Permalänk

Ny telefon

Så jag sköter tekniken i hemmet, och igår så märkte jag att bankid slutar fungera på kitkat 4.4 efter årsskiftet (2018). Min farsa har en CAT S40 som inte verkar ha någon rom som är högre än 4.4, vilket gör att en ny telefon måste köpas.

Det enda han gör på telefonen är surfa på webben, köra en massa apps, kolla vädret, osv. inga spel eller liknade. Kraven är att menyerna ska vara mjuka, något skal som klarar något att bli tappad. Jag skulle vilja att den är populär och stöder typ lineageos så att den går att uppdatera istället för att köpa ny telefon när ex bankid slutar stöda gamla operativsystem.

Skulle helst vilja kosta 2000kr, men tror inte det finns vettiga telefoner för det priset så 4000kr plus något kan gå.

Edit:
Är helt ointresserad av telefoner, men en google pixel kanske är något? Antar att google som gör android uppdaterar deras egna enheter?

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Så jag sköter tekniken i hemmet, och igår så märkte jag att bankid slutar fungera på kitkat 4.4 efter årsskiftet (2018). Min farsa har en CAT S40 som inte verkar ha någon rom som är högre än 4.4, vilket gör att en ny telefon måste köpas.

Det enda han gör på telefonen är surfa på webben, köra en massa apps, kolla vädret, osv. inga spel eller liknade. Kraven är att menyerna ska vara mjuka, något skal som klarar något att bli tappad. Jag skulle vilja att den är populär och stöder typ lineageos så att den går att uppdatera istället för att köpa ny telefon när ex bankid slutar stöda gamla operativsystem.

Skulle helst vilja kosta 2000kr, men tror inte det finns vettiga telefoner för det priset så 4000kr plus något kan gå.

Edit:
Är helt ointresserad av telefoner, men en google pixel kanske är något? Antar att google som gör android uppdaterar deras egna enheter?

Jag hade köpt en Samsung, kanske en Galaxy S6. Den är ett par år men hänger med väldigt bra, minst lika bra som dom nyaste.
Bör går att få för runt 3000kr (kanske lite till) men då är det en riktigt bra telefon för surf osv.
Finns ju så klart billigare telefoner men tror de är värt att lägga lite mer och få nåt som hänger med ett tag.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466:
Någon av Nokia modellerna?
Ren android, snabba uppdateringar och inga extra onödiga appar färdigt installerade.
T.ex. Nokia 6? 2200kr enligt prisjakt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Edit:

Finns visst vettiga mobiler för runt 2k. Moto g5 eller g5+, Nokia 5 eller 6, Galaxy A3 eller J5. Dessa funkar gott och väl för att surfa, ha appar igång. Dessutom kommer med relativt hög Android version, speciellt Nokia mobilerna.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Nokia. Det är inga CAT telefoner direkt men med ett gediget skal kanske det ändå funkar?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Skriver också under på Nokia. Jag köpte Nokia 8, och det är en kanontelefon. Just den modellen är något över budget, men gissningsvis är de "lägre numren" i serien ungefär lika välbyggda.

Permalänk

Kollade upp Nokia 6, den kör 7 men oreo som beta, och den värkar ju vettig. Gav det som förslag men han fräste och tyckte Nokia var inget att ha. Dock så bryr jag mig inte, så det kommer nog att bli en Nokia 6.

Tackar för hjälpen.

Edit:
Hur är kameran för Nokia 6? Jämfört med one+ one? Han tar ju en del bilder med.

Permalänk
Avstängd

@Frejoh466: Kanske fortsätta på CAT/catepillar om han är nöjd? Dock så kostar dom ju och en Catepillar S41 med Android 7.0 går på en 4500kr hos cyberphoto.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Ett något förutsägbart förslag är kanske CAT S41.

Pratat en del med inköpare av mobiler, inköp i hyggligt stora volymer för företag, och i det gänget är Moto G5S Plus en modell som ofta nämns: prisvärd hårdvara och rätt ren och färsk Android.

Xiaomi MI A1 utlovas med en färsk Android som kommer att uppdateras. Något udda val men i samma prisklass som Moto G5S.

Permalänk
Medlem

Mest prisvärt är ju helt klart i så fall Moto G5+ (se till att det är plus-versionen, åtgärdat flera brister från den tidigare versionen). Verkar ha bra byggkvalite, rätt rent Android, så lenovo borde kunna hålla den uppdaterad ett tag (7 finns nu, 8 ryktas släppas tidigt 2018, kanske januari), och relativt stor userbase så ROM development är tillgängligt framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kör A3 2017 på jobbet, små och smidiga.

Använder Neon Flip Cover, men vill man ha lite tåligare så finns det ju silikonskalet Clear Cover eller tredjepart som funkar bra.
Mobilen i sig är IP68 precis som S7 som den bygger på och dne finns på mellandagsrea för ca 2000kr nu.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX