Internet Explorer 7 eller 8 för Windows XP

Permalänk
Medlem

Internet Explorer 7 eller 8 för Windows XP

Någon som har Internet explorer 7 eller 8 för Svensk ver till Windows XP?
(har sökt ihjäl mig på Microsoft hemsida utan resultat)

/Danne

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

Någon som har Internet explorer 7 eller 8 för Svensk ver till Windows XP?
(har sökt ihjäl mig på Microsoft hemsida utan resultat)

/Danne

Är väl bara att ladda ner från microsoft. https://www.microsoft.com/sv-se/download/internet-explorer-8-...

Permalänk
Medlem

@micke7406: Nej fel!

stöder ENDAST Windows vista och windows server 2008...har redan testat den.....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Varför köra XP? Det är osäkert, har ingen support längre.

Permalänk
Medlem

@Rick69:
1. ha en brandvägg
2. SLUTA klicka ja på "vuxensidor" som säger att du får gratis *** om du laddar ner denna .exe fil.

Följer "man" dessa uppmaningar så finns de ingen risk att dumheter uppstår...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Supporten är slut så MS har nog plockat ner alla sina länkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bussler:

@Rick69:
1. ha en brandvägg
2. SLUTA klicka ja på "vuxensidor" som säger att du får gratis *** om du laddar ner denna .exe fil.

Följer "man" dessa uppmaningar så finns de ingen risk att dumheter uppstår...

Stämmer inte alls längre tyvärr. XP är vidöppet för attacker som kan komma från diverse olika håll utan att man gör något suspekt och trots brandvägg. Vill du ändå köra XP så bör du undvika IE då senare (och säkrare) versioner av den inte stöds. Chrome, FF eller så finns i modernare versioner som är mycket säkrare.

Permalänk
Medlem

@Bussler: http://www.oldversion.com/windows/internet-explorer/

Du kan ju lätt köra W7 på 2570:n (även om den är till åren)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Stämmer inte alls längre tyvärr. XP är vidöppet för attacker som kan komma från diverse olika håll utan att man gör något suspekt och trots brandvägg. Vill du ändå köra XP så bör du undvika IE då senare (och säkrare) versioner av den inte stöds. Chrome, FF eller så finns i modernare versioner som är mycket säkrare.

1. Installera / fulinstallera alla säkerhetsuppdateringar du kan hitta.
2. Skaffa kapabelt antivirus & malwarebytes pro som kan live scanna.
3. Såvida inte annat program behöver IE, skrota skiten.
3.1 Jag hade rekommenderat någon webbläsare med stöd för plugin, där man kan installera noscript också.

Sedan tipset du absolut inte vill höra; Det är dags att lämna XP. Du står helt själv vad gäller säkerhet och uppdateringar. Det kommer inget mer ifrån microsoft då supporten helt har upphört.

Permalänk
Medlem

@snajk:

Du har endel å lära dig om nätverk?

mitt nätverk hemma hos mig sitter inte och talar om för utomstående vilka adresser som används...
kan redan nu tala om att 192.168 finns inte

För att ett såkallat hacker angrepp så måste dom först veta vilken ip jag har från min isp.

sen måste dom söka igenom alla 999.999.999 adresser för att kunna få någon respons...
jag kan ju givetvis be windows att sluta svara på ping kommandon om de nu ska vara så.

Sist men inte minst...vem vill hacka en svenne?

IE8 vill jag ha för att kunna skapa mig en slipstream med "nlite"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@Bussler: http://www.oldversion.com/windows/internet-explorer/

Du kan ju lätt köra W7 på 2570:n (även om den är till åren)

haha jag vet, men jag e la lite nördig å vill ja en laptop för varje operativsystem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och du förstår dig inte på OS exploits..
https://www.computerworld.com/article/2488674/malware-vulnera...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Men jag använder ju inte 2570p för att surfa på
Jag har ju en 820 G2:a den är min surf dator...

Så hur ska jag bli upptäckt? å varför ? finns ju inget på min 2570p förutom gamla XP-baserade spel som inte fungerar på Win7

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

1. Installera / fulinstallera alla säkerhetsuppdateringar du kan hitta.
2. Skaffa kapabelt antivirus & malwarebytes pro som kan live scanna.
3. Såvida inte annat program behöver IE, skrota skiten.
3.1 Jag hade rekommenderat någon webbläsare med stöd för plugin, där man kan installera noscript också.

Sedan tipset du absolut inte vill höra; Det är dags att lämna XP. Du står helt själv vad gäller säkerhet och uppdateringar. Det kommer inget mer ifrån microsoft då supporten helt har upphört.

Allt är gjort, har faktiskt firefox på den som de nu skulle behövas, men denna datorn är inte någon surf dator
Jag har laddat ner alla uppdateringar via "Windows update"

Ja Windows update fungerar faktiskt än

Men jag tänkte skapa mig en slipstream med "nlite" och den kräver att jag har installations filen för Ie8, men hittar inte den i windows update katalogen där alla andra filer finns

https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

söker jag på "internet explorer 8" så hittar jag inte intallastions filen som ska vara på mellan 14-16MB (tror jag)

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bussler:

Allt är gjort, har faktiskt firefox på den som de nu skulle behövas, men denna datorn är inte någon surf dator
Jag har laddat ner alla uppdateringar via "Windows update"

Ja Windows update fungerar faktiskt än

Men jag tänkte skapa mig en slipstream med "nlite" och den kräver att jag har installations filen för Ie8, men hittar inte den i windows update katalogen där alla andra filer finns

https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

söker jag på "internet explorer 8" så hittar jag inte intallastions filen som ska vara på mellan 14-16MB (tror jag)

Tacksam för hjälp

Rekommenderar verkligen inte att ladda ner ifrån diffusa download sidor, men då microsoft antagligen har tagit bort det du vill ha så är det nog enda möjligheten. Du gör det på egen risk.

https://filehippo.com/download_internet_explorer_xp/

Permalänk
Permalänk
Medlem

Äldre versioner

Finns en sida med äldre versioner av ett flertal program
http://www.oldversion.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bussler:

@snajk:

Du har endel å lära dig om nätverk?

mitt nätverk hemma hos mig sitter inte och talar om för utomstående vilka adresser som används...
kan redan nu tala om att 192.168 finns inte

För att ett såkallat hacker angrepp så måste dom först veta vilken ip jag har från min isp.

sen måste dom söka igenom alla 999.999.999 adresser för att kunna få någon respons...
jag kan ju givetvis be windows att sluta svara på ping kommandon om de nu ska vara så.

Sist men inte minst...vem vill hacka en svenne?

IE8 vill jag ha för att kunna skapa mig en slipstream med "nlite"

Det finns andra saker än hackning specifikt av dig som du riskerar genom att köra XP. Hade jag varit tvungen att köra XP så hade jag gjort det virtuellt och så nedlåst som möjligt och hade det inte gått så hade jag gjort det på en dator utan uppkoppling.

Sen är jag ingen expert på nätverk (vilket du inte heller verkar vara på långa vägar), men jag har pluggat, och jobbat med, IT-säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns andra saker än hackning specifikt av dig som du riskerar genom att köra XP. Hade jag varit tvungen att köra XP så hade jag gjort det virtuellt och så nedlåst som möjligt och hade det inte gått så hade jag gjort det på en dator utan uppkoppling.

Sen är jag ingen expert på nätverk (vilket du inte heller verkar vara på långa vägar), men jag har pluggat, och jobbat med, IT-säkerhet.

1. köra virtuellt på XP med XP-baserade spel? det går inte...

2. jag har inget att dölja i min XP burk, finns bara XP-baserade spel där

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

1. köra virtuellt på XP med XP-baserade spel? det går inte...

2. jag har inget att dölja i min XP burk, finns bara XP-baserade spel där

Du kanske inte vet vad du har på datorn. Du kan få in virus och trojaner och din dator sprider det till andra. Det kan leda till att din ISP stänger av dig från internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du kanske inte vet vad du har på datorn. Du kan få in virus och trojaner och din dator sprider det till andra. Det kan leda till att din ISP stänger av dig från internet.

Chansen är extremt minimal

och det finns tyvärr inget annat sätt än att använda Windows XP för Windows XP-baserade spel...

att köra Windows XP-baserade spel på t.ex en Windows 7 burk, fungerar inte har testat... har även köpt en patchad ver av gog... fungerade inte det heller...

Så därför är jag fast och då köpte jag mig en laptop just för att kunna köra Windows XP på den
(läs nedan, har idag 3st laptopar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även winworld har äldre versioner:
https://winworldpc.com/product/internet-explorer/ie-7
https://winworldpc.com/product/internet-explorer/ie-8

Men jag rekar Opera för äldre maskiner.
http://arc.opera.com/pub/opera/win/
1202 är sista som w95/w98/W2000 köra.
Med en XP maskin borde 36 vara den sista som fungerar.
http://www.opera.com/download/index.dml/?os=windows&list=all

Betydligt bättre än IE 7/8 som har stora problem med modernare websidor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bussler:

och det finns tyvärr inget annat sätt än att använda Windows XP för Windows XP-baserade spel...

att köra Windows XP-baserade spel på t.ex en Windows 7 burk, fungerar inte har testat... har även köpt en patchad ver av gog... fungerade inte det heller...

Så därför är jag fast och då köpte jag mig en laptop just för att kunna köra Windows XP på den

Vad för spel från GoG fungerar inte på Win 7/10? (i min erfarenhet har dessutom Win 10 bättre bakåtkompatibilitet med gamla spel än vad 7 hade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

Jag har Windows 10 och Star Trek - Voyager: Elite Force från 2000 fungerar hur klockrent som helst. Detsamma gäller för Soldier of Fortune, No One Lives Forever 1 och 2, Need for Speed II och III, Midtown Madness, Rollcage, Re-Volt, Colin McRae Rally 2.0, Gunman Chronicles och många fler. Till och med originalet (retail - inte Steam-versionerna) av Half-Life och Counter-Strike (även betan!) fungerar. Inte 100% klockrent, men smärtfritt i alla fall.

Vad för specialanpassade spel kör du, som tvingar dig att köra Windows XP?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad för spel från GoG fungerar inte på Win 7/10? (i min erfarenhet har dessutom Win 10 bättre bakåtkompatibilitet med gamla spel än vad 7 hade)

RailRoad tycoon 3

får felmeddelande "no hardware accelrated directx 8,1 device..."

gog.com: tycker jag ska installera om directx 9.... (OBS: har inte testat det)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag har Windows 10 och Star Trek - Voyager: Elite Force från 2000 fungerar hur klockrent som helst. Detsamma gäller för Soldier of Fortune, No One Lives Forever 1 och 2, Need for Speed II och III, Midtown Madness, Rollcage, Re-Volt, Colin McRae Rally 2.0, Gunman Chronicles och många fler. Till och med originalet (retail - inte Steam-versionerna) av Half-Life och Counter-Strike (även betan!) fungerar. Inte 100% klockrent, men smärtfritt i alla fall.

Vad för specialanpassade spel kör du, som tvingar dig att köra Windows XP?

RailRoad tycoon 3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

Och hur vet du att chansen är extremt minimal???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och hur vet du att chansen är extremt minimal???

1. använder inte datorn som en surf dator
2. har brandvägg både i routern + windows egna
3, laptopen står inte igång dygnet runt
4. blir nog svårt att "hitta" min dator
5. Skulle de bli något, hur svårt är de att installera om windows?

6. Jag har aldrig i hela mitt liv fått in virus på mina datoer och jag kör inga anti-virus program, jag sitter inte på nätet å klickar ja på alla länkar som kommer upp

7. jag loggar aldrig in som admin i windows, skulle något vilja krypa in i tex windows 7 så kommer det ju upp en ruta som ber mig skriva in admin pass :P...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

RailRoad tycoon 3

Om man söker på problemet, så hittar man oftast en lösning, vilket jag även gjorde.

pcgamingwiki.com har en lösning som får spelet att fungera klockrent på Windows 10. Man måste dock lägga in fixen varje gång man ska starta spelet, då spelet tydligen skriver över filen. Annars får man felmeddelandet igen.

Tydligen är Steam-versionen av spelet trasigt (källa) och då kan samma fel (vilket det även är) vara för GOG-versionen också.

Bilden nedan visar att spelet faktiskt fungerar, tillsammans med dxdiag. Jag tog bilden efter tredje eller fjärde omstarten av spelet.

Riktigt skön musik i huvudmenyn, måste jag säga.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om man söker på problemet, så hittar man oftast en lösning, vilket jag även gjorde.

pcgamingwiki.com har en lösning som får spelet att fungera klockrent på Windows 10. Man måste dock lägga in fixen varje gång man ska starta spelet, då spelet tydligen skriver över filen. Annars får man felmeddelandet igen.

Tydligen är Steam-versionen av spelet trasigt (källa) och då kan samma fel (vilket det även är) vara för GOG-versionen också.

Bilden nedan visar att spelet faktiskt fungerar, tillsammans med dxdiag. Jag tog bilden efter tredje eller fjärde omstarten av spelet.

https://erik-edgren.nu/fname/railroad-tycoon-3.jpg

Riktigt skön musik i huvudmenyn, måste jag säga.

Jo jag känner till den fixen, men det är inte logiskt att jag ska behöva sätta in denna fix varje gång jag vill spela...sjukt tröttsamt, har ju köpt från gog.com så funkar det inte, de ska vara simpelt, installera = spela utan problem...

Visa signatur