Ansluta högtalare till subwoofer eller ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Ansluta högtalare till subwoofer eller ljudkortet?

Hej,

Jag har kört med 2 stycken av denna högtalare under några års tid och använt dem med detta ljudkort inkopplat till datorn.

För detta anslöt jag högtalarna till Line 1/2 som är telekablar på 6,3mm, till XLR i högtalarna.

Nu har jag en subwoofer och undrar hur jag ska koppla ihop allt.

Är det bäst att dra någonting från Line 3/4 (eller bara ena av dem??) direkt till någon ingång på subwoofern och behålla högtalarna på Line 1/2? Eller ska jag koppla subwoofern till ljudkortet och högtalarna till subwoofern?
Gör det någon skillnad i kvalité eller dylikt vilken metod jag väljer? Det finns high-cut i subwoofern och low-cut i högtalarna, så det kanske inte gör något att dra de båda separat direkt från ljudkortet?

Så här ser interfacen på apparaterna ut:
Ljudkort

Subwoofer

Högtalare

Permalänk
Medlem

Som du skriver. Tele-RCA från ljudkortet till subben. Båda kanalerna behövs för att garanterat få med allt tillgängligt basljud oavsett mix. Därefter kör du med low/hi cut och matchar in volym och fas på subben.

Med de högtalarna du har kan du inte använda högnivå-terminalerna på subben så det är inget alternativ.

Permalänk
Medlem

Yep, du vill ha de balanserade utgångarna på 1/2 direkt till dina monitorer, så koppla subben på 3/4 eller enbart 3 (om du hellre mixar ner signalen till mono i mjukvarumixern) på ljudinterfacet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Som du skriver. Tele-RCA från ljudkortet till subben. Båda kanalerna behövs för att garanterat få med allt tillgängligt basljud oavsett mix. Därefter kör du med low/hi cut och matchar in volym och fas på subben.

Med de högtalarna du har kan du inte använda högnivå-terminalerna på subben så det är inget alternativ.

Skrivet av elBenko:

Yep, du vill ha de balanserade utgångarna på 1/2 direkt till dina monitorer, så koppla subben på 3/4 eller enbart 3 (om du hellre mixar ner signalen till mono i mjukvarumixern) på ljudinterfacet.

OK, tack för svar!

Ska jag då ha två stycken rca-tele adaptrar? Ska tele vara i mono eftersom att jag har 2 utgångar i Line3/4? Sitter och letar kablar på diverse sidor men hittar inget som ser ut att passa, så blir lite konfunderad...

Permalänk
Medlem

Precis, 2 x mono = stereo i det här fallet. Att göra en mjukvaru-mono-mix låter ju möjligt också, men jag vet inte om jag ser någon fördel förutom att det blir en kabel mindre. Och det är en ganska liten fördel.

Hoppas den här länken funkar:
https://www.thomann.de/se/sladdar_kontakter_ljudkabel.html?fi...

Permalänk
Medlem

Du vill helst ha en studio-sub och inte en HiFi-sub. En studio-sub ansluter du interface -> sub -> högtalare, dvs högtalarna kopplas till subben som agerar crossover/bass management (hög- och lågpassfilter). Det kommer se till att satelliterna inte spelar samma frekvens som subben.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

@rararax: Yes, eftersom du inte har balanserade ingångar på subben så funkar mono utmärkt, antingen kabel med tele -> rca, alternativt rca -> rca + teleplugg-adapter.

Jag kör själv en väldigt liknande lösning med monitorer på 1/2, och hifi-sub med en stereo rca-kabel och två mono rca -> tele-adaptrar så jag kan ansluta kabeln till utgång 3/4 på ljudinterfacet.

Optimalt bör man köra som nämns ovan, en sub för studiobruk som skickar vidare en balanserad signal till monitorerna. Gärna en från samma tillverkare / samma högtalarfamilj.