Lothbrok.

+1

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikaelmannen:

Vilken kritik mot IPS? Länka?

Det jag snackar om är sådana här bilder, som är överexponerade, som ni garanterat kikar på:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1459349-halp-backlight-...
(Ingen av dem verkar ha kommit på att Svart ska se Svart ut på en ordentligt exponerad bild.)

Och pga dessa bilder så tror folk att det representerar hur de verkligen ser ut.
Många hoppar på "IPS hate bandwagon" just pga dessa bilder de ser på nätet.

VA är trovärdigt eftersom du kan inte hitta på Ghosting/Smearing.

Ni är verkligen helgalna i en dassig teknologi.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Vilken kritik mot IPS? Länka?

Det jag snackar om är sådana här bilder, som är överexponerade, som ni garanterat kikar på:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1459349-halp-backlight-...
(Ingen av dem verkar ha kommit på att Svart ska se Svart ut på en ordentligt exponerad bild.)

Och pga dessa bilder så tror folk att det representerar hur de verkligen ser ut.
Många hoppar på "IPS hate bandwagon" just pga dessa bilder de ser på nätet.

VA är trovärdigt eftersom du kan inte hitta på Ghosting/Smearing.

Ni är verkligen helgalna i en dassig teknologi.

Ips är skärmars variant av iron maiden som hårdrockströjor för tjejer. Finns inget som är fanboyat och hyllat mer. Du dillar ju bara. Ingen av oss har sagt att ips är dåligt. Jag säger att din skärm är dålig. Peace im out

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Musketör:

Ips är skärmars variant av iron maiden som hårdrockströjor för tjejer. Finns inget som är fanboyat och hyllat mer. Du dillar ju bara. Ingen av oss har sagt att ips är dåligt. Jag säger att din skärm är dålig. Peace im out

Ändå drar ni hela tiden upp IPS som något negativt?

Varför skulle IPS vara fanboyat? TN är det som är "fanboyat" om något med tanke på att det är vad alla gamers köper.

Här har ni en överexponerad bild på AG352UCG.
https://i.imgur.com/TOLWjBG.jpg

Visst ser det förjävligt ut? Nu måste ni ju bojkotta VA! Precis som ni bojkottar IPS pga ni sett likadana överexponerade bilder på nätet!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Ändå drar ni hela tiden upp IPS som något negativt?

Varför skulle IPS vara fanboyat? TN är det som är "fanboyat" om något med tanke på att det är vad alla gamers köper.

Här har ni en överexponerad bild på AG352UCG.
https://i.imgur.com/TOLWjBG.jpg

Visst ser det förjävligt ut? Nu måste ni ju bojkotta VA! Precis som ni bojkottar IPS pga ni sett likadana överexponerade bilder på nätet!

Öh överexponerad??? Det är ju Batman, ser du inte?? Hade lätt betalat extra för batman på min skärm

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft både IPS och VA. Det finns för och nackdelar med båda teknikerna. VA-panelens största nackdel ligger i ghostingen, för mig märks det tydligast på vissa gräs/buskar eller speciellt mönstrade texturer i spel. Sveper man med kameran över dessa så blir de en mörkare nyans/flimrar jämfört med när du håller kameran still.
IPS-panelernas största problem är Glow och Bleed, det kommer alltid lysa i det svarta och bilden blir aldrig klar och mörk. Hörnen är nästan alltid lysande med en svag gul nyans. Har provat en 6-7 olika IPS paneler av olika modeller och alla led av glow samt bleed.

Både IPS och VA är dock överlägsen TN. Jag tycker inte man ska låsa sig till en viss paneltyp förutom att möjligen undvika TN. Kolla istället på den specifika panelen och recensioner för den.

I just fallet X34 vs AG352UCG så går X34an bort för mig på grund av att den måste överklockas (med varierande resultat) för att nå 100Hz, samt att den lider av scanlines. AOCn är knappast felfri den heller men är garanterad att köra 100Hz i alla fall.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Jag har haft både IPS och VA. Det finns för och nackdelar med båda teknikerna. VA-panelens största nackdel ligger i ghostingen, för mig märks det tydligast på vissa gräs/buskar eller speciellt mönstrade texturer i spel. Sveper man med kameran över dessa så blir de en mörkare nyans/flimrar jämfört med när du håller kameran still.
IPS-panelernas största problem är Glow och Bleed, det kommer alltid lysa i det svarta och bilden blir aldrig klar och mörk. Hörnen är nästan alltid lysande med en svag gul nyans. Har provat en 6-7 olika IPS paneler av olika modeller och alla led av glow samt bleed.

Både IPS och VA är dock överlägsen TN. Jag tycker inte man ska låsa sig till en viss paneltyp förutom att möjligen undvika TN. Kolla istället på den specifika panelen och recensioner för den.

I just fallet X34 vs AG352UCG så går X34an bort för mig på grund av att den måste överklockas (med varierande resultat) för att nå 100Hz, samt att den lider av scanlines. AOCn är knappast felfri den heller men är garanterad att köra 100Hz i alla fall.

Är ju lite pest eller kolera det där. Det är tråkigt att valen ska stå mellan problem och problem, medan alternativet är en grådassig TN där man visserligen vet vad man får, men det är inte kul att få.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Glow är inte Gult, Glow är Silverfärgat.
Och sitter du vid normalt avstånd så är inte Glow något du kommer se.

AOC'n har istället för scanlines (som endast syns på hela färger dvs en blå himmel):
Black Crush.
Flimmer främst under 60fps. (Syns i mörka områden)
Ghosting.
Tearing trots Gsync.
Kassa betraktningsvinklar så man måste sätta sig en bit längre bort om man vill att hela skärmen ska ha samma kontrast/gamma, filmer och dylikt får banding på sidorna om man inte lutar sig bakåt irl.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lothbrok:

Glow är inte Gult, Glow är Silverfärgat.
Och sitter du vid normalt avstånd så är inte Glow något du kommer se.

AOC'n har istället för scanlines (som endast syns på hela färger dvs en blå himmel):
Black Crush.
Flimmer främst under 60fps. (Syns i mörka områden)
Ghosting.
Tearing trots Gsync.
Kassa betraktningsvinklar så man måste sätta sig en bit längre bort om man vill att hela skärmen ska ha samma kontrast/gamma, filmer och dylikt får banding på sidorna om man inte lutar sig bakåt irl.

Nu sa jag inte att IPS glow är gult utan att IPSer är gula i hörnen m.m. Glowen syns oavsett vilket avstånd du sitter på och visar sig som en lysande hinna över skärmen. IPS har sämst betraktningsvinklar förutom vad gäller färger. En svart bild blir ljus/vit vid stora betraktningsvinklar.

Men ja VA har som sagt ghosting och black crush så även den tekniken har sina problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Nu sa jag inte att IPS glow är gult utan att IPSer är gula i hörnen m.m. Glowen syns oavsett vilket avstånd du sitter på och visar sig som en lysande hinna över skärmen. IPS har sämst betraktningsvinklar förutom vad gäller färger. En svart bild blir ljus/vit vid stora betraktningsvinklar.

Men ja VA har som sagt ghosting och black crush så även den tekniken har sina problem.

Min PG279Q eller U2412M är inte gul någonstans men ok. Kanske dags för dig att läsa en recension som faktiskt nämner Glow, t.ex. någon av Sweclockers.

"Glow syns oavsett vilket avstånd du sitter på." Du har alltså ingen aning öht hur Glow fungerar. LOL

"IPS har sämst betraktningsvinklar" Konstigt att alla grafiker, recensenter och dylikt säger tvärtom?

En svart bild på en VA blir blå/silvrig från väldigt liten vinkel.
Ta fram en mörkare grå bild på en VA och du kommer garanterat se som en "kon" i mitten av skärmen där mitten är mörkare än resten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Nu sa jag inte att IPS glow är gult utan att IPSer är gula i hörnen m.m.

Min Eizo Foris FS2333 IPS från ca 2012 är inte gul i hörnen. Den är inte gul någonstans.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrytaPlanka:

Min Eizo Foris FS2333 IPS från ca 2012 är inte gul i hörnen. Den är inte gul någonstans.

Han har blandat ihop BLB med Glow.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lothbrok:

Min PG279Q eller U2412M är inte gul någonstans men ok. Kanske dags för dig att läsa en recension som faktiskt nämner Glow, t.ex. någon av Sweclockers.

"Glow syns oavsett vilket avstånd du sitter på." Du har alltså ingen aning öht hur Glow fungerar. LOL

"IPS har sämst betraktningsvinklar" Konstigt att alla grafiker, recensenter och dylikt säger tvärtom?

En svart bild på en VA blir blå/silvrig från väldigt liten vinkel.
Ta fram en mörkare grå bild på en VA och du kommer garanterat se som en "kon" i mitten av skärmen där mitten är mörkare än resten.

Nja tvärtom, det är du som inte har en aning om hur glow fungerar när du kommer med såna befängda påståenden som att glow inte syns på normalt avstånd. En VA blir absolut inte blå/silvrig på något sätt, du har bevisligen aldrig sett en VA skärm.

Skrivet av BrytaPlanka:

Det finns några enstaka IPS modeller som ej lider av det. Sällsynt dock.

Skrivet av Lothbrok:

Han har blandat ihop BLB med Glow.

Tvärtom, du har blandat ihop bleed med glow

Här har vi en typisk IPS i ett mörkt rum. För alla som inte har problem med färgseendet så ser man hur pass gul bilden är:

Här har vi en bild på hur förvrängd bilden blir på en IPS skärm från sidan eller uppifrån/nerifrån:

Här har vi en IPS jämfört med en TN-panel:

AMVA däremot har ej glow eller bleed och tappar endast en aning kontrast vid större betraktningsvinklar. Specifika färger kan få en nyansskillnad.

Så skippa struntpratet gällandes IPS/VA. Jag förstår att du (Lothbrok) är väldigt okunnig på området men då kanske man ska vara lite mer ödmjuk i sina påståenden och fråga hur det faktiskt förhåller sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Nja tvärtom, det är du som inte har en aning om hur glow fungerar när du kommer med såna befängda påståenden som att glow inte syns på normalt avstånd. En VA blir absolut inte blå/silvrig på något sätt, du har bevisligen aldrig sett en VA skärm.

Det finns några enstaka IPS modeller som ej lider av det. Sällsynt dock.

Tvärtom, du har blandat ihop bleed med glow

Här har vi en typisk IPS i ett mörkt rum. För alla som inte har problem med färgseendet så ser man hur pass gul bilden är:

Här har vi en bild på hur förvrängd bilden blir på en IPS skärm från sidan eller uppifrån/nerifrån:

Här har vi en IPS jämfört med en TN-panel:

AMVA däremot har ej glow eller bleed och tappar endast en aning kontrast vid större betraktningsvinklar. Specifika färger kan få en nyansskillnad.

Så skippa struntpratet gällandes IPS/VA. Jag förstår att du (Lothbrok) är väldigt okunnig på området men då kanske man ska vara lite mer ödmjuk i sina påståenden och fråga hur det faktiskt förhåller sig.

Gillar du att du gör precis det jag snackade om tidigare, länkar till överexponerade bilder.
Amatörer som lägger upp bilder på "BLB" och försöker få ideer från andra om det är värt att behålla eller inte.
En ordentlig bild på BLB är normalt exponerad och visar en svart skärm med potentiell blödning i hörnen.

Det Gula är BLB. Inte Glow.
AHVA kan inte ens likt äldre IPS paneler visa någon form av Gul glow. Endast silverfärgat. (Notera att AHVA är det som används i varenda "Gaming" IPS Skärm)
Glow är endast ett fenomen som uppstår när du är vid: vinkel eller för nära.
Sitter du en armlängd från en 27" så kan du inte se glow om du nu inte lutar dig inåt skärmen eller åt sidorna.
Det är uppenbart att du aldrig i hela ditt liv haft en modern IPS.
IPS Glow skiftar med ditt huvud och distans, vilket är varför tftcentral, pcmonitors och adnra recensenter när de tar bild på Backlight tar bild en bit ifrån, mittpå.
BLB skiftar inte alls.

Eftersom ni bara tror på det som Sweclockers recensenter säger så:

Citat:

http://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-k...
Det som skiljer AHVA-paneler från många IPS-paneler är att det inte uppstår någon glow-effekt. Det uppstår ingen gul hinna över bilden i vinklar utan det är främst den ljusare, blåare svärtan som märks. Eller att omgivningen börjar speglas av reflexfiltet.

https://www.monitornerds.com/backlight-bleed-ips-glow-pixel-d...
BLB

Glow

Citat:

http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm
AHVA
There is no off-centre contrast shift like you see on normal VA panels, but a pale glow is visible on dark content from an angle like with IPS/PLS.

VA paneler har visst glow, googla på det. Ta fram en Svart bakgrund och titta från sidan så blir det svarta blått alt silver.
Jag är okunnig? Det är ju du som lägger upp överexponerade bilder och urkorkade påståenden.

Jag har aldrig sett en VA skärm? Har du ens läst tråden? Jag har en KS7005, en VA tv från Samsung.

Jag har även tidigare haft ett par VA skärmar: Z35 och BenQ GW2750HM

Glöm inte bort att VA paneler har en tendens att ha rätt mycket clouding på svart/mörkt innehåll, vilket nästan kan jämföras med en statisk (som inte existerar) glow i formen av fläckar på skärmen, där områden är ljusare än andra.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lothbrok:

Gillar du att du gör precis det jag snackade om tidigare, länkar till överexponerade bilder.
Amatörer som lägger upp bilder på "BLB" och försöker få ideer från andra om det är värt att behålla eller inte.
En ordentlig bild på BLB är normalt exponerad och visar en svart skärm med potentiell blödning i hörnen.

Det Gula är BLB. Inte Glow.
AHVA kan inte ens likt äldre IPS paneler visa någon form av Gul glow. Endast silverfärgat. (Notera att AHVA är det som används i varenda "Gaming" IPS Skärm)
Glow är endast ett fenomen som uppstår när du är vid: vinkel eller för nära.
Sitter du en armlängd från en 27" så kan du inte se glow om du nu inte lutar dig inåt skärmen eller åt sidorna.
Det är uppenbart att du aldrig i hela ditt liv haft en modern IPS.
IPS Glow skiftar med ditt huvud och distans, vilket är varför tftcentral, pcmonitors och adnra recensenter när de tar bild på Backlight tar bild en bit ifrån, mittpå.
BLB skiftar inte alls.

Eftersom ni bara tror på det som Sweclockers recensenter säger så:
https://www.monitornerds.com/backlight-bleed-ips-glow-pixel-d...
BLB
https://www.monitornerds.com/wp-content/uploads/Backlight-bleed-IPS-glow-pixel-dead-and-stuck-pixel.jpg
Glow
https://www.monitornerds.com/wp-content/uploads/ips-screen-glowing-backlight-bleed.jpeg

VA paneler har visst glow, googla på det. Ta fram en Svart bakgrund och titta från sidan så blir det svarta blått alt silver.
Jag är okunnig? Det är ju du som lägger upp överexponerade bilder och urkorkade påståenden.

Jag har aldrig sett en VA skärm? Har du ens läst tråden? Jag har en KS7005, en VA tv från Samsung.

Jag har även tidigare haft ett par VA skärmar: Z35 och BenQ GW2750HM

Glöm inte bort att VA paneler har en tendens att ha rätt mycket clouding på svart/mörkt innehåll, vilket nästan kan jämföras med en statisk (som inte existerar) glow i formen av fläckar på skärmen, där områden är ljusare än andra.

Intressant att ett TN panelen på samma foto som IPSen ser normal ut trots "överexponering" då. Även intressant då de gula IPS panelerna på bilderna båda är AU Optronics AHVA. Har du några fler korkade påståenden på lager?

Jag behöver inte googla på hur en VA panel ser ut då jag har en på drygt en armlängds avstånd framför mig. Den har varken bleed eller glow, det har ingen av de 7 olika VA panelerna haft som jag har haft hemma på test.
Däremot så hade alla 5 IPS paneler jag testat hemma glow samt bleed, inklusive en LG TV jag kollar på dagligen. Det finns IPS paneler med lite eller ingen bleed om man har enorm tur i panellotteriet. Men det finns ingen IPS utan glow.

IPS och VA har båda sina för och nackdelar. Det är därför jag rekommenderar att man tittar på de specifika modellerna och om möjligt provar själv. Det är inte automatiskt så att en IPS eller en VA är bra eller dålig bara på grund av panelsorten. Jag kan tänka mig både en IPS eller VA till nästa skärmköp. Får helt enkelt se vad som kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Intressant att ett TN panelen på samma foto som IPSen ser normal ut trots "överexponering" då. Även intressant då de gula IPS panelerna på bilderna båda är AU Optronics AHVA. Har du några fler korkade påståenden på lager?

Jag behöver inte googla på hur en VA panel ser ut då jag har en på drygt en armlängds avstånd framför mig. Den har varken bleed eller glow, det har ingen av de 7 olika VA panelerna haft som jag har haft hemma på test.
Däremot så hade alla 5 IPS paneler jag testat hemma glow samt bleed, inklusive en LG TV jag kollar på dagligen. Det finns IPS paneler med lite eller ingen bleed om man har enorm tur i panellotteriet. Men det finns ingen IPS utan glow.

Det Gula är ju BLB. Vad är ditt problem?

Vem har sagt att IPS inte har någon Glow? Läsförmågan är på topp.

Förövrigt så finns det visst IPS skärmar utan Glow, de med ATW-Polarizer.

En till med flimmer, whaaat!
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/66v3cn/...
https://i.imgur.com/gT7ayQW.mp4

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Det Gula är ju BLB. Vad är ditt problem?

Vem har sagt att IPS inte har någon Glow? Läsförmågan är på topp.

Förövrigt så finns det visst IPS skärmar utan Glow, de med ATW-Polarizer.

En till med flimmer, whaaat!
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/66v3cn/...
https://i.imgur.com/gT7ayQW.mp4

http://bfy.tw/BNeT

Alla som skrivit i forumet inklusive google håller inte med dig. Är du verkligen en så liten människa att du blir överbevisad gång på gång och måste gå runt och fråga om folk har problem på forum? Hur är din självkänsla egentligen?

Du pratar för övrigt om överexponerade bilder på reddit. Du länkar till en tråd där någon pratar om ett problem och tar det som bevis. Föreslår att du läser tråden igen dessutom: "UPDATE: Seems like it has nothing to do with the AG35UCG, since I'm getting the exact same problem with my Dell U2412M. It's probably some weird Nvidia thing." Verkar som det inte ens var fel på skärmen, det var Nvidia som behöver fixa uppdateringar. Svårt det där med källkritik när du bara söker en sak och försöker hitta det i allt.

Här är din skärm. Jag kan också ta kort. Kokar du av ilska nu och fattar inte varför folk länkar till "överexponerade" bilder? Fan va dumma alla är som inte bara förstår att du har rätt och lyssnar :@

P.S. Det gula i hörnet är IPS glow, det är inte så på alla IPS skärmar. Det blir värre på PG279q på grund av skitig panel. Puss

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Musketör:

http://bfy.tw/BNeT

Alla som skrivit i forumet inklusive google håller inte med dig. Är du verkligen en så liten människa att du blir överbevisad gång på gång och måste gå runt och fråga om folk har problem på forum? Hur är din självkänsla egentligen?

Du pratar för övrigt om överexponerade bilder på reddit. Du länkar till en tråd där någon pratar om ett problem och tar det som bevis. Föreslår att du läser tråden igen dessutom: "UPDATE: Seems like it has nothing to do with the AG35UCG, since I'm getting the exact same problem with my Dell U2412M. It's probably some weird Nvidia thing." Verkar som det inte ens var fel på skärmen, det var Nvidia som behöver fixa uppdateringar. Svårt det där med källkritik när du bara söker en sak och försöker hitta det i allt.

http://i67.tinypic.com/257ewar.jpg

Här är din skärm. Jag kan också ta kort. Kokar du av ilska nu och fattar inte varför folk länkar till "överexponerade" bilder? Fan va dumma alla är som inte bara förstår att du har rätt och lyssnar :@

P.S. Det gula i hörnet är IPS glow, det är inte så på alla IPS skärmar. Det blir värre på PG279q på grund av skitig panel. Puss

Hallå, vilken del av Överexponering förstår inte ni?
Överexponerar du en bild så kan du få vilken skärm som helst att se förjävlig ut.
Du kan inte "faka" det jag länkat.

Läs på: https://photographylife.com/underexposure-and-overexposure-in...

Vad ni länkar:

Vad ni tror ni länkar:

Överexponering överdriver alla ljusskällor, dvs BLB blir betydligt större och tydligare än hur ögonen uppfattar skärmen.
Glöm inte bort att dessa idioter oftast tar bilderna 30-50cm från sina skärmar, ofta från vinkel, vilket överdriver även eventuell Glow, notera dock att det som syns i majoriteten av dessa bilder är överexponerad (eller försimplat för er: överdriven) BLB.
Ta en bild på en lampa, överexponera bilden, liksom det ni länkar och det amatörer med sina iphones lägger upp.

Och det gula är BLB inte Glow.

Kunskapen här är på topp.

Gillar att du skriver som om det inte var problem med AG352UCG, med tanke på att Omen X har samma problem, som har samma panel i sin skärm, och har skrivits om i flera andra trådar på hela nätet. Flimmer i mörka områden kan inte orsakas av en drivrutin, om det vore orsakat av drivrutinen så hade ju ALLA haft det, eller? Inte en specifik skärmpanel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Keep swinging lothbrok. Keep swinging 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kort tagna med exakt samma kamera (och inställningar) och från samma avstånd. Dock vid olika tillfällen.

Den översta är min nuvarande VA skärm som jag älskar.

Det två nedersta är EIZO FlexScan EV2736W (vänster) och AOC Q2770PQU (höger).
2st av totalt 5st IPS skärmar som jag provade under kort tid. Dock är AOC skärmen en PLS.
Dessa två valde jag att ha kvar lite längre då dom hade minst Glow och Bleed.

Alla 5 var dock bedrövliga med Glow och Bleed. Vid tillfället så spelade jag Black Desert Online och varje gång jag gick inomhus till ett mörkare parti så ville jag grina för hur dålig svärta det var, det ljusa och gula partierna syndes otroligt bra.

Men ja, både IPS och VA lider av för och nackdelar. Men för mig personligen så är VA bättre. Ghosting märker jag aldrig av, även om den finns där om jag letar noga.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Kort tagna med exakt samma kamera (och inställningar) och från samma avstånd. Dock vid olika tillfällen.
http://i.imgur.com/D2OtRRE.jpg

Den översta är min nuvarande VA skärm som jag älskar.

Det två nedersta är EIZO FlexScan EV2736W (vänster) och AOC Q2770PQU (höger).
2st av totalt 5st IPS skärmar som jag provade under kort tid. Dock är AOC skärmen en PLS.
Dessa två valde jag att ha kvar lite längre då dom hade minst Glow och Bleed.

Alla 5 var dock bedrövliga med Glow och Bleed. Vid tillfället så spelade jag Black Desert Online och varje gång jag gick inomhus till ett mörkare parti så ville jag grina för hur dålig svärta det var, det ljusa och gula partierna syndes otroligt bra.

Ghosting märker jag aldrig av, även om den finns där om jag letar noga.

Alltså, året är 2017 och folk tror fortfarande att Glow är ett fenomen som man kan få "mer eller mindre av" beroende på exemplar.. LUL

Det dina foton visar är dock BLB, din VA har också det. Dock är dina foton överexponerade på nedre skärmarna.
Svart ska trotsallt vara svart på ett ordentligt exponerat foto. Sänk iso eller whitebalance.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Alltså, året är 2017 och folk tror fortfarande att Glow är ett fenomen som man kan få "mer eller mindre av" beroende på exemplar.. LUL

Det dina foton visar är dock BLB, din VA har också det. Dock är dina foton överexponerade på nedre skärmarna.
Svart ska trotsallt vara svart på ett ordentligt exponerat foto. Sänk iso eller whitebalance.

Exakt samma kamera
Exakt samma inställningar
Exakt samma rum
Exakt samma avstånd
Jag gav bilderna exakt samma förutsättningar.
Och jag kan själv intyga med mina egna ögon att jag såg stor skillnad i svärta på skärmarna.

Det gula som syns på bilderna är Glow.

Jag kan dock säga att de två nedre skärmarna hade en otroligt skarp och trevlig bild när de visade ljusa bilder.
Men så fort mörka partier kom med så klarade jag ej av dom. Jag föredrar VA.

Visa signatur