Hur installerar ni datorer på ert företag? / systems management

Permalänk

Hur installerar ni datorer på ert företag? / systems management

Hej,

Några frågor:

1) Hur installerar ni klientdatorer på de företag där ni jobbar? Använder ni någon form av systems management (ex. sccm) för att automatisera installationsprocesser och/eller låsa ner datorer, eller installerar ni varje dator från grunder och alla applikationer manuellt?

2) Hur många användare har ni?

3) Hur länge behåller ni bärbara datorer (antal år)?

Permalänk

Exchange
Active directory installerar dom det mesta via.
Startupscript körs varje dag för uppdateringar, ändringar mm.

47k användare runt om i världen. fördelat på tre olika supportcenter. Svenska, engelska, hindi.

4år är livscykeln på laptopsen.

Permalänk
Medlem

1. sccm
2. ca 20.000
3. 3 år

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk

Tack för svar. Inte riktigt jämförtbart för min del då där vi har totalt ca 600 användare i europa varav ca 50 användare på kontoret i Sverige. Men hade kanske varit värt att ha något system ändå istället för att installera allt manuellt?

@Math-ematics vad menar du med att ni installerar via AD? Du behöver väl något särskilt system som ex. sccm för att kunna automatisera installationsprocessen?

Permalänk
Inaktiv

Ett annat IT bolag har hand om våra laptops, orsaken är att dessa nissar kostar mindre än oss per timma och när de enbart pysslar med liknande saker så är de bättre på det.
Det var annars sjukt tyckte jag att seniora it-tekniker ska anlita juniora tekniker för deras datorer. Så om en laptop krånglar ska vi lämna över den till dessa och ta en ny, man kan nästan bli uppsagd om man bränner 4h arbetstid på att själv felsöka ens dator, detta istället för att fakturera 4h.

1: Vi har färdiga installationer på någon server, man trycker på typ F11 i starten väljer nätverksboot och drar sedan hem senaste imagen och låter den installeras och det är klart.
När detta är klart är Office inlagt etc och det är upp till var användare bestämma vad den vill ha.

2: Strax över 100st

3. 3år och de kostar runt 30 000kr styck nya, detta utan dockningsstationen och annat.

Sist så går vi som alla att våra laptops endast blir terminaler som man ansluter till en server för att jobba, det är därför man kan byta laptop och efter 2 minuter fortsätta där man var utan att behöva stänga ner ens arbete. Jag tror just detta är framtiden, arbetarnas datorer kommer bli tunn klient/webbläsare/terminal etc. Då sköter vi all underhåll på några servrar istället.

Permalänk

hehe, låter hårt, låter som ni har väldigt hög effektivitet och ett väldigt lönsamt företag om ni fakturerar varje timme, jobbade på ett it-konsult bolag tidigare, där låg väl faktureringsgraden på mellan 50-70% tror jag...

Permalänk
Medlem

1) Hur installerar ni klientdatorer på de företag där ni jobbar? Använder ni någon form av systems management (ex. sccm) för att automatisera installationsprocesser och/eller låsa ner datorer, eller installerar ni varje dator från grunder och alla applikationer manuellt?
SCCM. Våra PC får windows + office installerat. Utöver det får de beställa andra mjukvaror om det behövs. En PC som byts mot en ny får samma program som den gamla hade.

2) Hur många användare har ni?
55 000.

3) Hur länge behåller ni bärbara datorer (antal år)?
3 år.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Helst SCCM eller minst MDT för alla miljöer med 1 dator eller fler.
Jag kör t.o.m MDT hemma då det går snabbare att installera om mina och familjens datorer så.

Att handjaga maskiner är det mest tidsödande du kan göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk

Tack för svaren, ska börja undersöka MDT, inte använt innan.

Permalänk
Medlem

Vi körde samma sak som Johan86c, var outsorcat till nått bolag som skapade nån typ av "image" för varje datormodell och höll den up to date? Gick sen att installera över Internets, mkt smidigt när folk ute på språng fuckade upp sina burkar.
Dock vet jag att det var ett jävla strul med bitlocker, typ alltid det som sket sig. Image var antingen "fel" eller så var det nått knas med nyckelhanteringen.

Tror det kan ha varit detta dom använde (det användes definitivt för mjukvara som användarna själva kunde installera själva i deras portal, oklar om det även var intune som skötte image-install):
https://www.microsoft.com/en-us/cloud-platform/microsoft-intu...

Permalänk
Medlem

1. Kör SCCM för all utrustning. även PXE-boot för TC:s
2. Ca 2900 användare
3. 3 år bärbara / 4 år stationära.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

1.Vi kör med Ansible eftersom vi använder endast Linux-maskiner både som servrar och arbetsmaskiner.
2. c.a. 100
3. Ingen tidsgräns.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk

1. MDT med egenutvecklat WebGUI för enklare administration.
2. Runt 100 Klienter
3. Bärbara 3 år och Stationära till de inte hänger med längre 3-7 år har det varit, helt beroende på behov.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

1. Både till oss själva och våra kunder kör vi SCCM. Allt är automatiserat så långt det bara går.

2. På vårt företag globalt: runt 70k klienter. Varierar väldigt bland våra kunder. Hundratal till tiotusentals.

3. På vårt företag är det tre år som gäller. Hos våra kunder där vi sålt in den tjänsten ligger det också på 3 år, om inget annat bestäms.

Permalänk
Medlem

1. MDT
2. 200
3. 3 år

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

1. SPECOPS & SCCM, SPECOPS funkar klart mycket bättre än SCCM.
2. Vi har flera kunder, var av 4st är globala. så vi ligger runt 20´000 användare.
3. Beror på kundens egen vilja och policy, men vi rekommenderar 3år.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Jag fortsätter läsa alla svar som kommer in, tack så mycket. Verkar som dom flesta bara behåller laptops i 3 år, känns lite kort, en dator håller ju längre än så. Eller vad är anledningen till att att man byter en laptop efter 3 år? Är den för omodern och man vill ha något tunnare/lättare, eller byts den ut pga fysiskt slitage? Eller är det av mjukvarurelaterade anledningar den byts ut?

@Math-ematics
@Persikan
@anon159643
@Bebben
@Zyces
@NightFlash
@Billy Joe Bob
@orig_rejser
@WDac

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Jag fortsätter läsa alla svar som kommer in, tack så mycket. Verkar som dom flesta bara behåller laptops i 3 år, känns lite kort, en dator håller ju längre än så. Eller vad är anledningen till att att man byter en laptop efter 3 år? Är den för omodern och man vill ha något tunnare/lättare, eller byts den ut pga fysiskt slitage? Eller är det av mjukvarurelaterade anledningar den byts ut?

Vi byter våra laptops var 3e år, medan de stationära byts var fjärde.

Laptops utsätts ju för mer slitage iochmed att de öppnas och stängs, bärs med.

Det kanske har att göra med support från leverantör, garantier osv?

Med det sagt så är de allra flesta laptops vi har i gott skick när vi lämnar ifrån oss dem och jag vet att de "renoveras" och sedan säljs vidare så de används mer istället för att skrotas.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

@Math-ematics
@Persikan
@Johan86c
@Bebben
@Reaverinc
@NightFlash
@Billy Joe Bob
@orig_rejser
@WDac

Där jag är för tillfället gäller serviceavtalen i 3 år för laptops, och så har det också varit på övriga ställen jag jobbat på. Tror det är mer eller mindre standard.

Däremot så kan jag personligen tycka att 3 år är lite i kortaste laget, då näst intill alla laptops endast används som tunna klienter och inte behöver senaste hårdvaran. Men bra bulk-avtal med leverantör är kanske svårt att säga nej till, man vet ju själv hur svårt man har att tacka nej till ett bra erbjudande!

Permalänk

Ja, garantin på en bärbar dator sträcker ju sig inte längre än 3 år, men garantin hindrar ju inte datorn från att gå sönder och det kostar ju inget att fortsätta använda datorn även när garantin gått ut, så man förlorar ju inget på det så länge man ändå tänkt köpa ny. Så jag ser inte fördelen med att köpa en ny bara för att garantin går ut om datorn inte är trasig?

Sedan får jag säga att det är väldigt ovanligt med hårdvarurelaterade problem, är väldigt sällan jag utnyttjar datorernas garanti, flesta fel är mjukvarurelaterade.

Visst utsätts en bärbar datorn för mer slitage men personligen har jag inte tyckt att bärbara datorer som är 3 år gamla har något nämnvärt slitage. E väl mest smuts då men går ju att rengöra med en trasa och T-röd.

Skulle jag gissa så tror jag det är lite samma anledning man byter dator efter 3 år som man byter tjänstebil efter 3 år, bilen håller ju mycket längre än 3 år, men det är helt enkelt roligt med något nytt ibland Kan det stämma?

Permalänk
Medlem

Är det inte också en skattemässig fråga hur lång datorns ekonomiska livslängd är och hur man då kan skriva av den?

Permalänk

Jag har jobbat med IT i några år åt en viss kommun. Man kör i princip uteslutande med laptops numera och de ska vanligtvis hålla i 3 år, men ibland blir det 4 beroende på budget. Jag hade en gång hand om ett gäng datorer som donerats till kommunen som inte fick vara med i domänen, något som jag tog över efter en annan kille som använt sig av Norton Ghost.

Det funkade faktiskt riktigt bra, bortsett från att maskinerna hade unika OEM-nycklar. Det uppstod dock aldrig något problem kring det, men nu när jag är mindre grön så inser jag att det fanns smidigare sätt att lösa det på.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

@galenmyra:
1. Symantec Altiris, gpo:er för rättigheter.
2. Ca 6000 i SE.
3. 3-6 år beroende på område.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

1) Manuellt

2) C:a 13

3) Tills de slutar fungera helt eller blir för långsamma för ändamålet. Varierar starkt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

Vi byter som sagt efter 4a år. På senare tid har det fått bytas tidigare pga bitlocker-döden. Dvs bitlocker tar över all cpu och ram och datorn ballar ur helt Satt med en i7a nyare modell med 32 i ram. Tog 5 minuter att starta notepad.

Vi byter ut främst för mjukvarurelaterade anledningar. Dom är inte super ifrån början. i5 med 1 års gammal cpu, 8gb ram är standard för kontorsarbetarna. Sen får kommunikation och ingenjörerna och alla som behöver lite bättre burkar. Då blir det 17" laptops med delux allt.

En del har någon version av surface men det är mest på prov.

Permalänk
Medlem

Jobbar inte med den typen av support/ den delen som tekniker längre. Jobbade dock tidigare på fabrik på stort företag med 100k+ anställda varav vi var 600 pers på fabriken där jag och en kille till var ansvariga för datorparken.

Vi använde oss utav SCCM.

Omfattningen har jag redan pratat om.

Laptops fanns det 3-års avtal på.

Permalänk
Medlem

1) MDT via PXE eller image på USB vid specialfall.
2) ca 200
3) 3-4år

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Jobbar på en gymnasieskola så 3 års leasing för elevdatorer är det mest logiska, visst håller de lite längre men att samla in datorer och sen ge till nya ettor som ska ha dem i 3 år till är inte hållbart.
Sen blir det en administrativ mardröm att hålla koll på vem som har vad och om det finns försäkring på sakerna när de går sönder.

Lärardatorerna håller ju såklart också längre men vi ser det som en fin gest att låta dem köpa loss datorn och få en ny, då håller vi dessutom koll på kostnadernna då det alltid är en fast månadskostnad.

Stationära däremot behåller vi tills de inte orkar med senaste datorerna vi bytte va 7 år gamla. De vi bytte året innan va nästan 10 år gamla.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Är det inte också en skattemässig fråga hur lång datorns ekonomiska livslängd är och hur man då kan skriva av den?

Huvudet på spiken. Avskrivningstiden för datorer ligger väl (om jag minns min grundkurs i företagsekonomi rätt) oftast på just 3 år?

Visa signatur

---

Permalänk

@Gorian
För mig som inte kan något om skatteekonomi, kan du förklara varför det skulle vara fördel att byta ut datorn direkt när den blir avskriven istället för att ex. göra det ett eller ett par år efter?