De störste svenske mobil operatör har dannet kartel

Permalänk
Medlem

De störste svenske mobil operatör har dannet kartel

De störste svenske mobil operatör har dannet kartel
på mobil data. och avtalte priser.

Jag är dansk här i Sverige, och med 30år med dator, och jämtförer Sverige och Danmark ofte,
de störste mobil operatörer utnytter är. och gir altt för lite data,
Comviq är slemt., i Danmark får i typisk 20GB Data och 15 timers tale för 129kr
och jag har mycket olika eksempler: jag skulle ha juriske stöt för att saksöge de store telebolag.
Här ser i de typisk danska priser för mobil data och tala.
Kom lad oss gå ihop och bring de store telebolag för en domstol.
http://imgur.com/a/EaxyD

Permalänk
Medlem

Har även oljebolagen gjort. Kallas Opec och är sanktionerat av alla stater. Guess what, är man stor så gör man som man vill

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag förstår allt utom "dannet kartel" och "slemt". Hjälp mig o:

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Navicula:

Jag förstår allt utom "dannet kartel" och "slemt". Hjälp mig o:

Dannet = Skapat, bildat
kartel = Kartell
slemt = dåligt/illa

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Lars2222: Datakostnader har med tillgång och efterfrågan att göra, danmark färre folk och samma bandbredd = lägre priser, vidare är danmark platt dvs lättare och billigare för utbyggnad av nät etc. Svenska leverantörer köper band av PTS med åttaganden om utbyggnad etc samt att hålla relativt låga priser till kunder och sälja bandbredd till andra bolag osv.
Olika marknader har olika förutsättningar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Inte första gången sådan här är uppe och som Ferrat skriver går det inte att jämföra de båda länderna rakt av.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.37616/hoppsan---svenska...

Permalänk
Medlem

det bildat kartel har självklar en forsvars strategi

det bildat kartel har självklar en forsvars strategi,
om i minnes 3 mobilbredbad kontakt, hade de för 3 år sen 100GB för 399kr, sen höjde de priser til 499kr och sänkte gb til 60GB
det var avtalt spel. vi ska ha det här till domstolnen käre mednörder:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars2222:

det bildat kartel har självklar en forsvars strategi,
om i minnes 3 mobilbredbad kontakt, hade de för 3 år sen 100GB för 399kr, sen höjde de priser til 499kr och sänkte gb til 60GB
det var avtalt spel. vi ska ha det här till domstolnen käre mednörder:)

Tillgång och efterfrågan där priset troligtvis gick upp till följd av överfulla 4G nät.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Fast till stor del så handlar det om att operatörerna i Sverige drabbades av en psykisk åkomma som kan drabba operatörer, Skypeofobi. Operatörerna inbillade sig att dom skulle tappa en massa pengar från samtal och SMS om folk använde datatrafik för att ringa gratis, skicka meddelanden med facebook istället för SMS, o.s.v. Så istället pushades fastprisabb med obegränsade samtal och SMS.

Då finns inte så mycket att tjäna extra pengar på, förutom att ta extra betalt för datatrafik. Datatrafiken i sig kostar nästintill ingenting, men operatörerna gillar att sprida myten om datatrafikens höga värde och begränsade tillgång som gör den så dyyyr. Det är BS men stackars operatörer har inte så mycket annat att tjäna pengar på. Och kunder går på det, märkligt nog.

Sen tycker jag inte det är så himla dyrt i Sverige (längre), med tanke på att som andra sagt så är det lägre befolkningstäthet så det krävs mer nät per kund, eller vad man ska säga. Sen att operatörerna lyckas lura i folk att betala typ 100 kr för 5 GB extra data är så obscent att det borde vara olagligt. (T.ex. Vimla som tar 150 kr för 2 GB och 250 kr för 7 GB, restan av operatörerna är väl inte bättre.) Vinsten för operatören ligger i datan, men det här börjar bli löjligt.

Abbet med fri tal i tredje bilden kostade 139 DKK = 179 SEK med 10 GB. Är väl ungefär vad man får betala här med någon eller ett par GB data.

Permalänk
Inaktiv

Sen är ju Sverige rätt så mycket större än lilla Danmark, kostnaderna för att bygga nätet i Sverige måste vara enormt mycket högre.

Permalänk
Medlem

Deras abonnemang är mycket bättre än i Sverige. Kolla bara på 3 som har 3likeHome som gör det möjligt att använda sin telefon som hemma i många länder, däribland USA t o m.

https://www.3.dk/abonnementer/mobil/

Permalänk
Medlem

Min tjej som bor i England har ett 3 abonnemang där hon kan ringa ifrån många länder världen runt, där operatören 3 finns, utan extra kostnad samt 25GB data världen runt.
Hennes abonnemang är billigare än mitt svenska att använda i Sverige! De e helt sjukt att ett Svenskt 3 abonnemang är(var iaf.) dyrare än hennes Brittiska 3 abonnemang att använda i Sverige, + att det Svenska inte kunde användas världen runt utan extra kostnad.

Vi hade för ett par år (5år?) sedan konkurrens och flertalet ring till fast pris med obegränsad data abonnemang (typ 250-300kr? telenor?)

Sen helt plötsligt hade SAMTLIGA operatörer identiska abonnemang till samma förhöjda pris och sämre villkor...
Väldigt underligt att de inte granskades.

Permalänk
Medlem

@SolidReactor:
Tror det var delvis pga missen från PTS som egentligen olagligt förlängde avtalen för operatörer gällande banden och speciellt 4G för att de skött sig så bra, var ju andra företag som försökte gå till rätten med det med men svårt att korrigera :/
Minns inte hur många år det gäller men det är ett tag, ett annat problem är ju att Svenskar är ganska obenägna att byta abonnemang, leverantörer m.m. jämfört med många andra nationaliteter, det gör att de kan agera lite mer som de vill.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Sen är ju Sverige rätt så mycket större än lilla Danmark, kostnaderna för att bygga nätet i Sverige måste vara enormt mycket högre.

Finland då? 74% av Sveriges yta och 55% av Sveriges befolkning och trots det så har de billiga mobildataabonnemang utan tak.

Glöm heller inte alla sjöar som de måste bygga runt...

Permalänk
Medlem

Lad oss få stop, för svenske mobil operatöre kartell priser på data.

Eastern egg*
jag har 50 GB data i mobilen jag kan använda , vära måned jag gir 159 dkr.
läs mer...

Hej vänner, lad mig böjde med att berätta jag är dansk här i Sverige.
Därför är denna diskussion, inte på ren svenska.

Jag är självklart dator interresteret, sen 30års tillbaks.

Och jeg sammanliknar ofte ting mellem danmark och sverige,och sörger för min pappas internet och telefon i Danmark

Sen han levet lite ute på landet havde han bare mobilt bredbaand att kunne anvende
så min historie böjder med, jag bruket att köp mobilt bredbaand från 3 här i Sverige till min pappa i danmark, prisen den gang

(Var vel rundt 4-5 år sen) var 395kr för 100GB) sådan körte vel rundt 1 - 1 1/2 års tid.
Sen flytter han ind till staden. vor där är fiber.
men allt ting funkere jo , och uten att jag skal gör mycket om , så körer med det her 3 internet til 395kr/100Gb
ind til den dag vart 3 häver prisen till 496, och sänker det mobile bredbaand til 60GB!

så var det självklart goodbye med sveneke 3 mobilt bredbaand anvending i Danmarkr. (den prisstigning var jo löjligt i själv)

Så jag fick rätt snabb, fiber till pappa.

Nå men det nästa var att tittar på telefonen, och hittet så onphone.dk (sen bli de solgt till tdc) vart man frit kunne ringe till sverige, och 8gb hade han , prisen var rundt 149 och vi taler om tilbaks til rundt 2013

det var i sig själv kanon,

på det tidspunkt går jag och håber vi ville se samme priser i Sverige. men nej
anno år 2017 tager comviq 145 kr för fr tale och 1GB data!
och det samme mönster fölger de svenske mobil operatörer, det är mycket lite dator vi pratter om.
dette gälder både bundet och ubundet abb..'

Så nu vill jag gi är en oversigt over danske priser.

www.callme.dk (data och mobil samtale kan bruges frit i norden)
8 timers tale
8 gb data
119 kr,

15 timer tale (data och mobil samtale kan bruges frit i norden)
20gb data
139kr

Fri tale (data och mobil samtale kan bruges frit i norden)
20gb data
159kr

12 timers tale (EU)
12GB surf
169Kr

*och just nu är alle abb. double op

www.cbb.dk
https://www.cbb.dk/shop/mobilabonnementer/
10 timers tale
119kr

fri tale
30GB data
129kr

https://www.oister.dk/mobilt-bredband/
Mobilt bredbaand
150GB 199kr

https://www.oister.dk/mobilabonnement/
Fri Tale
30GB data
109kr

https://www.fullrate.dk/
20 timers tale
20GB Data
alle abb. är ubundet.
149kr

www.yousee.dk
Fritale
10GB data
(den tidliger nationen telebolag är faktisk sämste) men för gamle kunder får de ofte double upp på datam, ind pris listen visar)

https://mobilabonnement.dk/

Nu har i ungefär en ide och overblik over danske priser.

Och tycker svenska mobiloperatör har drevet deres kartell priser för mobildata , i altt för langt tid.
Och det är dags att gör upp,och hota med stora böter till samtlige mobil operetörer, tele2/telia/halebop/comciq. ulovligt kartel är en alvorligt sak, och vi beskylder dom för kartell prise

Inte något i verden beretter till det extreme lave antal data
Och det vet de.

Någon villl tale om , Sverige är ett stort land, och danmark liten,
men i har också 50% flere potitentel kunder.
da Sverige har over 10 millioner invånare, imot danmarks 6 milloner

Och mit eksempel med 3 mobilt bredbaand, viser jo någon ting hände, från 100GB til 60GB och prisen höjd från 395 til 495.
och de her dator forebruk är nöjd utregnet av telebolag,
min pappe lå på rundt 60GB ) (55-65GB) data pr. måned vet moderat anvening av netflix i år 2013

--har folk någon juridisk råd, hur vi stämmer telebolagen för kartel dannelse, är det hjertligt välkommen.
Jag kan inte gör dette alene, men tillsammens kan vi kanske, gör något vet saken.
Och altt input och råd är hjertligt välkommen.

PS Jag lovet ett eastern egg.
https://www.callme.dk/abonnement/vaelg-et-abonnement
I kan tegne abb. hos danska callme , och anvende det i sverige så tokigt i vill (och det skal tales om , dette är inte ment som en reklame, men mer som mit bästa tips från en dator nörd till en annan, om hur i kan få langt mer mobil data i mobilen/tablet) och i får ett extra data kort med i kan slänge i en tablet/smartphones (der har plats för 2 simkort) som min egen, jag har callme datakort imin huawei mobil, och &%¤ comviq i samme mobil)

typos
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@Lars2222 Gillar initiativet och blev lite sugen faktiskt. Problemet är att man får ett danskt telefonnummer, vilket innebär en del problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@Lars2222 Gillar initiativet och blev lite sugen faktiskt. Problemet är att man får ett danskt telefonnummer, vilket innebär en del problem.

Idén var nog inte att alla svenskar ska börja köpa danska abonnemang utan att sätta tryck på operatörerna i Sverige.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Idén var nog inte att alla svenskar ska börja köpa danska abonnemang utan att sätta tryck på operatörerna i Sverige.

Om folk lämnar de svenska operatörerna för det finns billigare alternativ i andra ländern så sätter det väl tryck på de svenska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om folk lämnar de svenska operatörerna för det finns billigare alternativ i andra ländern så sätter det väl tryck på de svenska?

Skickades från m.sweclockers.com

javisst i teorin är det så, men det ser vi ju hur bra det går med att folk "bara" ska byta bank för att få bättre bolån. Det händer inte så ofta och lätt som det beskrivs. Tänker att det här är lite samma sak

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Varför är Danmark så jäkla billigt? Ser ju billigare ut än de flesta europeiska änder

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tak alle, tak mr. Lazy,

Tak alle, tak mr. Lazy, og Plognar.
Det är vad det handler om, min tråd den annan dag bli låst.

och till sweclockers moderator min follow computernörd.
Men det är jävla svärt att inte linke till den typiske pris för dansk mobil priser/mobil abb.

der för tycker jag i stället för att jobb imot veranden, är det bätre att jobb ihop,
Jag har allt det data och priser på danska mobil operatör,
Och jag har tänkt mig att tage kontakt till konsumentverket.se, eller vi kan gör det tillsammens.
och tack garderoben och mr. lazy för linken till svt.
dette harmonere med, vor anklager rikted imot de störste svenske mobilopertörer.
någon ting är det jo, 20-30gb i danmark , 1-6 gb her

Och sorry mit dansk/svenska
och jag har själv 50gb i mobilen, och gör dette för är. och tacker för der är folk som stötter upp omkring dette.
frågon är, hur ska nästa stek vär.

sweclockers, kun i den grad ha fat i den lange ende och fölge upp på dette.
och sätte fokus, vi kan alle mödes någon stands och gör en lite mer professionelt uppfölger
jag har väret medtveten om dette i 4-5 år, och hade rent ut sakt , hoppes att vi ville se svenska mobil operatör väre på samme nivue som data, när det kommer till antal GB i mobilen.
men nej!
det är så utspekuleret och medveten det, de svenske mobil operatör har holdt på med

Permalänk
Medlem

n Sverige har 50% fler indvåninger, och der med 50% potentiele kunder att dele kostnende for det mobil netvärk.

men Sverige har 50% fler indvåninger, och dör med 50% potentiele kunder att dele kostnende for det mobil netvärk.
desuten är nettet upp, speler det mindre roll, om du anvender 1GB eller 20GB
och på de 4 år som de svenske mobil operatör , har kört med samme rundt samme antal data.
de har haft mer ind tid till att öge antal gb, till de her minimum 20GB
Och tack gropenator, den del hade jag ej tänkt på,
så jo fler och fler ting som tikker ind, jo mer bekräfter det eu kommissionen.och min egen och fler her inne från, funderinger omkring, är der i någon intern avtaler der begränser antal GB i mobilen, i Sverige.
de her antal GB är så utspekuleret

tillföjet tekst
Permalänk
Medlem

Tack SolidReactor

Tack SolidReactor
Jag hoppes att sweclockers vill fölge upp omkring dette..
Vi har fat i någon ting, någon ting viktigt.
Någon ting där forandre sakat,
och vor sak bli lite lätter med eukommissionen besöge telenor och fler i stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars2222:

men Sverige har 50% fler indvåninger, och dör med 50% potentiele kunder att dele kostnende for det mobil netvärk.
desuten är nettet upp, speler det mindre roll, om du anvender 1GB eller 20GB
och på de 4 år som de svenske mobil operatör , har kört med samme rundt samme antal data.
de har haft mer ind tid till att öge antal gb, till de her minimum 20GB
Och tack gropenator, den del hade jag ej tänkt på,
så jo fler och fler ting som tikker ind, jo mer bekräfter det eu kommissionen.och min egen och fler her inne från, funderinger omkring, är der i någon intern avtaler der begränser antal GB i mobilen, i Sverige.
de her antal GB är så utspekuleret

Jo visst har Sverige en större befolkning (10 vs 6 miljoner). Men sen är Sveriges yta över 10 gånger så stor!
Befolkningstätheten i Danmark är alltså ca 6 gånger högre. Givetvis går det inte att dra helt raka paralleller, men onekligen så måste det vara dyrare att bygga nät i ett stort glesbefolkat land än ett mer tätbefolkat. Sen finns det hundratals (om inte tusentals) andra parametrar som bestämmer driftkostnaderna för en operatör. Sverige har, trots sin glesa befolkning, ett av världens mest utbreda och stabila mobilnät. Så länge man inte går rakt ut i skogen i innersta Norrland så har man allt som oftast tillgång till 4G (4G+) och hastigheter kring 100 Mbit/s. Jag kan dock inte svara för hur det ser ut i andra jämförbara länder. Svenska operatörer (Telia) ligger även i framkant gällande planer för testning av 5G i stor skala, bland tungviktare som Verizon, AT&T (USA), Softbank (Japan), Telstra (Australien), etc.

Problemet jag ser att operatörerna kan få om man inte har något datatak är att de inte alltid kan garantera en bra QoS (Quality of Service). Om mycket människor förflyttar sig till samma ställe så finns det risk att det nätet blir överbelastat. Ta som exempel fjällområdena under vinterhalvåret och skärgården/Gotland under sommaren. I dessa områden stiger befolkningen med 10, 50, 100 (eller kanske till och med 1000) gånger så mycket folk för högsäsong jämfört med lågsäsong. Så vad ska man egentligen dimensionera sina nät för? Om man tycker kostnaderna är höga nu, hur höga blir kostnaderna om man ska ha ännu mer utökad kapacitet?

Permalänk
Medlem

Kan de ha någonting med Danmarks lilla area? Det måste ju vara så mycket billigare att bygga nät i Danmark, än i Sverige.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem

@Lars2222 *Trådar sammanfogade*

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!