Windows 10 bootable USB?? Blir det rätt?

Permalänk
Medlem

Windows 10 bootable USB?? Blir det rätt?

Hej, har köpt en licens nyckel/product key för Windows 10 full version (retail?) https://www.inet.se/produkt/9170322/windows-10-home-e-licens . Har skrollat och googlat runt hur jag ska göra föra att ladda ner Windows till nya datorbygget och då ska jag göra en image(har lite svårt att tyda vad det betyder). Iallafall har jag sammanställt det så att det är en enkel process, ladda ner Windows iso-fil, installera Windows 10 på extern usb och sedan är det klart att sätta in i min dator.
Gäller då detta? Är det verkligen såhär enkelt? Kommer jag kunna använda USB:n till min framtida dator också?
Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Om du redan har en Windows-dator är det enklast att ladda ner Microsofts Media Creation Tool och sedan väljer att skapa ett USB-minne. Då laddar den ner senaste versionen av Windows 10 och gör stickan bootbar.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ja, du kan använda stickan igen senare men det är lika bra att göra om proceduren då eftersom det säkert kommer ha släppts ytterligare uppdateringar sedan dess.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Ja det varmedia creation tool tänkte jag på. Men hur gör jag då med uppdateringar när Windows släpper nya, mitt USB kommer inte upptäcka uppdateringar? Måste jag göra "clean installation" asså ladda ner 10 på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_8P:

@blunden: Ja det varmedia creation tool tänkte jag på. Men hur gör jag då med uppdateringar när Windows släpper nya, mitt USB kommer inte upptäcka uppdateringar? Måste jag göra "clean installation" asså ladda ner 10 på nytt?

Jag antar att din avsikt är att installera Windows på den nya datorn, inte att köra Windows på USB-minnet. I så fall använder du ju bara USB-minnet under själva installationen, sen körs Windows från datorns hårddisk som vanligt och laddar själv ner uppdateringar.

D.v.s. om man använder ett gammal installationsmedia för att installera Windows så kommer Windows ändå ladda ner alla uppdateringar efter installationen. Men detta kan ta rätt lång tid, ibland flera timmar, vilket man kan slippa om man laddar ner ett nytt installationsmedia med uppdateringarna inbakade istället.

Permalänk
Medlem

@perost: Jamen precis!!! Vad bra att det gör de då! Tack för svaret!!