Kan man göra sin egen ColorChecker?

Permalänk
Medlem

Kan man göra sin egen ColorChecker?

https://en.wikipedia.org/wiki/ColorChecker

Tack vare Wikipedia så har vi ju tillgång till hexvärdena i en professionell ColorChecker. Betyder det att jag kan skapa min egen fil med patchar baserade på dessa hexvärden, tagga filen med en färgrymd, och sen skicka till en professionell tryckare för att trycka på matt papper (och därmed få en DIY ColorChecker som inte kostar 1500 pix)?

Eller måste jag ha kontroll över pappret och andra saker för att det ska funka?

Mitt syfte är att få någorlunda koll på (och förhoppningsvis kontroll över) hur min NEX6 (med olika objektiv) klarar att fånga färger på rätt sätt. Jag är bara hobbyfotograf och för egen del har jag inga problem eftersom jag tweaker RAWfilen tills jag tycker bilden blir bra som bild, men jag fotograferar titt som tätt mammas tavlor som ska visas/säljas på webben och då blir det ju viktigt att få en viss överensstämmelse med verkligheten (som den ter sig när bilden tas) och jag har ofta pyttesmå nyansproblem och strul att få till vitbalansen även om jag fotograferar ett ljusgrått ark före. Kalibrerer med i1 Display Pro.

(Nu när jag skriver inser jag att jag kanske borde ställa om Lightroom till sRGB eftersom min bästa skärm bara klarar 85% av AdobeRGB - det är kanske där problemet ligger...)

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om resten. Men för print ska du exportera i AdobeRGB. sRGB är för skärmar/webben.
AdobeRGB har en större färgrymd som skrivare kan ta del av när man skriver ut. Om du exporterar i sRGB kommer bilden tappa färg och nyans vid utskrift.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Har ingen aning om resten. Men för print ska du exportera i AdobeRGB. sRGB är för skärmar/webben.
AdobeRGB har en större färgrymd som skrivare kan ta del av när man skriver ut. Om du exporterar i sRGB kommer bilden tappa färg och nyans vid utskrift.

Jo, för de färger som inte ryms i sRGB stämmer det, men i det här fallet är det en moot point eftersom hexfärgerna ifråga ryms inom sRGB.

Permalänk
Medlem

Du kan möjligen göra ett fullback om du kalibrerar skärmen, proofar ordentligt och ser till att utskriften matchar. Felmarginalen blir stor om du inte är tämligen rigorös. Sedan tar ColorCheckern ändå hänsyn till fler parametrar, såsom reflektans.

Kanske blir det bättre än att inte ha något alls men det blir mycket jobb för att få ett instrument du alltid kommer vara osäker på.

Skrivet av Florrpan:

Har ingen aning om resten. Men för print ska du exportera i AdobeRGB. sRGB är för skärmar/webben.
AdobeRGB har en större färgrymd som skrivare kan ta del av när man skriver ut. Om du exporterar i sRGB kommer bilden tappa färg och nyans vid utskrift.

AdobeRGB är bara en container att arbeta i. Det finns större och bättre containers, som ProphotoRGB. Exporteringen sker till skrivarens färgrymd, dvs alla färger du leker runt med i den stora containern måste anpassas till en helt annorlunda (och mindre) container (lite som att försöka passa in en fyrkantig kloss i ett runt hål).