Varför bygger man inte grafikkorten upp och ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Aha! Som en riktig desktop alltså, då förstår jag.

Jag vet inte vad du menar med "riktig" desktop, termen inkluderar både horisontella och vertikala. För mig är en "riktig" desktop ett standard Mid Tower, men jag skulle inte definiera termen efter det. Termen beskriver var den placeras, inte designen. Jag vet inte hur iMac ser ut idag, men om det fortfarande är allt i en skärm (dvs inget standalone chassi för komponenter) är även den fortfarande en desktop.

Permalänk

Mitt 600Q är spegelvänt, och mitt grafikkort är åt "fel" håll

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Tja, det är helt enkelt ATX standarden, skulle tro att en fullständig omarbetning av den är alldeles för kostsam och arbetskrävande. Du skulle behöva lansera nya moderkort, nya instickskort, nya chassin, allt för den nya standarden, och ingenting skulle bli bakåtkompatibelt. Ett rent helvete helt enkelt. Vad gäller just ATX standarden så är ju inte den utarbetad med gamers, och häftiga grafikkort i åtanke. finns nog åtskilliga tusentals kontorsdatorer för varje enskild speldator i världen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

Jag vet inte vad du menar med "riktig" desktop, termen inkluderar både horisontella och vertikala. För mig är en "riktig" desktop ett standard Mid Tower, men jag skulle inte definiera termen efter det. Termen beskriver var den placeras, inte designen. Jag vet inte hur iMac ser ut idag, men om det fortfarande är allt i en skärm (dvs inget standalone chassi för komponenter) är även den fortfarande en desktop.

Fast på den tiden var ju liggande desktop och stående tower.

Permalänk
Avstängd

Jag fick intrycket att TS menade så här

Inte allt uppochned.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Skulle vilja se att mini DTX PIO (eller vad den heter?) bli en utbredd standard.
Skulle kunna göra ganska häftiga byggen med det.

https://www.techpowerup.com/226385/asrock-unveils-the-z170m-p...

Sweclockers klämde lite på en låda:
https://www.sweclockers.com/nyhet/23911-silverstone-ftz02-pio...

Nice, mer sånt ja, om nu SFX också blir mer standard eller nån annan form av nätaggsfaktor så kan man snart bygga datorer riktigt kompakta. Hur många behöver eg. 1000W och 6 fullängds PCI-slots samt 6-8 hårddiskar i en vanlig hemdator?
Bäst vore om man också standardiserade var CPU och minnen satt så man kan bygga en lufttunnel så chassifläktar kan kyla CPUn specifikt.

Tänk ungerfär som gamla Mac Pro (Apples tower-modeller).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@Raphaei: Inte för att vara petig, men en typisk desktop är en pizzabox-design du ställer skärmen på.

Desktop definition

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

@Raphaei: Inte för att vara petig, men en typisk desktop är en pizzabox-design du ställer skärmen på.

Desktop definition

"Desktop computer" kan fritt översättas till "stationär dator", vilket inkluderar mid towers. Jag är även lite nyfiken varför du valde den sidan (som saknar argument eller källor) när så många andra "större" sidor inte håller med.

Och imo är det okej att vara petig när man definierar saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

https://i.imgur.com/rgWc1sm.jpg

Inte allt uppochned.

Aaaa precis så Det där måste vara en vinnare

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

2. Detta är en mer teknisk fördel men ack så viktig. Värme stiger uppåt, hade kylflänsar samt fläktar suttit på ovansidan hade kylningen blivit mer effektiv.

Det faktum att värme stiger är knappast relevant i ett datorchassi. Dels för att det är så korta avstånd och dels för att värmen hanteras av luftflödet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

Aaaa precis så Det där måste vara en vinnare

Annars är det ju rätt så vanligt att hela moderkortet är uppochned..

Vet du om att man kan även placera grafikkortet vertikalt numera med en enklare mod?

Så om du menade att hela moderkortet skulle vara uppcohned så bör du läsa på lite inom datorvärlden innan du blir nedlåtande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

https://i.imgur.com/rgWc1sm.jpg

Inte allt uppochned.

Bilden är fake (photoshoppad etc) eller hur.

(1) Om moderkortets ovansida skall vara åt vänster sett fram ifrån måste man sälja två olika grafikkort av samma modell. En vänd uppåt och en vänd nedåt.

Lösningen är att sätta ovansidan av moderkortet åt höger sätt framifrån, då kan man ha samma grafikkort till båda. Som i BTX-standarden som det skrivit om ovan.

Framsidan, fronten på datorerna mot varandra i bilden.

[edit] la till en etta för att koppla inlägget till TS fråga.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag mer på standard än eventuella teorier om värme. Hålla CPU området fritt plus att det skulle ju inte fungera om vissa kort bygger uppåt, vissa kort bygger neråt eller båda. Då menar jag inte bara GPU utan ljudkort och andra kort för PCI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle man vända på grafikkortet så skulle man som sagt få problem med att storleken på CPU-kylare kraftigt kommer begränsas. En lösning skulle kunna vara att flytta PCIe-portarna nedåt, men på t.ex. mITX har man inte den möjligheten. Men lösningen är ju enkel, ställ datorn upp och ner bara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Bilden är fake (photoshoppad etc) eller hur.

Om moderkortets ovansida skall vara åt vänster sett fram ifrån måste man sälja två olika grafikkort av samma modell. En vänd uppåt och en vänd nedåt.

Lösningen är att sätta ovansidan av moderkortet åt höger sätt framifrån, då kan man ha samma grafikkort till båda. Som i BTX-standarden som det skrivit om ovan.

Framsidan, fronten på datorerna mot varandra i bilden.

https://ic.tweakimg.net/camo/e5fd9e5b192d49540992c48c46efaf2d7f97298e/?url=http%3A%2F%2Fcontent.hwigroup.net%2Fimages%2Fold%2Freviews%2F000571-00.jpg

Jo, den är fake..jag som har gjort den haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skulle man vända på grafikkortet så skulle man som sagt få problem med att storleken på CPU-kylare kraftigt kommer begränsas. En lösning skulle kunna vara att flytta PCIe-portarna nedåt, men på t.ex. mITX har man inte den möjligheten. Men lösningen är ju enkel, ställ datorn upp och ner bara

Fast grafikkortet skulle ändå bara ta upp 2 fysiska PCI-E platser. Enda skillnaden är att själva "kretskortet" och kontakten för PCI-E går in i den undre PCI-E platsen, och kylflänsen sitter och täcker för den övre. Man vänder alltså inte bara ett vanligt grafikkort, utan jag tänker mig att någon specialtillverkar ett GTX 1080 IE (Inverted Edition)

Problemet är väl att moderkort nästan alltid har en PCI-E 1x plats under den första 16x-platsen. För kompatibilitet med både rättvända och uppochnedvända grafikkort skulle båda de översta PCI-E platserna behöva vara 16x rent mekaniskt (sedan kopplar moderkortet bara om vilken som är 16X elektroniskt beroende på i vilken plats man stuckit in grafikkortet). Skulle kosta en slant extra, men det skulle isf vara en funktion bara på de allra dyraste korten.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast grafikkortet skulle ändå bara ta upp 2 fysiska PCI-E platser. Enda skillnaden är att själva "kretskortet" och kontakten för PCI-E går in i den undre PCI-E platsen, och kylflänsen sitter och täcker för den övre. Man vänder alltså inte bara ett vanligt grafikkort, utan jag tänker mig att någon specialtillverkar ett GTX 1080 IE (Inverted Edition)

Fast det fungerar som sagt inte på mITX eftersom en eventuell PCIe-port där redan sitter så långt ner den kan. Fast det finns ju som du säger inget som hindrar någon tillverkare från att göra en specialvariant, det vore ju inte direkt det konstigaste de gjort, men det lär inte vara något som kommer ersätta dagens formfaktor i första taget. Jag tvivlar på att tillverkarna är så sugna på att bryta 20+ år av standardisering bara för att en liten minoritet ska kunna sitta och glo på sitt grafikkort istället för skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Annars är det ju rätt så vanligt att hela moderkortet är uppochned..

Vet du om att man kan även placera grafikkortet vertikalt numera med en enklare mod?

Så om du menade att hela moderkortet skulle vara uppcohned så bör du läsa på lite inom datorvärlden innan du blir nedlåtande

Ja jag vet att kortet kan monteras vertikalt, det var inte det jag var ute efter och jag var inte ute efter heller att moderkortet skulle monteras upp och ner. Var och när var jag nedlåtande?! Jag skapade tråden för att få lite visa svar på funderingar som jag hade, så du kan ta ett ordentligt steg tillbaka med ditt sätt att vara nedlåtande mot mig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus