Plex Server / Upgrade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Den där SSD:n har inget med bandbredd att göra nästan, utom när plex Transcodar så görs det med CPU självfallet. Men när den transcodar så R/W plex till lagringsmedia eller hur?
Detta i sig belastar lagringsmedians totala R/W.

Så i mitt fall om en stream transcodas så R = från HDD -> W = SSD -> Klient read = SSD.
Och sker detta från flera olika lagringsmedier (läs hdd) samtidigt så kommer en vanlig HDD slöas ner före innan din belastning på nätverket ger upp.
Förstår du? Precis samma princip som att det går snabbare att unrara filer på en SSD än på en HDD.
Man har mer R/W speed att ta av i SSD:n.

Detta om du har live transcoding vilket jag antar att du har?

Yes, Plex Transcodar till lagringsmedia och belastar lagringsmediat, en vanlig HDD kan dock skriva i och läsa i 125MB/s vilket är teoretisk maxhastighet för 1Gb/s. (1MB/s=8Mb/s) SATA kan inte läsa och skriva samtidigt, för detta krävs SAS.

Bandbredden spelar roll då all data senare ska ut till klienter, såvida skrivning till lagringsmedia går fortare än vad klienten kan läsa från lagringsmedia så bör i teorin inte lagringsmediat det läser ifrån spela större roll. Eftersom teoretisk maxhastighet till klient är lägre än hastighet på mediumet som skriver datan bör detta således inte vara ett problem.

Om vi tar ditt exempel på att unrara, så unrar du från SSD på dator ett till SSD på dator två via 1Gb lina. Du kommer aldrig skriva till dator två snabbare än 125MB/s även fast diskarna på Både dator ett och två klarar mycket högre hastigheter eftersom uppkopplingen mellan dem blir flaskhals.

WD RED 6TB ska enligt spec klara 214MB/s R/W Du behöver få runt 65% av speccad hastighet för att nätverket ska bli flaskhals.

Det är inte bara möjligt utan även fullt troligt att du har rätt eftersom marginalerna innan en HDD kommer under 1Gb gränsen är mycket mindre än marginalerna innan en SSD gör det, samt även SSDs ökade IOPS och minskade accesstider.

Den stora frågan är om det är värt pengarna en SSD kostar ur den redan tämligen tighta budgeten?
Det är givetvis ett bra tips att ha en SSD cache för transcoding om TS bestämmer sig för att köpa en SSD för att köra databas/OS på och har utrymmet till övers.

Jag är fortfarande inte övertygad om att fördelarna med en SSD för Databas/OS/transcode cache är värda att investera i med den budget TS har, men anledningen till ett forum är ju att diskutera åsikter

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: kör med rclone för att kryptera

Kolla i min tråd http://www.sweclockers.com/forum/trad/1480458-plex-server-me-...
så får du bättre koll på läget, jag är knappast en expert och har fått hjälp att sätta upp allt men det funkar klockrent.

Jag körde en microserver innan med plex och 4st diskar i och räknar jag dessutom med elkostnad och förslitning på diskar så är gdrive klart billigare. Idag har jag en nuc5i7 som agerar server med en ssd men allt annat i molnet, den drar under 10w idle 12w vid stream, min server drog över 40w idle och runt 60w när den streamade.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

En SSD är givetvis snabbare än en HDD det är inget jag tvivlar eller bestrider. Dock så bör hårddisken vara snabb nog att ethernet blir flaskhals snarare än hårddisken. Jag kan givetvis ha fel här. Största skillnaden bör vara i uppstart av filmen?

I mitt fall ligger bilbioteken på en NAS och hårddisken min virtuella plex hårddisk ligger på är en 2.5 5400 RPM disk, jag klarar i alla fall 4 strömmar utan att några problem med "flytet" av rullen uppenbarar sig.

2. Tack för informationen med väsentliga länkar.

3. Ser ut att vara i linje med vad min plex använder i gig/databas per TB/media.
Använder själv inte själva menyerna vidare mycket då vad jag vill se nästan alltid ligger under nyligen tillagt men jag är säker på att du har rätt. IOPS är grundsten för en databas. Frågan är om det är värt att klämma in en SSD i hans budget eller snarare gå på mer utrymme?

TS har redan en SSD.

Citat:

Specifikationer:
Samsung 830 SSD (OS)
1TB Samsung HDD (lagring)
Intel i5 4670k
MSI Z87-S02
8gb ram

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

TS har redan en SSD.

Bra poäng, missat denna.

hade köpt 2st 6TB diskar.

Installera proxmox på SSD, gör en proxmox partition och en data partition på SSDn. (Kan göras i GUI under installation.)

Använd 1TB disk för data.

Spinn upp en Plex VM/LXC på SSD data partitionen.

Spinn upp en freenas VM eller valfritt NAS OS VM på 1TB disken och passa igenom dina 6TB diskar till denna. Skapa NFS eller SMB/CIFS shares. Mounta sharesen via SMB/CIFS eller NFS på hosten och på Plex (bind.mount för LXC) och använd dina 6TB som filserver för Proxmox, Backup och Media.

Ställ in Biblioteksmappar på mountpoints för dina shares på Plex.

Du bör ha gott om utrymme för fler virtuella maskiner, du kan göra fullmaskinsbackuper och du får en vettig filserver.

Du kan ta dig en titt på t.ex owncloud eller nextcloud.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1212245-stora-owncloud-...

AD finns om du har tillgång till en windowslicens, torrent server osv. finns massvis med saker du kan köra på en hemmaserver

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag är grymt tacksam för alla rekommendationer och svar, känner att jag har lite mer kött på benen nu än innan, jag ska läsa mig in mera i vad ni har rekommenderat sen se vilken som är den bästa lösningen för mig och plånboken.

/mabo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mabo:

Jag är grymt tacksam för alla rekommendationer och svar, känner att jag har lite mer kött på benen nu än innan, jag ska läsa mig in mera i vad ni har rekommenderat sen se vilken som är den bästa lösningen för mig och plånboken.

/mabo

En sak som alla kan vara överens om att du ska använda din SSD som OS / Cache disk dvs antingen till båda eller till endast en av sakerna.

Sen kan jag rekommendera dig att köra backup på dina OS diskar, det är så smidigt att bara rulla tillbaka om man upptäcker några problem!

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Jag finner inte att SSD är nödvändigt för download cache. har 1gbit upp och ner och funkar fint.

Har 12st 6TB diskar i raid 6 (Synology)
En 1TB disk som download "cache" dvs ladda ner dit och flyttas till nasen.

Kör en linux server med enbart plex på en 512gb ssd som det ligger flera vms på.
Fungerar fin fint.

Inte kanske ekonomiskt att köpa så mycket disk, skulle jag börja dig hade jag sparat allt hos google (gsuit) kypterat som folk tidigare nämn och läsa plex direkt där ifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jag finner inte att SSD är nödvändigt för download cache. har 1gbit upp och ner och funkar fint.

Har 12st 6TB diskar i raid 6 (Synology)
En 1TB disk som download "cache" dvs ladda ner dit och flyttas till nasen.

Kör en linux server med enbart plex på en 512gb ssd som det ligger flera vms på.
Fungerar fin fint.

Inte kanske ekonomiskt att köpa så mycket disk, skulle jag börja dig hade jag sparat allt hos google (gsuit) kypterat som folk tidigare nämn och läsa plex direkt där ifrån.

Om du läser så är det inte en "Download" cache endast, jag kör min som Download Cache + Trancoding cache.
Dvs fyller två funktioner, och jag tvekar fall om en vanlig HDD skulle klara av allt det.
Dvs Först Download i 50MB/S sedan seed i ca 50MB/s och sen en Transcoding för att sedan skicka en stream på låt oss säga 5MB/s.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Om du läser så är det inte en "Download" cache endast, jag kör min som Download Cache + Trancoding cache.
Dvs fyller två funktioner, och jag tvekar fall om en vanlig HDD skulle klara av allt det.
Dvs Först Download i 50MB/S sedan seed i ca 50MB/s och sen en Transcoding för att sedan skicka en stream på låt oss säga 5MB/s.

aa okej, jag skulle separera det, download cache på en och lagring/transcoding för sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben:
Den lyxen har jag inte ;P har inte plats men en 250GB Samsung EVO har löst mina problem iaf.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Winows 10/Server på 50GB partition och hela Plex på ca 180GB borde väl räcka, hur mycket har du att indexera?

Permalänk

Hej lånar denna tråd då jag har nästan samma funderingar.

Jag byggde en ny gamig dator här i slutet av sommaren så tänkte att min gamla dator ska få agera plex- och torrent server (och kanske NAS).

Specifikationer:
kingston 240 gb SSD
3 st 6TB seagate ironwolf HDD (köpte 3 st 6TB HDD på rea i samband med datorbygget)
Intel i5 4670k (OC 4,5 GHz)
MSI Z87 gaming
16gb ram

Min första tanke var att köra med windows 10/server som OS men ett Linux system verkar folk föredra. Då jag aldrig har använd nått Linux OS förr vilket rekommenderar folk? Eller ska man köra freeNAS från en usb sticka bara? Sen var ju tanken att köra RAID 5 (moderkortet stödjer RAID 0,1,5,10) på diskarna men läste här att med RAID 5 skulle man inte ha större diskar än 2TB. I vilken uppsättning skulle ni rekommendera att diskarna användes?

Så det jag behöver ha svar på är:

*vilken typ av raid eller bara köra backup*
*typ av OS*
*allmän information som kan vara bra att veta*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoopaloop:

Hej lånar denna tråd då jag har nästan samma funderingar.

Jag byggde en ny gamig dator här i slutet av sommaren så tänkte att min gamla dator ska få agera plex- och torrent server (och kanske NAS).

Specifikationer:
kingston 240 gb SSD
3 st 6TB seagate ironwolf HDD (köpte 3 st 6TB HDD på rea i samband med datorbygget)
Intel i5 4670k (OC 4,5 GHz)
MSI Z87 gaming
16gb ram

Min första tanke var att köra med windows 10/server som OS men ett Linux system verkar folk föredra. Då jag aldrig har använd nått Linux OS förr vilket rekommenderar folk? Eller ska man köra freeNAS från en usb sticka bara? Sen var ju tanken att köra RAID 5 (moderkortet stödjer RAID 0,1,5,10) på diskarna men läste här att med RAID 5 skulle man inte ha större diskar än 2TB. I vilken uppsättning skulle ni rekommendera att diskarna användes?

Så det jag behöver ha svar på är:

*vilken typ av raid eller bara köra backup*
*typ av OS*
*allmän information som kan vara bra att veta*

Köp en till 6TB och kör RAID 1+0 (Striped Mirrored Vdev’s i ZFS), RAID5 (RAIDZ i ZFS) är inte att rekommendera för så stora diskar.

Jag hade kört Proxmox (debian virtualiseringsOS) och sedan installerat en virtuell freenas och kört passthrough av dina 6TB till freenasVM. Konfigurera dina shares.

https://www.proxmox.com/en/
https://www.servethehome.com/the-proxmox-ve-kvm-based-all-in-...

Kör sedan en Ubuntu LXC/VM för Plex och mounta dina freenas shares i Plex maskinen och ställ biblioteksmappar på dit/dina shares.
För LXC behöver du använda bind mounts.
https://pve.proxmox.com/wiki/Linux_Container#_bind_mount_poin...

För mounts i linux används kommandot "mount" och dessa görs permanenta via /etc/fstab

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

@mini-ryttge: transcoding

Tack för svaret och att du dela länkar . Så då kör jag OS:en och virtualisering på SSD och passthrough på HDD i raid.
Download cache för thumbnail och sånt för plex får ligga på ssd:n också. Sen får Trancoding cache ske på HDD lagringen. Sen i framtiden om download cache blir för stort så kan man skaffa en till SSD för lagring av download cache + transcoding cache?

Kommer säkert fler frågor när väl bygget startar

Vad är det som gör att raid 5 inte är bra vid diskar större än typ 2TB?