Dags för fiber, vad tror ni om följare router/AP setup?

Permalänk
Medlem

Dags för fiber, vad tror ni om följare router/AP setup?

Då börjar det även närma sig för mig att få fiber. ÄNTLIGEN!

Kollar runt en hel del på just hur jag ska lägga upp hela nätverks delen här hemma. Har 2 alternativ som jag är inne på, går emot varandra men vill ändå ha lite input på om ni hade ändrat ngt eller om jag är ute helt fel..

Bor i ett hus med 2 våningar + källare, tanken är att router/ap står i vardagsrummet på våning 1. Vill ha wifi i hela huset, i dagsläget inget behov utav wifi utomhus men man vet ju aldrig... Tanken är även att dra en eller 2 kablar till våning 2 där den stationära datorn står i dagsläget samt att förbereda för eventuell extra ap om behovet kommer/finns i framtiden. HTPC och IPTV skall även de kopplas direkt till routern. Sedan tillkommer såklart några laptops, paddor och telefoner till nätverket.

Alternativ 1
Router
Ubiquiti Edgerouter X
AP
Ubiquiti Unifi AP AC LR

Alternativ 2
AirPort Extreme

Vet inte, men är kanske en dum fråga om vilket alternativ folket tycker men ställer den ändå. Andra förslag mottages såklart gärna.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@archie: Har själv en Ubiquiti AP AC Pro hemma som fungerar som en fröjd. Har inte haft ett enda problem med den. Dock så har jag hört bra om AirPort Extreme, men jag brukar hålla mig borta från det halvätna äpplet. Själv skulle jag nog satsa på alternativ 1 då jag tycker om Ubiquiti samt att jag har hört mycket bra om Edgerouter X.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."