Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Kanske intel som inte gav honom gratis prylar?

Känns osannolikt eftersom han i April fick fritt val på vad han skulle ha för hårdvara till sina nya videoredigeringsburkar.

Skrivet av Svensktiger:

Och att han nämner att en del hårdvarutillverkare är missnöjda ?
Såklart är dom det !
Fick OEM's välja så skulle dom få tillgång till nästa arkitektur 13 år innan release date, och på så sätt kunna ha 47 olika RGB modeller redo.

Inte heller gillar dom flexibilitet i en platform, det betyder att dom måste spendera än mer tid på utveckling och kvalitetskontroll, dom tycker såklart att det är bättre med samma CPU som endast är klockad olika för att skapa "olika" modeller.

Fast här handlar det om att man stoppar på hårdvara i olika chip, för samma plattform, som gör att tillverkerna måste anpassa moderkortet efter det chippet med flest "features". Kan din CPU bara köra dual channel? Trist, du måste fortfarande betala för alla minnesplatserna.
Har din CPU bara 24 PCI-E lanes? Trist. Hälften av den integrerade hårdvaran fungerar inte.
Har du inte lust att betala Intel för deras "RAID" kod? Trist, den funktionen fungerar inte i heller.

Skrivet av evil penguin:

Det förklarar ju dock inte alls varför han väntat, vilket ju är det jag sa att jag tyckte var konstigt.

Väntat? Avsnittet är inspelat när han var på mässan där Intel officiellt annonserade sina spec's, och features. Jag är inte säker, men så vitt jag kan komma ihåg Linus jobbar med Tech, och Youtube video-klipp, inte spåkula, och sanndrömmar. Hur vill du han ska kunna kommentera det tidigare?

Skrivet av Ozzed:

Linus är en fantastiskt kunnig och välrenomerad person och som vanligt så slår han huvudet på spiken.

Jag är inte så säker på det. Rätt regelbundet framstår han som ett fullständigt stolpskott, har bristande kunskap om basal hårdvara och dess funktioner, samt är barnsligare än tillåtet. Men han är framgångsrik, och tjänar pengar på att göra något han (åtminstone verkar) trivas med, vilket är lite avundsvärt.

Skrivet av ramlösa:

Linus känns extremt lat och oproffsig för en youtube kanal med 4-6 miljoner subs.

Han vänder sig till casuals, och gör det fruktansvärt bra. Jag hade inte klarat av att driva hans kanaler, men jag är "rätt" säker på att jag är bättre på hårdvara än vad han är.
Sen kommer många av hans "dumma val" av hårdvara från att det inte är han som betalar. Det är lätt att satsa på 10 kärniga CPU'er osv när man får dem gratis. Avundsjuk? Lite. Jag hade också velat ha gratis, men som verkligheten ser ut får jag sitta på min 2500K ett tag till.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Känns osannolikt eftersom han i April fick fritt val på vad han skulle ha för hårdvara till sina nya videoredigeringsburkar.

Fast här handlar det om att man stoppar på hårdvara i olika chip, för samma plattform, som gör att tillverkerna måste anpassa moderkortet efter det chippet med flest "features". Kan din CPU bara köra dual channel? Trist, du måste fortfarande betala för alla minnesplatserna.
Har din CPU bara 24 PCI-E lanes? Trist. Hälften av den integrerade hårdvaran fungerar inte.
Har du inte lust att betala Intel för deras "RAID" kod? Trist, den funktionen fungerar inte i heller.

Väntat? Avsnittet är inspelat när han var på mässan där Intel officiellt annonserade sina spec's, och features. Jag är inte säker, men så vitt jag kan komma ihåg Linus jobbar med Tech, och Youtube video-klipp, inte spåkula, och sanndrömmar. Hur vill du han ska kunna kommentera det tidigare?

Jag är inte så säker på det. Rätt regelbundet framstår han som ett fullständigt stolpskott, har bristande kunskap om basal hårdvara och dess funktioner, samt är barnsligare än tillåtet. Men han är framgångsrik, och tjänar pengar på att göra något han (åtminstone verkar) trivas med, vilket är lite avundsvärt.

Han vänder sig till casuals, och gör det fruktansvärt bra. Jag hade inte klarat av att driva hans kanaler, men jag är "rätt" säker på att jag är bättre på hårdvara än vad han är.
Sen kommer många av hans "dumma val" av hårdvara från att det inte är han som betalar. Det är lätt att satsa på 10 kärniga CPU'er osv när man får dem gratis. Avundsjuk? Lite. Jag hade också velat ha gratis, men som verkligheten ser ut får jag sitta på min 2500K ett tag till.

Jag måste nog börja sätta in sarkasm-varning i mina meddelanden här.

Tror ju inte det är därför han är kritisk på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag måste nog börja sätta in sarkasm-varning i mina meddelanden här.

Tror ju inte det är därför han är kritisk på riktigt.

Med smileys kommer du långt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Ingen vet än hur plattformen presterar. Men den ser ju ut att gå o överklocka en del. Och det är underbart inte fel .
Sen får vi ju en 10core för halva priset mot förra året så jag fattar fabriken inte vad folk bölat om . Man behöver inte köpa dom små chipsen. Då kan man hålla sig till mainstream tycker jag .

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte så säker på det. Rätt regelbundet framstår han som ett fullständigt stolpskott, har bristande kunskap om basal hårdvara och dess funktioner, samt är barnsligare än tillåtet. Men han är framgångsrik, och tjänar pengar på att göra något han (åtminstone verkar) trivas med, vilket är lite avundsvärt.

Ja att han är barnslig håller jag med om. Men jag trivs med det. Jag är trött på andra kanaler där det är machostuket som gäller. Linus är inte rädd för att skoja till det lite och det tycker jag är trevligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Känslan av att Linus har rätt låg kunskap känner jag igen, intrycket jag har är att det är någon form av showman där andra gör jobbet. Stora youtubers är sällan bra så jag undviker dessa. De mindre som inte blivit "kända" brukar allmänt göra ett bättre och intressantare jobb.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Känslan av att Linus har rätt låg kunskap känner jag igen, intrycket jag har är att det är någon form av showman där andra gör jobbet. Stora youtubers är sällan bra så jag undviker dessa. De mindre som inte blivit "kända" brukar allmänt göra ett bättre och intressantare jobb.

Kan du motivera varför du tycker att han har låg kunskap?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kan du motivera varför du tycker att han har låg kunskap?

Jag vet andra som tycker det, men då är det kategorin som tycker att kunskap sitter i skägg, grova överarmar, basröst och tatueringar typ. Väldigt osäkra typer med andra ord. Linus har ju inget av det.

Grejen är att nan ofta förklarar saker på ett lättförståeligt sätt (vilket är helt begripligt och absolut helt naturligt om man vill behålla en bred publik), och då han "dummar ner saker" finns det säkert vissa som misstar det för okunskap istället.

Sedan ver jag också folk som tycker han är löjlig och inte förtjänar att ha blivit ganska rik på att vara som han är. Så det är allt lite jantelag inblandat i det med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan ver jag också folk som tycker han är löjlig och inte förtjänar att ha blivit ganska rik på att vara som han är. Så det är allt lite jantelag inblandat i det med.

Fast det är ju bara löjligt. Det är hans upplägg, och han försörjer ett helt gäng med människor på det, så att han har råd att förgylla sin vardag har jag inga synpunkter på. Då stör jag mig mer på "RGB everything".

Nä, jag stör mig närmast på de basala fel han gör lite då och då som gör att man vill kasta sig på kommentarsfältet och skriva en rättelse. Men det blir aldrig av, eftersom man vet att det redan är ett par hundra kommentarer som kallar honom idiot för just det misstaget. Det hade gått att förklara bättre än att kalla någon idiot, osv. Det enda jag kommer på så här på rak hand är när han dödade 2-3 moderkort på raken genom att koppla in aux-power från PSU't till en fan-header, och sedan bara var milt förvånad när det inte bootade. Tre moderkort, med dagar, veckor, mellan gångerna, det hade funnits tid för research, om man säger så.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag vet andra som tycker det, men då är det kategorin som tycker att kunskap sitter i skägg, grova överarmar, basröst och tatueringar typ. Väldigt osäkra typer med andra ord. Linus har ju inget av det.

Grejen är att nan ofta förklarar saker på ett lättförståeligt sätt (vilket är helt begripligt och absolut helt naturligt om man vill behålla en bred publik), och då han "dummar ner saker" finns det säkert vissa som misstar det för okunskap istället.

Sedan ver jag också folk som tycker han är löjlig och inte förtjänar att ha blivit ganska rik på att vara som han är. Så det är allt lite jantelag inblandat i det med.

Anekdotiskt bevisföring med andra ord. Och en del förutfattade meningar på det. Nu vet jag inte vad du ville ha sagt med dina exempel dock.

Han har ju en uppenbar målgrupp och mycket är ju ren show. Möjligheterna han fått i och med sponsring (och förmodligen inkomster via youtube) gör ju också att han kan prova bygga saker få normalt skulle prova också.

Inte den kanal man besöker om man vill bredda sin kunskap utan mer om man söker underhållning helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan bara hålla med.
Linus känns extremt lat och oproffsig för en youtube kanal med 4-6 miljoner subs.
Har aldrig gillat Linus men när han testade CPUer I 4k undrade jag verkligen om han vet vad han håller på med.
I9 känns som ett hastverk utan dess like för att vara Intel, någon överbetald sopa fick plötsligt panik.

Nu har jag inte riktigt hängt med hur benchmarks utvecklats och vart förutsättningarna ligger på dem senaste åren, men vad för skillnad gör det om han kör i 1080 och 4k?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Nu har jag inte riktigt hängt med hur benchmarks utvecklats och vart förutsättningarna ligger på dem senaste åren, men vad för skillnad gör det om han kör i 1080 och 4k?

Högre upplösning ger lägre FPS pga att det är jobbigare för grafikkortet, och då blir det lägre belastning på CPUn.
Ju lägre upplösning desto högre belastning på CPUn.

Men personligen bryr jag mig inte direkt om vad det blir för FPS i 1080p. Jag kör själv 3440*1440 och hade helst sett tester i den upplösningen, men ingen brukar göra det. Så personligen ser jag hellre tester i 1440p och 2160p än 1080p eftersom det är mer relevant för mig.

Permalänk
Hjälpsam

Tips för er som tänkt se, slå på undertexter och slå av ljudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem