Använda Arduino/RPi som USB Interface mellan HW & PC

Permalänk
Medlem

Använda Arduino/RPi som USB Interface mellan HW & PC

Hej,

söker en lösning för att få tillgång till en USB sticka på en PC samtidigt som den är inkopplad i en annan hårdvara. Denna hårdvaran kan spara en fil på stickan, som jag vill få direkt tillgång till på PC för att behandla. Detta utan att behöva använda en usb switch där jag behöver klicka på en knapp för att switcha mellan pc / annan antingen manuellt eller io control (då detta innebär ungefär 1 minuts väntetid då den andra hårdvaran är programmerad för att spara stuff på usbdevicen så fort den blir inkopplad.).

I ett första steg behöver jag endast läsmöjligheter till stickan, men att även skriva skulle underlätta annat arbete.

De googlingar jag gjort har lett till två möjliga lösningar så som jag förstått det.
En RPi Zero kan man confa så att den kan leka en USB Gadget, som då förhoppningsvis uppfattas som en sticka av hårdvaran, problemet är att den har wifi, och det är lite knas att få in den på jobbnätet.
Annars läste jag att man kan ha en Arduino, typ Leonardo, som förhoppningsvis kan fungera som usb sticka åt iaf hårdvarans håll, och sedan antingen kopplas direkt till pc, eller via en RPi till pc.

Är det någon som testat någon liknande?

tl;dr

Jag vill koppla en extern hårdvara till pc, hårdvaran har endast möjlighet att få en usbsticka kopplad till sig.

HQ <-> ? <-> PC