Permalänk

peka subdomän mot server

Jag har ett domännamn och webhotell hos loopia, mittefternamn.se. Sedan länge har jag kopplat min domän till google apps genom att använda loopias dns-editor. Alltså, mittefternamn.se går till loopias webhotell, mail.mittefternamn.se går till gmail etc.

Har nu satt upp en ny server hemma och tänkte kolla om jag kan skapa en ny subdomän och peka mot min server. Jag har dynapiskt ip från min ISP så jag använder no-ip för dyndns och har konftat min router så jag externt kan komma åt mina burkar hemma via mittefternamn.myftp.org.

Kan jag bara skapa en ny subdomän, tex home.mitterfernamn.se och peka mot mittefterman.myftp.org genom att sätta CNAME? Något man bör tänka på? Kommer det att fungera med mina nuvarande dns inställningar för google apps utan problem?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Det går fint att skapa ett CNAME record för din subdomän, som du pekar mot din no-ip adress.

Visa signatur

- none -

Permalänk

Låter bra. Idag kör jag en nas på port 5000 så om jag hackar in mittefternamn.myftp.org i browsern kommer jag till mittefternamn.myftp.org:5000. Hur fungerar det om jag lägger till detta record för min subdomän? Om jag då hackar in home.mittefternamn.se i browsern, kommer jag komma åt samma innehåll då?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Skrivet av VicMackey:

Låter bra. Idag kör jag en nas på port 5000 så om jag hackar in mittefternamn.myftp.org i browsern kommer jag till mittefternamn.myftp.org:5000. Hur fungerar det om jag lägger till detta record för min subdomän? Om jag då hackar in home.mittefternamn.se i browsern, kommer jag komma åt samma innehåll då?

Ja det ska funka.
Ska du till NASen så blir det mittefternamn.myftp.org:5000 i webbbrowsern och ska du in på servern blir det mittefternamn.myftp.org med ev. nån annan port beroende vad som du ska komma åt på din server.

Skriver man utan :portnummer så blir det port 80 för http och 443 för https som standard men det syns inte i URL.

Men det är : kolon som skiljer host och domän subdomän etc. från port i URL.

Öppna även porten i routern.

EDIT: Du kan såklart använda home.mittefternamn.se också med CNAME i Loopia som tidigare nämnts.
P.S Man inte peka mittefternamn.se utan subdomän till ett CNAME iaf i dem flesta fall.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise