Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem

Hejsan Sideburns,

Skrivet av Sideburns:

Ja det där stämmer riktigt bra. Har ett Vega 64 Strix från Asus och det går väldigt sällan över 1450. Det ska vara fabriksklockat till 1630, men det har aldrig varit i närheten. Inte en endaste gång över 1540 på alla test jag gjort. Heaven, TimeSpy, Firestrike och diverse spelbench. Och detta i ett öppet chassi i ett rum som brukar ligga runt 19-20 grader nere i källaren. Lite illa de ska ta närmare 7000 för en "fabriksklockad" version som inte håller måttet. Tycker faktist det är för djävligt. Enda sättet är att gå vattenkylt, men det är en 1500kr till. Har 2 st Kraken G10 som går modda för att få dit, men ska ändå ha tag i en AIO-kylare med 240-rad för det ska bli någon skillnad.

För några år sedan köpte jag ett Asus Matrix 7970 som jag bara hade problem med.
Det var när de såldes ut lite billigare för att tömma lagren.
Kortet vill inte funka som det skulle, det gav artefakter hela tiden.
GPUn i kortet hade ett ASIC-värde på 63, vilket är rätt lägt.
Lägg till att Matrix serien var framtagen för att överklockas...
Jag misstänkte att Asus helt enkelt tömt sitt lager av 7970-GPUer och satt dem i Matrix kort.
Sedan dess har jag inte köpt AMD-kort från Asus. Att de villigt gick med i GPP försvårade inte saken...
Jag håller mig till Sapphire.
Deras kylare är framtagna för AMD-GPUer (värt att notera att Asus DCU-kylare de senaste generationerna är designade för Nvidia-GPUer och passar inte alltid AMD-GPUer så bra.)

Vad jag försöker säga är:
Försök reklamera kortet och köp ett från Sapphire istället

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Om du vill kan vi byta rakt av?

Skulle gärna vilja ha ett Vegakort till min Freesync-skärm.

Sen dina punkter håller jag väl bara med om en sak..ja Vega drar något mer energi än Pascal..

Resten av punkterna är bara käbbel.

Ett 1070 ska väl vara sämre.
Så ett 1080 drar 300w + för att klara 60 fps?

Skrivet av Sideburns:

nej tyvärr inte. Bara bytt ut kylpastan till flytande metall på GPU.
Det som stör mig mest är att grafikkortet inte klarar prestera som det ska ut ur burken utan en massa strul.
Ska man behöva byta thermalpads på ett grafikkort för 7000kr för att det ska klara av sin standardklock?

tack för tipset. Ska titta på detta när jag eventuellt drar på vattenkylning sedan. Men vet inte hur mycket jag vill lägg ut mer för att få kortet att prestera sin standardklock. Jag är inte ute efter att överklocka här, bara att få ut standarsiffror.

Googlat detta och jag är INTE ensam om problemet.

Jag gav bara 5000 för mitt men ja man förväntar sig att det funkar.
Mitt msi air boost har kuddar mellan vrm och backplate.

Ska ta isär mitt igen, se om man hitta på något

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle@anka:

Ett 1070 ska väl vara sämre.
Så ett 1080 drar 300w + för att klara 60 fps?

Jag gav bara 5000 för mitt men ja man förväntar sig att det funkar.
Mitt msi air boost har kuddar mellan vrm och backplate.

Ska ta isär mitt igen, se om man hitta på något

Jodå ett 1070 är en del sämre än ett Vega 64.

Jag hann skriva innan jag såg att du hade ett Vega 64, trodde du hade ett Vega 56.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Dålig prestanda
Drar mkt ström
Blir varmt
Dåliga drivrutiner
Låst bios
Mkt strul
Dyrt

Så vad är bra med kortet? Freesync?

Man kan säga detsamma gällande RTX-serien. Minns när Vega kom och alla personer, recensenter, journalister och techgurus tex på Youtube, pratade om ström, värme och pris när det kom till Vega men säger inget om när Intel eller Nvidia presenterar dvs GPUs och CPUer har samma "problem".

- Vega 64 presterar likvärdigt i många fall med ett 1080 och nästan äger produktivitetsdelen. Men bara för att de inte var snabbare än ett 1080 ti när de kom så var det "dåligt".
- Vega 64 behöver 2x 8pin men "Ingen" rynkade pannan när tex MSI RTX2080ti behöver 2x 8pin och 1x 6pin.
- Värmen en Vega 64 genererar hög värme men 2080 och 2080ti är hack i häl.
- Trots strul med trasiga RTX kort så rekommenderas de fortfarande.
- Skulle säga att AMDs drivrutiner och Nvidias är likvärdiga.
- Vi ska inte prata om priserna...

Vågar man säga att det kanske ligger en hund begraven? :/

Permalänk
Skrivet av employed:

Man kan säga detsamma gällande RTX-serien. Minns när Vega kom och alla personer, recensenter, journalister och techgurus tex på Youtube, pratade om ström, värme och pris när det kom till Vega men säger inget om när Intel eller Nvidia presenterar dvs GPUs och CPUer har samma "problem".

- Vega 64 presterar likvärdigt i många fall med ett 1080 och nästan äger produktivitetsdelen. Men bara för att de inte var snabbare än ett 1080 ti när de kom så var det "dåligt".
- Vega 64 behöver 2x 8pin men "Ingen" rynkade pannan när tex MSI RTX2080ti behöver 2x 8pin och 1x 6pin.
- Värmen en Vega 64 genererar hög värme men 2080 och 2080ti är hack i häl.
- Trots strul med trasiga RTX kort så rekommenderas de fortfarande.
- Skulle säga att AMDs drivrutiner och Nvidias är likvärdiga.
- Vi ska inte prata om priserna...

Vågar man säga att det kanske ligger en hund begraven? :/

Bryr mig dock inte om nvidia, har ett 1060 6g i htpcn som funkat klockrent i lite över ett år, i övrigt har jag inte haft något nvidia kort sen 285gtx,

Jag är mest frustrerad på att ett vega 64 presterar i princip likvärdigt med ett rx580 jag köpte för 1900 och blir brutalt krossat av mina 2 r9 390x i cf.

Om jag lyckas lösa vad som nu är fel så är jag säkert nöjd med kortet. Men har försökt lösa det i flera veckor,
Det är dessutom många fler som har problem

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Jag vet inte heller hur Komplett gör. Därför har jag kontaktat dem. NetOnNet har tydliga instruktioner.

Komplett är i alla fall med i kampanjen.

https://www.amd.com/en/where-to-buy/raise-the-game

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, skriv gärna här vad Komplett svarar

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av archnisse:

Ok, skriv gärna här vad Komplett svarar

Komplett har inte fått in kupongerna ännu från AMD. Vi kommer bli meddelade när det är dags.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men aldrig gillat Komplett när det gäller kuponger. Fick en kupong av dem på Black Ops 4 som jag inte kunde lösa in pga av att det var en Nvidia/Intel-kampanj. Fick en förnyad av Nvidia men det gick inte heller. Ringde Komplett och frågade men de sa att det måste skett nå fel. Frågade då om jag inte borde vara med i AMD kampanjen som gick då. Svaret var nej. WTF?!

Permalänk
Skäggig legend

Hej hej hallå. Vad är det för stjärtkort jag köpt?

Köpte mig ett Asus Strix vega 56 av komplett, slängde ur mitt gamla R9 290, in med Vega, installerade nya drivers - kortet hamnar ju på 1102mhz. Wattman är ju helt jäkla uruselt. Inget jag gör verkar ju gälla förutom hastigheten på fläkten... Vad är det med dessa jäkla olika lägen man kan välja? Blir så otroligt besviken och arg på sånt här... Jag vill liksom bara spela och ta det lugnt.

(frustrerad arg och sjuk kille)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skäggig legend

Nu runt 1340Mhz... Förlåt, men är jag bara dum i huvudet eller är något helt fucked up? Testat båda Bios på kortet...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med värmen på mitt kort, men testa undervolt på kortet.. Strix kortet är sämst

Permalänk
Skrivet av XHI:

Nu runt 1340Mhz... Förlåt, men är jag bara dum i huvudet eller är något helt fucked up? Testat båda Bios på kortet...

Prova installera äldre drivrutin början av december eller tidigare,
Verkar som att ditt beter sig som mitt,

Starta tex unigin benchmark och ha gpu z uppe samtidigt.
Mitt kort blir som värst över 70c core och 80c hbm, har dock vega 64

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Lite offtopic men aldrig gillat Komplett när det gäller kuponger. Fick en kupong av dem på Black Ops 4 som jag inte kunde lösa in pga av att det var en Nvidia/Intel-kampanj. Fick en förnyad av Nvidia men det gick inte heller. Ringde Komplett och frågade men de sa att det måste skett nå fel. Frågade då om jag inte borde vara med i AMD kampanjen som gick då. Svaret var nej. WTF?!

Jag hade aldrig gett mig utan krävt en fungerande kod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sådär, då var man (äntligen) medlem i RX Vega klubben. Kan inte komma ihåg när jag hade ett AMD kort dock senast...Blev lite pissed att jag missade Sapphire Nitro+ dealen på Komplett men klippte ett RX Vega 56 Sapphire Pulse på Inet häromdan.

Hämtade ut det idag, installerat och kört in drivrutiner 18.12.1.1 då man gnällde på Reddit över dom två senaste samt kört lite 3dmark tester. OT, bra deal på steamrean på 3dmark nu för dom som är intresserade. Har kollat över lite i Wattman men tänkte jag skulle lugna mig med med klockning och så.

Fick iaf dessa resultat utan att göra några ändringar alls:
Time Spy = 6395 och Fire Strike 16602.
Nån som kan säga hurvida jag ligger till med dessa resultat ?

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk

Inet har pris 4999kr på sina Sapphire Radeon RX Vega 64 8GB Nitro+ som enligt dem kommer in torsdag nästa vecka.
Detta med "Raise the game" Kupong.

Visa signatur

Chassi: NZXT H500 | Mobo: MSI X470 Gaming Plus | CPU: Ryzen 5 2600X | Kylare: Corsair H100i PRO RGB
Diskar: Kingston NV2 M.2 NVMe 1TB / Samsung 860 EVO M.2 SSD 500GB | Minne: Corsair Vengeance LPX Black 4x8GB @ 3200 CL14
GPU: MSI Radeon RX 6800 16GB GAMING X TRIO | PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Skärm:AOC Agon AG322QCX 31,5"
TGB: Ducky One Rainbow Cherry PBT Double-shot MX Red | Mus: Logitech G305 Wireless Vit | Headset: Logitech G733 Wireless 7.1 Svart/Vit

Permalänk
Medlem

Det är väl om något en riktigt sjuk deal? är inte vega 64 minst motsvarigt ett 1080 nu för tiden? eller kanske snäppet bättre+ freesync? och nitro+ är ju det bästa vega kortet..

Permalänk

@Alrik: ja jag tyckte det lät som en ok deal, har ett själv som jag köpte i sommras och är mycket nöjd med kortet.

Visa signatur

Chassi: NZXT H500 | Mobo: MSI X470 Gaming Plus | CPU: Ryzen 5 2600X | Kylare: Corsair H100i PRO RGB
Diskar: Kingston NV2 M.2 NVMe 1TB / Samsung 860 EVO M.2 SSD 500GB | Minne: Corsair Vengeance LPX Black 4x8GB @ 3200 CL14
GPU: MSI Radeon RX 6800 16GB GAMING X TRIO | PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Skärm:AOC Agon AG322QCX 31,5"
TGB: Ducky One Rainbow Cherry PBT Double-shot MX Red | Mus: Logitech G305 Wireless Vit | Headset: Logitech G733 Wireless 7.1 Svart/Vit

Permalänk
Medlem

Det är en bra deal. Bara 800 kronor mer än vad jag betalade för mitt Vega 56 från Asus. Däremot 1100 kr mer än Sapphire Pulse-kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bläjd:

Sådär, då var man (äntligen) medlem i RX Vega klubben. Kan inte komma ihåg när jag hade ett AMD kort dock senast...Blev lite pissed att jag missade Sapphire Nitro+ dealen på Komplett men klippte ett RX Vega 56 Sapphire Pulse på Inet häromdan.

Hämtade ut det idag, installerat och kört in drivrutiner 18.12.1.1 då man gnällde på Reddit över dom två senaste samt kört lite 3dmark tester. OT, bra deal på steamrean på 3dmark nu för dom som är intresserade. Har kollat över lite i Wattman men tänkte jag skulle lugna mig med med klockning och så.

Fick iaf dessa resultat utan att göra några ändringar alls:
Time Spy = 6395 och Fire Strike 16602.
Nån som kan säga hurvida jag ligger till med dessa resultat ?

ca 1k mindre än min dator i båda testen

Installerade om windows och 18.12.1

hbm minnet klockar nu upp sig som det ska(oftast) så prestandan är betydligt mkt bättre, core clock ligger fortfarande runt 1300.

men nu kan jag bara välja +1% i powerlimit?
och wattman säger att minnet går i -52900mhz

kan dock köra battlefield V utan att det går under 60 fps nu

Edit:
efter att ha loggat ett par vändor 3dmark med gpu z så kom jag fram till att frekvenserna går ner enbart pga powerlimiten kortet har på 220w att höja till +50% i wattman gav en limit på 226w

flashade därför lc bioset som har en limit på 260w.

gick från 17k i firestrike till 22k och då i läget balanced med lc bioset
kortet är fortfarande hårt capat men det är mkt bättre

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shozeamon:

Inet har pris 4999kr på sina Sapphire Radeon RX Vega 64 8GB Nitro+ som enligt dem kommer in torsdag nästa vecka.
Detta med "Raise the game" Kupong.

Detta måste vara ett av de mest prisvärda inköpen man kan göra?
V64 ligger i klass med ett 2070 prestandamässigt, men du får nog inget 2070 för 5000:-.
Inte med en sådan bra kylare.

Permalänk
Medlem

Och absolut inte med 3 spel 😄

Permalänk
Inaktiv

Beställde precis ett Vega 64 Nitro+ från Inet. Så förhoppningsvis kan även jag gå med i denna klubb snart.
Har gått och våndats över att behöva köpa ett 2070
Tack @Shozeamon för tipset

Permalänk

har själv ett 1070 men har ett vega 56 påväg hem. inte pga prestanda förbättring men 1070 har drivrutins problem med stutter, känner inte igen min tv etc.

hört att vega 56 presterar väldigt bra om man lyfter powerlimit en del, just mitt kort av 1070 presterar bra, iaf om man kollar siffror i 3d mark så jag antar det är en tie. ström har jag så jag klarar mig så jag hoppas vega har mindre problem eller lättare problem att leva med.

att vegat kostade 3700kr på inet(hade ett pressent kort från dom efter BF) gjorde ju inte saken sämre, sparar en femhundring och det verkar som Sapphire kortet har bättre kylare än MSI armor grejset.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar Vega64 korten komma i de priserna som de borde vara. Tänkte precis jämföra priserna med GTX1080 men märker att de verkar ha försvunnit från jordens yta. Finns mer 1080ti kvar än vanliga 1080. Vad har hänt med alla kort?

Permalänk
Medlem

Det känns inte rätt egentligen men ska man lämna tillbaka Asus-kortet man köpte för 4190 kr och köpa Vega 64 för 4990 kr istället? :/

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort det. Är ju öppet köp och du köper ju ett bra mycket bättre kort 😁

Permalänk

@anon172162: Så lite så, surt för en annan bara som köpte sitt i somras för 7k inte lika bra deal

Visa signatur

Chassi: NZXT H500 | Mobo: MSI X470 Gaming Plus | CPU: Ryzen 5 2600X | Kylare: Corsair H100i PRO RGB
Diskar: Kingston NV2 M.2 NVMe 1TB / Samsung 860 EVO M.2 SSD 500GB | Minne: Corsair Vengeance LPX Black 4x8GB @ 3200 CL14
GPU: MSI Radeon RX 6800 16GB GAMING X TRIO | PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Skärm:AOC Agon AG322QCX 31,5"
TGB: Ducky One Rainbow Cherry PBT Double-shot MX Red | Mus: Logitech G305 Wireless Vit | Headset: Logitech G733 Wireless 7.1 Svart/Vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

ca 1k mindre än min dator i båda testen

Installerade om windows och 18.12.1

hbm minnet klockar nu upp sig som det ska(oftast) så prestandan är betydligt mkt bättre, core clock ligger fortfarande runt 1300.

men nu kan jag bara välja +1% i powerlimit?
och wattman säger att minnet går i -52900mhz

kan dock köra battlefield V utan att det går under 60 fps nu

Edit:
efter att ha loggat ett par vändor 3dmark med gpu z så kom jag fram till att frekvenserna går ner enbart pga powerlimiten kortet har på 220w att höja till +50% i wattman gav en limit på 226w

flashade därför lc bioset som har en limit på 260w.

gick från 17k i firestrike till 22k och då i läget balanced med lc bioset
kortet är fortfarande hårt capat men det är mkt bättre

Vad har du för tillverkare på ditt RX Vega 64? Vilken ROM körde du? Försöker flasha en LC-rom till mitt ASUS strix, men får bara felmeddelanden.

Permalänk
Skrivet av Sideburns:

Vad har du för tillverkare på ditt RX Vega 64? Vilken ROM körde du? Försöker flasha en LC-rom till mitt ASUS strix, men får bara felmeddelanden.

Har du samsung minnen på ditt strix?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av Sideburns:

Vad har du för tillverkare på ditt RX Vega 64? Vilken ROM körde du? Försöker flasha en LC-rom till mitt ASUS strix, men får bara felmeddelanden.

vad för felmeddelande?
msi,
nr 3 på techpowerupps sida

har dock bios från Gigabyte windforce 2x just nu, jämförde dom flesta bios och kom fram till att windforce bioset borde vara rätt ok med.
Det har 37A TDC mer än LC, dock 247W istället för 260W och max 1.2V VC istället för 1.25V som LC har

nackdelen med LC är dock att den ger hbm 0.1V mindre stock vilket inte mitt klarar så man får höja manuellt.

pillar just nu på reghack istället, men inte fått det att funka super enu.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo