Permalänk
Medlem

RJ45 skarvdon POE ?

Skulle dra en 30m kabel men råkade räkna fel på 2m. Kan inte dra ny för att jag grävde redan ner den i marken (osmart) ;D
Alternativet är att antingen köra skarvdon eller att sätta POE injektorn på ett ställe som gör att det ser fult ut.
Apparaten drar 12W (48v POE).

Man skulle iof kunna löda ihop 8kablar med varandra men känns sjukt pilligt då isoleringen säkerligen smälter lätt också.

Vilken lösning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Skulle dra en 30m kabel men råkade räkna fel på 2m. Kan inte dra ny för att jag grävde redan ner den i marken (osmart) ;D
Alternativet är att antingen köra skarvdon eller att sätta POE injektorn på ett ställe som gör att det ser fult ut.
Apparaten drar 12W (48v POE).

Man skulle iof kunna löda ihop 8kablar med varandra men känns sjukt pilligt då isoleringen säkerligen smälter lätt också.

Vilken lösning ?

Kan det vara en sådan här du söker?

Mvh och Gott Nytt År

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Kan det vara en sådan här du söker?

Mvh och Gott Nytt År

// Marcus

Ja precis, skulle formulerat mig lite annorlunda hehe.
Undrar om det kan bli problem att köra skarvdon när man använder POE.
Tänkte googla först men kom inte på vad det hette men hittade nu några trådar om frågan. Det verkar som det ska vara ok.. Får hoppas det stämmer.

Gott nytt till dig också !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja precis, skulle formulerat mig lite annorlunda hehe.
Undrar om det kan bli problem att köra skarvdon när man använder POE.

Jag använder ett liknande skarvdon till en av mina POE accesspunkter. Det har fungerat bra än så länge.

Permalänk
Medlem

Köp en sån som länkades ovan. Ligger kabeln under jord så rekommenderar jag att du lägger skarven i en gelfylld kabelskarv, t.ex
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag använder ett liknande skarvdon till en av mina POE accesspunkter. Det har fungerat bra än så länge.

Ok bra det lät bra. Nojar nog i onödan.

Skrivet av LemurenSwe:

Köp en sån som länkades ovan. Ligger kabeln under jord så rekommenderar jag att du lägger skarven i en gelfylld kabelskarv, t.ex
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Det är bara den sista biten som kommer in i huset som är för kort. Kabeln slutar på väggen när den egentligen skulle behöva gå ner till golvet. Det blir nog bra med det där skarvdonet. Det var sån här kabel där jag även la den i en tjock utomhusslang 20cm ner i marken. Håller förhoppningsvis.. Aldrig gjort innan och läste inte på menmen.

hade varit smartare att köpa på rulle då jag ändå fick knipsa ena änden

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natverkskablar/fardig-langd/utp-natverkskabel-cat-6-for-utomhusbruk-10-m-p69175

Permalänk
Medlem

Jag hade i ditt fall iofs satt ett vägg-jack där kabeln kommer in, för att sedan köra den vidare. Snyggare lösning generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Jag hade i ditt fall iofs satt ett vägg-jack där kabeln kommer in, för att sedan köra den vidare. Snyggare lösning generellt.

Mm i flesta fall hade det nog varit det bättre alternativet. Kabelstumpen sitter dock illa till så får fixa snyggare sen. Blev lite brådis att göra klart innan marken blev hård så slarvade med att mäta upp allt ordentligt hehe.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Aa ger mindre resistans i längan vilket är bra. Dock kör jag UTP varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Aa ger mindre resistans i längan vilket är bra. Dock kör jag UTP varianten.

Det spelar ingen roll, det är bara att skarven funkar för skärmat också. Sånna där funkar kanon